Terug

Onrechtmatig innen premie na melden hospitalisatieverzekering bij andere maatschappij via werkgever

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: Helan (Partena en OZ)

19/11/2025

Beste In januari 2022 maak ik voor het eerst melding van opzeg van bestaand hospitaliaplan bij Helan. Na vooral veel verstragingsmanoeuvres van hun kant uit zette ik in mei 2022 zelf het domicilieringsmandaat op wegens in gebreke blijven van Helan. Zij van hun kant verstuurden vanaf dan maandelijks betalingsuitnodigingen die onbetaald bleven en waar ik hen blijvend bleef vragen om het nodige te ondernemen om een nota bene niet wettelijk verplichte verzekering stop te zetten. Wegens uitblijven van premiebetalingen van mijn kant uit werd ergens eind 2022 een incassobureau ingeschakeld. Vanaf dat moment heb ik zelf deze nalatigheid en wanpraktijken via ombusdsdiensten aangekaart, dit echter zonder gevolg. Uiteindelijk ontving ik eind 2023 een aangetekend schrijven van de rechtbank van Gent dat deze zaak van de rol was geschrapt wegens ruim 1 jaar van geen enkele partij stukken hierover waren aangebracht, ik was hier nooit van in kennis gesteld dat een zaak lopende was, voor mij betekende dit dat geen verder gevolg meer zou worden gegeven aan verdere pogingen om nog langer onrechtmatig premies op te eisen wat zuivere oplichting is. Fast forward naar oktober 2025. 2 jaar na beslissing van een rechtbank word ik opnieuw door het incassobureau aangeschreven om alsnog het openstaande bedrag over te schrijven. Onmiddellijk meld ik dat zowel zij als Helan al sinds 2022 over alle nodige stukken beschikken en een rechtbank dit dossier verticaal heeft geklasseerd en vraag ik om hen aan deze beslissing te houden om niet langer premies op te eisen waar zij geen recht op hebben. Ondertussen heb ik het parket Gent aangeschreven met incassobureau in Cc om mij een kopie van dit schrijven te bezorgen omdat Helan dit stuk informatie achterhoudt voor het incassobureau. Met inschakelen van een incassobureau trachten zij te dreigen wat mensen er vaak toe aanzet alsnog te betalen ondanks het Helan zelf is die van bij aanvang in gebreke is gebleven. Ik weiger dan ook hier op in te gaan en vraag u dit te onderzoeken en deze wanpraktijken van Helan aan te klagen. Temeer omdat uit ondertussen wat verder onderzoek ik geen alleenstaand geval blijk en deze praktijk reeds meermaals is toegepast door Helan. Mvg Evelien Vanpoucke

Berichten (3)

Helan (Partena en OZ)

Naar: E. V.

20/11/2025

Beste mevrouw EVELIEN VANPOUCKE In 2023 werd uw dossier reeds grondig onderzocht en toegelicht, zowel door Helan als door de Ombudsman van de Verzekeringen. Uit dat onderzoek bleek dat Helan correct heeft gehandeld binnen de geldende algemene voorwaarden van de hospitalisatieverzekering. Dat betekent dat de opzeg en de premie-inning destijds zijn verlopen zoals contractueel voorzien. Omdat u aangeeft dat er nog vragen zijn over de manier waarop uw verzekering kon worden stopgezet en hoe de premie-inning wettelijk geregeld is, lichten we dit graag nog eens duidelijk toe. Betaling van bijdragen De verzekeringswetgeving legt duidelijke verplichtingen vast rond de betaling van premies. Daarbij gelden onder meer deze principes: premies moeten vooraf betaald worden; bij niet-betaling moet de verzekeraar de verzekeringsnemer vooraf informeren over de achterstallige betaling en de gevolgen hiervan. U ontving hiervoor meerdere herinneringen. Stopzetten van de verzekering Een hospitalisatieverzekering zoals Hospitalia kan op elk moment worden stopgezet met een opzegtermijn van minstens één maand. Die termijn start op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de opzeg werd ontvangen. De opzeg gebeurt via het standaardopzegformulier dat aan het ziekenfonds bezorgd moet worden. Hebt u verder nog vragen over de terugbetalingen, uw ziekenfondsdossier of uw verzekeringsproducten? Dan kunt u steeds terecht op uw ziekenfonds via: Het contactformulier op: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/ Telefonisch op 02 218 22 22 (ma-do: 8u30-17u; vr: 8u30 tot 16u30). Vragen over je ziekenfonds of verzekering? Klik hier: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/ Je kan ook de (nieuwe) app “Mijn Helan” gebruiken die je kan downloaden in je app store Met vriendelijke groet, Ombudsman Helan www.helanziekenfonds.be

E. V.

Naar: Helan (Partena en OZ)

20/11/2025

Beste Als u in januari 2022 bericht tot stopzetting krijgt met motivering waarom dan gaat u als correct handelende maats

E. V.

Naar: Helan (Partena en OZ)

20/11/2025

Beste U heeft mijn dossier doorlopen? U heeft inderdaad mijn dossier doorlopen op de punten die gunstig kunnen uitpakken voor uw maatschappij maar de essentiële zaken overgeslagen. Als u in januari 2022 bericht krijgt dat ik mijn Hospitalia Plan opzeg wegens een polis via werkgever zou in eerste instatie op basis van deze melding al onmiddellijk de stopzetting van de ,NIET VERPLICHTE wegens een niet wettelijk verplichte verzekering, premiebetalingen moeten gebeuren. Daar verzaakt u aan en bezorgt elke client in dit geval een berg administratie om in te vullen, u verhullend achter 'wettelijke bepalingen, algemene voorwaarden' etc. om dit al op een eerste manier op de lange baan te schuiven. U kreeg deze documenten meermaals, u ontving een kopie van mijn polis bij DKV alsook een attest van DKV waarin zij duidelijk stellen dit over te nemen. U bent erin geslaagd om dit spelletje door te trekken tot ergens halverwege 2023. U kreeg meermaals de vraag van mij om de automatische premiebetalingen stop te zetten tot ik zelf besliste om het domiciliëringsmandaat te annuleren. Voor u blijkbaar nog steeds geen duidelijk signaal dat ik niet van plan was nog langer premies te betalen voor een product wat ik via mijn werkgever heb met veel ruimere dekking, wie betaalt 2 x voor eenzelfde product? Elke maand opnieuw verwittigde ik u na ontvangst van de uitnodiging tot betalen dat deze polis niet langer gewenst was maar wegens nalatigheid van uwentwege dit maar niet in orde kwam. Wegens uitblijven van premiebetalingen stelt u een dubieus incassobureau aan, helaas, dit werkt misschien voor een deel van uw clienteel, helaas niet voor mij. Wat schrijnend is dat u nu 2 jaar na een beslissing van justitie erin slaagt deze beslissing flagrant naast u neer te leggen door sinds oktober het incassobureau mij opnieuw met betalingsuitnodigingen te laten bestoken. Omwille van deze reden moet dit soort wanpraktijken die u op meerdere van uw cliënten reeds heeft toegepast publiekelijk worden aangekaart. Zodra ik een kopie van het parket ontvang van de beslissing die eind 2023 werd genomen zal u deze ontvangen hoewel u de dagende partij bent bent u hiervan zelf in kennis gesteld en heeft u exact hetzelfde schrijven ontvangen, iets wat ondanks uw bewering mijn dossier uitvoerig is onderzocht toevallig wordt weggelaten... Laat duidelijk zijn dat ik als client en consument ook rechten heb en u in gans deze zaak zwaar nalatig bent gebleven, mede door toepassing van ondertussen ruimer gekende vertragingsmanoeuvres en u onrechtmatig premies tracht te innen. Het zou omgekeerd moeten zijn dat ik het teveel betaalde premies van januari tot mei 2022 terugeis, bijkomend ik u ook alle verloren tijd die ik hier reeds heb ingestopt als administratieve kost erbovenop aan u factureer samen met een nalatigheidskost. mvg Evelien Vanpoucke


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform