Geachte heer Dhont,
Hartelijk dank voor uw bericht over het voorhuwelijkssparen (VHS) dat u in 2010 bij OZ (nu Helan) voor Alix Willems heeft afgesloten en uw bezorgdheid over het uitgekeerde eindbedrag.
Wij begrijpen dat uw verwachting over het eindbedrag van het voorhuwelijkssparen hoger lag dan de effectieve uitbetaling van € 1.170,92.
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij het dossier grondig bekeken.
Bevindingen over uw contract:
Uitbetaling is correct: Het contract voor het voorhuwelijkssparen is correct uitgevoerd gedurende de looptijd van 16 jaar. Het uitbetaalde bedrag stemt overeen met het ingelegde spaargeld plus de contractueel overeengekomen rente uit het OZ-tijdperk.
Hoogte van de rente: Het eindbedrag van € 1.170,92, bestaande uit € 768 spaargeld en € 402,92 rente, is gebaseerd op de voorwaarden die u destijds hebt ontvangen. In de bijlage bij deze e-mail vindt u de fiche met de voorwaarden van het voorhuwelijkssparen uit het OZ-tijdperk, zoals gevraagd. Deze fiche geeft u inzage in de contractuele basis van de renteberekening.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende duidelijkheid te hebben verschaft en verontschuldigen ons voor eventuele verwarring die in het verleden is ontstaan over de verwachte uitkering.
Hebt u verder nog vragen over de terugbetalingen, uw ziekenfondsdossier of uw verzekeringsproducten? Dan kunt u steeds terecht op uw ziekenfonds via:
Het contactformulier op: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/
Telefonisch op 02 218 22 22 (ma-do: 8u30-17u; vr: 8u30 tot 16u30).
Vragen over je ziekenfonds of verzekering? Klik hier: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/
Je kan ook de (nieuwe) app “Mijn Helan” gebruiken die je kan downloaden in je app store
Met vriendelijke groet,
HERMANDE KIMPE
Ombudsman
www.helanziekenfonds.be
De ombudsman van Helan doet er alles aan om je probleem op te lossen, uiteraard binnen het wettelijk en statutair kader van de verplichte, de aanvullende verzekering en de facultatieve verzekeringen.
Ben je – na zijn bemiddeling – niet tevreden over de oplossing die Helan voorstelt, dan kan je contact opnemen met de Claims manager van de overkoepelende Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ).
U kunt op verschillende manieren klacht indienen:
via een webformulier
via mail naar complaints@mloz.be
via gewone brief naar volgend adres: MLOZ t.a.v. Claims manager, Lenniksebaan 788 A – 1070 Brussel
Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be
Verzonden: maandag 20 oktober 2025 12:46
Aan: Ombudsman (Helan) ombudsman@helan.be
Onderwerp: lagere uitbetaling als voorgesteld
CAUTION: This email originated from outside of the organization. Do not forward, click links or open attachments unless you recognize the sender and know the content is safe.