Hoe betaal je met je smartphone?
Naast cash en een bankkaart is er ook een nieuwe manier om geld uit te geven: je kunt immers betalen met je smartphone. Via een betaalapp, met Payconiq en een QR-code, contactloos, ... Ontdek hier de meest voorkomende methodes, hoe je ze gebruikt en hoe je zo veilig mogelijk kunt betalen.

Deze evolutie past binnen een structureel fenomeen: onze smartphones, die meer en meer met onze hand vergroeid raken, combineren aankopen en betalingen in één enkel toestel.
Bovendien zijn er verschillende manieren om met je telefoon te betalen. Betaalapps, contactloos betalen, via QR-code, … Sommige betaalmethodes verlopen via je bank, anderen staan er los van. Een overzicht.
Terug naar boven
Betalen met de app van je bank
Zowel traditionele banken als "neobanken" bieden hun klanten online banking of e-banking aan. Daarmee kun je digitaal je rekeningen beheren en transacties uitvoeren, zonder gebonden te zijn aan kantooruren ('s nachts, op feestdagen, …) of extra kosten.
Hoe veilig verbinden met je bankapp?
Je kunt op je bankplatform inloggen via je computer. Maar je kunt ook de app van je bank downloaden op je smartphone: mobile banking of m-banking. Of je nu klant bent bij Belfius, KBC, Crelan of Keytrade, het proces is hetzelfde: je downloadt eerst de app via de App Store van Apple of de Play Store van Google.
Voor je in de app toegang krijgt tot je eigen rekeningen, zal de bank eerst je identiteit verifiëren. Dat kan op verschillende manieren: je kunt inloggen met je bankkaart en een kaartlezer, of itsme gebruiken.
Weet je niet hoe je daaraan begint, check dan de website van je bank. De meeste banken hebben ook een speciaal telefoonnummer voor digitaal bankieren - je kunt het altijd proberen, maar de wachttijden zijn soms erg lang. Naast de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen zul je waarschijnlijk ook een unieke verbindingscode moeten invoeren.
Let op, kies je toegangscode zorgvuldig. In het geval van diefstal en fraude zou je bank namelijk kunnen opperen dat je een "te voor de hand liggende" pincode hebt gekozen (zoals je geboortedatum, of dezelfde pincode als die van je telefoon).
Zoek in plaats daarvan een combinatie die zowel origineel als gemakkelijk te onthouden is. Je mag je code immers niet fysiek bij de hand houden, bijvoorbeeld op een papiertje in de hoes van je smartphone. Ook dan kan je bank je bij fraude beschuldigen van een grove nalatigheid en weigeren om het gestolen geld terug te betalen.
Bescherm jezelf tegen phishing
Wat voor betalingen kun je doen met je telefoon?
Eens ingelogd op je m-banking, kun je op verschillende manieren betalingen uitvoeren:
1. Klassieke overschrijvingen
In wezen is de werkwijze dezelfde als bij pc-banking, en elke bank heeft eigen regels over maximumbedragen per dag of per transactie, begunstigden (al dan niet op voorhand ingesteld) van mobiele overschrijvingen enz.
Afhankelijk van je bank kun je voortaan een "klassieke" overschrijving uitvoeren vanop je telefoon, die binnen één à twee werkdagen wordt verwerkt. Sommige banken bieden ook instantoverschrijvingen aan, waarbij het geld al in enkele seconden wordt verstuurd.
Overschrijvingen worden meestal gebruikt om een factuur te betalen (bv. energie, telecom) of om geld te sturen naar een particulier.
2. Instant overschrijvingen met Wero
Wie klant is bij één van de vier grote banken (KBC, Belfius, ING of BNP Paribas Fortis), heeft waarschijnlijk al een nieuw geel icoon opgemerkt in de bankapp: die van Wero, de Europese dienst voor instantoverschrijvingen.
Als je bank al partner is bij Wero, kun je ook buiten België instantoverschrijvingen uitvoeren, in landen binnen de Eurozone die ook Wero gebruiken.
Tip: Ook voor overschrijvingen via Wero gelden er limieten (bij Belfius gaat het bv. om maximaal € 1 000 per transactie). Om die plafonds te kennen, kun je het tariefrooster en/of de algemene voorwaarden van je bank checken.
Overschrijvingen via Wero zijn flexibeler, omdat je enkel het mobiele nummer van de begunstigde moet kennen (zolang die al een Wero-account heeft). Ze zijn ook wat "toegankelijker", aangezien je ze op meer plaatsen kunt gebruiken, zoals op vakantie in Frankrijk.
3. Betalingen bij een handelaar of tussen vrienden met een QR-code
De meeste bankapps hebben ook de optie om een QR-code te scannen en daarmee te betalen in de winkel. Je ziet ze ook meer en meer op facturen van je telecomprovider of energieleverancier.
Afhankelijk van je bank moet je deze betaling nog bevestigen met je pincode, je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Ons advies: Leer je apps kennen
Hoe je ze ook wilt gebruiken, neem de tijd om je bankapp te leren kennen vooraleer je er echt mee aan de slag gaat. Als je bijvoorbeeld je betalingslimieten wilt aanpassen (verhogen of verlagen), dan kan het flink zoeken zijn naar de juiste pagina.
De meeste banken hebben videotutorials op hun website om je vertrouwd te maken met hun digitale omgeving. Gebruik de informatie die je bank beschikbaar stelt en, indien nodig, kun je de meeste banken ook bellen of schriftelijk contacteren om hulp te vragen over hun app.
Terug naar bovenBetalen met Payconiq by Bancontact
Payconiq, te downloaden in de Apple Store of Google Play, is inmiddels zo populair dat we de app niet meer moeten voorstellen. Je kunt de app gebruiken om een handelaar te betalen (bv. de kapper), om geld over te schrijven naar een particulier (bv. om een vriend terug te betalen voor dat etentje op restaurant) of om rekeningen te betalen (met de QR-code op de factuur).
Terug naar bovenBetalen met Apple Pay of Google Pay
Sommige banken laten toe om te betalen met Apple Pay of Google Pay. Je moet dan via de bankapp op je smartphone of computer je bankkaart koppelen aan je "wallet", je digitale portefeuille. Eens dat is gelukt, kun je betalen met je smartphone, smartwatch, tablet, ...
Je kunt zo betalen in fysieke winkels (via de NFC-functie), maar ook in webshops en apps, zolang de handelaar Apple Pay of Google Pay aanvaardt natuurlijk.
Je telefoon moet hiervoor wel recent genoeg zijn en over de nieuwste updates beschikken. Daarnaast is Apple Pay nog niet overal beschikbaar, toegang is afhankelijk van waar je bent.
Hoe werkt Google Pay?
Android-gebruikers kunnen contactloos betalen via Google Pay. In België werkt Google Pay samen met klassieke banken zoals Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC, Fintro en Hello Bank. Ook klanten van bijvoorbeeld Aion, N26 en Revolut kunnen Google Pay gebruiken.Je kunt zowel debet- als kredietkaarten aan je Google Wallet koppelen, maar je bank bepaalt voor welke kaarten dat effectief mag.
Hoe Google Pay activeren?
- Activeer de NFC-functie in de instellingen van je smartphone (vaak bij het onderdeel "Verbindingen" of "Verbinding en delen").
- Download en installeer de app Google Wallet vanuit de Google Play Store.
- Open de app. Tik op "Toevoegen aan Wallet" om je krediet- of debetkaart te koppelen aan de app. Volg de instructies.
Hoe werkt Apple Pay?
Apple-gebruikers met een iPhone, Apple Watch, Mac of iPad die klant zijn bij o.a. Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC, Fintro, Hello Bank en ING, kunnen betalen met Apple Pay. Deze functie kun je activeren in de Wallet-app, die standaard op je Apple-toestel staat.Hoe Apple Pay activeren?
- Open de Wallet-app en tik op "+".
