Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
-
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
-
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
-
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf? Bel ons! Onze advocaten kunnen je helpen.
-
Meer impact voor je klacht dankzij onze steun
-
Onze advocaten staan steeds klaar om op gelijk welk moment tussen te komen
-
Maak je klacht extra krachtig door hem openbaar te maken (optioneel)
Meest recente klachten
Betwisting factuur 3.002.504.533
Ik betwist de factuur 3.002.504.533 van 27 maart 2025, ten bedrage van €3.875,97. Ik wens hierbij te verduidelijken dat: Er geen sprake is van enig lek of onregelmatigheid in onze binneninstallatie. Wij hebben een lektest uitgevoerd en het waterverbruik is normaal en volledig verklaarbaar. Wij wonen met een gezin van 4 en bevinden ons momenteel in verbouwingswerken met slechts 4 waterpunten, waardoor het verbruik uiterst beperkt is. Dit is ook duidelijk terug te zien op de nieuwe facturen. Het exorbitante bedrag van deze factuur is het gevolg van een foutieve berekening, waarbij ons twee jaar waterverbruik in één jaar is aangerekend, waardoor wij onterecht als grootverbruiker extra kosten aangerekend kregen. Ik verzoek u daarom dringend om: De factuur te herzien en aan te passen aan het werkelijke verbruik. Indien geen correcte oplossing wordt geboden, behoud ik mij het recht voor om verdere stappen te ondernemen. Gelieve binnen 14 dagen te bevestigen dat deze kwestie in behandeling wordt genomen en dat de factuur zal worden herzien. Met vriendelijke groeten, Lieve Scheirlinckx
Te duur klopt niet
Ik leg hieronder uit waarom ik een waterscan aanvraag Ik geef hieronder een woordje uitleg waarom deze factuur niet correct is Hallo, Ik kreeg verleden week mijn afrekening water , de volle 1101,76 euro . Verleden jaar -195,18 euro / Terug dus. Ik heb gebeld , Ik heb de lek check gedaan. Ik heb geen verlies ergens. Ik vergeleek de facturen dit jaar en verleden jaar . Ik zie nu dat ze mij nu Comforttarief aanrekenen ?? Terwijl mijn dochter uit het huis is nu die samen met schoonzoon veel meer water verbruikte dan nu het geval is , was en plas veel minder is . Ik geen zwembad heb, zelfs geen auto afwas thuis, weinig sproei en zelf regenwater gebruik hiervoor . Waarom wordt deze luxe mij aangerekend ? Ik protesteer deze factuuur. Er loopt momenteel een dossier 303529010
facturatie
Geachte heer/mevrouw, Ik wens via deze weg een formele klacht in te dienen over mijn waterfacturen van Farys, die volgens mij al vier jaar lang structureel foutief en buitensporig hoog zijn. Ondanks meerdere pogingen om dit via Farys zelf op te lossen, krijg ik telkens het antwoord dat hun metingen correct zijn. Ondertussen blijf ik, de eerst 2jaar als alleenstaande en de 2jaarerna met mijn gezin van vier, gemiddeld €440 per kwartaal betalen, wat neerkomt op €1.772,96 per jaar – bijna het dubbele van wat volgens verbruikscijfers en tarieven te verwachten valt. Feiten op een rij: Klantnummer: 15275206. Voorbeeldfactuur: Nr. 3602996502 (€886,48 voor 206 dagen) Adres: Victor Van Sandelaan 25, 9230 Wetteren Verbruik volgens Farys: ± 312 m³/jaar. Werkelijk verbruik (meterstand): ca. 179 m³/jaar Tarieven: Basistarief: €2,8415/m³Comforttarief: €5,6830/m³Mijn berekening: 179 m³ x €5,6830 = €1.017,26/jaar → gemiddeld €254,32/kwartaalVerschil: €440 - €254 = €186 verschil per kwartaal → op 4 jaar: bijna €3.000 te veel. Wat werd reeds ondernomen: Lekdetectie uitgevoerd door Farys én door de huisbaas → geen lekken vastgesteld. Meterstanden kloppen met geregistreerd verbruik. Een gedeelde aansluiting met andere woning(en) zou een oorzaak kunnen zijn (niet geweten puur een hypothese) Farys stelt voor om een watermetertest uit te voeren op eigen kosten (€263,51) Farys verwijst naar het Waterverkoopreglement, zonder mijn kernprobleem echt te onderzoeken Ik heb ook meermaals gewezen op de onlogica: een gezin van 4 met normaal verbruik (douche per dag, wasmachine 3x per week, geen tuin of zwembad) zou rond de 108 m³/jaar moeten verbruiken. De huidige facturatie impliceert een gebruik dat overeenkomt met 4,5 douches per persoon per dag – wat volstrekt onrealistisch is. Ik vraag u dus om: Een objectieve analyse van mijn verbruiksgegevens. Bemiddeling met Farys om een onafhankelijk technisch en administratief onderzoek te verkrijgen. Inzage in de mogelijkheid van een gedeelde aansluiting of foutieve toewijzing van verbruik. Na bevestiging van fouten: herberekening van mijn facturen en terugbetaling van onterecht betaalde bedragen. In bijlage vindt u de originele klacht die ik aan Farys richtte, evenals hun reactie. Ik ben bereid om verdere documentatie (meterstanden, foto’s, correspondentie) door te sturen indien nodig. Dankjewel, George. george.vilabona@gmail.com 0470 84 67 38 Victor van Sandelaan 25 9230 Wetteren
foute eindafrekening na overstap digitale teller
Betreft: Betwisting van factuurnummer [3.403.044.225] van 14/02/2025 Geachte mevrouw/heer, Op [14/02/2025] heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 1606.14 Dat moet echter een vergissing zijn: Via mail heb ik al op verschillende manieren duidelijk gemaakt dat dit bedrag niet kan kloppen. Er moet een duidelijke fout zijn in de oude meter waardoor de factuur opeens 4 keer zo hoog is dan normaal. Mijn vraag tot nakijken van de oude teller is niet meer mogelijk omdat u deze al vernietigd heeft... Vernietigd voor de eindfactuur zelfs was opgemaakt... Vindt u dit normaal? Enige argumentatie met betrekking tot dit abnormaal hoge verbruik wordt gewoon van tafel geveegd. Feit dat de digitale meter gewoon een normaal verbruik aangeeft heeft voor u blijkbaar geen enkele invloed. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk € 401.54 , en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Met vriendelijke groet,
Foutieve werking digitale watermeter
Situatie vóór installatie digitale watermeter: - regenwater wordt gebruikt voor toilet, wasmachine, 2 kranen - stadswater wordt gebruikt voor vaatwas, 2 kranen, douche. - Regenwater- en stadswatercircuit zijn volledig gescheiden, regenput wordt niet automatisch bijgevuld als hij 'droog' komt te staan. - Normaal JAARLIJKS verbruik stadswater = 6 m³ Moeder is alleenstaande, 83jaar, bouwjaar woning 2006 volgens geldende reglementering. Gebeurtenissen / feiten na installatie - maandag 24/2 tussen 14:00 en 15:00 installatie nieuwe digitale meter door TEA - vrijdag 07/3 ontvangst brief gedateerd 3/3(maandag), met melding continu waterverbruik telefonische contactneming met Farys: operator weigert de mogelijkheid dat de teller een probleem heeft. Na verzekering dat er geen lek is én dat er een terugslagklep aanwezig is, is volgens operator de enige mogelijkheid dat de terugslagklep stuk is en moet een loodgieter die zo snel mogelijk komen vervangen. - maandag 10/3 loodgieter vervangt de terugslagklep, maar ziet niks verkeerds aan de oude. Omdat de meter blijft lopen, controleert hij alle leidingen. Geen lek. Hij sluit de hoofdwaterkraan af (controle door een kraan open te zetten), teller blijft lopen. Conclusie = teller stuk, hij maakt filmpje van de lopende teller zonder water verbruik. loodgieter belt zelf naar Farys om dit door te geven, operator zegt dat het onmogelijk aan de teller kan liggen én vraagt hem of hij wel een echte loodgieter is. Tenslotte wordt er toch een dossier opgemaakt. De loodgieter maakt eveneens melding van het feit dat het lichtje op de teller flikkert ipv continu brandt. - woensdag 12/3 telefonische contactneming met TEA. Daar zegt men dat dit in een klein percentage van de gevallen kan voorkomen en stelt men voor de meter diezelfde dag nog te komen vervangen. Maar na contactneming met Farys door TEA blijkt dat zij dat niet mogen doen. Farys zal zelf iemand sturen. - woensdag 19/3 Farys neemt telefonisch contact op met de mededeling dat er iemand zal langs komen. - vrijdag 21/3 werknemer van Farys is een Constateur. Men heeft gemerkt dat er sedert 3 dagen geen continu verbruik meer is, en dat komt hij constateren. Zijn conclusie: de teller werkt dus en mijn moeder zal het volledige getelde verbruik moeten betalen. De loodgieter heeft op dat moment ook telefonisch contact met deze Constateur, die het flikkeren van het lichtje als niet ter zake doend afdoet. - maandag 24/3 Farys stuurt e-mail waarin aangegeven wordt dat het water geleverd werd en de teller niet stuk is. Ze geven een aantal mogelijkheden op waar er waterverbruik kan zijn, die geen van alle ter zake doen in dit geval. Ook stellen ze de handelingen van de loodgieter op foutieve en zeker niet zo doorgegeven wijze voor. Daarnaast bieden ze wel aan om op hun kosten de teller te laten vervangen en onderzoeken. Indien bij dit onderzoek niks gevonden wordt, moet de volledige kost van het getelde water betaald worden. - maandag 01/4 aanvraagformulier technische controle wordt naar Farys opgestuurd. Bijkomende opmerkingen - Alhoewel Farys bij hun bewering blijft dat ze niet verplicht hebben om een loodgieter in te schakelen, is de combinatie van de brief met 'wat u moet doen' (zie bijlage) en de operator aan de telefoon die gezien het onmogelijk was dat de teller zijn werk niet deed en het dus enkel nog een kapotte terugslagklep kon zijn, voldoende voor een 83-jarige om een loodgieter in te schakelen. Ook in de hoop dat deze ofwel iets zou vinden, ofwel dat Farys dan toch hem zou geloven als er geen sprake was van een probleem met de binneninstallatie. - Ik ben in de data van de telgegevens op de website gaan kijken. Op 3/3 was er volgens de teller reeds een gecumuleerd verbruik van 7,6 m³. Dat is al een mooie vijver op een week tijd. Onmogelijk dat zo'n lekkage niet gezien zou worden. Op het moment dat de teller in normale modus ging (19/3 om 8:00) was het gecumuleerde verbruik 22 m³, meer dan 3 keer het jaarverbruik. - De digitale teller is voorzien van een massa symbolen die kunnen te voorschijn komen in geval van een probleem, zoals lekkage of terugloop. De enige symbolen die tijdens de maand dat hij op hol sloeg te zien waren, was '►►' hetgeen aangaf dat hij 'telde'. Wel flikkerde het controlelampje op de teller tijdens zijn slecht functioneren. De loodgieter meldt dit zowel op 10/3 aan de helpdesk van Farys als op 21/3 aan de constateur. Dit wordt in geen enkel uitgewisselde communicatie door Farys weerhouden. - Volgens Farys is het dus onmogelijk dat een digitale teller ontspoort en kunnen problemen zich enkel voordoen bij de binneninstallatie. Ondertussen heb ik ook weet van een gelijkaardige klacht uit mijn buurt. Gelukkig voor deze persoon was er maar een continu verbruik gedurende een kleine week (waarin ze het grootste deel van de tijd niet thuis was), maar ook hier weigert Farys geloof te hechten aan het normaal functioneren van de binneninstallatie. Gevraagd - Vervanging van de huidige teller, zoals gevraagd op 1 april via het officiële document. Op moment van indienen van deze klacht is net bericht binnen gekomen dat dit zou gebeuren op 11 april. - Fictieve 22 m³ niet in de eindafrekening opnemen, onafgezien van het resultaat van de test van de technische controle van de meter - Tussenkomst in de facturatie van de loodgieter
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten