Eerste indruk

Review: de elektrische plooifiets Brompton G Line

"De meest veelzijdige elektrische fiets ter wereld", verkondigde Bromptom over de G Line Electric, het nieuwste model van het iconische Britse merk. Een nieuw frame, nieuw doelpubliek, meer comfort, ... Op papier heeft deze plooifiets alles. Onze expert ging na of de fabrikant zijn beloftes waarmaakt.

Expertise:
Redactie:
17 september 2025
Brompton G Line Electric plooifiets

Als uitvinder van het concept van de plooifiets gaat Brompton verder op het gekozen pad. In zijn gamma ontbrak nog een plooifiets die het gevoel geeft dat je op een klassieke fiets rijdt. En toegegeven, plooifietsen - die al langer niet meer het monopolie van Brompton zijn - bieden nog steeds een ander niveau van comfort en positionering op de weg dan een gewone fiets.

Terug naar boven

De beste elektrische fietsen

62 Redelijke
kwaliteit
Getest in labo
Elektrische fietsen
Referentieprijs  1 900,00
48 Slechte
kwaliteit
Getest in labo
Elektrische fietsen
Referentieprijs  1 999,00
48 Slechte
kwaliteit
Getest in labo
Elektrische fietsen
Referentieprijs  1 999,00

Welke grote verbeteringen heeft de Brompton G Line?

Grotere fiets met een nieuw frame

Wat direct opvalt aan de Brompton G Line Electric, is het compleet nieuwe frame. Terwijl traditionele Bromptons 16 inch-wielen gebruiken en een zeer compact opvouwbaar formaat hebben, is de G Line uitgerust met 20 inch-wielen. Dat zorgt voor een soepelere en stabielere rit, vooral op hobbelige wegen, kasseien en kiezelpaden. De fietser zit ook effectief "hoger".

De fiets voelt bovendien steviger aan, met een breder stuur en wielbasis (d.w.z. de afstand tussen de twee wielen) en een meer solide frame. De keuze voor bredere banden (Schwalbe G-One Allround) draagt bij aan dit gevoel van grip en comfort.

Dankzij deze combinatie van bredere banden en robuuster frame houdt de G Line Electric zich ook staande in Belgische steden vol tramsporen, verkeersdrempels en putten. Gebruikers spreken zelfs van een "volwaardige rijervaring", iets wat je bij oudere plooifietsen met hun kortere wielbasis vaak moet missen.

Waarom letten als je een elektrische fiets koopt?

Moderne, hoogwaardige remmen

De rijervaring wordt verder verbeterd door de hydraulische schijfremmen, een primeur voor een Brompton. Deze Tektro-remmen bieden meer remkracht en betere controle, vooral op nat wegdek.

Ook hier breekt Brompton met zijn eigen traditie: in plaats van de gebruikelijke velgremmen of mechanische schijfremmen kiest de fabrikant voor moderne, hoogwaardige onderdelen.

Soepel versnellingssysteem voor een vlotte rit

De fiets is uitgerust met 4 versnellingen en derailleur. Zijn systeem vergt weinig onderhoud en schakelt zeer soepel, zelfs bij stilstand of stationair draaien aan verkeerslichten, wat het ideaal maakt voor stedelijke omgevingen.

In combinatie met de elektrische ondersteuning garandeert het een moeiteloze en comfortabele rit, zelfs met bagage of in heuvelachtig gebied.

Brompton G Line Electric opgeplooid

De Brompton G Line Electric volledig opgeplooid

Terug naar boven

Welke klachten zijn er over de Brompton G Line?

Zwaar, maar makkelijk te duwen

De Brompton G Line Electric is geen lichtgewicht. Hij weegt 19,5 kg, waarvan 3,2 kg aan batterij. Hij is daarmee aanzienlijk zwaarder dan de C Line Electric en de P Line. Dit maakt de fiets minder gemakkelijk te vervoeren, vooral op trappen, in smalle gangen of op drukke perrons.

Om dit te compenseren, heeft Brompton zijn wielsysteem verbeterd, waardoor de fiets gemakkelijker te duwen is als je hem hebt opgeplooid. Leuk detail is ook de speciale bekleding onder het zadel, wat de fiets gemakkelijk maakt om te dragen.

Niet compatibel met de accessoires van de C Line of P Line

Brompton-fans moeten ook de compatibiliteit van de accessoires overwegen. Veel tassen, bagagedragers en gadgets die op de C Line of P Line passen, zijn niet compatibel met dit nieuwe model.

Zelfs de batterijtas, die beperkte opbergruimte biedt buiten het batterijcompartiment, is speciaal ontworpen voor de G Line. Als je wat bagage wilt meenemen, zul je moeten investeren in nieuwe (en soms dure) accessoires of op zoek moeten naar aftermarket-oplossingen.

Wat is de beste app voor een e-bike?

Stille motor, maar niet altijd even betrouwbaar...

De elektrische motor in het achterwiel levert een continu vermogen van 250 watt, met pieken tot 450 watt. De ondersteuning is verdeeld over drie niveaus en wordt ingesteld met een schakelaar op de batterijtas aan het voorframe. Dit is een beetje vervelend, omdat je (meestal) moet stoppen en/of afstappen om een ondersteuningsniveau te selecteren. Met de app kun je dit ook via je smartphone doen.

De motor is stil en start soepel. Hij levert een koppel van 30 Newtonmeter, voldoende voor de meeste stadsgebruikers, maar niet genoeg zware lasten of steile hellingen.

De actieradius ligt tussen de 30 en 60 kilometer, afhankelijk van het terrein, je rijstijl, het gekozen ondersteuningsniveau en het gewicht van de fietser.

De batterij zelf heeft een capaciteit van 345 Wh en is met de standaardlader op zo'n 4 tot 5 uur volledig opgeladen. Er is momenteel geen krachtigere batterij beschikbaar, wat jammer is voor fietsers die langere afstanden willen rijden.

Problemen met de app

Hoewel Brompton zich graag profileert als een innovatief bedrijf, krijgen de motor en vooral de software veel kritiek van gebruikers. Verschillende forums en reviews melden motorstoringen, problemen met de controller en foutcodes, en ook zelf konden we zulke problemen vaststellen. Soms valt het ondersteuningssysteem tijdens een rit onverwacht uit, of moet je het systeem resetten of zelfs vervangen.

De app, waarmee je onder andere het ondersteuningsniveau kunt aanpassen en statistieken bekijken, werkt niet altijd naar behoren. Typische klachten zijn verbindingsproblemen, onnauwkeurige metingen van de snelheid of afstand, en een gebrek aan diepgang in de instellingen.

Voor een fiets van net geen € 4 000 is het logisch dat veel gebruikers zich hieraan ergeren. Gelukkig kun je bij problemen de app altijd omzeilen door de elektrische functies op de batterijtas te gebruiken.

Brompton G Line Electric half opgeplooid

Brompton G Line Electric half opgeplooid

Terug naar boven

Conclusie: Stevig prijskaartje, maar goed comfort en rijervaring

Ondanks deze minpuntjes blijft onze algemene indruk dat de G Line Electric een zeer degelijk gebouwde, moderne en hoogwaardige plooifiets is. De doelgroep is duidelijk: het is een fiets voor wie comfort, stabiliteit, rijervaring en afwerking belangrijker vindt dan gewicht en compactheid wanneer opgevouwen.

Voor mensen die lange afstanden afleggen, bijvoorbeeld om naar een buitenwijk of tussen twee steden te pendelen, of voor wie een gewone elektrische fiets te groot vindt om op te bergen of te vervoeren, biedt de G Line een unieke middenweg.

De hoge prijs van € 3 999 weerspiegelt deels de gebruikte materialen, het ambachtelijke productieproces en de positionering van Brompton als premiummerk. Concurrenten zoals Tern en Vello bieden echter ook interessante alternatieven in dit segment, vaak met krachtigere motoren, grotere accu's of betere app-integratie, maar met minder vouwgemak.

