Review VanMoof S5: stijlvolle e-bike met geavanceerde technologie
De nieuwe VanMoof S5 e-bike komt met een strak en opmerkelijk design. Maar is er meer aan deze elektrische fiets dan alleen zijn looks? Onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh heeft de VanMoof S5 voor ons op de proef gesteld. Na een mooie testrit heeft hij een aantal positieve ontdekkingen gedaan en ook een paar gebreken vastgesteld. Is deze luxe fiets zijn prijs waard?

Eerste indruk VanMoof S5
De VanMoof S5 is het nieuwe standaardmodel en is te verkrijgen in twee standaardkleuren (grijs en donkergrijs). De S5 weegt maar liefst 23 kg en is gebouwd voor mensen tussen de 165 cm en 210 cm. Ben je kleiner? Dan kun je kiezen voor de iets lichtere VanMoof A5 met een lager instapframe. Let wel: we hebben enkel de S5 getest.
De elektrische fiets van VanMoof wordt proper in een doos geleverd, inclusief handleiding en het benodigde gereedschap. Vervolgens kun je de fiets gemakkelijk zelf in elkaar te steken.
Basispakket en abonnement
Standaard inbegrepen in het basispakket van je VanMoof e-bike is de mogelijkheid tot het volgen van de locatie van je e-bike, firmware-updates, alarmnotificaties en support voor je fiets in de mobiele applicatie.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om een abonnementsformule af te sluiten voor € 127/maand. Onder dit ‘Peace of Mind’-abonnement valt o.a. het onderhoud van de elektrische fiets en verzeker je de e-bike tegen diefstal. In het geval van diefstal, krijg je gratis een vervangend exemplaar en gaan de zogenaamde ‘bike hunters’ van VanMoof op zoek naar je gestolen fiets. Volgens VanMoof is er een kans van 70% dat de bike hunters je gestolen fiets terugvinden.
Strak design en bouwkwaliteit
De VanMoof S5 is eigenlijk een soort ‘incognito’ e-bike, aan het uiterlijk is namelijk bijna niet af te zien dat deze fiets elektrisch aangedreven wordt. De fiets heeft dan ook een modern design met ingebouwde batterij (niet-afneembaar, maar indien nodig kan de cartridge losgemaakt worden). Ook de led achter- en voorlichten zijn strak geïntegreerd in de bovenbuis van het frame.
De strakke ‘hipsterlook’ van VanMoof is niet het enige waarmee je kunt pronken. De fiets is ook zeer stevig en stabiel gebouwd. Daarnaast wordt de ketting goed beschermd en heeft de fiets spatborden die ervoor zorgen dat je kledij proper blijft tijdens een ritje in drassige weersomstandigheden, wat niet van elke elektrische fiets gezegd kan worden.
Geavanceerde technologische functies
Naast een strak en schoon design vinden we helaas niet ontzettend veel vernieuwingen tegenover zijn voorganger, de S3. Een van de veranderingen is de voormalige matrix display die werd vervangen door twee fraaie ‘halo ringen’ aan het stuur. Hierop kun je enkele gegevens terugzien, zoals hoeveel batterij de fiets nog heeft of hoe hard je rijdt.
Daarnaast werd de rotatiesensor vervangen door een krachtsensor, zoals “bij elke zichzelf respecterende e-bike”, aldus expert Steve Mestdagh. Dat zorgt voor een vloeiendere en natuurlijkere ondersteuning. Met andere woorden: de fiets volgt jouw manier van trappen.
Ook heeft de e-bik een toffe ‘Kick Lock’-functie waarmee je je fiets op slot zet met een tik van je voet. Dat betekent dat je geen fietssleutel nodig hebt.
Comfort en rijervaring
De grootste verbetering is eigenlijk het automatisch schakelen, dat gaat veel beter dan bij de S3-voorganger. Dat is overigens wel even wennen, want het is niet altijd goed in te schatten wanneer de fiets automatisch schakelt.
Dankzij de brede banden van de elektrische fiets ervaar je een zeer prettig rijcomfort. Met behulp van de hydraulische schijfremmen is afremmen met deze stadsfiets ook geen probleem. Je komt snel tot stilstand, maar nog steeds goed gedoseerd waardoor je niet van je fiets gekatapulteerd wordt. Niet onbelangrijk als je regelmatig in een drukke stad fietst.
Hou er wel rekening mee dat je met deze fiets in een behoorlijk sportieve houding moet rijden, wat niet iedereen prettig vindt.
Terug naar bovenPrestaties en Hantering
Elektrische Motor
De VanMoof S5 heeft een voorwielmotor, terwijl de tendens bij andere elektrische fietsen meer en meer naar centrale motoren in de trapas leunt. De ervaring leert ons dat voorwielmotoren niet altijd super zijn, maar deze lijkt wel oké. Mogelijk merk je dit verschil wel op heuvels.
Turbo Boost
Op deze e-bike vind je een spectaculaire ‘Turbo Boost’-functie terug, waarmee je volgens de fietsenfabrikant met één druk op de knop vooruitvliegt. Dankzij deze knop krijg je een onmiddellijke snelheidsboost, waardoor je bv. met gemak tot aan de top van een heuvel geraakt.
Efficiënte Batterijprestaties
De batterij van de elektrische fiets heeft slechts 4 uur nodig voor een volledige oplading. Dankzij de lichtring aan de linkerkant van het stuur is te zien of er nog genoeg batterij is of dat het bijna tijd is om de accu op te laden. De batterijcapaciteit van 487Wh is redelijk en typisch voor een stadsfiets.
Wanneer je de fiets in ‘full power’-modus gebruikt, kun je er 60 km mee afleggen voordat je hem weer moet opladen. Kies je voor ‘economy’ dan kun je tot maar liefst 150 km doorfietsen.
Helaas kun je de accu niet zomaar van de fiets nemen, wat het hoge gewicht van de fiets toch een beetje had kunnen goedmaken. Voor mensen die op de 10e verdieping wonen en geen fietsstalling hebben waar ze de e-bike kunnen opladen zou dit wel eens een uitdaging kunnen zijn.
Terug naar bovenGeavanceerde functies en connectiviteit
Je smartphone is te bevestigen op het stuur van de fiets. Je kan je smartphone vastzetten met behulp van een SP connect kliksysteem dat spijtig genoeg niet universeel is. Je hebt ook een specifiek hoesje voor je smartphone nodig om je gsm te bevestigen. Tijdens het rijden kun je de VanMoof-applicatie gebruiken terwijl je gsm oplaadt.
Geïntegreerde smartphone-applicatie
Een groot nadeel is dat je absoluut een smartphone nodig hebt om deze fiets te gebruiken. Zonder de mobiele applicatie kun je de fiets namelijk niet bedienen. Zo is het assistentieniveau enkel te bedienen via de app.
We kunnen wel vaststellen dat de app goed in elkaar zit en zeer uitgebreid en overzichtelijk is. Ook kan er gebruikgemaakt worden van de geluidssignalen waarmee de fiets je feedback geeft tijdens het rijden. Hoewel dit voor sommigen een pluspunt is, kan dat voor anderen als onnodig of irritant ervaren worden. Geen zorgen, deze geluidssignalen kunnen altijd uitgeschakeld worden.
Terug naar bovenConclusie
De VanMoof S5 is een comfortabele stadsfiets met een verslavende turbo-functie. De elektrische fiets heeft een snelle oplaadbare batterij die toch een eindje meegaat en zich conformeert aan jouw manier van fietsen.
Toch stellen we vast dat het principe van ‘geen smartphone = geen elektrische fiets’ een spijtige zet is. Ook is het S5-model geen optie voor mensen met een kleiner gestalte.
Met een prijs van € 3 498 en een abonnement van € 127 per maand biedt deze elektrische fiets van topkwaliteit een prima balans tussen prijs en prestaties. Voor extra accessoires of vervanging van materiaal (bv. een extra oplader) komt nog wel een flink prijskaartje kijken. Maar die keuze laten we volledig aan jou over.
Terug naar bovenOp zoek naar een nieuwe elektrische fiets?
Wil je een nieuwe elektrische fiets kopen? Onze experts hebben maar liefst 836 elektrische fietsen getest. Zij vergeleken onder andere de motor, de batterij, het rijbereik en de prijs met elkaar. In onze koopwijzer elektrische fietsen vind je de Beste van de Test terug en kun je e-bikes met elkaar vergelijken.
Terug naar boven