Beste longtailfietsen: de top van onze expert en onze vergelijking
Elektrische longtailfietsen zijn aantrekkelijk vanwege hun veelzijdigheid. Ze zijn wendbaar, stabiel en ontworpen om kinderen, boodschappen of materiaal te vervoeren. Ze bieden een praktisch, duurzaam en aangenaam alternatief voor de auto, zowel in de stad als op de weg. Ontdek hun voordelen en bekijk de testresultaten van onze experts om het model te vinden dat het beste bij jouw behoeften past.

In dit artikel
- Wat is een longtail fiets?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een longtail fiets?
- Wat is het verschil tussen een longtail en een bakfiets?
- Wat is het verschil tussen een longtail en een fietskar?
- Welke modellen elektrische longtail fietsen hebben we getest?
- Welke criteria hebben we getest?
- Wat is de beste longtail elektrische fiets? Testresultaten
- Hoe kies je de beste longtail fiets?
- Conclusie: de longtail, een wendbare en veelzijdige elektrische fiets
Wat is een longtail fiets?
Ze duiken steeds meer op in het straatbeeld: longtail fietsen. Zoals je kunt zien op de foto hierboven – een model van het merk Norta – gaat het om elektrische fietsen met een verlengd achterframe, waardoor de bagagedrager veel langer is dan bij een gewone fiets. In plaats van een bak of kar vooraan, zoals bij bakfietsen, heeft een longtail extra ruimte achteraan die gebruikt wordt voor het vervoeren van kinderen, boodschappen of pakketten.
Ontwerp en accessoires
Het ontwerp is relatief compact en gestroomlijnd, zodat de fiets ondanks zijn extra lengte wendbaar blijft in het verkeer. De lange drager is meestal lager geplaatst dan bij klassieke fietsen, wat het zwaartepunt verlaagt en de stabiliteit verhoogt. Op die drager kun je kinderzitjes, kussens, manden of speciaal ontworpen cargotassen bevestigen.
Vaak zijn er voetsteunen, handgrepen of zelfs veiligheidsbeugels voorzien, zodat ook grotere kinderen comfortabel en veilig kunnen meerijden.
Motor en batterij
Een elektrische longtail is uitgerust met een krachtige motor en batterij die de fietser ondersteunt bij het trappen, wat vooral nuttig is bij zwaardere ladingen of op hellingen. Met deze ondersteuning kun je grotere afstanden afleggen zonder buiten adem te raken, wat zo'n fiets een volwaardig alternatief maakt voor de auto, zelfs buiten de stad. De lange wielbasis zorgt voor stabiliteit tijdens het rijden, zelfs bij hogere snelheden of met een zware lading achterop.
Veelzijdigheid
Longtails combineren veel van de voordelen van andere cargofietsen, zoals een hoge laadcapaciteit en multifunctioneel gebruik, met het gevoel en de beweeglijkheid van een gewone fiets. Ze zijn bijzonder geliefd bij gezinnen die hun kinderen willen vervoeren zonder auto, maar ook bij zelfstandigen, fietskoeriers of mensen die vaak grote tassen of sportmateriaal vervoeren.
Terug naar bovenWat zijn de voor- en nadelen van een longtail fiets?
Voordelen
|
Nadelen
|
Check tot slot altijd de wettelijke beperkingen voor je longtail fiets. In sommige contexten is het niet toegelaten om achterop passagiers te vervoeren of moet je voldoen aan specifieke eisen, zoals voetsteunen en gordels.
Terug naar bovenWat is het verschil tussen een longtail en een bakfiets?
Terwijl de lading (of kinderen) bij een bakfiets vooraan zit in een grote bak, voelt een longtail fiets meer aan als een klassieke fiets: de stuurbewegingen zijn natuurlijker, het zicht op de weg is onbelemmerd en de fiets is vaak lichter en wendbaarder.
Een bakfiets biedt weliswaar meer ruimte voor grotere ladingen of meerdere kleine kinderen, maar is breder, zwaarder en moeilijker te parkeren of op te bergen. De longtail is daardoor vaak handiger voor wie dagelijks door smalle straten, fietspaden of drukke parkeerzones navigeert, én is slank genoeg om te parkeren in een gewone fietsenstalling.
Samengevat: een longtail fiets biedt je iets minder ruimte, maar is wendbaarder dan een bakfiets en biedt een meer natuurlijke fietservaring.
Is je kind veilig in een bakfiets?
Terug naar boven
Wat is het verschil tussen een longtail en een fietskar?
Vergeleken met een aanhangfiets of fietskar is een longtail stabieler en veiliger geïntegreerd: alles bevindt zich op één fietsframe, zonder extra wielen of koppelingen die kunnen scharnieren, blokkeren of losschieten. Bovendien blijft het geheel korter, wat het manoeuvreren vergemakkelijkt.
Een fietskar is daarentegen wel goedkoper en kan soms losgekoppeld worden, wat flexibiliteit biedt, maar met een aanhangkar rijden voelt voor veel fietsers minder stabiel aan – zeker bij hogere snelheden of in de bochten.
Kortom, de longtail is dus een stevig en betrouwbaar alternatief voor de fietskar, zonder in te boeten aan comfort of veiligheid.
Is je kind veilig in een fietskar?
Terug naar bovenWelke modellen elektrische longtail fietsen hebben we getest?
We hebben vijf elektrische longtail fietsen getest van verschillende merken:
- Btwin
- Norta
- Riese & Müller
- Tern
- Trek
Welke criteria hebben we getest?
In eerste instantie hebben we natuurlijk voor elke fiets zijn afmetingen, functionaliteiten en gewicht genoteerd, maar we wilden in onze test zo goed mogelijk simuleren hoe de elektrische longtails presteren in het dagelijkse leven: fietsen in bochten, op hellingen en met zware lading, maar bijvoorbeeld ook de stabiliteit bij het parkeren, hoe gemakkelijk de fiets zich laat manoeuvreren over stoepranden en of je gemakkelijk zelf een band kunt vervangen.
In totaal testten we een hele resem criteria:
- Display en app
- Batterij
- Motor (o.a. efficiëntie, niveaus, lawaai, ...)
- Versnelling/ondersteuning van de motor (aan verschillende snelheden)
- Rijden op straat (inclusief bochten, met zware lading, ...)
- Rijden op hellingen
- Rijbereik (aan verschillende snelheden en in verschillende omstandigheden)
- Veelzijdigheid van de uitrusting (oa. remmen, vering, gps tracking, versnellingen, bagagedragers, ...)
- Parkeren (met of zonder lading, veiligheid slot, ...)
- Gebruiksgemak (oa. wandelen over stoepranden)
- Stabiliteit
- Comfort
- Onderhoud voorwiel
- Betrouwbaarheid
Wat is de beste longtail elektrische fiets? Testresultaten
We hebben 5 longtail elektrische fietsen getest om je te helpen de beste keuze te maken. Ontdek hun prestaties op het gebied van wendbaarheid en rijcomfort, evenals de beschikbare accessoires, en bekijk de volledige lijst met voor- en nadelen.
Terug naar bovenHoe kies je de beste longtail fiets?
Bedenk op voorhand waarvoor je je longtail fiets wilt gebruiken en kies een geschikt model in functie van je noden. Rij je vooral korte of lange ritten? Op vlakke wegen of landelijke hellingen? En wat wil je vervoeren, spullen of kinderen? Onze testresultaten kunnen je op weg helpen om een geschikt model te kiezen.
Zoek daarna een betrouwbare fietshandel in je buurt, waar je terechtkunt voor deskundig advies en een goede dienst na verkoop.
Doe tot slot een uitgebreide testrit, en probeer daarbij zo goed mogelijk je realistische traject na te bootsen. Wil je graag twee kinderen vervoeren op je longtail, neem die kinderen dan ook mee op de testrit.
Fiets daarbij meer dan een eindje rechtdoor, maar voel ook hoe de fiets de bochten neemt, of je hem gemakkelijk de stoeprand optilt en probeer hem ook zeker eens te parkeren. Enkel zo kun je ontdekken of de fiets bij jou en je situatie past.
Hoe kies je een elektrische fiets?
Terug naar bovenConclusie: de longtail, een wendbare en veelzijdige elektrische fiets
De elektrische longtail fiets, is een duurzame, praktische en veelzijdige mobiliteitsoplossing. Hij is wendbaarder dan een bakfiets met kar en compacter dan een aanhanwagen. Je geniet van comfortabel rijgedrag, een groot laadvermogen en elektrische ondersteuning die perfect werkt voor zowel stadsritten als langere tochten.
Uit onze test van vijf modellen (Btwin, Norta, Riese & Müller, Tern en Trek) blijkt dat elk zijn troeven heeft, maar dat ze allemaal een geloofwaardig alternatief zijn voor de auto, zowel voor gezinnen als voor professionals.
Voor je een keuze maakt, is het belangrijk om je echte noden te bepalen: afstand, soort terrein en wat je wil vervoeren. Probeer de fiets ook eens uit in omstandigheden die dicht bij je dagelijks gebruik liggen. Zo vind je de longtail die je op lange termijn zal bijblijven.
Investeren in een longtail fiets betekent meer vrijheid, een kleinere ecologische voetafdruk en een eenvoudiger leven... terwijl je toch het plezier van fietsen behoudt.
Vergelijk alle elektrische fietsen
Terug naar bovenTop 3 beste elektrische longtail fietsen
Onze expert heeft 5 modellen onder de loep genomen en op basis van de testresultaten een top 3 van de beste longtail-elektrische fietsen samengesteld:
1. Riese & Müller Multitinker touring longtail e-bike – Beste van de Test met een score van 67/100
2. Norta C-7040 longtail e-bike – Beste Koop met een score van 66/100
3. Btwin R500E longtail e-bike – Met een score van 61/100
Hieronder vind je de kenmerken, prestaties en de voor- en nadelen van de 5 geteste modellen, en ontdek je de troeven van de longtail-elektrische fietsen uit onze top 3.
1. Riese & Müller Multitinker touring longtail e-bike
Score: 67 op 100 - Beste van de Test & Beste Koop
Prijs (geteste accessoires inbegrepen): € 6 023
De Riese & Müller Multitinker touring longtail e-bike met Bosch Performance Line CX-motor combineert stabiliteit, comfort en degelijke ondersteuning in een compacte cargofiets, gericht op gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
Deze longtail scoort over de hele lijn opvallend goed, wat wijst op een uitgebalanceerd en doordacht ontwerp. Hij is Beste van de Test en Beste Koop.
Parkeren en hanteren
De parkeerstabiliteit zonder lading is goed. In parkeerstand rust de fiets op het voorwiel en staat hij stevig op een tweepotige standaard van hoge kwaliteit. Bij volledige belading is er enig risico op kantelen van voor naar achter, dan komt het voorwiel immers volledig los van de grond. De stabiliteit blijft echter degelijk, en de fiets is zeer stabiel in zijwaartse richting.
De Multitinker is makkelijk hanteerbaar en laat zich goed tillen op stoepranden, al is er een lichte stuiter voelbaar. Voor het dragen over trappen biedt de duwhulp voldoende ondersteuning, al raakt de standaard de trap treden soms licht.
Het rollen over obstakels zonder lading verloopt vlot. Kleine stoepranden worden lichtjes gevoeld via het achterwiel, maar grote boordstenen vormen geen probleem, mede dankzij het voorwiel met demping.
Rijervaring
De fiets reageert goed op bochten. Het zwaartepunt van de lading ligt laag, wat de wendbaarheid ten goede komt.
Bij het vertrekken ondersteunt de motor onmiddellijk en voldoende. Bij een start met volle belading kan de duwhulp niet helpen, dan is enige fysieke inspanning nodig. De lage instap blijft hier een voordeel.
Remmen met belading belemmert de stabiliteit niet, wat een pluspunt is als je kinderen of bagage vervoert.
Het zachte zadel zorgt dat je comfortabel fietst tijdens normale ritten, en er zijn er geen storende trillingen merkbaar. Bij ritten over ruwe ondergrond voel je wel wat trillingen, maar beperkt. Ook bij ritten over putten valt de goede demping op.
Uitrusting
Om de voorband te vervangen, moet je met zijn tweeën zijn om de fiets te kantelen. Je hebt ook een zeskantsleutel nodig, maar slechts voor één enkele schroef. Daarna verloopt het verwisselen van de band eenvoudig.
De batterij zit op de onderbuis en is voorzien van een beschermkap die het zicht enigszins belemmert. Om de batterij te verwijderen, moet je ze naar beneden drukken en dan uittrekken, maar dit gebeurt met duidelijke feedback.
De knoppen op de display hebben een slecht contrast, maar het scherm zelf is wel goed leesbaar.
De Flow-app is eenvoudig te verbinden en ondersteunt navigatie, inclusief hoogtemetingen. Alle ritgegevens worden duidelijk weergegeven. Voor anti-diefstalbescherming moet je een betalend abonnement nemen.
De fiets is eenvoudig te vergrendelen en ontgrendelen met de standaardsloten. Het achterwiel is echter moeilijk bereikbaar, wat het gebruik van een tweede slot bemoeilijkt.
Plus- en minpunten van de Multitinker Riese & Müller
Pluspunten
|
Minpunten
|
2. Norta C-7040 longtail e-bike
Score: 66 op 100
Prijs (inclusief geteste accessoires): € 6 126
De Norta C-7040 (van 2025) is een elektrische longtail fiets uitgerust met de krachtige Bosch Cargo Line-motor. Deze longtail is ontworpen voor wie op zoek is naar een praktische, stabiele en veelzijdige tweewieler die zowel personen als goederen kan vervoeren.
Parkeren en hanteren
Onbeladen rust de fiets voornamelijk op het voorwiel, enkel ondersteund door een kleine tweeledige standaard, wat hem onstabiel maakt. Daardoor kan de fiets vrij gemakkelijk kantelen, en zweeft het voorwiel soms tot wel 8 cm boven de grond.
Wanneer de fiets volledig geladen is, blijft dat voorwiel in de lucht hangen, wat voor een instabiel gevoel zorgt bij het parkeren. De balans van voor naar achter is redelijk, maar zijdelings is de fiets lichtjes wiebelig, zonder echt gevaar voor omvallen.
Je kunt met deze Norta vlot op de stoep rijden of een kleine boordsteen nemen. Hij laat zich gemakkelijk hanteren. Een korte trap oplopen daarentegen is wat lastiger. De duwhulp komt met vertraging op gang, en het ontwerp van de kettingkast en de standaard beperkt maakt het lastig om grotere obstakels te nemen.
Kleine drempels voel je duidelijk tijdens het rijden, en bij hogere stoepranden bestaat het risico dat de velg de rand raakt, mede door het kleine voorwiel.
Rijervaring
De stabiliteit tijdens het rijden is over het algemeen goed, al kan het stuur trillen bij lage snelheden of hogere belasting. Bochten nemen lukt vlot, maar vraagt bij een hogere lading wel een grotere draaicirkel.
Dankzij de lage instap kun je stabiel vertrekken, zolang je niet te zwaar beladen bent. Bij een zwaardere belading trilt het stuur opnieuw, en de duwhulp helpt dan niet. De lading heeft gelukkig nauwelijks invloed op het remmen, wat vertrouwen geeft in het dagelijks verkeer.
