Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Zonder toestemming
Ik werd op 28 juni 2023 middels mail door OCTAN+ gecontacteerd dat ik bij hun een nieuw energie contract had afgesloten. In bijlage kreeg ik het volledige contract en algemene voorwaarden tevens had men mij al een klantennummer toegekend. Navraag bij OCTAN+ gedaan, want ik had helemaal geen nieuwe aanvraag gedaan. OCTAN+ gaf aan dat ik hun middels mail moest laten weten dit contract niet te accepteren. Door verder door te vragen werd mij duidelijk dat ENBRO energie vergelijker mijn gegevens had door gegeven aan OCTAN+. IK heb ENBRO never toestemming gegeven om in mijn naam contracten af te sluiten met welke energie leverancier dan ook.Om e.e.a. uit te zoeken en te bellen ben ik ruim 2 uur bezig geweest. Op 29 juni kreeg ik een mail van mijn huidige energie leverancier met de mededeling dat ik mijn huidige contract had opgezegd!!!!!!!Hier heb ik met ENGIE (huidige energie leverancier) contact over gehad en deze gaven aan dat ik terug gecontacteerd wordt om weer gegevens aan te leveren....2uur mee bezig geweest inclusief wacht tijd.Mijn klacht is dat dit een vorm van zeer agressieve bemiddelingis en ik hier niet van gediend ben. Ik tot nu toe al 4 uur kostbare tijd kwijt ben van mijn dagelijkse werkzaamheden.
Geen contract ondertekend
Geachte. Wij kregen een paar facturen van antragaz voor gas en elektriciteit. Na contact met hun blijkt dat Enbro een contract met ons heeft zonder ons weten of enige contact met Enbro te hebben gehad .
Enbro energiemakelaar
Ik verwijs naar de klacht zoals deze reeds werd gecommuniceerd door mijn raadslieden en waarvan de inhoud hieronder integraal wordt hernomen.Van: Verzonden: Aan: CC: Onderwerp: Bijlagen:Gilles Merchiers – Lamote Stragier Advocaten donderdag 7 januari 2021 16:06 klachtenbox@test-aankoop.be Bram Stragier – Lamote Stragier Advocaten #1950# Fourchette / Enbro Grafiek termijnmarkt elektriciteit.pdfGeachte Heer, Mevrouw, Betreft: Fourchette / Enbro BS/GM advies energieovereenkomst O. Ref.: 1950 U. Ref.: Wij zijn de raadslieden van de BV Fourchette. Onze cliënte sloot destijds een overeenkomst af met ‘energiemakelaar’ Enbro. Cliënte was allesbehalve tevreden van de ‘diensten’ van Enbro en zegde deze overeenkomst ondertussen ook op. Dit neemt niet weg dat Enbro tal van overeenkomsten afsloot met verschillende energieleveranciers (o.a. Total en Essent), in naam en voor rekening van cliënte. Zo is cliënte gebonden door een overeenkomst met Total aan de volgende -bijzonder hoge- prijzen: Piekuren: 87.17 EUR/MwH Daluren: 63,67 EUR/MwH Enbro had als vermeende ‘energiemakelaar’ de contractuele plicht om prijzen en voorwaarden te vergelijken. Zij verzuimde manifest aan haar contractuele verplichtingen. Cliënte kan enkel vrezen dat Enbro ‘onder 1 hoedje speelt’ met de energieleveranciers door dure energieovereenkomsten af te sluiten in naam en voor rekening van haar klanten. Zo werd bv. het contract met Total onderhandeld en afgesloten door Enbro in de winterperiode (dec’ 18). Elke leek weet dat de prijzen in de winterperiode stijgen. Als bijlage bezorgen wij u de grafiek termijnmarkt elektriciteit periode 2012 t.e.m. mei 2020 (zie bijlage 1). Daaruit blijkt een periodieke en systematische stijging van de prijzen in de winterperiode, en een uitzonderlijke stijging eind’18. Enkele maanden later nemen de gemiddelde prijzen opnieuw ‘normale’ proporties aan (+-50 EUR/Mwh). Enbro kon deze (uitzonderlijke) winterpiek perfect ‘afwachten’. In casu worden de overeenkomsten voor cliënte afgesloten op een bepaald tijdstip (voor Total was dat dec’18), de leveringsperiode start pas later (voor Total is dit jun’20 tot dec’ 22). 1Zeker gelet op deze ruime ‘gap’ tussen de datum van overeenkomst en de leveringsperiode, kon Enbro even goed kon contracteren in mei ’19, wanneer de prijzen opnieuw gedaald waren. Als zelfverklaarde ‘energiemakelaar’ is Enbro : (i) op de hoogte van de jaarlijks terugkomende piek in winterperiodes, minstens dient zij hiervan op de hoogte te zijn, (ii) verplicht om hierop te anticiperen voor wat betreft de contracten die worden afgesloten voor haar klanten (dit is haar core business). Enbro contracteerde in een exceptionele piek als die van eind 2018, wat alleen maar een verzwarende omstandigheid uitmaakt. Indien Enbro haar vaststaande verbintenissen als energiemakelaar was nagekomen (en niet gecontracteerd had in deze -uitzonderlijk hoge- winterpiek) had cliënte jaarlijks minstens +- 4.000,00 EUR kunnen uitsparen. Het is bovendien ook frappant om vast te stellen hoe Enbro, nadat onze cliënte het mandaat van Enbro reeds opgezegd/beëindigd had, cliënte alsnog trachtte te binden aan nog een andere energieovereenkomst (dit keer met Essent). Enbro kwam pas op haar stappen terug en annuleerde dit contract (afgesloten zonder enige mandataire bevoegdheid), nadat wij als raadslieden waren tussengekomen voor cliënte. Geheel onterecht weigert Enbro tussen te komen in onze kosten, welke nochtans het rechtstreekse gevolg zijn van haar wederrechtelijk handelen. Gelet op het bovenstaande wenst cliënte dan ook formeel klacht in te dienen bij uw instanties en verzoeken wij u -namens cliënte- om hier elk nuttig gevolg aan te geven (o.a. interpelleren Enbro, publiek maken klacht, waarschuwen andere consumenten,…). Wij zien uw tegenbericht graag tegemoet. Met vriendelijke groeten, Bram Stragier Gilles Merchiers Advocaat Advocaat GILLES@LAMOTESTRAGIER.BE ENGELSE WANDELING 2K 14V, 8500 KORTRIJK +32 (0)56 897 601 WWW.LAMOTESTRAGIER.BE
Onfrisse praktijken
Ik had me ingeschreven in de dienst Gaele.be om de energieprijzen te vergelijken en me dan een voorstel te doen. Ik had een aantal emails gekregen met voorstellen. Daar stond telkens in dat als ik niets deed, er ook niets ging gebeuren. Ik moest actief ingaan op het voorstel om de wijziging in gang te zetten. Iets wat ik dus niet gedaan heb.Plots krijg ik nu een email waarin staat dat wanneer ik niets doe voor 28/03/2019, de omschakeling automatisch in gang gezet wordt. Ik vind dit echt niet kunnen en wens hierbij iedereen te waarschuwen voor deze onfrisse praktijk.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten