Dossier

Hoe je zelfverbruik met zonnepanelen te verhogen?

04 februari 2021
zonnepanelen zelfverbruik

Je hebt er baat bij om zoveel mogelijk stroom van de productie van je zonnepanelen te gebruiken op het moment dat die wordt opgewekt, zeker als de meter straks niet meer terugdraait. Er zijn effectief mogelijkheden, maar wees je ook bewust van wat je wanneer kunt of moet doen.

Elektrische auto

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

68 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2021

nice topic

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/10/2021

Goede avond, ik ben ZP eigenaar met terugdraaiende teller. Ik wil een aantal zonnepanelen bijleggen met een aparte omvormer. Word ik op dit moment een 'nieuwe' producent en zal ik een digitale teller niet kunnen weigeren?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/11/2021
, Gereageerd:

Kan test aankoop hierop reageren aub? Ik wacht nog steeds op een antwoord

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/11/2021
, Gereageerd:

Bij een uitbreiding van de installatie op dezelfde aansluiting (één EAN) kijkt men voor de premie naar het installatiejaar van de oorspronkelijke installatie (zie hieronder). 

De retroactieve investeringspremie wordt berekend volgens het installatiejaar van de oorspronkelijke (oudste) zonnepaneleninstallatie. De reden hiervoor is dat het Energiebesluit bij uitbreidingen de datum van de eerste AREI-keuring als datum van indienstname vastlegt. Deze regel bestond al vóór de uitspraak van het arrest van het Grondwettelijk Hof en was ook van toepassing op de regeling van de terugdraaiende teller. Met andere woorden: een uitbreiding van een bestaande zonnepaneleninstallatie wordt hier als het ware ‘opgeslorpt’ door de oorspronkelijke zonnepaneleninstallatie

Een digitale meter kan je niet echt weigeren hoogstens uitstellen tot 2025. Of je hier goed aan doet, lees je in ons dossier via deze link:  https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/nieuws/digitale-meter-weigeren ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/10/2021

Klopt het dat de kans op storingen wordt vergroot na installatie van een digitale meter? In mijn huidige situatie heb ik een analoge meter met terudraaiende teller. Fluvius heeft de uitbetaling van de premie gekoppeld aan het plaatsen van een digitale meter. Volgens de rekenmodule levert een analoge terugdraaiende meter in vijf jaar meer op dan een eenmalige premie van €900. Klopt dat en mag Fluvius de premie uitbetaling weigeren?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/10/2021
, Gereageerd:

Dag Els, we hebben geen weet van storingen na installatie van een digitale meter, als je hiervan echo's hebt ontvangen kan je ons die altijd toesturen via het contactformulier op onze site: https://www.test-aankoop.be/contacteer-ons?contactType=energy 

Fluvius heeft met de Vlaamse overheid afgesproken dat prosumenten tot 1 januari 2025 zonder gevolgen kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen, met uitzondering van nieuwe prosumenten en prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad.

De aangekondigde premieregeling zal sowieso stoppen op 31 december 2025. Tot dan heb je als prosument de kans om de compensatiepremie aan te vragen als je overschakelt naar een digitale meter. Bij digitale meters die na 2025 worden geplaatst, is geen premie meer mogelijk.

De vraag die zich bij veel prosumenten stelt is: “Behoud ik voorlopig mijn analoge meter of ga ik in op de eenmalige premie?”. Een eenvoudig antwoord is hierop niet mogelijk en zal afhangen van jouw persoonlijke situatie. Wij raden daarom iedere prosument aan de berekening voor zichzelf te maken met behulp van onze terugdraaichecker die berekent wat de impact is van de digitale meter op jouw elektriciteitsfactuur.

Tenzij je je zelfverbruik op een hoog niveau kunt opkrikken, zou je wellicht het best zo lang mogelijk het voordeel van de analoge terugdraaiende teller behouden, dus tot eind 2024, en vraag je later (uiterlijk eind 2025) alsnog de eenmalige premie aan. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021

Mijn panelen zijn geplaatst in dec. 2014 en aangemeld in jan. 2015.
volgens jullie simulatie zou ik 1213,8 € compensatie krijgen, maar van Fluvius krijg ik maar 1063 € . Dat is alweer de zoveelste DIEFSTAL die ze doen. En wij kunnen hier nergens iets tegen in brengen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2021
, Gereageerd:

Dag Jos, da's inderdaad even slikken, wat een verschil. Twijfel niet om ons je cijfers en gegevens door te sturen zodat we die berekening nog eens kunnen bekijken. Je kan dit doen via deze link: https://www.test-aankoop.be/contacteer-ons?contactType=energy  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2021

Is de prijs voor 1kWh ongeveer 26 eurocent of 0.26 eurocent?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/06/2021
, Gereageerd:

Dag Paul, sinds 2021 kun je bij verschillende leveranciers – maar nog niet alle! - een teruglevercontract sluiten. Je kunt je overtollige stroom dan verkopen aan je leverancier voor een prijs tussen 2 en 4 eurocent per kWh. Dat is natuurlijk een pak minder dan de 20 tot 25 eurocent per kWh die je betaalt voor de stroom – nettarieven en heffingen inbegrepen - van jouw leverancier, en wat ook de waarde is van de stroom die je zelf onmiddellijk verbruikt. Je kan best via onze vergelijker een simulatie doen dan weet je meteen hoeveel je gaat krijgen. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/05/2021

Ik heb ergens gelezen (op een commerciële website) dat het terugleveren van elektriciteit dmv een teruglevercontract beperkt zou zijn. Dus je zou maar een beperkt aantal kwh (betalend) mogen terugleveren. Klopt dit en zo ja, is dit wettelijk vastgelegd ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/06/2021
, Gereageerd:

Dirk, deel misschien de link, misschien gaat de moderator dan sneller antwoorden ;-)
persoonlijk heb ik er nog niets van gehoord, maar ja, we worden wel vaker dingen achter gehouden door onze overheid, of staat hoogstens ergens in de kleine letterkes ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2021
, Gereageerd:

Hallo Dirk en Kathleen, volgens onze expert is er geen beperking op de hoeveelheid geïnjecteerde stroom.

De terugleververgoeding voor particulieren is wel enkel van toepassing voor installaties met een maximaal productievermogen van maximaal 10 kW. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/gas-elektriciteit-mazout-pellets/nieuws/hoe-krijg-je-de-beste-prijs-voor-de-stroom-die-je-zonnepanelen-op-het-net-zetten ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Zijn er mogelijkheden om specifiek het verbruik van een toestel concreet (in de praktijk thuis) te meten? bv. iets dat je tussen het stopcontact en de stekker plaatst?
onder meer voor sluipverbruik?

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021
, Gereageerd:

Hoi Kathleen, een eenvoudige wattmeter volstaat om het verbruik van een apparaat te meten (deze wordt tussen het stopcontact en de stekker van het aangesloten apparaat geplaatst). Je hebt er eenvoudige modellen en modellen met een afzonderlijk scherm zoals dat bijvoorbeeld van Brico: https://bit.ly/3xKemJY  Het interessante eraan is dat je het onmiddellijke stroomverbruik van het toestel kunt aflezen en ook het verbruik over een bepaalde periode kunt registreren. Als het een apparaat is dat vaak wordt gebruikt, kan je het over twee weken opnemen en vervolgens met 25 vermenigvuldigen om een idee te krijgen van het jaarlijkse verbruik. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Hallo, ik plaatste in de zomer van 2019 ZP en kreeg meteen ook een digitale meter. De verkoper maakte een rendementssimulatie en zou mijn investering van 6000€ na 15j bijna 43000€ zijn ttz 8% opbrengst! Wat een boerenbedrog. Is het niet de bedoeling dat Testaankoop alle gedupeerden samenbrengt voor een actie?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021
, Gereageerd:

Een goede vraag . Maar testaankoop steunt ons hierin niet. Spijtig. Op facebook is dit een veel verspreide vraag waarop blijkbaar Testaankoop nee zegt. Dus duidelijk een gemiste kans om het half miljoen getroffenen consumenten te helpen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Katrien, we hebben beslist om alvast geen juridische stappen te zetten en verkiezen de weg van constructieve en pragmatische oplossingen, dit in dialoog met de Vlaamse overheid en de bevoegde minister. Wat de impact is op het rendement kan je checken aan de hand van onze terugdraaichecker, en hoe je je zelfverbruik kan verhogen lees je in ons dossier op onze website: https://bit.ly/2NfcPca  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/03/2021

Kan het zelf niet beter uitgelegd krijgen
Doelstelling voor Belgie
Vergeet het maar op deze manier
We gaan Duitse toestanden krijgen
Ongeziene prijsstijgingen wegens sluiten van kerncentrales
Opwekken van elektriciteit zal dan gebeuren via zeer vervuilende bruinkool en/of gasinstallaties ipv nieuwe kerncentrale te bouwen
Schonere energie is er niet en is ook nog eens goedkoop om te produceren
Wereldwijd 100en in aanbouw
Maar ja.Hier zal het voetvolk het gelag wel betalen
Wij zijn immers veel te braaf

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/03/2021

In welk land ter wereld wordt er van de zonnepaneel eigenaars verwacht, geëist, dat de opgewekte stroom onmiddellijk moet gebruikt worden? En als je dat niet doet je belachelijke prijzen krijgt voor je geïnjecteerde elektriciteit?
Waarom is de VREG hier onaantastbaar?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/03/2021

Ben alleenstaande. Heb tijdens mijn verbouwingen 2008-2010 beslist om groener te worden. Dus een ZP installatie van 5.55kw aangeschaft en een warmtepomp voor verwarming omdat ik niet op gas kon aansluiten (of ik moest de leidingen plaatsen zelf betalen). Ik heb een dag/nachtteller. Zoals de meeste in een zelfde situatie weten produceer ik in de zonnemaanden over, en die overproductie haal ik in de koude/donkere/zonloze maanden gratis terug van het net owv de terugdraaiende teller. Op jaarbasis heb ik 0 dagverbruik, 2700kwh nacht. Nu wordt beslist om 1/ de terugdraaiende teller af te schaffen 2/ er is tot nu toe nog altijd geen regeling voor ZP + WP eigenaars 3/ het nachttarief wordt vanaf 2022 afgeschaft, dus volle pot voor elektriciteit - goedkoper overdag, pokkeduur om de momenten dat iedereen thuis is 4/ het capaciteitstarief komt er aan.
Ik heb nog steeds mijn terugdraaiende Ferraristeller. Gezinnen met een digitale meter gaan vanaf volgend jaar obv hun 15-min gemeten piekvermogen een extra netbelasting/boete betalen. Voor ZP eigenaars met een analoge meter, kunnen ze die piekbelasting natuurlijk niet uitlezen. Ze gaan voor hen dus uit van een piekbelasting van ik dacht 2.5kw (of 3.5 kw ben het ff vergeten). Dat wordt als basis gebruikt om het capaciteitstarief te berekenen - gaat een mooie afrekening worden. Nu is er nog sprake dat een analoge klant niet de combi prosumententarief + piekbelastingsboete gaat aangerekend krijgen. Wedden dat tegen volgend jaar het wel een en-en situatie zal zijn. Maw de consument ondanks zijn "recht" op een terugdraaiende teller gedurende 15j toch sneller op een digitale meter krijgen met alle gevolgen vandien.
Als je al deze prijsstijgingen bekijkt, dan wordt het elek.gebeuren op 1j tijd wel heel erg duur.
Thuisbatterij heb ik bekeken: 10000€ voor een 10kw batterij aangesloten op een smart grid, omdat een "domme" batterij helemaal zinloos is. Ondanks de premie van max 2550 vanaf 01/04/21 is de kans in Belgie zeer reeel dat vanaf 2026 (=einde batterij premie) er een regeling kmot om de mensen met een thuisbatterij te beboeten, onder het mom van "het is toch zo moelijk om aan evenwichting energiebeheer te doen en we betalen al zoveel boetes".
Over boetes gesproken: herinner de discussie dat er vorige zomer owv lange mooie weer een overcapaciteit in Belgie was. We konden onze elektricitiet niet dumpen in Frankrijk, Duitsland etc. Uiteindelijk hebben we, dacht ik, 80 miljoen megawatt naar nederland mogen sturen, mits daarvoor te betalen. Nederland heeft op zijn beurt onze stroom doorverkocht aan Polen en heeft daar dik geld aan verdiend (Belgie kan nl niet aan Polen verkopen).
Puntje bij paaltje: hoe je het ook draait of keert, alle investeringen die we doen of scenarios die we uitdenken, de grote energiebedrijven en de controlerende organen zijn de enige die er beter van worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021
, Gereageerd:

Prachtig verhaal dat een verhaal is van een half miljoen betrokken consumenten. Maar ik begrijp van Testaankoop niet dat wij letterlijk in de kou staan en er geen hulp komt van Testaankoop? En verdedigen dat je meer moet zelf verbruiken is een doekje voor het bloeden : een utopie . Nog meer geld ertegen aan gooien voor dit en dat automatisch en een batterij om nog meer geld weg te gooien om onbeduidende hoeveelheden elektriciteit op te slaan. Welkom in het land van de half miljoen opgelichte consumenten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/05/2021
, Gereageerd:

Beste Guy, op 14 januari 2021 kregen honderdduizenden eigenaars van zonnepanelen een ijskoude douche. Toen maakte het Grondwettelijk Hof brandhout van de terugdraaiende teller. Ondanks de uitdrukkelijke oproep van velen zal Test Aankoop niet naar de rechter stappen. De oplossingen liggen volgens ons elders. Het is niet omdat de juridische wegen dood lijken te lopen in dit dossier, dat er politiek niets haalbaar is. Wij bekijken momenteel welke voorstellen we kunnen lanceren om zwaar getroffen groepen te helpen. We denken in het bijzonder aan eigenaars van warmtepompen. Tijdens de gesprekken die we met het kabinet van de minister van Energie hebben gehad, kregen we alvast te horen dat dit wordt onderzocht. 

Verder hebben we een rekenmodule online gezet waarmee je op basis van enkele gegevens kunt berekenen hoeveel je als prosument nu precies meer of minder zult betalen in een wereld zonder terugdraaiende meter: https://www.test-aankoop.be/energyguide/mijn-energie-aankopen/terugdraaichecker 

Je verwijst naar ons dossier met tips om je zelfverbruik op te krikken: www.test-aankoop.be/.../zelfverbruik-verhogen 

Tot slot bekijken we de mogelijkheden rond groepsaankopen van batterijen of warmtepomp- of zonneboilers die de prosument kunnen helpen zoveel mogelijk natuurlijk opgewekte energie zelf te gebruiken. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/11/2021
, Gereageerd:

Dit is weer hetzelfde antwoord als voordien. Dus geen juridische stappen, wel politiek overleg en wat tips voor de consument. Kan dit echt niet beter?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2021
, Gereageerd:

Inderdaad. De situatie is niet veranderd, in die zin dat juridische stappen nog steeds weinig tot geen kans van slagen hebben. Al wensen we de lopende initiatieven uiteraard alle succes toe hiermee. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/03/2021

Waar blijven we met de zelfvoorzienende wijken, er zijn 10jaar geleden al test opgestart met hubs voor eigen gebruik, waar zit men met een eigen warmtenet in gemeenten. Dit lijkt me allemaal een stille dood gestorven zonder reflectie op lange termijn. Momenteel doen groten als Engie aan de opslag van 'oudere' autobatterijen (ondanks nog een restcapaciteit van 60%laadvermogen) in containers.
Waarom zulke initiatieven niet ondersteunen en dit ter beschikking stellen van wijken met daaraan een onderhoudscontract dewelke gesubsidiëerd worden. Voordeel: iedereen heeft zijn stroom, geen netoverbelasting, back-up bij panne etc.
Trouwens er is sprake van nieuw Eco-label goed en wel maar als ik bvb naar de batterij-omvormer van SMA kijk op hun site, zijn maar enkel type witgoed toestellen compatibel.
Dat zou door jullie en de EU ook beter opgenomen worden in het label, de intellegentie van dit witgoed dat gebruik maakt van stroom wanneer deze in overvloed is via EEbus-interface. Nu kan je enkel toestellen uitstellen, timerfunctie, en dan moet je hopen dat die moment uw eigen zonnepanelen voldoende stroom wekken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/11/2021
, Gereageerd:

Inderdaad….waar blijven zulke initiatieven? In Denemarken ( als ik mij goed herinner), hebben ze een kleine stad voorzien van warmte, geproduceerd door de nabijgelegen industrie. Waar wachten steden zoals Antwerpen nog op?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2021

Beste, De terugdraaiende teller afschaffen treft 100000 gezinnen. Volgend jaar zal het capaciteitstarief opnieuw de zelfde groep treffen. Laat U niet wijs maken dat dit niet zo zal zijn. De grens om naar een duurder tarief over te gaan ligt zo laag dat iedereen dagelijks in het duurder tarief terecht komt. Volgende stap zal zijn dat ze voor de geïnjecteerde stroom rond het middaguur niets meer geven omdat ze dan al teveel stroom op het net hebben( mochten ze durven zouden ze kosten aanrekenen).
Ik mag hopen dat testaankoop toch tenminste zal proberen een tweede en derde bestraffing van haar leden te voorkomen met uitstel van het capaciteitstarief voor eigenaars van zonnepanelen. Een behoorlijke tussenkomst voor een thuisbatterij zou het probleem ook voor een stukje opvangen, enkel niet in de 6 maanden winterperiode.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2021

Beste, zijn er tevens cijfers beschikbaar in zelfverbruik tussen eigenaars met zonnepanelen op het zuiden gericht en deze met een eerder Oost-West opstelling wat het zelfverbruik ten goede (?) zou moeten komen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2021

Zolang we geen duidelijkheid hebben over de tarieven van het nieuwe capaciteitstarief is elke investering weggegooid geld. Want bij een laag piekverbruik zou de verbruikte kWh goedkoper worden in de eindafrekening, Die balans zal dus bepalen welke investering rendabel is. Waar blijft de VREG met het bekend maken van deze tarieven?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/03/2021
, Gereageerd:

Een terechte opmerking. Het capaciteitstarief dat in Vlaanderen vanaf 2022 wordt ingevoerd, is ingegeven door het toenemende belang van lokale hernieuwbare energie en de verwachting dat elektrische auto’s en warmtepompen de elektriciteitsvraag zullen doen stijgen. Daardoor vreest energieregulator VREG in de toekomst op bepaalde momenten een overbelasting van het net. Die overbelasting opvangen, zou aanzienlijke investeringen aan het net vereisen en de nettarieven doen stijgen. De oplossing hiervoor zou onder meer bestaan in een betere spreiding van het verbruik. Het tijdstip waarop je piekverbruik plaatsvindt zal daarbij geen rol spelen. Het is niet zo dat de netfactuur voor iedereen drastisch zal verhogen: alles hangt af van je persoonlijke situatie en je verbruik. Consumenten met een heel beperkt stroomverbruik riskeren wel hun factuur te zien verhogen. Lees alvast onze bedenkingen aangaande het capaciteitstarief in ons dossier via volgende link: https://bit.ly/3jzT8Xp ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/03/2021
, Gereageerd:

Zoals je zegt, "Vreg vreest in toekomst voor overbelasting van het net". Daarom promoot ze zo het plaatsen van een batterij, niet zozeer om eigenverbruik te verbeteren, maar vooral om deze opgeslagen energie, nu bijna gratis, bij u te komen halen bij overbelasting van het net. Oeps, mijn batterij is leeg en ik heb zelf bijna niets verbruikt. Vreg is duidelijk patroonheilge van de DNB en verkopers van batterijen zijn hun beste vriend. De consument zal hun worst wezen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/03/2021
, Gereageerd:

Wie gaat zijn geld nog spenderen aan een warmtepomp of een elektrische auto, de leugens van de overheid en de VREG indachtig? Waar ziet hier de *** onder de grond?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/05/2021
, Gereageerd:

Beste Francis, het klopt volledig dat de VREG en de netbeheerders meer begaan zijn met de overbelasting van het net en niet zozeer met jouw of mijn situatie. Het is vooral de bedoeling om de noodzakelijke investeringen voor het verzwaren van het net af te wimpelen op de gebruikers (als iedereen een huisbatterij installeert is er geen of minder verzwaring nodig). Ik kan je wel zeggen dat mijn batterijsysteem NIETS teruglevert aan het net: wat er in de batterij opgeslagen wordt is volledig voor eigen consumptie. Het is een zelf samengesteld systeem. Voor wie interesse heeft: Ik ben mijn ervaringen aan het bundelen via een zelfgemaakte website: www.myhomebattery.be

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

invoering digitale meter voor zonnepaneel eigenaars met elektrische verwarming en warmtepomp is reeds een extra kost, en tel daarbij de invoering binnenkort van capaciteitstarief dan wordt het catastrofaal...... Graag info over Grids om optimaal de opgewekte energie te benutten;

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/02/2021
, Gereageerd:

Beste, gezinnen met elektrische verwarming of warmtepomp worden inderdaad extra hard getroffen met de schrapping van de terugdraaiende meter, dat beseffen we. Het plaatje is niet bepaald rooskleurig, integendeel. We pleitten reeds bij het kabinet van de bevoegde minister dan ook voor extra compensatie voor deze groepen. en kregen te horen dat dit wordt onderzocht. Ik heb alvast je post met je vraag over grids intern doorgestuurd, mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/03/2021
, Gereageerd:

Ik zou graag hebben dat iemand, wie het ook weze, me kon uitleggen waarom net de gezinnen met de meest milieuvriendelijke technologie worden getroffen en die met de meest vervuilende worden gespaard. Zijn het de stemhokjes op het einde van de legislatuur?

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021
, Gereageerd:

Zuhal Demir heeft nog geen werk gemaakt van de vraag om extra compensatie voor gezinnen met elektrische verwarming en/of WP. De vraag aan RvS over de discriminatie tussen consumenten met DM en deze met analoge meter noch over deze die juridische stappen tegen regering nemen en die niet kunnen rekenen op de compensatiepremie Wordt vervolgt of blijft ondergesneeuwd ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2021
, Gereageerd:

Dit is ijveren voor een aalmoes en nog dankje zeggen ook. Elke compensatie tot hiertoe is een schijntje in vergelijking met de geleden geldelijke verliezen. Daar versta ik TA niet in : bereken eerst eens wat de gezinnen geldelijk verliezen en vergelijk dat : die getallen zijn van nut. Niet hoera er is een compensatie. In dit is TA naïef of te meegaand.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

Beste allemaal, laat jullie ook niet te veel misleiden door de aanschaf van een batterij. Enerzijds de kostprijs en anderzijds de slijtage (oplaadvermogen) op lange termijn. Bij enkele dagen zon, zal de batterij vlug vol zijn, zonder dat ze dan nog kan bijladen. Ze dan nutteloos gaan 'leegtrekken' in een zonnige periode is uw opbrengst weggooien die je nu nog kon recupereren in de winter.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Klopt, wij maakten begin vorig jaar berekeningen voor verschillende scenario’s met een lithium-ion-batterij. Onze conclusie was toen: investeren in zo’n batterij is niet rendabel. Dankzij een batterij kun je jouw "zelfverbruik" een stuk opkrikken, maar je blijft nog altijd afhankelijk van het net. Meer info vind je nog hier: https://bit.ly/3k0HTZB   ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/02/2021

Wat zijn wij met een premie van 3.000 EUR als we jaarlijks bijna 600 EUR meer moeten betalen, wat neerkomt op 9.000 EUR verlies op 15 jaar ! Misschien moeten degene die deze beslissingen nemen , eens een week in ons huis komen wonen. We hebben bewust gekozen voor een warmtepomp. De meest ecologische keuze die er 15 jaar geleden bestond. Jaarlijks verbruik is rond de 4000 kwh. Aangezien ze hier al 15 jaar draait, kunnen we dit ons inziens toch goed schatten. Maar wanneer draait een warmtepomp. In de zomer? Nee ! Voorjaar en najaar tijdens een zonnige dag ? Nee ! Voorjaar en najaar tijdens een bewolkte dag ? Ja, maar geen zon is geen opbrengst van zonnepanelen. Winter ? Vorige week, was het zonnig maar koud. Warmtepomp lag enkele uren stil tijdens de dag, rond 17 h schoot ze terug in gang, als de zon onder was ! Wat voor nut hebben de zonnepanelen dan in ons geval ? Als ze me hier een zinvol antwoord kunnen bezorgen, wil ik er naar luisteren. Maar tot nu toe was het oorverdovend stil. Ik heb dan nog niet gesproken over ons andere energieverbruik. Wij werken in normale omstandigheden beiden op verplaatsing. Ah geen probleem zeggen ze dan, leg uw wasmachine maar aan, via een slim stopcontact. Ik vraag mij dan af of de verzekering gaat tussenkomen igv een schadegeval ? Politiekers zitten tijdens het vragenuurtje in het Vlaams Parlement liever te tokkelen op hun gsm , dan eens stil te staan bij hun beslissingen. Als het erop aankomt, trekken ze allemaal hun paraplu open.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/03/2021
, Gereageerd:

Troost u, wij zijn in hetzelfde geval en stellen ons dezelfde vragen!

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/02/2021
, Gereageerd:

Dag Leen, we beseffen maar al te goed dat gezinnen met elektrische verwarming of warmtepomp extra hard getroffen worden door het arrest van het Grondwettelijk Hof. Het hoge winterverbruik zal niet meer gecompenseerd kunnen worden door de hoge zomerproductie wat uiteraard een grote financiële impact heeft.  Daarom hebben we bij het kabinet van minister Demir gepleit voor extra compensatie voor deze groepen. Tijdens de gesprekken die we met het kabinet van de minister van Energie hebben gehad, kregen we alvast te horen dat dit wordt onderzocht. Wordt dus nog vervolgd ! ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2021

Is het al geweten van wanneer het terugdraaien van de digitale meter stopt ? Of start dit al direct bij het plaatsen van de meter ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/02/2021

Als jullie vinden dat de mensen die ZP hebben geplaatst nu beter af zijn dan vroeger moeten jullie maar eens berekenen wat deze meer moeten betelen .Personen die bij test aankoop een abonement hebben zou ik dadelijk opzeggen , doen niets voor ZP eigenaars .De regeringen moeten we gedenken als we de volgende keer gaan stemmen . allemaal zakken vu.... foei en jullie doen daar nog aan mee .