Het is comfortabel fietsen met de Norta C-7040, met een goede vering en een zacht zadel. Op de voetsteunen voor de passagiers zijn wel wat trillingen voelbaar. Oneffenheden zoals putten worden duidelijk gedempt.
Uitrusting
Het vervangen van het voorwiel is minder handig dan bij andere modellen. Je hebt een inbussleutel nodig, en een tweede persoon om de fiets te kantelen. Het losmaken van de as gaat in het begin wat moeizaam.
De batterij zit onder de zadelbuis en is moeilijk bereikbaar: je moet de sleutel rechts inbrengen en de batterij aan de andere kant uitnemen, en je hebt weinig ruimte voor.
De display is goed leesbaar, al zouden de knoppen meer contrast mogen hebben. De Bosch Flow-app biedt een vlotte verbinding en uitgebreide functionaliteit, inclusief navigatie met hoogte-informatie en ritgegevens. Voor antidiefstalbeveiliging heb je een betalend abonnement nodig.
Op het vlak van beveiliging scoort de Norta C-7040 goed. Standaard wordt een 1,3 meter lange plug-in ketting meegeleverd, waarmee je de fiets eenvoudig en snel kunt vergrendelen. Hetzelfde minpunt als bij veel andere longtails: het achterwiel is moeilijk bereikbaar voor een extra slot.
Plus- en minpunten van de Norta C-7040 longtail e-bike
Pluspunten
|
Minpunten
|
3. Btwin R500E longtail e-bike
Score: 61 op 100
Prijs (inclusief geteste accessoires): € 2 758
Onze bronzen medaille gaat naar de Btwin R500E longtail e-bike met Bafang Rear Wheel-motor. Deze longtail is in veel opzichten praktisch, maar vertoont ook enkele belangrijke aandachtspunten.
Parkeren en hanteren
Geparkeerd staat de BTWin R500E zonder lading stabiel op zijn tweepotige standaard. Het zwaartepunt ligt achteraan, waardoor het voorwiel lichtjes in de lucht staat. Bij volledige belading blijft de voor-achterstabiliteit goed, maar wordt de fiets zijwaarts instabiel, met risico op kantelen naar links of rechts.
Door zijn grote, stuiterende voorwiel laat deze longtail zich niet vlot op een stoeprand tillen. Ook bij het dragen over trappen is dit voorwiel zwaar en onhandig. De elektrische duwhulp kan helpen, maar is zo gevoelig dat het gevaarlijk kan worden door de plotse krachtige reactie.
Rijervaring
Zonder lading kun je kleine obstakels zoals lage stoepranden nemen zonder ze echt te merken.
De zwakke plek van de Btwin R500E zijn echter de bochten. De fiets is zeer gevoelig voor belading, en bij een zwaardere lading gaat het voorwiel trillen (shimmy). Hij versnelt ook meteen bij het intrappen van een pedaal tijdens een bocht, wat gevaarlijk kan zijn.
Ook bij vertrek schakelt de ondersteuning van de motor vrijwel onmiddellijk in (na ongeveer een kwart pedaalomwenteling). Hij doet dat bovendien vrij krachtig, wat het starten instabiel maakt. Starten met een volle lading zonder bestuurder is ronduit gevaarlijk. De fiets heeft bovendien een hoge instap, wat vertrekken extra moeilijk maakt.
Bij het stoppen biedt de elektrische rem wel ondersteuning.
De Btwin R500E heeft een zacht zadel en een zachte passagierszitplaats, helaas zonder ruggensteun. Als je over putten rijdt, merk je het gebrek aan vering.
Uitrusting
Je kunt de voorband niet op je eentje vervangen, er is een tweede persoon nodig om de fiets te kantelen. Daarna kun je met een zeskantsleutel de band eenvoudig wisselen, met slechts één schroef die losgemaakt moet worden.
