Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Duurzaam winkelen in de supermarkt

27 november 2018

27 november 2018
Wat is duurzaam en wat niet? Wil jij ook dat je supermarkt je daarbij helpt?  Met de actie “meer dan mijn kassaticket” vragen consumenten om de keuze makkelijker te maken.

Je bent meer dan je kassaticket

Een duurzaam product uit het rek halen, is vaak geen sinecure. Daarom zetten wij in 2018 onze schouders mee onder de actie “Meer dan mijn kassaticket”. Het doel van die actie is de supermarkten aan te sporen om jouw zoektocht naar een duurzaam product te vergemakkelijken.

Je kassaticket zegt (niet) alles

Voor de meeste supermarkten is er echter geen vuiltje aan de lucht. Zij gaan ervan uit dat ze louter op basis van jouw kassaticket volledig jouw behoeften kunnen achterhalen. Ze geloven dat ze op die manier perfect kunnen inschatten welke producten er voor jou in de rekken moeten liggen, hoeveel je daarvoor wilt betalen en wat jij belangrijk vindt. 

Op vragen waarom bepaalde producten wel of niet in de winkel verkrijgbaar zijn, komen zij bijgevolg met het pasklare antwoord: “De consument wil dit zo”. Maar als je niet weet welke producten duurzaam zijn, hoe kan je supermarkt dan uit je kassaticket afleiden hoeveel belang jij hecht aan het milieu? Of hoe belangrijk dierenwelzijn voor jou is? Of dat je erop staat dat iedere producent een eerlijke prijs krijgt?

8 herkenbare verhalen

Samen met Vredeseilanden (Rikolto), Fairtrade België, KVLV, Femma en Gezinsbond zullen we in de loop van 2018 acht columns publiceren op onze website. Daarin laten we consumenten aan het woord die problemen ervaren om met een duurzaam gevulde winkelkar buiten te stappen in de supermarkt. Dit zullen zowel mensen zijn die al jaar en dag aandacht proberen te schenken aan duurzaamheid als mensen voor wie duurzame voeding een nieuw gegeven is. 

Aan iedere column koppelen wij ons eigen advies. Hoe kan het probleem dat wordt aangekaart, worden opgelost? Wat is hieromtrent wettelijk vastgelegd? Hoe kan dit concreet worden nagegaan? Welke antwoorden kunnen wij bieden op de twijfels van de consument tijdens het shoppen? Wil de consument in kwestie bijvoorbeeld meer seizoengroenten en -fruit gaan eten, dan reiken wij een handig overzicht aan.

Deel het signaal

Iedere column zal dus zowel een concreet hulpmiddel zijn voor jou als een duidelijk signaal naar de supermarkten: “Beste supermarkt, ik wil bewust duurzame(re) producten kopen, kun je mijn keuze wat gemakkelijker maken?”

Herken je je in de columns? Aarzel dan niet om zelf ook het signaal uit te sturen dat je meer bent dan je kassaticket. Dat kan door een eenvoudige klik op www.meerdanmijnkassaticket.be. Heb je zelf gelijkaardige vragen, dan kun je deze ook posten op diezelfde website.


Afdrukken Versturen via e-mail