Tevredenheidsenquête: wat is volgens onze leden de beste Belgische bank?
We hebben onze leden gevraagd wat ze vinden van de producten en diensten die hun bank aanbiedt. Aan de hand van die tevredenheidsenquête hebben we in totaal 27 bankinstellingen beoordeeld. Ontdek hoe jouw bank scoort en wat de beste Belgische bank is volgens de consument.

In dit artikel
- Waarom is het belangrijk om de juiste bank te kiezen?
- Welke banken hebben we beoordeeld?
- Over welke Belgische bank zijn onze leden globaal gezien het meest tevreden?
- Welke banken zijn te vermijden volgens onze leden?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een zichtrekening?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een spaarrekening?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een kredietkaart?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een hypotheeklening?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een autolening?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een renovatielening?
- Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een persoonlijke lening?
- Conclusie: weer stijgende tevredenheid over banken en bankproducten in België
Waarom is het belangrijk om de juiste bank te kiezen?
De juiste bank kiezen is een belangrijke beslissing, want je keuze heeft een directe invloed op:
- je financiën: bankkosten kunnen sterk verschillen van instelling tot instelling, en een verkeerde keuze kan op lange termijn hoge kosten met zich meebrengen.
- je gemoedsrust: door rekening te houden met andere belangrijke factoren, zoals de toegankelijkheid van de diensten, de diversiteit van het productaanbod en de kwaliteit van de klantenservice, zorg je ervoor dat je de begeleiding krijgt die is afgestemd op je financiële behoeften.
Ondanks het belang van de juiste keuze is het opvallend dat bijna 69% van de leden die we hebben ondervraagd al meer dan 20 jaar klant is bij zijn hoofdbank.
Wanneer ze op zoek zijn naar een nieuw bankproduct (bijvoorbeeld een autolening), hebben veel consumenten dan ook de neiging om zich tot hun "gebruikelijke" bank te wenden, dat wil zeggen de bank waar ze hun lopende rekening hebben. Toch loont het echt de moeite om te kijken of het gras elders niet groener is.
Hoe maak je de juiste keuze van bank?
Of je nu op zoek bent naar de voordeligste hypotheek, het hoogste rendement op je spaarrekening of de goedkoopste zichtrekening, wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze:
- door je vergelijkers aan te bieden voor verschillende soorten bankproducten.
- door je, zoals in dit artikel, de resultaten te geven van de tevredenheidsenquêtes onder onze leden over een groot aantal bankinstellingen.
Onze vergelijkers voor bank- en verzekeringsproducten
Bovendien vind je in onze artikels massa's tips waarmee je duizenden euro's kunt besparen, met name op het gebied van hypotheken en herfinanciering.
Terug naar boven
Welke banken hebben we beoordeeld?
In onze laatste tevredenheidsenquête over banken hebben we 27 bekende bankinstellingen met elkaar vergeleken.
Hoe hebben we de banken beoordeeld?
De editie 2025 van ons onderzoek is gebaseerd op de antwoorden van 6 061 leden op een online vragenlijst. Die gegevens zijn gecombineerd met die van het vorige onderzoek om de betrouwbaarheid van de resultaten te versterken en de dekking uit te breiden naar een groter aantal banken en producten.
In totaal is de analyse dus gebaseerd op de antwoorden van 14 334 vragenlijsten.
Welke aspecten van de banken hebben we onderzocht en beoordeeld?
Doel van ons onderzoek was om de algemene tevredenheid van de respondenten over hun bank te beoordelen. Daarbij hielden we rekening met verschillende essentiële aspecten:
- Transparantie: zijn de producten gemakkelijk te begrijpen en worden de kosten duidelijk weergegeven?
- Aangerekende kosten: zijn ze concurrentieel en gerechtvaardigd?
- Kwaliteit van de klantenservice: is het personeel beschikbaar? Is het gemakkelijk om telefonisch of via andere kanalen contact op te nemen?
- Efficiëntie van de verwerking: is de tijd die nodig is om een opdracht of verzoek uit te voeren redelijk?
- Kwaliteit van de digitale diensten: zijn het internetbankieren (website) en de mobiele app gebruiksvriendelijk en veilig? Kunnen alle bankverrichtingen ermee worden uitgevoerd?
We hebben ook getracht een beter inzicht te krijgen in de moeilijkheden waarmee consumenten worden geconfronteerd, alsook in hun tevredenheidsniveau over verschillende courante bankproducten: zichtrekening, spaarrekening, kredietkaart, hypothecaire lening, persoonlijke lening, autolening en renovatielening.
Over welke Belgische bank zijn onze leden globaal gezien het meest tevreden?
Om een ranglijst op te stellen hebben we onze leden gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun bank. Dit is wat uit ons onderzoek naar voren komt.
Op de podiumplaatsen staan banken die zich richten op een specifiek publiek, met name spaarders en beleggers.
- De eerste plaats wordt ingenomen door Bank Delen, een toonaangevende speler op het gebied van private banking, gespecialiseerd in vermogensbeheer en successieplanning.
- Op de tweede plaats staat NIBC, een bank die zich via een onlineplatform richt op spaarproducten voor particulieren.
Pas vanaf de derde plaats komen de eerste banken die financiële producten aanbieden die zijn afgestemd op de dagelijkse behoeften van consumenten:
- Argenta et vdk bank (die een compleet gamma van bankdiensten aanbieden)
- Revolut (die een breed scala aan producten aanbiedt, maar geen leningen)
- Santander (die zich richt op spaarproducten)
Onder de minder goed beoordeelde banken bevinden zich grote namen uit de Belgische banksector, zoals Belfius, BNP Paribas Fortis of ING België.
Uit de resultaten blijkt dat banken vooral punten verliezen op het gebied van kosten, en ook voor klantenservice.
Terug naar boven
Welke banken zijn te vermijden volgens onze leden?
Volgens onze tevredenheidsenquête wordt geen enkele bankinstelling echt als "slecht" beoordeeld. De banken met de laagste scores worden door de respondenten beoordeeld als "gemiddeld".
Onderaan onze ranglijst staan Belfius, bank Nagelmackers, BNP Paribas Fortis en ING België.
Het belangrijkste probleem: moeilijkheid om de bank te contacteren
Met welke obstakels worden bankklanten geconfronteerd? Volgens de enquête onder onze leden is het grootste probleem de moeilijkheid om contact op te nemen met een medewerker bij vragen (19 %).
Deze situatie is te verklaren door de evolutie van het bankieren: banken stimuleren hun klanten om gebruik te maken van mobiel bankieren en pc-banking, terwijl ze het aantal kantoren en geldautomaten verminderen. Het resultaat? Directe toegang tot een adviseur wordt steeds beperkter.
Anderzijds, als gevolg van deze evolutie en de toename van onlinebankieren zijn banken echter wel verplicht om noodlijnen in te stellen die 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar zijn voor slachtoffers van phishing. Dat betekent echter niet dat je het geld dat je kwijt bent door fraude ook daadwerkelijk terugkrijgt. Integendeel, banken maken het je moeilijk om je geld terug te krijgen.
Vergeet niet dat je bij problemen met je bank of vragen over je rechten altijd contact met ons kunt opnemen op 02 542 33 33.
Bel onze experts voor juridisch advies
De twee andere problemen die vaak door de respondenten worden genoemd, zijn:
- trage verwerking van vragen of opdrachten (7%)
- moeilijke toegang tot onlinebankieren, zowel via de website als via de mobiele app (7%).
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een zichtrekening?
Specifiek voor de zichtrekening vroegen we aan ons consumentenpanel om de volgende criteria te beoordelen:
- Informatie die je ontvangt (verrichtingen, afschriften enz.)
- Kosten
- Het gemak om je onlineaccount te beheren
- Het gemak om verrichtingen uit te voeren (geldopname, overschrijving enz.)
Top 3 van banken in België met de hoogste tevredenheidsscore voor een zichtrekening
Het goede nieuws is dat een grote meerderheid van de respondenten zeer tevreden is over de kwaliteit van de zichtrekeningen die hun bank aanbiedt.
Volgens onze enquête zijn de leden van Testaankoop die klant zijn bij Revolut het meest tevreden over hun zichtrekening (score van 86/100). Europabank behaalt de zilveren medaille (score van 84/100). Argenta en Keytrade op een gedeelde derde plaatsmaken het podium compleet (score van 83/100).
Uit onze resultaten kunnen we niet opmaken over welke zichtrekeningen het exact gaat.
De 3 slechtste banken in België voor een zichtrekening
Het zal geen verrassing zijn dat veel banken punten verliezen door de kosten voor zichtrekeningen.
De drie instellingen die onderaan de ranglijst staan wat betreft betaalrekeningen zijn ING België (score van 59/100), BNP Paribas Fortis (score van 63/100) en Belfius (score van 65/100).
Zoals hierboven vermeld, krijgen deze banken vooral kritiek op de kosten die ze aanrekenen: op dat vlak krijgen ze de beoordeling "slechte kwaliteit".
ING krijgt een lagere eindscore omdat die bank haar klanten ook teleurstelt op het gebied van de duidelijkheid van de verstrekte informatie (met name over verrichtingen afschriften) en het gemak van geldopnamen en overschrijvingen. Op die laatste twee punten wordt de bank beoordeeld als van "gemiddelde kwaliteit".
Zichtrekeningen vergelijken
Deze tevredenheidsenquête kan je helpen om de bank te vinden die het best aansluit bij jouw behoeften. Voor meer informatie kun je ook onze vergelijker van zichtrekeningen raadplegen: die vergelijkt continu de aanbiedingen van verschillende banken, zodat je de beste keuze kunt maken.
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een spaarrekening?
Voor spaarrekeningen stelden we de volgende criteria op om een tevredenheidsscore toe te kennen:
- Procedure voor het openen van een rekening
- Informatieverstrekking (transacties, uittreksels ...)
- Gemak om je onlineaccount te beheren
- Gemak om geld af te halen of over te schrijven
Top 3 van banken in België met de hoogste tevredenheidsscore voor een spaarrekening
Het goede nieuws is dat meer dan de helft van de banken die op de kwaliteit van hun spaarrekening zijn beoordeeld, door de respondenten onder onze leden als "topkwaliteit" worden beoordeeld.
Dit is onze top 3:
- De eerste plaats wordt ingenomen door vdk bank en NIBC, beide met een score van 83/100.
- Argenta, Keytrade Bank et Santander behalen de tweede plaats met 81/100.
- Op de derde trede van het podium vinden we Medirect met 80/100.
De slechtste banken in België voor een spaarrekening
Volgens ons onderzoek is het grootste probleem voor consumenten met betrekking tot spaarrekeningen het feit dat ze minder opbrengen dan verwacht (21%).
Wat ook niet in goede aarde valt bij 12 % van de ondervraagden, is dat hun trouw slecht wordt beloond: hun bank geeft namelijk hogere rentevoeten aan nieuwe rekeningen, wat niet het geval is voor bestaande rekeningen.
Testaankoop pleit er al jaren voor om de basisrente en de getrouwheidspremie op spaarrekeningen te combineren, met als doel één enkele, transparante rentevoet voor consumenten. Lees voor meer informatie ons artikel over de afschaffing van de getrouwheidspremie op spaarrekeningen.
Het blijkt dat Deutsche Bank, KBC, Belfius, BNP Paribas Fortis en ING België tot de banken behoren waarover de respondenten meer dan gemiddeld problemen melden. De drie laatstgenoemde banken bevinden zich overigens onderaan op de algemene ranglijst van spaarrekeningen, maar ook hier moeten we nuanceren:
- De eerste twee banken krijgen een nog score van "goede kwaliteit" (Belfius behaalt 68/100 en BNP Parisbas Fortis 65/100).
- Enkel ING België wordt beschouwd als van "gemiddelde kwaliteit" met een score van 64/100
Volgens de ondervraagde leden is er voor BNP Paribas Fortis en ING België nog werk aan de winkel op het gebied van communicatie: ze worden slechts als "gemiddeld" beoordeeld wat betreft de informatie die ze hun klanten verstrekken, meer bepaald over verrichtingen en uittreksels.
Spaarrekeningen vergelijken
Ben je nog op zoek naar een spaarrekening? Vul je spaardersprofiel in in onze vergelijkingstool en bekijk onze aanbevelingen.
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een kredietkaart?
We gingen na wat klanten vinden over:
- De kosten van hun kredietkaart
- De beloningen/voordelen verkregen door het gebruik van de kredietkaart
- De transparantie van het periodieke overzicht van de uitgaven die met de kredietkaart zijn gedaan
- De klantenservice/telefonische ondersteuning
De meeste kredietkaarten die in België in omloop zijn, dragen het logo van Visa of Mastercard. Die worden beiden, zonder onderscheid, op veel plaatsen aanvaard en het maakt niet uit welke bank de kredietkaart uitgegeven heeft.
In het verleden (en in het buitenland waar deze enquête ook wordt gehouden) zijn er echter kredietkaarten die enkel konden worden gebruikt bij een bepaalde winkelketen.
Top 3 van banken in België met de hoogste tevredenheidsscore voor een kredietkaart
Dit zijn de kredietkaarten die bovenaan onze ranglijst staan:
- Beobank - Q8 World Mastercard, met 91/100
- Keytrade Bank - Visa Gold, met 89/100
- Keytrade Bank - Visa Platinum, met 85/100
Het is belangrijk op te merken dat van de 45 kredietkaarten in onze enquête, er 22 als "topkwaliteit" worden beschouwd, 18 als "goede kwaliteit" en 5 als "gemiddelde kwaliteit": de resultaten zijn dus vrij goed!
De 3 slechtste banken in België voor een kredietkaart
Slechts 5 van de 45 kaarten worden beschouwd als van "gemiddelde kwaliteit":
- De kredietkaarten Hello en Mastercard Classic van BNP Paribas Fortis met een score van 64/100
- De kaarten BuyWay – Mastercard, ING Visa Classic en Belfius - Mastercard New Prepaid met een score van 63/100
De ontevredenheid van de ondervraagden over kredietkaarten heeft vooral betrekking op de beloningen en voordelen die aan het gebruik ervan verbonden zijn.
Ook de kosten en tarieven worden als "gemiddeld" beoordeeld, evenals de klantenservice. Dat is jammer, want een van de meest genoemde problemen met kredietkaarten zijn fraude en phishing (5%): situaties waarin klanten het op prijs stellen om geholpen te worden!
Kredietkaarten vergelijken
Ben je nog op zoek naar een kredietkaart? Wij helpen je graag met onze vergelijker!
Terug naar bovenWelke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een hypotheeklening?
De respondenten van onze online-enquête beoordeelden:
- De procedure om een hypotheek te krijgen (formaliteiten, vereiste documenten, schatting van de woning)
- De financiële voorwaarden van een hypotheek (rentevoet …)
- De voorwaarden opgelegd door de bank om een hypotheek te krijgen (verplichte woon- en/of levensverzekering, kredietkaart, salarisdomiciliëring)
- De voorwaarden voor de aflossing
Enkele opvallende cijfers uit ons onderzoek
Slechts 17 % van de personen in ons panel heeft een hypothecaire lening afgesloten voor zijn hoofdverblijfplaats. Daaruit komen verschillende interessante cijfers naar voren:
- 74 % van de ondervraagden koos voor een vaste rentevoet.
- 48 % sloot zijn hypothecaire lening af tussen 2010 en 2019.
- 37 % onderhandelde al met zijn bank over zijn lening (63 % daarvan deed dat tussen 2010 en 2019, en meer dan 60 % is daar tevreden over, 19 % is ontevreden).
- 16 % heeft zijn krediet overgedragen naar zijn huidige bank (54 % van hen deed dit tussen 2010 en 2019, en meer dan 75 % is tevreden dat ze deze stap hebben gezet, tegenover 12 % die ontevreden is).
Is het interessant om een hypotheek te herfinancieren?
Zoals je ziet, is de meerderheid van de ondervraagden die ervoor gekozen hebben om hun hypotheek te herfinancieren tevreden met zijn beslissing. Het kan je namelijk heel wat geld opleveren: in 2024 hadden we berekend dat je op die manier tot 12 000 euro kon besparen.
Meer over het herfinancieren van een hypotheek
Wil je je huidige hypotheek eens onder de loep nemen? Gebruik onze module en ontdek of het voor jou interessant is om je hypotheek te herzien.
Hypothecaire leningen vergelijken
Heb je een hypotheek nodig? Vind de goedkoopste dankzij onze vergelijker.
Top 3 van banken met de hoogste tevredenheidsscore voor een hypothecaire lening
Slechts 7 banken werden op dit aspect beoordeeld: Argenta, Fintro, KBC, Crelan, BNP Paribas Fortis, Belfius en ING België. De scores zijn goed: tussen 65/100 en 80/100.
Twee banken onderscheiden zich op dit vlak en worden door de respondenten als "topkwaliteit" beschouwd:
- Argenta, met een score van 80/100
- Fintro, met een score van 76/100
KBC komt op de derde plaats, met een score van 73/100 (goede kwaliteit).
Het probleem van groepsaankopen
Zoals gezegd is de beoordeling van de banken op het gebied van hypothecaire leningen vrij goed. Het enige aspect dat bij de respondenten ontevredenheid lijkt te wekken, zijn de voorwaarden die worden opgelegd om krediet te verkrijgen: van de problemen die het afgelopen jaar zijn ondervonden, noemde 21 % van de respondenten de verplichting om andere producten te nemen (verzekering, zichtrekening enz.).
Behalve de top 3 van de ranglijst worden de banken op dit punt slechts als "gemiddeld" beoordeeld. Dat is een van de redenen waarom we ons, ondanks de wetswijziging op dit gebied, hiertegen blijven verzetten.
Meer informatie over groepsaankopen en hypothecaire leningen
Terug naar boven
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een autolening?
Ongeveer 9% van de personen in ons panel heeft een autolening afgesloten bij een bank, van wie 75% om een nieuwe wagen aan te schaffen. Zijn ze tevreden? We hebben hen gevraagd naar hun mening over:
- de procedure voor het verkrijgen van de lening (transparantie, aantal documenten enz.)
- de financiële voorwaarden (rentevoet, periodieke aflossingen enz.)
Uit ons onderzoek blijkt dat
- 89% van de ondervraagden die een autolening hebben afgesloten, voor een "klassieke" lening hebben gekozen.
- 6% voor leasing heeft gekozen (met de mogelijkheid om de auto aan het einde van het contract te kopen).
- 2% een langetermijnhuurcontract heeft ondertekend met de verplichting om de auto aan het einde van het contract te kopen.
Slechts een minderheid van de respondenten heeft over zijn krediet onderhandeld met zijn bank (10%) en nog minder respondenten hebben het krediet overgedragen naar hun huidige bank (2%).
Top 3 van banken met de hoogste tevredenheidsscore voor een autolening
Slechts 7 banken werden voor dit onderdeel beoordeeld: Beobank, Argenta, Crelan, KBC, BNP Paribas Fortis, ING België en Belfius.
Een grote meerderheid van de ondervraagden die een autolening hadden afgesloten, deed dat rechtstreeks bij de autodealer en vond dat deze van "topkwaliteit" was.
Hoe dan ook, de beoordelingen voor dit type producten variëren van "goede kwaliteit" tot "topkwaliteit" voor alle aspecten die aan bod komen, wat positief is. Als we absoluut een top 3 moeten opstellen, dan is dat deze:
- Op de eerste plaats: Beobank, met een score van 81/100
- Op de tweede plaats: Argenta en Crelan, met een score van 80/100
- Op de derde plaats: KBC, met een score van 79/100
Autoleningen vergelijken
Ben je op zoek naar financiering voor je nieuwe auto? Onze vergelijker helpt je bij het kiezen van de goedkoopste autolening uit meer dan 100 aanbiedingen.
Terug naar boven
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een renovatielening?
Net als bij autoleningen vroegen we om de volgende twee criteria te beoordelen:
- de procedure om de lening (geld) te krijgen (transparantie, aantal documenten enz.)
- de financiële voorwaarden (rentevoet, periodieke afbetalingen enz.)
We hebben zowel leningen voor "klassieke" renovaties (47%) als leningen voor energetische renovaties (50%) in aanmerking genomen. Het merendeel (65%) van de in aanmerking genomen leningen is afgesloten tussen 2020 en 2023.
Hoe een renovatielening afsluiten?
Top 3 van banken met de hoogste tevredenheidsscore voor een renovatielening
Slechts 6 banken werden voor dit onderdeel beoordeeld: Argenta, Crelan, KBC, BNP Paribas Fortis, ING België en Belfius. Ook hier zien we goede scores: de beoordelingen voor dit type producten variëren van "goede kwaliteit" tot "topkwaliteit".
Dit is de top 3:
- KBC met een score van 81/100
- Crelan met een score van 81/100
- Argenta met een score van 81/100
Renovatieleningen vergelijken
Ben je op zoek naar een lening voor je renovatieproject? Wij vergeleken ruim 100 renovatieleningen. Vergelijk ze met onze vergelijkingstool.
Zoek de goedkoopste renovatielening
Terug naar boven
Welke bank heeft de hoogste tevredenheidsscore voor een persoonlijke lening?
Net als bij autoleningen en renovatieleningen vroegen we de mening van ons consumentenpanel over de volgende aspecten:
- de procedure om de lening (geld) te krijgen (transparantie, aantal documenten enz.)
- de financiële voorwaarden (rentevoet, periodieke afbetalingen enz.)
Enkele redenen waarom respondenten een persoonlijke lening hebben afgesloten, zijn:
- Aankoop van producten voor in huis (meubels, huishoudtoestellen enz.): 11%
- De aankoop van andere producten die geen verband houden met de woning (zoals een smartphone, een computer, een fiets enz.): meer dan 12%
- De financiering van een specifieke gebeurtenis, zoals een reis, een rijbewijs, een huwelijk, een studie enz.: ongeveer 8%
- De betaling van belastingen: ongeveer 4%
- Herfinanciering van andere kredieten: 17%
- Hulp aan familieleden: bijna 7%
De meerderheid van de respondenten heeft nooit geprobeerd om deze persoonlijke lening bij hun bank te heronderhandelen (ongeveer 78%) of over te dragen naar hun huidige bank (92%).
Top 3 van banken met de hoogste tevredenheidsscore voor een persoonlijke lening
Net als bij onze vorige enquête worden de podiumplaatsen ingenomen door KBC, Beobank en ING België, ditmaal vergezeld door BNP Paribas Fortis.
KBC staat bovenaan de rangschikking (75/100 en "topkwaliteit"), Beobank daalt naar de tweede plaats (73/100 en "goede kwaliteit") en dan volgen ING België en BNP Paribas Fortis (beide met 69/100 en "goede kwaliteit").
De kredietverstrekkers met de laagste tevredenheidsscores die door onze respondenten als "gemiddelde kwaliteit" worden beschouwd op het gebied van persoonlijke leningen zijn Cofidis en Belfius.
Persoonlijke leningen vergelijken
Ben je op zoek naar een persoonlijke lening? Je raadt het al: wij hebben ook persoonlijke leningen vergeleken voor jou! Vergelijk ze met onze vergelijkingstool.
Vind de beste persoonlijke lening
Terug naar boven
Conclusie: weer stijgende tevredenheid over banken en bankproducten in België
Terwijl de gemiddelde tevredenheid over banken en bankproducten de afgelopen jaren leek af te nemen – van een score van 70/100 in 2021 naar een score van 65/100 in 2024 –, lijkt het gemiddelde van ons laatste onderzoek (73/100) een ommekeer in de dalende trend aan te geven.
Veel verbeterpunten
De resultaten van ons onderzoek tonen aan dat er ruimte voor verbetering is in de bankensector in België, met name wat betreft de volgende aspecten:
- de kosten verbonden aan de bankproducten
- de kwaliteit van de klantenservice en de mogelijkheden om contact op te nemen met de bank
- de verwerkingstijd van aanvragen en opdrachten
- De toegang tot onlinebankieren (via het internet of een app)
- De verstrekte informatie (met name over verrichtingen en uittreksels van zicht- en spaarrekeningen)
- De opbrengst en rentetarieven van spaarrekeningen
- De beloningen en voordelen die verbonden zijn aan het gebruik van kredietkaarten
- Bundelverkoop en de verplichting om andere producten te nemen bij het aangaan van een hypotheek
Een constante is echter wel dat de grootbanken vaak onderaan het klassement eindigen.
De noodzaak om bankmobiliteit te vergemakkelijken
Meer dan de helft van de ondervraagden (69%) is al meer dan 20 jaar klant bij dezelfde bank (voor hun hoofdbank). Dat toont aan dat veel consumenten trouw blijven aan hun bank, zelfs als ze niet helemaal tevreden zijn.
Met andere woorden, de bancaire mobiliteit is laag: van bank veranderen wordt vaak als ingewikkeld of lastig ervaren, waardoor veel klanten blijven waar ze zijn, ondanks voorwaarden of een dienstverlening die niet altijd bij hen passen.
Testaankoop pleit daarom voor:
- de invoering van de overdraagbaarheid van het rekeningnummer.
- de mogelijkheid om de verzekeringen verbonden aan een hypothecair krediet na 2 jaar (bij een andere verzekeraar) te veranderen zonder verhoging van de rentevoet, en niet na 1/3 van de looptijd, zoals nu het geval is.
- de samenvoeging van de basisrente en de getrouwheidspremie van de gereglementeerde spaarrekening, zodat spaarders de werkelijke rentevoet van de banken kunnen vergelijken.
Deze maatregelen zouden de onderlinge concurrentie tussen de banken stimuleren en de dienstverlening aan de consument verbeteren.
Als consument moet je altijd goed nadenken en alle opties bekijken voordat je een bank kiest. Onze vergelijkingstools helpen je bij het maken van uw keuze.
Klanten blijven voornamelijk trouw aan dezelfde bank ondanks ontevredenheid
We vroegen onze leden ook hoelang ze al klant zijn bij hun bank. Het is niet echt verrassend dat bijna 70 % van onze leden al meer dan 20 jaar klant is bij hun hoofdbank. We zien dat veel consumenten trouw blijven aan hun bank hoewel ze er niet echt tevreden over zijn.
Anders gezegd: er is weinig bankmobiliteit. Van bank veranderen wordt vaak als ingewikkeld of lastig ervaren, waardoor veel klanten bij hun huidige bank blijven, ondanks voorwaarden of een dienstverlening die niet altijd bij hen passen.
Testaankoop pleit daarom voor:
- de invoering van de overdraagbaarheid van het rekeningnummer
- de mogelijkheid om verzekeringen gekoppeld aan een hypothecaire lening na 2 jaar te switchen (bij een andere verzekeraar) zonder verhoging van de rentevoet, en niet na 1/3 van de looptijd, zoals nu is ingevoerd
- het samenvoegen van de basisrente en de getrouwheidspremie van de gereglementeerde spaarrekening, zodat spaarders de werkelijke rente kunnen vergelijken die banken aanbieden
Deze maatregelen zouden de concurrentie tussen banken stimuleren en de dienstverlening voor consumenten verbeteren.
Denk als consument steeds goed na en overweeg zorgvuldig alle opties voordat je een bank kiest. Onze vergelijkingstools helpen je bij het maken van je keuze.
Wil je van bank veranderen?
Wil je je huidige bankrelatie stopzetten en overstappen naar een andere bank, raadpleeg dan ons dossier.
Terug naar boven