Klachten over Bulex en Vaillant leiden tot constructieve samenwerking
De klachten over de bedrijven Bulex en Vaillant, gespecialiseerd in verwarmings- en warmwatersystemen, stapelen zich op. Sinds 2023 zien we een constante toename van meldingen. Dat was een zorgwekkende situatie. We hebben echter vanochtend een constructief gesprek gehad met Vaillant. Hieruit blijkt de wil van Vaillant om tot structurele oplossingen te komen. Er is een duidelijke workflow opgezet voor de opvolging van klachten die wij hen doorsturen in de toekomst.
Stijging van klachten was de aanleiding
Tussen 2023 en 2024 is het aantal klachten dat we ontvingen over Bulex en Vaillant verdubbeld, van ongeveer 30 in 2023 naar meer dan 60 in 2024.
Sinds begin 2025 zijn er al bijna 50 dossiers ingediend via onze klachtenmodule en ons contactformulier. Deze cijfers bevestigen niet alleen de stijgende trend, maar weerspiegelen ook de frustrerende en kostbare situaties die jij als consument ervaart.
Terugkerende problemen
De meeste klachten gaan over:
- Moeilijk een afspraak kunnen maken met een technicus;
- Klantendienst die lastig te bereiken en weinig responsief is;
- Hoge facturen terwijl de problemen niet zijn opgelost;
- Verkeerd gefactureerde diensten die eigenlijk onder het onderhoudscontract horen;
- Aanhoudende betalingsherinneringen ondanks het betwisten van facturen.
Situaties die je als consument rechtstreeks raken
Deze problemen zijn niet alleen frustrerend, ze raken jou ook direct, zoals soms lange periodes zonder verwarming of warm water. Zo vertelde een consument dat hij 236 euro moest betalen voor een simpele onderhoudsbeurt, daarna nog een factuur kreeg voor een elektronische kaart, terwijl hij nog steeds zonder verwarming en warm water zat.
Een ander werd 217 euro in rekening gebracht voor een ineffectieve interventie. Het probleem werd uiteindelijk binnen tien minuten opgelost door een onafhankelijke elektricien, terwijl Bulex had voorgesteld om 1 200 euro uit te geven aan een reparatie.
In een ander geval werd een klant gevraagd 154,94 euro te betalen voor een service die volgens het onderhoudscontract inbegrepen hoort te zijn. Ondanks meerdere pogingen om contact te zoeken, kreeg hij geen reactie en wacht nog steeds op een oplossing.
Vaillant stelt zich constructief op
De problematiek werd in het overleg met Vaillant open en eerlijk besproken. Zij zijn bereid te investeren in een betere klachtenopvolging, wat een krachtig en positief signaal is. De nieuwe procedure zal door ons nauwlettend worden gevolgd.
Vragen? Contacteer ons
Voor diensten die zo essentieel zijn als verwarming en warm water is deze opeenstapeling van negatieve ervaringen heel zorgelijk. Heb jij ook problemen of een vraag? Neem contact op met onze hulpdienst of bel ons.