Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Volkoren is beter

03 februari 2021

We eten te weinig volkorenproducten, terwijl die nochtans goed zijn voor de gezondheid. Wie er genoeg van eet, verlaagt immers het risico van hart- en vaatziekten, bepaalde kankers en diabetes type 2. Wij vertellen in welke producten je ze vindt, hoe je er meer van eet en waarop je moet letten bij voedingsetiketten.

Wat is volkoren?

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk volkorenproducten zijn voor de gezondheid. Ze zitten boordevol vezels en zijn bovendien rijk aan vitaminen (B en E), mineralen (ijzer, magnesium, zink, kalium, selenium), essentiële vetzuren en andere bioactieve stoffen met vaak antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Jammer genoeg krijgen volkorenproducten minder erkenning dan ze verdienen.

De volledige graankorrel

Volkorenproducten zijn gezond, omdat ze gemaakt zijn met de volledige graankorrel, hetzij geplet, gebroken of gemalen, hetzij in de vorm van graanvlokken. Een graankorrel bestaat namelijk uit drie delen: de zemel (de buitenste laag), de kiem (binnenin) en het meellichaam of endosperm (het grootste onderdeel). De meest waardevolle delen zijn de kiem en de zemel, die heel wat belangrijke voedingsstoffen bevatten.

Helaas eten wij gewoonlijk rijst, pasta en brood op basis van geraffineerde granen, waarbij de kiem en de zemel (die voor de bruine kleur zorgt) zijn uitgezeefd en enkel het meellichaam is behouden. Het raffineren maakt de textuur fijner en de kooktijd korter. Bijkomend voordeel het raffineren maakt dat je de bloem langer kunt bewaren. Door de vetstoffen, kan de bloem echter sneller ranzig worden. Die voordelen wegen echter niet op tegen het gezondheidsvoordeel van het behoud van de volledige graankorrel. Voeding op basis van volkorengranen kan tot 75 % meer voedingsstoffen bevatten dan die op basis van geraffineerde granen.

Volle granen zijn volkoren. In tegenstelling tot de geraffineerde granen wordt er bij de volle granen geen enkel deel verwijderd.