Alle testresultaten voor elektrische fietsen

Terug naar boven

De belangrijkste voordelen en nadelen van de Brompton G Line

Pluspunten

  • Het compacte vouwmechanisme blijft een van de sterkste punten van Brompton: je kunt de fiets meenemen in trein, tram of bus, en makkelijker opbergen dan bij andere elektrische plooifietsen. In een break kan de fiets bv. rechtop staan in de koffer, waardoor er veel ruimte overblijft voor andere bagage.
  • Het bagagerek klapt in opgevouwen toestand onder de fiets en is voorzien van wieltjes om de fiets op die manier voort te duwen. De rolletjes zijn hier beter dan bij andere Bromptons.
  • De ingebouwde verlichting werkt op de batterij. Je moet deze dus niet herladen en je komt niet zonder fietslicht te zitten op donkere momenten.
  • De hydralische schijfremmen werken goed en geven vertrouwen tijdens het fietsen.
  • In de drie ondersteuningsstanden maakt de motor niet te veel lawaai.
  • De 4 versnellingen zijn passend en vlot bedienbaar.
  • De rij-ervaring is soepel en de wegligging is stabiel; bochten laten zich vlot en voorspelbaar nemen.
  • De zithouding voelt comfortabel aan, ook bij langere ritten. Deze versie heeft een breder stuur en langere wielbasis dan de (gewone) Brompton, waardoor hij minder nerveus en rustiger aanvoelt bij hoge(re) snelheden.
  • Het telescopisch zadel maakt de fiets bruikbaar voor mensen van verschillende lengtes. Dit creëert wel extra hoogte in opgevouwen toestand.
  • Als de batterij leeg is, kun je nog steeds fietsen op vlak of licht hellend terrein. Hij is dus ook bruikbaar als gewone fiets, zonder batterij en ondersteuning.
  • De constructie en afwerking voelen degelijk en duurzaam aan.
  • Zijn compacte formaat maakt hem geschikt voor stedelijke omgevingen waar plaats beperkt is.
  • De fiets oogt stijlvol en heeft een dure uitstraling. De lasnaden, lakwerk en detail zijn hoogwaardig afgewerkt.

Minpunten

  • Het vouwen en openklappen vereist wel wat ervaring. Omdat deze fiets groter is dan de gewone Brompton, is hij iets onhandiger.
  • De batterij kan op de fiets blijven in opgevouwen toestand, maar dat maakt hem onstabiel. En als je hem apart meeneemt, heb je geen handen meer vrij.
  • Door de grootte van de opgevouwen fiets raak je maar zeer moeilijk door kleine draaideuren.
  • Na een aantal keren vouwen en ontvouwen kan de fietsbel wat scheef staan. Controleer voor vertrek of die nog bruikbaar is.
  • De fiets is vrij zwaar op trappen, zoals in een treinstation of appartement zonder lift. Idem voor het openbaar vervoer. Kleine stoepranden zijn moeilijk, en bij normale stoepranden moet je de fiets sowieso optillen.
  • De fiets laat zich in opgevouwen toestand minder goed sturen. Ons testmodel trok wat scheef naar links.
  • Er staat geen rem op de opgevouwen fiets, waardoor hij kan wegrollen in de trein of op een oneffen ondergrond.
  • Het zadel is nogal hard, wat minder comfortabel kan zijn tijdens langere ritten. Je kunt wel altijd het zadel vervangen.
  • Gezien zijn gewicht zou een fietsstandaard handig zijn, bv. om snel de batterij te bevestigen of los te maken als de fiets opengeplooid is.
  • Bij het rijden over kasseien, naden in de weg, putjes, bultjes, onverharde paden met stenen of ondiepe goten missen we vering of suspensie, wat de rit minder comfortabel maakt.
  • Ondanks de vlotte ondersteuning is hij merkbaar zwaarder dan een klassieke Brompton, wat je voelt bij het rijden zonder ondersteuning én bij het dragen.
  • De Brompton G Line Electric is duur in vergelijking met andere elektrische plooifietsen, wat hem een stevige investering maakt.
  • Geen slot meegeleverd.

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou