Nieuws

Tevredenheidsenquête: wat is volgens onze leden de beste Belgische bank?

We hebben onze leden gevraagd wat ze vinden van de producten en diensten die hun bank aanbiedt. Aan de hand van die tevredenheidsenquête hebben we in totaal 27 bankinstellingen beoordeeld. Ontdek hoe jouw bank scoort en wat de beste Belgische bank is volgens de consument.

Expertise:
Redactie:
03 oktober 2025
Tevredenheid over banken bij leden Testaankoop

Waarom is het belangrijk om de juiste bank te kiezen?

De juiste bank kiezen is een belangrijke beslissing, want je keuze heeft een directe invloed op:

  • je financiën: bankkosten kunnen sterk verschillen van instelling tot instelling, en een verkeerde keuze kan op lange termijn hoge kosten met zich meebrengen.
  • je gemoedsrust: door rekening te houden met andere belangrijke factoren, zoals de toegankelijkheid van de diensten, de diversiteit van het productaanbod en de kwaliteit van de klantenservice, zorg je ervoor dat je de begeleiding krijgt die is afgestemd op je financiële behoeften.

Ondanks het belang van de juiste keuze is het opvallend dat bijna 69% van de leden die we hebben ondervraagd al meer dan 20 jaar klant is bij zijn hoofdbank.

Wanneer ze op zoek zijn naar een nieuw bankproduct (bijvoorbeeld een autolening), hebben veel consumenten dan ook de neiging om zich tot hun "gebruikelijke" bank te wenden, dat wil zeggen de bank waar ze hun lopende rekening hebben. Toch loont het echt de moeite om te kijken of het gras elders niet groener is.

Hoe maak je de juiste keuze van bank?

Of je nu op zoek bent naar de voordeligste hypotheek, het hoogste rendement op je spaarrekening of de goedkoopste zichtrekening, wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze:

  • door je vergelijkers aan te bieden voor verschillende soorten bankproducten.
  • door je, zoals in dit artikel, de resultaten te geven van de tevredenheidsenquêtes onder onze leden over een groot aantal bankinstellingen.

Onze vergelijkers voor bank- en verzekeringsproducten

Bovendien vind je in onze artikels massa's tips waarmee je duizenden euro's kunt besparen, met name op het gebied van hypotheken en herfinanciering.

Onderhandel over je hypotheek

 

Terug naar boven

Welke banken hebben we beoordeeld?

In onze laatste tevredenheidsenquête over banken hebben we 27 bekende bankinstellingen met elkaar vergeleken.

Hoe hebben we de banken beoordeeld?

De editie 2025 van ons onderzoek is gebaseerd op de antwoorden van 6 061 leden op een online vragenlijst. Die gegevens zijn gecombineerd met die van het vorige onderzoek om de betrouwbaarheid van de resultaten te versterken en de dekking uit te breiden naar een groter aantal banken en producten.

In totaal is de analyse dus gebaseerd op de antwoorden van 14 334 vragenlijsten.

Welke aspecten van de banken hebben we onderzocht en beoordeeld?

Doel van ons onderzoek was om de algemene tevredenheid van de respondenten over hun bank te beoordelen. Daarbij hielden we rekening met verschillende essentiële aspecten:

  • Transparantie: zijn de producten gemakkelijk te begrijpen en worden de kosten duidelijk weergegeven?
  • Aangerekende kosten: zijn ze concurrentieel en gerechtvaardigd?
  • Kwaliteit van de klantenservice: is het personeel beschikbaar? Is het gemakkelijk om telefonisch of via andere kanalen contact op te nemen?
  • Efficiëntie van de verwerking: is de tijd die nodig is om een opdracht of verzoek uit te voeren redelijk?
  • Kwaliteit van de digitale diensten: zijn het internetbankieren (website) en de mobiele app gebruiksvriendelijk en veilig? Kunnen alle bankverrichtingen ermee worden uitgevoerd?

We hebben ook getracht een beter inzicht te krijgen in de moeilijkheden waarmee consumenten worden geconfronteerd, alsook in hun tevredenheidsniveau over verschillende courante bankproducten: zichtrekening, spaarrekening, kredietkaart, hypothecaire lening, persoonlijke lening, autolening en renovatielening. 

Terug naar boven

Welke banken scoren het best?

De resultaten van onze tevredenheidsenquête leveren enkele verrassingen op: niet de grootbanken, maar andere spelers scoren het hoogst bij consumenten. We hebben niet alleen de algemene tevredenheid gemeten, maar ook ingezoomd op specifieke producten zoals zicht- en spaarrekeningen, leningen en kredietkaarten. Ontdek welke banken écht het verschil maken voor hun klanten.

Alle resultaten van onze enquête

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou