De beste elektrische fietsen onder € 2 500: ons oordeel en advies

Een elektrische fiets is handig om naar je werk te rijden, om grotere afstanden af te leggen, als vervanging van je auto ...
Voordelen van een elektrische fiets
Het grootste voordeel is uiteraard dat je minder inspanningen moet leveren dankzij de ondersteuning van de elektromotor, bijvoorbeeld bij het vertrek, bergop en bij tegenwind. Hoewel elektrische fietsen een pak meer wegen dan gewone fietsen, rijden ze vrij comfortabel.
De prijzen kunnen sterk variëren: van € 700 tot meer dan € 3 000. Maar je gebruikskosten zijn maar de helft vergeleken met die van een kleine wagen. Je produceert ook nauwelijks CO2-uitstoot, maakt de files kleiner en aangezien je nog altijd moet trappen, werk je ook aan je conditie.
Ons oordeel over de beste elektrische fietsen onder € 2 500
We zetten de twee beste elektrische fietsen in de prijscategorie onder € 2 500 tegenover elkaar. Allebei zijn ze uitgerust met een Shimano middenmotor, maar wel een verschillend model: de O2FEEL IVOG CITY UP heeft een Shimano Steps E5000 motor, op de SENSA TRAVEL POWER zit een Shimano Steps E6100. En net daarin zit het grootste verschil.
De Shimano Steps E5000 motor biedt je in combinatie met de batterij van 800 Wh een groter rijbereik dan de Sensa Travel Power, zowel in cruisemodus als op matige en steile hellingen. Je geniet ook van uitstekend rijcomfort door de vering aan de voorvork en onder het zadel.
Deze fiets geeft je wel minder ondersteuning bij het klimmen en accelereert minder snel dan de Sensa Travel Power.
De motor Shimano Steps E6100 gevoed door de batterij van 500 Wh geeft je een betere acceleratie bij het starten en wanneer je aan het rijden bent en iets krachtigere assistentie als je bergop fietst. Dit is duidelijk de betere klimmer van de twee, zowel met als zonder gebruik van de versnellingen. Het rijbereik ligt wel gevoelig lager.
Onze keuzetips voor elektrische fietsen onder € 2 500
Voldoende krachtige motor
De motor moet voldoende ondersteuning bieden, zeker als je vaak op hellingen of tegen de wind moet fietsen. Bij de meeste e-bikes bevindt de motor zich centraal in de trapas. Dat heeft als voordeel dat je zelfs op de steilste hellingen maximale ondersteuning krijgt. Een lekke band is te herstellen zonder hulp van een specialist of speciaal gereedschap. Een motor in het voorwiel is het goedkoopst, maar geeft risico op slippen en is zwaarder om bergop te fietsen. Met een motor in het achterwiel is het gevaar op slippen miniem, maar moet je op sterke hellingen alsnog heel wat inspanningen leveren.
Autonomie van de batterij
Hoe lang de accu het uithoudt, varieert naargelang van het model en de mate waarin je een beroep doet op de assistentie. Neem bij aankoop een batterij met een voldoende hoge capaciteit (minstens 400 Wh en liever 500 Wh of meer), die zul je minder snel moeten vervangen.
Ontwerp en bouwkwaliteit
Maar liefst 95 % van alle elektrische fietsen is gemaakt in China. Zelfs tussen de beste en de slechtste modellen zijn er weinig verschillen op het vlak van de materialen, de bekleding enz.
Meer nuttige tips voor aankoop van een elektrische fiets vind je in onze koopgids.