Meest recente klachten

T. H.
19/02/2025

Problemen met nieuwe auto

Sinds een aantal jaren hebben wij een leasingscontract met Cardoen. In het verleden ben ik ook altijd zeer content geweest van de service dat Cardoen aanbiedt in hun leasecontracten. Aangezien de duurtijd van mijn vorig leasecontract bijna was verlopen hebben wij in november 2024 Cardoen gecontacteerd betreffende de aanvraag van een nieuwe wagen. De bank ging terug akkoord met een leasecontract en op 15/11/2024 ben ik mijn nieuwe wagen (Dacia Sandero Stepway) mogen gaan afhalen. Bij het buitenrijden merkten we al dat er problemen waren met de radio. Bij het starten merkten we al dat de radio niet werkte “melding service niet beschikbaar”. In eerste instantie dachten we dat dit gewoon aan de instellingen van de nieuwe wagen lag en wouden eerst de wagen afstellen naar onze zin alvorens dit te melden. Echter merkten we in dat weekend dat er wel meer fout liep met de nieuwe wagen: • Bij het starten van de wagen, start de radio steeds op een buitenlandstalige zender. We dienen telkens de zender terug manueel aan te passen. • De wagen beschikt over een DAB radio: echter kunnen we bijna geen enkele vlaamse zender ontvangen wat toch niet de bedoeling kan zijn bij deze wagen. • Vanaf het moment dat ik tegen een snelheid van 70km/u rij, krijgen we de foutmelding “hou controle”. Op dat moment krijg ik enorm veel weerstand op het stuur. Als ik deze foutmelding krijg, valt ook het hele besturingssysteem uit incl. radio voor enkele seconden. Dit geeft een zeer onveilig gevoel tijdens het rijden en kan wederom weer de bedoeling niet zijn. • Bij het starten s ’morgens wilt de auto niet altijd van de 1ste keer starten. • Vocht in de koplampen (garagist van Cardoen beweert dat dit aan de ledlampen ligt) • Spraakbesturing werkt niet • Achteruit rij camera werkt zeer traag. Duurt enkele seconden alvorens het scherm zichtbaar is • Datum/tijd staan bij het starten nog op het oude uur (wanneer ik de wagen heb stilgelegd). Dit duurt ook weer enkele seconden alvorens het zichzelf aanpast. • Bij regenweer geeft de dodehoeksensor langs passagierskant steeds een melding dat ik niet rechts kan schuiven. Na het weekend heb ik dan ook onmiddellijk contact opgenomen met Cardoen om dit te melden. Diezelfde week kon ik nog met de auto komen. Tijdens deze controle konden de techniekers van Cardoen geen foutmelding vinden. Cardoen ging alvast een afspraak maken bij Kenis te Geel. Dit is een erkende verdeler van Dacia en misschien konden zij de foutmeldingen wel vinden. Echter kon de afspraak wel even duren. Uiteindelijk mocht mijn wagen op 07/01/2025 naar de garage Kenis gebracht worden ter nazicht. Omwille van mijn leasecontract kreeg ik wel een gratis vervangwagen ter beschikking. Op 13/01/2025 werd ik gecontacteerd door Cardoen dat mijn wagen terug was van de garage. Zij zouden een update uitgevoerd hebben op de radio en boordcomputer waardoor de problemen moesten opgelost zijn. Echter blijkt achteraf dat zij de software van de auto terug op fabrieksinstellingen hadden gezet en geen software update hadden uitgevoerd. Hiervan heb ik de nodige bewijzen. Bij het vertrek bij Cardoen merkte ik al dat de problemen nog niet opgelost waren. Op 14/01 heb ik dan nogmaals contact opgenomen met Cardoen om te informeren naar mijn opties. Omdat ik het ondertussen wel beu aan ’t worden was. Toen werd er mij meegedeeld dat ik nog 2 opties had: Of te wel werd mijn wagen naar een garage in Antwerpen (Garage Ooms – Renault verdeler) gedaan ter controle of kon ik het herroepingsrecht gebruiken. Aangezien ik hier meer informatie over wou, heb ik een afspraak ingepland bij Cardoen voor meer info betreffende het herroepingsrecht. Deze afspraak ging door op 17/01. Bij deze afspraak werd snel heel duidelijk dat Cardoen de wagen eerst nog naar de garage in Antwerpen wou doen. Indien de wagen dan nog niet hersteld kon worden, zouden we toch gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht. Dit had iets te maken met de BTW. Aangezien we op dat moment geen andere keuze hadden hebben wij dan toch ervoor gekozen om de wagen bij Cardoen te laten en zij zouden deze transporteren naar de garage in Antwerpen. Echter kon dit wel een poos duren. Volgens de verkoper van Cardoen, kon het zelfs zijn dat mijn wagen eerst een maand op de parking kon staan, alvorens zij tijd hadden om naar mijn wagen te kijken. Ondertussen zijn we een maand verder en heb ik nog steeds geen verdere informatie bekomen over een stand van zaken. Ik heb hiervoor ook al contact gehad met Cardoen, echter kunnen zij mij geen info bezorgen en weten zij ook niet hoelang de herstellingswerken nog kunnen duren. Aangezien ik een leasecontract heb bij Cardoen heb ik wel recht op een gratis vervangwagen. De vervangwagen is al een ouder model en mist zeker een aantal opties die ik dagelijks gebruik voor mijn werk o.a. GPS, carkit, enz…. tevens betaal ik maandelijks een lening af voor deze leasing echter heb ik nog maar amper zelf met de nieuwe wagen kunnen rijden. Graag wil ik dan ook een klacht indienen tegen Dacia. Deze hebben wij ook reeds via whatsapp gecontacteerd van in het begin. Zij hebben nooit verdere stappen hieromtrent genomen. Maar ook wil ik een klacht indienen tegen Cardoen omwille van de lange duurtijd van de werken + het niet verschaffen van info. Vorige week heb ik reeds via de website van Cardoen een klacht ingediend. Echter heb ik hiervan nog niets vernomen. Dus ik vermoed dat zij mijn klachten niet serieus nemen. Wij stellen ons de vraag: Kan er een compensatie gevraagd worden aan Dacia en/of Cardoen wegens nalatigheid. B.v. een GPS systeem in onze wagen gratis laten plaatsen. En wat met de lening? Kan deze misschien tijdelijk stop gezet worden, aangezien we niet over de wagen beschikken. Ik verwacht een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling.