De batterij van de Btwin R500E zit onderaan de onderste buis en wordt daar ook uitgenomen. Je krijgt echter geen duidelijk teken of de batterij effectief is ontgrendeld, wat voor verwarring kan zorgen.
De displayknoppen van de e-bike zijn groot, makkelijk bereikbaar en eenvoudig in gebruik, maar zonder bijzondere functies.
De fiets is gemakkelijk op slot te zetten en te ontgrendelen met de standaardsloten. Door het grote voorwiel kun je wel moeilijk het achterwiel bereiken voor een extra slot.
Plus- en minpunten van de Btwin R500E longtail e-bike
Pluspunten
|
Minpunten
|
4. Trek Fetch+ 2 longtail e-bike
Score: 55 op 100
Prijs (inclusief geteste accessoires): € 4 559
De Trek Fetch+ 2 longtail e-bike met Bosch Cargo Line-motor is een stabiele, krachtige elektrische cargofiets, voorzien van een dubbele voorbagagedrager met twee bakken. Hoewel hij op veel vlakken goed presteert, zijn er ook enkele duidelijke beperkingen.
Parkeren en hanteren
Zonder lading staat deze longtail fiets erg stabiel als hij geparkeerd is, met dank aan zijn tweepotige standaard en zijn zwaartepunt dat lichtjes naar achteren ligt. Bij volledige belading kan het voorwiel wel loskomen van de grond en in een willekeurige richting draaien. Toch blijft de stabiliteit zeer goed, in beide richtingen.
Stoepranden oprijden gaat relatief makkelijk, al voelt het een beetje stuiterig aan. De duwhulp komt met vertraging op gang, waardoor je de fiets handmatig de trap moet opduwen. Bovendien beperken de bakken aan het voorwiel het zicht op de trap en heb je minder bewegingsvrijheid door de kettingbeschermer.
Bij het rollen over obstakels zijn kleine stoepranden nauwelijks merkbaar. Grotere obstakels kunnen problematisch zijn: door het kleine voorwiel botst de velg snel tegen de stoeprand, zelfs bij lage snelheid.
Rijervaring
Tijdens het draaien kunnen trillingen optreden. Toch blijft de fiets ook met een hogere belading hanteerbaar, al heb je wel een grote draaicirkel nodig. Hoe zwaarder de lader, hoe erger de trillingen, al blijft het beheersbaar.
Bij vertrek biedt de ondersteuning vrijwel onmiddellijk en voldoende hulp, al wordt starten met volledige belading niet ondersteund door de duwhulp. De lage instap is wel een voordeel.
Deze longtail heeft geen vering, waardoor lichte trillingen merkbaar zijn in het stuur. Bij ritten over putten wordt dat gebrek wel heel voelbaar, vooral voor de passagier. Dat belooft voor ruw terrein...
Uitrusting
De Trek Fetch+ 2 is het lastigst in onderhoud. Het voorwiel vervangen is complex. Je hebt een tweede persoon nodig om de fiets te kantelen, en twee verschillende zeskantsleutels. Bovendien moet je de voorbakken eerst verwijderen, wat niet eenvoudig is aangezien de schroeven moeilijk bereikbaar zijn. Bovendien is de as van het voorwiel vaak vettig, en moet de fiets tijdens de procedure twee keer worden omgedraaid.
De batterij bevindt zich aan de rechterkant van de onderbuis. Je kunt hem vlot uitnemen en terugplaatsen, en er is duidelijke feedback of de batterij goed is bevestigd of niet.
De knoppen op de display zijn bereikbaar, maar het contrast is slecht. Er zijn weinig knoppen en de LED-verlichting toont enkel het batterijniveau en de kleur van de ondersteuningsstand. Als je je smartphone in de houder plaatst, moet je opletten dat je vingers niet gekneld raken.
De Flow-app maakt eenvoudig verbinding met de fiets en biedt navigatie met hoogtemetingen. Alle ritgegevens worden netjes weergegeven. Voor de antidiefstalfunctie heb je echter een betalend premium abonnement nodig.
Deze longtail scoort tot slot slecht voor beveiliging: er is geen geïntegreerd slot aanwezig en het is moeilijk om een slot correct te bevestigen. De voorste bakken belemmeren het voorwiel en ook het achterwiel is niet goed bereikbaar.
Plus- en minpunten van de Trek Fetch+ 2 longtail e-bike
Pluspunten
|
Minpunten
|
5. Tern Quick Haul Long D9 longtail e-bike
Score: 53 op 100
Prijs (inclusief geteste accessoires): € 4 774
De Tern Quick Haul Long D9 longtail e-bike met Bosch Cargo Line-motor is een compacte maar veelzijdige elektrische cargofiets.
Zijn eindscore ligt duidelijk lager dan die van de andere geteste longtails, maar hij heeft ook zijn sterke punten.
Parkeren
Als je de fiets parkeert zonder lading op de kleine standaard, rust hij op het voorwiel waardoor hij heen en weer kan kantelen. De fiets beschikt ook over een tweepotige standaard, maar die staat achteraan en is slechts met één schroef bevestigd, wat hem kwetsbaar maakt. Als de fiets volledig beladen is, bevindt zich altijd één wiel in de lucht, wat hem op dat moment instabiel maakt. Het kantelpunt bevindt zich in het midden van het frame en de fiets kan gaan wiebelen.
De fiets is eenvoudig op slot te zetten en los te maken met de standaardsloten, al blijft het achterwiel moeilijk bereikbaar voor slotbevestiging.
Rijervaring
Ondanks zijn robuuste bouw is de Tern Quick Haul Long D9 een lichtgewicht, wat hem makkelijk hanteerbaar maakt, bijvoorbeeld bij het tillen op een stoeprand of over een trap. De duwhulp is dan nauwelijks merkbaar en het onderste deel van het frame raakt de traptreden niet. Bij grotere boordstenen kan de velg wel tegen de rand botsen, zelfs bij lage snelheid, wat schade kan veroorzaken.
Om te vertrekken met volle lading heeft deze fiets duwhulp nodig, en moet je oppassen dat je daarbij niet struikelt. Een volle lading heeft ook een negatieve impact op de stabiliteit bij het stoppen. Met halve lading lukt het vertrek wel zonder grote problemen. De lage instap is hier een voordeel.
Deze longtail stelt tot slot vooral teleur in de bochten. Hoewel de fiets een hoog maximaal laadvermogen aankan, is hij met maximale belading onstabiel en niet veilig bestuurbaar. Zelfs met halve belading is een zeer grote draaicirkel nodig.
Uitrusting
Deze longtail fiets van Tern mist vering, waardoor lichte trillingen merkbaar zijn aan het stuur. Het zadel is ook hard, en je voelt putten in de weg duidelijk doorheen het frame. Dat belooft weinig goeds op ruw terrein...
Als je het voorwiel wilt vervangen, heb je een tweede persoon nodig om de fiets te kantelen. Het werk zelf is echter eenvoudig: dankzij de aanwezige snelspanner heb je geen extra gereedschap nodig, waardoor de band zich vlot laat wisselen.
De batterij bevindt zich onder de zadelbuis. Er is weinig ruimte om de batterij te verwijderen of terug te plaatsen, en bij het terugplaatsen krijg je geen bevestiging of alles wel goed vastzit.
De knoppen op de display zijn makkelijk bereikbaar en beperkt in aantal. Ondanks het grote schermformaat is de weergegeven informatie summier, met slecht contrast en slechte resolutie.
Plus- en minpunten van de Tern Quick Haul Long D9 longtail e-bike
Pluspunten
|
Minpunten
|
Vergelijk andere elektrische fietsen