- Volg de verschillende stappen om je kaart toe te voegen. Je bank (of de uitgever van je kaart) zal de gegevens controleren en beslissen of je die kaart al dan niet kunt gebruiken met Apple Pay.
- Zodra je kaart gevalideerd is, kun je Apple Pay gebruiken.
Contactloos betalen met NFC
De laatste jaren is contactloos betalen heel wat populairder geworden. Aan de basis ligt NFC-technologie (voluit Near Field Communication), waarmee twee chips onderling informatie kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld tussen een telefoon en een betaalterminal.Om dit te kunnen gebruiken, moet je wel eerst de NFC-functie van je smartphone activeren in de telefooninstellingen. Zodra NFC is geactiveerd, moet je enkel nog het platform kiezen waarmee je betalingen wilt doen: de app van je bank, Payconiq, Apple Pay, Google Pay, enz.
Wil je aan de kassa betalen, dan moet je enkel die betaalinterface openen en je telefoon (met het scherm aan) op de betaalterminal houden zoals je dat met je bankkaart zou doen. Een pincode is niet nodig, zolang het bedrag minder is dan € 50. Slechts af en toe, na een aantal betalingen, zal je pincode worden gevraagd als voorzorgsmaatregel.
Weet wel dat je telefoon aan moet staan: zorg dus dat je batterij voldoende opgeladen is! Terug naar boven
Betalen met je belkrediet
Ook zonder internet kun je betalen met je telefoon. Het te betalen bedrag gaat gewoon van je prepaid belkrediet of je mobiele abonnement. In zekere zin is dus je telecomprovider de dienstverlener voor zulke transacties. Het verschuldigde bedrag gaat van je belkrediet of verschijnt op je gsm-factuur.Parkeren is een typisch voorbeeld van zulke betalingen. Je stuurt een eenvoudig sms-bericht om je parkeertijd te starten, en wanneer je klaar bent om te vertrekken, stuur je een tweede sms om de parkeertijd stop te zetten. Zo betaal je enkel voor de periode waarop je daadwerkelijk hebt geparkeerd.
Een ander voorbeeld zijn "diensten van derden", zoals een vervoersbewijs (bus, tram, enz.) of een abonnement op een online streamingdienst.
Check de algemene voorwaarden op de website om te weten of jouw telecomprovider zulke betalingen toelaat. Terug naar boven
Voor- en nadelen van betalen met je gsm
Onze smartphone raakt steeds meer ingeburgerd als dagelijks betaalmiddel. Onze telefoon biedt dan ook heel wat voordelen, en bovendien laten we hem zelden thuis. Blijf echter alert voor de nadelen zoals misbruik.
Zelfs al ken je je telefoon als je binnenzak, door hem te gebruiken als betaalmethode, daag je zijn beveiliging uit. Wanneer onze gewoontes veranderen, passen fraudeurs zich immers snel aan.
Wees daarom niet te goedgelovig en trap niet in hun val, ook niet als ze je vriendelijke berichten en kleurrijke emoji's sturen… 😊 Ontdek snel hoe je veilig kunt betalen met je telefoon.
Tips om veilig te betalen met je telefoon
Terug naar boven- Smartphone altijd op zak? In dat geval kan het handig zijn om je portemonnee thuis te laten in plaats van ze allebei mee te sleuren.
- Je kunt op heel wat verschillende manieren betalen met je telefoon. QR-code, bankkaart, gewone overschrijving of instant, … Er zijn dus genoeg mogelijkheden om er eentje te vinden waar jij je goed bij voelt.
- Betalingen gebeuren snel en intuïtief. Betaalapps zijn ontworpen om makkelijk in gebruik te zijn: als je digitaal onderlegd bent, is zo'n app geen enkel probleem. Met je telefoon kun je ook snel je rekening checken of een factuur betalen, zonder dat je daarvoor je computer moet aanzetten of je kaartlezer moet zoeken.
- Bankapps, en betaalapps over het algemeen, zijn erg streng gereglementeerd. Banken en andere dienstverleners zijn onderworpen aan strikte regels en voorwaarden, waardoor jouw gegevens en je betalingen veilig zijn. Als je dienstverlener failliet gaat, gelden de normale regels: terugbetaling, chargeback enz.
- Vergeet niet te controleren of je nog voldoende batterij hebt om je aankopen te betalen. Hoe afhankelijker we worden van onze telefoons, hoe vervelender als de batterij leeg is. Je wilt niet aan de kassa van de supermarkt staan met een platte batterij en geen ander betaalmiddel (cash, bankkaart) op zak…
- Vergeet niet dat mobiel internet betalend kan zijn als je maandelijkse databundel beperkt is, en je je limiet overschrijdt.
- Besef dat je in het buitenland niet overal zult kunnen betalen met je smartphone. De meeste mobiele betaalmethodes (bv. een QR-code of met je bankapp) werken alleen in België, dus niet op vakantie, tenzij je Wero gebruikt. En zelfs met Wero ben je beperkt tot de eurozone. Apple Pay en Google Pay zijn de uitzondering: deze twee apps kunnen zowel in ons land als in het buitenland worden gebruikt. Controleer wel op voorhand dat je app beschikbaar is op je bestemming.
- Raakt je smartphone kwijt of gestolen en komt hij in de verkeerde handen terecht, dan loop je risico op fraude. Blokkeer zo snel mogelijk je bankapp en bel CardStop om je kaarten stop te zetten. Het grote probleem? Ook voor deze voorzorgsmaatregelen heb je je telefoon nodig. Je kunt het proces ook in gang zetten vanop een andere telefoon, maar je moet heel precies zijn wanneer je de blokkeringen aanvraagt: je mag geen enkele app, geen enkele kaart en geen enkele rekening vergeten. Niet evident op zo'n stressvol moment.
- Niet iedereen voelt zich comfortabel bij zulke digitale hulpmiddelen. Als je niet gewend bent om digitaal te betalen, of je vindt het moeilijk om nieuwe technologieën te leren gebruiken, dan is zo’n smartphone natuurlijk geen meerwaarde.
- Een moderne smartphone kan tot slot veel kosten – de nieuwste modellen kosten al snel € 1 000, wat niet iedereen kan of wil betalen. Bovendien raken ze snel verouderd, waarna je ze moet vervangen door een nieuw exemplaar.
Vind de beste smartphone voor jouw budget
Betalingen via je telefoon zijn encrypted: ook degene met QR-codes of in een fysieke winkel. De gegevens van de telefoon en die van je bankrekening zijn dus beschermd: het risico op een datalek is miniem.
Toch is geen enkele betaalmethode onfeilbaar. Onze tips om discussie met je bank te vermijden als het toch zou mislopen.
1. Deel je inloggegevens nooit met anderen
Het is een evidentie, maar het blijft de moeite om deze basisregel te herhalen. Als je een virtuele portemonnee hebt samengesteld door al je betaalmethodes te verzamelen in je telefoon (bankapps, Payconiq, Apple of Google Pay, …), bewaar dan je inloggegevens, wachtwoorden en pincodes veilig en uit het zicht.
Deel deze informatie nooit mondeling of schriftelijk met derden, zeker niet als je deze persoon niet goed kent. Vul ook nooit persoonlijke data of bankgegevens in op een onbekende url die je hebt ontvangen via mail of in een bericht.
Vergeet niet dat de apps op je telefoon gevoelige informatie bevatten: rekeningnummer, informatie over je bankkaarten, je onlinebetalingen, …
2. Kies sterke paswoorden of gebruik gepersonaliseerde authentificatie
De toegang tot je smartphone is het eerste "slot" dat je beschermt tegen mogelijke indringers. Zorg daarom dat je telefoon goed beveiligd is met een pincode of andere identificatiemethodes.
De pincode van je bankkaart wordt doorgaans door je bank gekozen, maar je kunt deze later wijzigen. Ook voor de applicaties op je smartphone moet je vaak een pincode kiezen.
