Eerste indruk

E-bike: Cowboy steekt tandje bij met de "3"

19 oktober 2020

Het strakke design, de afneembare batterij, de app met tal van functies … heel wat voordelen van de Cowboy 2 bleven behouden. Daar kwamen met de 3 nog een paar duidelijke verbeteringen bovenop, maar daarmee wordt de prijs wel wat minder scherp.

Cowboy, de Brusselse start-up met de gestroomlijnde e-bikes, stuurt een nieuwe telg de wereld in. Na “2” komt onvermijdelijk “3”, wij gingen ermee op weg.

Design

“Hey, coole fiets”. Met een Cowboy rijd je niet onopgemerkt door de stad. Meermaals worden we aangesproken over het design van deze e-bike en dat blijft nog steeds een van de grote troeven. “Strak” is sowieso het codewoord, met voor- en achterlicht resp. geïntegreerd in het frame en in de batterij, kabels netjes weggestopt en de batterij achter de zitbuis. Spatborden zijn niet standaard, die krijg je wel meegeleverd voor een (fikse) meerprijs.

Cruciaal om het design zo strak mogelijk te houden, is de app. Daarmee schakel je de fiets in en uit, ontgrendel je het elektronisch slot, navigeer je, bepaal je de ondersteuning van de motor en nog wel enkele andere functies. De stand van de batterij kun je ook aflezen op de led-lichtjes die in de bovenbuis van het frame zijn ingebouwd.

Toch werden ook enkele details over het hoofd gezien. Zo wordt het slot van de batterij, als je zonder spatbord rijdt, helemaal niet beschermd tegen opspattend water en tegen modder, wat al snel problemen kan geven.

Snel op weg

Een hippe fiets, daar heb je natuurlijk niet veel aan als je niet vooruit geraakt. Maar net als bij de vorige Cowboy’s zit ook deze nieuwe versie op het juiste spoor. Hier en daar zijn er zelfs wat aanpassingen aangebracht die het je als fietser nog wat aangenamer maken. Dankzij de iets kleinere overbrengingsverhouding dan bij de voorganger, start je met de 3 erg vlot en gemakkelijk. De ondersteuning is meteen op post en is ook bergop paraat voor dat noodzakelijke duwtje in de rug.

Zeker een verbetering zijn de nieuwe banden. Waren dit bij de vorige versie nog slicks zonder profiel en dus zonder al te veel grip op het wegdek, dan is de voeling met de ondergrond bij deze versie beduidend beter en kun je met een geruster gemoed op pad bij regenweer. Ook de nieuwe riemoverbrenging, die pas na 30 000 km zou moeten worden vervangen, is een duidelijke verbetering. Het achterlicht dat begint te knipperen als je hevig remt, is zeker ook een leuk en nuttig extraatje. 

Wat dan weer wegvalt t.o.v. de vorige versie van deze e-bike is de functie om 30 km/h te rijden. Die heette "offroad", maar je ging er toch vooral mee van de wettelijke paden, aangezien je officieel slechts tot 25 km/h wordt ondersteund bij een e-bike. Sinds vorig jaar installeren grote merken als Bosch bewust anti-tuning-software om ondersteuning tot hogere snelheden te vermijden. Al kun je natuurlijk nog steeds 30 km/h rijden met deze fiets.

Verder blijft de batterij een zorgenkind. 360 Wh is aan de lage kant, zeker als je eens een trip met veel starten en stoppen, draaien en keren en eens een helling voor de boeg hebt. Een ander minpunt is de motor die bij een moeilijke start (bv. bergop) wat lawaaierig kan zijn.

Bescherming bij diefstal, ondersteuning bij ongeval

Cowboy biedt verschillende types abonnementen die extra support, updates, verzekeringen, een “vind mijn fiets”-functie en dies meer te bieden hebben, naarmate je meer betaalt (€ 8 per maand extra voor “standard”, € 10 per maand extra voor “plus”). Die diefstalverzekering zit in beide betalende pakketten, maar biedt toch niet de bescherming waarop wij hadden gehoopt. Er zijn tal van uitzonderingen, zoals wanneer je je fiets op een plek had staan waar anderen er ook bij kunnen en je had hem niet vergrendeld met het juiste slot, d.w.z. met ART categorie 2 of hoger, en waarmee hij ook nog eens aan een vast punt (fietsrek, verlichtingspaal …) is bevestigd. Maar zo’n fietsslot, dat kan dan weer niet worden meegeleverd. Jammer, toch. Ook als je de fiets niet vergrendelde met de digitale sleutel via de app, ben je niet verzekerd, net zomin als wanneer losse onderdelen als wielen of batterij worden gepikt.

Wat wel vrij goed werkt, is de crashdetectie. Dit houdt in dat, wanneer je een ongeval hebt, dit wordt vastgesteld door je smartphone. Automatisch verschijnt een aftelscherm en als je daar niet binnen de minuut op reageert, wordt een bericht gestuurd naar de nummers die je hebt ingesteld als noodcontact. Vervolgens zouden verdere details worden opgenomen via sms. Die sms kregen wij in eerste instantie niet als we de functie testten, maar Cowboy kon wel aantonen dat hij was verstuurd. Nuttige functie, mits enkele kleine aanpassingen.

Minder scherpe prijs

Een belangrijke troef bij de Cowboy-fietsen was altijd de prijs. De vorige versie kostte minder dan € 2 000 en was een stuk goedkoper dan de concurrentie. Die prijs wordt nu wat verhoogd, tot € 2 290, maar voor die prijs werd wel een aantal onderdelen vervangen door meer kwalitatieve alternatieven. Het blijft hoe dan ook een vrij scherpe prijs voor een erg stijlvol product.

Ben je veeleer op zoek naar een gewone e-bike, dan vind je in onze koopwijzer de fietsen met de beste resultaten en de beste prijzen.

Naar de koopwijzer