Nieuws

Brompton Electric: te duur voor beperkte voordeel

02 september 2019

02 september 2019
Hoewel deze vouwfiets er als eerste in slaagt om de combinatie met elektrische ondersteuning op een goede manier te maken, wordt de fiets op zich er niet beter door. De prijs maakt het allemaal nog wat moeilijker.

Het leek een kwestie van tijd voordat ook de vouwfiets zou worden geëlektrificeerd. De eerste pogingen waren, laat ons zeggen, niet bepaald succesvol. Maar nu Brompton zich met de zaken bemoeit, heeft de elektrische vouwfiets misschien wel een toekomst.

Buitenboordmotor

Een vouwfiets met elektrische ondersteuning: het lijkt een beetje contradictorisch. Moet zo’n vouwfiets niet vooral compact, gemakkelijk te dragen zijn? En is een elektrische fiets doorgaans niet behoorlijk zwaar en technisch complex? Het heeft dan ook een hele tijd geduurd vooraleer Brompton met een elektrische variant op de proppen kwam.

Die bedenkperiode heeft wel geleid tot een doordacht systeem. De elektrische motor van 250 Watt, die ondersteunt tot 25 km/u, zit verwerkt in het voorwiel. De 300 Wh-batterij die nodig is om deze motor van stroom te voorzien, zit niet vast aan de fiets, maar in een tas die je vooraan op je de fiets moet zetten, wat in de praktijk erg vlot gaat.

Vouwen volgens Brompton-standaard

Waar Brompton altijd het verschil heeft gemaakt met andere merken, is op het vlak van het opvouwen en de compactheid. Dit is bij de Electric niet anders. Als je de batterijtas hebt losgemaakt, vouwt deze fiets even snel als de niet-elektrische modellen. Hij is bovendien ook compact genoeg om vlot mee te nemen op het openbaar vervoer, met de batterijtas als handbagage. Met een gewicht van zo’n 14 kg is de fiets iets zwaarder geworden. De tas weegt iets meer dan 2,5 kg.

Om de fiets in opgevouwen toestand gemakkelijk voort te rollen, heeft Brompton drie kleine plastic wieltjes toegevoegd. Maar die dragen niet echt bij tot het gebruiksgemak. Ze rijden nogal instabiel, tenzij de ondergrond echt biljartvlak is.

Goede ondersteuning, maar lawaaierige motor

Uiteraard maakten we ook een ritje met de Brompton Electric. De batterij aansluiten gaat, zoals eerder gezegd, erg vlot. Die batterij heeft een led-indicator waarop je kunt kiezen tussen drie ondersteuningsniveau’s, waarop je kunt aflezen hoeveel capaciteit je batterij nog heeft en waarop een aan/uit-knop staat voor de lichten. Vrij beperkt dus qua informatie. Wil je meer details, dan kun je gebruik maken van de Brompton-app, al is die nog niet beschikbaar.

Eenmaal op het zadel is er geen groot verschil met een gewone Brompton. Wij moeten wel steeds opnieuw wennen aan het smalle stuur en de kleinere wielen. De elektrische motor biedt voldoende ondersteuning en staat, in combinatie met de 16”-wielen, garant voor een fikse versnelling. Eenmaal bergop moet je zelf wel weer vol aan de bak.
De grootste teleurstelling: het comfort. De kleine wielen, de harde vering achteraan, het ratelen van de batterij en vooral het voortdurende gejank van de motor … Je bent blij als je ter plekke bent, en dat kan onmogelijk de bedoeling zijn.

Te duur, te weinig extra

Toegegeven, de Brompton Electric is een huzarenstukje. De fabrikant slaagt er als eerste in om een elektrische vouwfiets te maken die vouwbaar en draagbaar is, en die verder vergelijkbaar is met een gewone vouwfiets. Maar wel met extra ondersteuning dus, zodat je verder geraakt (maximaal 70 km, volgens Brompton). Er zijn dus redenen om een aankoop te overwegen. Maar als je vervolgens de prijs bekijkt, is het toch even slikken: € 3000! En dat voor een fiets die, naast alle voordelen, ook enkele duidelijke nadelen kent, vooral dan het lawaai van de motor … Nee, doe ons toch maar een gewone Brompton.

E-bike als alternatief

Ben je wel geïnteresseerd in een elektrische fiets, maar zonder dat die vouwbaar is? Vind dan het model dat het best bij je past in onze koopwijzer elektrische fietsen.

Naar de koopwijzer