Het is dan verleidelijk om een gemakkelijke pincode te kiezen: je verjaardag, de laatste cijfers van je telefoonnummer, of zelfs een combinatie als 0000 of 1234. En als je verschillende pincodes moet onthouden, lijkt het misschien wel gemakkelijk om deze te noteren in een app of op een papiertje dat je bij je telefoon bewaart.
Doe dat echter niet. Als je het slachtoffer wordt van fraude nadat je telefoon wordt gestolen of verloren is geraakt, zal de bank je grove nalatigheid verwijten en je niet willen terugbetalen.
Bedenk daarom een unieke pincode (vermijd dezelfde combinatie voor verschillende betaalmiddelen) met een combinatie van cijfers die een vreemde niet zal kunnen raden. Dat klinkt misschien lastig en ingewikkeld, vooral als je verschillende accounts hebt. Als alternatief kun je ook vingerafdruk of gezichtsherkenning inschakelen, als je app dit toelaat.
Toch raden wij af om gezichtsherkenning te gebruiken voor bankapps, of toch tot de technologie wordt verbeterd. De betrouwbaarheid van deze methode hangt immers af van het model van je telefoon: met sommige modellen lukt het fraudeurs om met een simpele foto toegang te krijgen tot jouw rekeningen.
In de tussentijd raden wij aan om vingerafdruk, een goede pincode of een sterk wachtwoord te gebruiken om je rekeningen te beschermen.
Hoe veilig is gezichtsherkenning?
3. Pas op voor Q-shing
Valse QR-codes worden verspreid in e-mails of via sociale media. Ze sluizen je in de meeste gevallen door naar frauduleuze websites, waar ze proberen je gegevens en je geld te stelen. Controleer altijd of je een veilige verbinding hebt vooraleer je een onlinebetaling doet, en neem bij twijfel meteen contact op met je bank.4. Check regelmatig je betaalgeschiedenis
Het is geen slecht idee om regelmatig je rekeningen op te volgen en na te gaan of je betaalgeschiedenis klopt. Zo kun je meteen reageren als je een onregelmatigheid opmerkt.5. Reageer snel bij diefstal
Als je smartphone verloren raakt, gestolen wordt of je betaalapps worden gehackt, bel dan meteen je bank en/of CardStop. Via hen kun je je betaalmiddelen op afstand blokkeren, inclusief bankkaarten en toegang tot bankapplicaties. Je krijgt later nieuwe kaarten en inloggegevens.6. Blijf niet voortdurend ingelogd
Over het algemeen zal je bankapp je automatisch uitloggen als je enkele minuten inactief bent. Als voorzorgsmaatregel is het echter nog beter om jezelf uit te loggen wanneer je klaar bent met je app. Zo vermijd je dat de app op de achtergrond toch blijft draaien.
Laat je telefoon ook nooit ontgrendeld en onbeschermd in het zicht liggen van anderen.
7. Pas je betaalplafond aan
Als je met je smartphone betaalt, geldt dezelfde regel als bij contactloos betalen: zolang je minder dan € 50 uitgeeft, hoef je geen pincode in te geven.In sommige applicaties kun je dat bedrag zelf bepalen. Check daarom dat het bedrag niet te hoog ligt. Hou je limiet het liefst zo laag mogelijk en vergeet het niet terug aan te passen als je het voor een belangrijke aankoop tijdelijk hebt verhoogd.
8. Bescherm je persoonlijke gegevens
Ook al is de digitale architectuur van betaalapps behoorlijk veilig, toch waak je maar beter over je gebruikersgegevens. Dienstverleners kunnen heel wat informatie verzamelen over hun klanten (bv. types en bedragen van aankopen, geweigerde betalingen enz.). Hoe ze die informatie gebruiken, is niet altijd transparant.
Aangezien verschillende apps op je telefoon mogelijk met elkaar communiceren, stijgt het risico dat gevoelige gegevens in de verkeerde handen terechtkomen. Let altijd op welke apps je op je telefoon installeert en welke rechten en toegang je hen geeft.
Bestel onze gids "Veilig online met je smartphone"