Slachtoffer van phishing? Banken maken het te moeilijk om geld terug te krijgen

De explosieve stijging van online fraude en phishing in 2022 zet zich ook dit jaar voort. Oplichters worden dan ook steeds bedrevener in hun methodes, met perfect nagemaakte websites en professioneel klinkende "bankmedewerkers" aan de telefoon.
Weinig mensen weten dat je bij de bank je geld onder bepaalde voorwaarden kunt terugvorderen als je wordt opgelicht. Maar hoewel ze hiertoe wettelijk verplicht zijn, zullen banken slachtoffers van fraude niet gemakkelijk vergoeden. Testaankoop heeft momenteel meerdere rechtszaken lopen waarbij we de gedupeerde consumenten ondersteunen om hun geld terug te krijgen van de bank.
10 tips om jezelf te beschermen tegen phishing
Banken verschuilen zich achter voorwaarden
De cijfers van Ombudsfin, de ombudsdienst voor de financiële sector, zijn duidelijk: minder dan vier op de tien dossiers van online fraude leidt tot een positieve bemiddeling met de bank. Banken vergoeden slachtoffers van phishing immers niet zo gemakkelijk als zou moeten.
Bij een niet-toegestane transactie zoals phishing is de bank nochtans wettelijk verplicht om het bedrag terug te betalen, tenzij de bank kan bewijzen dat die transactie het gevolg is van jouw fraude, opzet, of grof nalatig handelen.
Banken verschuilen zich soms achter deze voorwaarde, door standaard uit te gaan van zulke ernstige nalatigheid en de verantwoordelijkheid van de oplichting bij het slachtoffer te leggen. Die had maar beter moeten opletten.
Nieuwe maatregel brengt beterschap
Om het betaalverkeer in ons land veiliger te laten verlopen, formuleerden wij eerder al een lijst met heel wat eisen. Eén van die eisen was de IBAN-check, en die zou er gelukkig begin 2024 moeten komen.
Je bank zal vanaf dan moeten checken of de naam die je opgeeft bij een overschrijving overeenkomt met de naam van de houder van de rekening van de ontvanger.
Testaankoop trekt naar rechtbank
In de tussentijd staan wij verschillende slachtoffers van bankfraude bij in de rechtbank om het verloren geld te recupereren van hun bank. Van één rechtszaak kregen we reeds een positieve uitspraak in eerste aanleg. Een hoopvol signaal.