Nieuws

Slachtoffer van online fraude: wat moet je doen?

Ben je slachtoffer van phishing of online fraude? Neem dan snel contact op met je bank om de schade te beperken. Zij zijn 24/7 bereikbaar om je in dit soort situaties te helpen. Bel ook Card Stop om je kaart te laten blokkeren. We overlopen de stappen die je moet nemen.

09 september 2025

Met wie kan ik contact opnemen als ik slachtoffer ben geworden?

Ben je het slachtoffer geworden van phishing of een andere vorm van online fraude en ben je opgelicht? Om te voorkomen dat je nog meer geld verliest, moet je je betaalinstrumenten (bankkaart, bank app of betaalapplicatie) onmiddellijk laten blokkeren.

1. Contacteer je bank

Ben je opgelicht via internet, dan kun je de meeste banken tijdens of buiten de werkuren telefonisch bereiken.

Wij ontvingen vroeger geregeld klachten van consumenten die zijn opgelicht op vrijdagavond. Ze stonden met de rug tegen de muur omdat ze hun bank pas konden bereiken vanaf maandagmorgen, nadat hun rekening dus was geplunderd. Om deze situatie tegen te gaan en op onze vraag, heeft de bankensector beslist om een noodnummer te activeren. Bijna elke bank is voortaan op ieder moment bereikbaar, ook tijdens weekavonden en in het weekend.

Raadpleeg de website van Card Stop voor de noodnummers van elke bank waarop je hen tijdens en buiten de openingsuren kunt bereiken.

Let op: als je een rekening hebt bij een betalingsinstelling zoals Nickel, moet je misschien niet Card Stop bellen, maar een ander telefoonnummer dat door je instelling wordt verstrekt.

Om verwarring en tijdverlies te vermijden, sla je best op voorhand in je smartphone het nummer op van Card Stop of een andere hotline voor het blokkeren van de kaart in kwestie.

2. Contacteer Card Stop

Ben je je betaalkaart verloren of werd deze gestolen? Werden er geldafhalingen of betaaltransacties gedaan waar je geen weet van hebt? Neem dan ook contact op met Card Stop. 

Card Stop is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op het nummer 078 170 170. Met deze dienst kun je onmiddellijk:

  • je bankkaarten blokkeren;
  • je betaalapplicties (zoals Payconiq bijvoorbeeld) blokkeren;
  • andere kaarten zoals maaltijdcheques van Pluxee/Sodexo, Edenred of Monizze blokkeren.

Let op: als je prepaid bpaidkaart of debetkaarten zijn uitgegeven door een neo-bank zoals Revolut of N26, moet je deze rechtstreeks bij de betreffende kaartuitgever blokkeren.

Hoe werkt internetfraude?

Er zijn evenveel soorten fraude als er fraudeurs zijn. Oplichters kunnen heel inventief zijn: ze doen zich voor als een van je vrienden, een familielid, een officiële instelling (bv. de douane of een FOD), een pakketjesdienst zoals Bpost of DHL, een telecomoperator, een bankadviseur of zelfs een vertrouwde toepassing zoals Itsme of Cardstop.

Zodra ze contact met je hebben gemaakt, zullen ze een voorwendsel vinden om je een transactie te laten uitvoeren. Ze zullen je bijvoorbeeld vragen om een heel kleine betaling te doen (soms niet meer dan 0,05 cent). Ze kunnen ook beweren dat ze je iets willen terugbetalen, of (alles is mogelijk) je vragen een applicatie bij te werken om je aan te moedigen op een frauduleuze link te klikken. Of je wordt gecontacteerd door zogezegd Cardstop of je bank om je te verwittigen dat er fraude aan de gang is. Om je hiertegen te beschermen wordt je gevraagd om je geld over te schrijven naar een “veilige rekening”.

Bescherm jezelf tegen internetfraude

Hoe weet je of een website betrouwbaar is?

Pas op voor nep-webshops

Fraudeurs proberen je niet alleen op te lichten door zich voor te doen als betrouwbare instellingen, ze proberen je ook geld af te persen via nep-webshops. Wees dus voorzichtig als je online winkelt en lees ons artikel over dit onderwerp.

Onze tips om online te winkelen

Pas op voor nepwebsites van banken

Naast deze nep-webshops zijn fraudeurs in staat om bijna perfecte antwoorden van de website van je bank te maken. Als je op deze sites surft, denk je dat je veilig op de website van je bank bent, terwijl het in werkelijkheid een frauduleuze site is.

Als je je kaartnummer, pincode, digipas of andere informatie over je betaalmiddel invoert, worden de gegevens achterhaald door de fraudeur, die vervolgens vrije toegang heeft tot je financiën om banktransacties uit te voeren.

Installeer Safe on Web

Download de extensie Safe on Web om te controleren of je op een authentieke en veilige website bent. Als je naar een onbetrouwbare website surft, geeft de software dit aan door middel van een rode kleurcode.

Meer weten over de extensie Safe on Web

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik slachtoffer werd van online fraude?

In sommige gevallen wel. Bijvoorbeeld als je bankkaartgegevens gestolen zijn of als er transacties zijn uitgevoerd zonder dat je het wist.

Aan de andere kant, als je slachtoffer bent van phishing, heb je de banktransacties waarschijnlijk zelf gevalideerd: het zal veel moeilijker zijn om je geld terug te krijgen. Fraudeurs hebben soms een goed verzonnen verhaal om je over te halen om zelf bepaalde transacties uit te voeren - controleer en meld onmiddellijk elk verzoek dat ongebruikelijk lijkt, of elk aanbod dat 'te mooi is om waar te zijn'.

Als je zelf geld naar fraudeurs stuurt, zal de bank dit altijd beschouwen als 'grove nalatigheid'. In dit geval voorziet de wet niet in een terugbetaling van het gestolen geld: alleen jij zult de eventuele verliezen moeten dragen.

Bemiddeling bij een meningsverschil met uw bank

Als je een meningsverschil hebt met je bank, kun je de Ombudsfin vragen om bemiddeling - je kunt uitleggen wat er precies is gebeurd en proberen een minnelijke schikking te vinden. Als de bemiddeling geen succes heeft en je nog steeds van mening bent dat de bank in gebreke is gebleven, kun je gerechtelijke stappen ondernemen.

Hoe recupereer je je geld bij een fraudegeval?

Wij helpen je bij fraudegevallen

Heb je vragen over je rechten, phishing of internetfraude? Bel dan onze adviesdienst, bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 12u30 en van 13u00 tot 17u00 (vrijdag tot 16u00 uur).

Bel naar 02 542 32 00

Aanbevolen voor jou