Afgesloten
A. C.
5/12/2023

Auto herstelling wordt niet gedaan op een nieuwe wagen dat ik heb gekocht

Beste In maart 2023 heb ik een nieuwe Dacia jogger gekocht uit de garage bij renault dacia Zaventem met de volgende chasisnummer UU1DJF00469623206 en volgende nummerplaat 2-DFY-527In september begon de wagen een raar geluid te maken bij het straten heb hier voor een afspraak gemaakt om dit te herstellen heb een afspraak gekregen voor de 5/10/2023 maar helaas is de wagen voor die datum al stuk gegaan ik kon mijn versnellingpok niet meer bedienen deze wagen laten slepen naar dacia garage in zaventem daar nog eens vermeld dat ik ook een afspraak had voor een geluid bij het starten en hier voor ook een afspraak had dat ze dit ook zeker niet vergeten na te kijken tijdens de herstelling van de versnellingsbakNa dat de wagen 1 maand en half in de garage is gebleven bellen zij mij op en zeggen ze dat de wagen klaar en orden is Bij het ophalen van de wagen vraag ik nog 1 keer of dat alles is gemaakt en ook het geluid bij het straten ze zeggen dat alles nog geen na gezien is en dat alles inorden is met de wagen Ik vertek met de wagen dag na dien hoor ik weer een vreemd geluid bij het starten Ga terug naar de garage daar geven zij mij weer een afspraak voor vandaag 5/12/2023 en beloven mij dat het vandaag op gelost gaat geraken Einde van de dag bellen zij mij op om te zeggen dat ee het probleem hebben gevonden maar ze het hebben op gestuurt naar de fabricant om te zien wie de kosten gaat betalen van de herstelling De wagen is nieuw heb de wagen gekocht op 0 km ik heb 5 jaar garantie dus ik snap niet warroom zij dit willen na zien bij de fabricant en warroom hebben ze dit niet na gezien toen de wagen 1 maand en hald binnen was ps: bij de tweede keer hebben ze de bodem denkels gedemonteert in de koffer gezet en niet terug geplaats op de wagen wat zeker niet door de beugel kan

Afgesloten
F. W.
9/02/2023

Dacia garantie My warranty

Geachte, Op 27.09.2021 bestelde ik een nieuwe Dacia Duster Prestige (offertenummer 521795 en bestelbonnummer 21521855-05) de wagen werd geleverd in januari 2022 en nieuw ingeschreven door mij. Ik koos voor een tot 5 jaar uitgebreide garantie “my warranty” - Kostprijs 19.788,99 euro dit houdt een herstelling in het ganse Renault-Dacia netwerk alsook een vervangwagen. Op 08.02.2023 had ik ineens geen chauffage en binnenverlichting meer. Gezien mijn vertrouwde (en correcte) garage in Ronse van Dacia geen officieel dealer meer mocht zijn en dus geen herstellingen binnen de garantie nog kon uitvoeren vroeg ik een afspraak bij de dichtstbijzijnde garage Renalt Uyttendaele te 9700 Oudenaarde. Men wilde vooreerst weten of de wagen daar aangekocht werd wat niet het geval was en bijgevolg kreeg ik pas een afspraak halverwege maart 2023. Een vervangwagen was niet beschikbaar indien de herstelling wat langer zou duren. Garage Uyttendaele discrimineert dacia klanten die aldaar geen auto gekocht hebben. Vooreerst moet ik 5 weken wachten voor het vervangen van een zekering van de chauffage) bij deze vriestemperaturen en daar bovenop kan ik indien de herstelling wat langer zou duren niet beschikken over een vervangwagen. Dit is pure contractbreuk. Gelukkig bestaat er nog een correcte Renault- Dacia dealer in Kuurne (Van Mossel Devos Capoen) alwaar ik volgende week terecht kan en men mij in voorkomend geval een vervangwagen zal geven. Voorname groeten, Frank Wielfaert

Afgesloten
P. L.
28/03/2022

problemen met lpg dacia duster

mijn wagen is nog geen 2 jaar oud en mijn lpg werkt niet meer . vervangstukken zijn nog niet verkrijgbaar ?????graag had ik een uptate vanwege de herstelling van mijn wagen vermits de benzineprijzen maar de hoogte in gaan begin ik me meer en meer te ergeren dat ik niet in staat ben me op lpg te rijden ik tank nu euro 95 het kost me dan alleen al om te gaan werken 180 euro de maand moest ik lpg kunnen tanken komt da op 80 euro de maand 26 januari is de dag dat ik te horen heb gekregen wat het probleem was met mijn wagen we zijn ondertussen 28 maart duurt me allemaal wat te lang had toch graag een financiéle tegemoetkoming gezien ik wil u ook melden dat het probleem zich zeker niet afspeelt bij mijn dealer maar dat het probleem zich afspeelt bij dacia ( renault )heb ondertussen wat opzoek werk gedaan wat mijn volgende stappen zouden kunnen zijn ik hoop dat deze niet nodig zen en dat het probleem opgelost geraakt mvg patrik

Opgelost
B. N.
29/10/2020

terugbetaling updates wegens te groot

Geachte, op 25/1/2020 koop ik online op jullie site naviextras.com updates ter waarde van 199,90 €Ik betaalde voor 5 updates over 3 jaar de updates voor de kaarten van West en Oost Europa inclusief de POI update, of vergis ik me hier?Toen ik deze updates wilde installeren in mijn wagen Dacia Lodgy stopte de update bij 7 blokjes en zelfs na een uur wilde de update niet voltooien. Na een 2de keer thuis alles opnieuw te installeren met een andere usb-stick lukte dit ook niet. In de Renault garage St Bernard te Sint-Bernardsesteenweg 1069 A 2660 Hoboken (Antwerpen) Tel: 03 828 73 58 info@renault-hoboken.beheeft men getracht om deze updates te installeren maar opnieuw 2 x zonder resultaat met de mededeling dat mijn medianav-toestel niet behoorlijk werkte en dat dit vervangen moest worden.Voor het vervangen van dit toestel werd er toen een afspraak gemaakt op 6 april 2020 maar door de coronacrisis werd deze afspraak verzet naar 4 juni 2020.Donderdag 4/6 kon ik in de middag mijn wagen ophalen met een nieuwe medianav evolution toestel.Bij verschillende telefonische contacten werd gesteld dat ik, na doorgave via mail van het bestand van de gesynchroniseerde gegevens van mijn nieuwe Medianav Evolution toestel, opnieuw updates zou kunnen doen. Er werd ook gesteld dat ik géén terugbetaling van de oude downloads, waarvoor ik 199,90 € heb betaald, zou krijgen, maar ter compensatie een cadeaubon bij garage St-Bernard ter waarde van dit bedrag. Na telefonisch contact met deze garage werd dit bevestigd. Nu is mijn verwondering groot want na een nieuwe synchronisatie van mijn medianav toestel blijkt dat de oude downloads toch nog beschikbaar zijn maar ook voor dit nieuw toestel te groot. Zie bijgevoegde printscreens in bijlage. Daar ik een onderhoudscontract heb bij een andere dealer wens ik alsnog de terugbetaling van deze downloads en dat deze op mijn conto online dus ook verwijderd worden. (ik begrijp nog altijd niet dat ik deze bundel toen kon aankopen terwijl deze te groot is om in te voeren in uw medianavsystemen) Daarom vraag ik u om alsnog het bedrag van 199,90 € terug te betalen en de voor mij online beschikbare downloads te verwijderen zodat ik met een nieuwe lei andere kleinere updates kan aankopen.Hierbij uw referentie ref:_00D206IKR._5000X2Ar1md:ref betreft mijn vraag voor terugbetaling via mail aan Renault Dacia BeLux [contact-client-e2c.be@renault.com] en telefonisch contact met Damien Veys Damien VEYS [damien.veys-extern@renault.be] Met vriendelijke groeten Bart Nyckees

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform