Dossier

Alles over itsme

06 april 2022
itsme op een smartphone

De mobiele app itsme wil het makkelijker maken om je veilig online te identificeren. Waarom, waar en hoe gebruik je itsme? Zijn er risico's verbonden aan het gebruik van de app of het delen van gegevens? We werpen licht op al deze vragen.

Wat is itsme?

Met 6 miljoen gebruikers in België ziet itsme het groot. Concreet hebben 4 op de 5 Belgische volwassenen al hun digitale ID aangemaakt, die zowel een identiteitsbewijs is als een veel gebruikt middel om zich aan te melden. Met zoveel gebruikers en zoveel gegevens die op het spel staan, roept de mobiele app uiteraard vragen op over haar gebruik en beveiliging.

Itsme is niet altijd zo populair geweest en kende zelfs een moeilijke start. De applicatie, die in 2017 werd gelanceerd door het Belgische Mobile ID-consortium, had te kampen met kinderziekten en was aanvankelijk alleen beschikbaar voor klanten van ING, Belfius, KBC of Fortis (en haar dochterondernemingen)...

Ondertussen heeft itsme een lange weg afgelegd. Inmiddels is de app erkend door CSAM, het systeem dat de toegang tot e-overheidsdiensten organiseert zoals Tax-on-web. En itsme kreeg nog een extra boost toen het de belangrijkste toegangspoort werd voor het uploaden van vaccinatie-, test- en herstelcertificaten naar de CovidSafe-app.

Vandaag gebruiken veel Belgen het dagelijks om makkelijk toegang te krijgen tot zowel openbare als particuliere diensten. Dankzij itsme heb je niet langer je bankkaart, identiteitskaart of kaartlezer nodig om je identiteit te bevestigen. Je haalt gewoon je smartphone tevoorschijn met de itsme-app.

Wat bij problemen?

Als je een probleem hebt met itsme, kun je de knop "Hulp nodig?" gebruiken in de app en op itsme.be. Er is ook een helpcentrum beschikbaar via de knop "Contacteer ons" op de website. Het is helaas niet meer mogelijk om itsme telefonisch te bereiken.