Hoe verhouden elektrische fietsen zich tot normale fietsen?
Tot voor kort was de markt voor elektrische fietsen goed voor ongeveer de helft van de modellen. We zien elektrische fietsen echter bij meer en meer fietsers en verschillende segmenten (MTB, racefietsen, stadsfietsen, cargobikes...) opduiken. Bepaalde merken hebben zelf de productie van 'gewone' fietsen zonder ondersteuning volledig geschrapt.
Zijn elektrische fietsen geschikt voor alle leeftijden?
Uiteraard. Vroeger zagen we vooral dat elektrische fietsen werden gebruikt door fietsers van een bepaalde leeftijd die graag een duwtje in de rug wilden. Vandaag zien we de elektrische fiets gebruikt worden door alle leeftijden, ook voor woon-werk verkeer of voor korte ritjes in de stad.
Kan ik zelf de accu vervangen?
Een accu vervangen kan je in de meeste gevallen zelf, tenzij die helemaal is ingebouwd in het frame (zoals bijvoorbeeld in de VanMoof). In dergelijk geval moet de fiets naar de hersteller of de leverancier voor het vervangen van de batterij.
Wat is het verschil tussen een elektrische fiets en een speed pedelec?
Een snelle elektrische fiets waarvan de motor ondersteuning biedt tot 45 km/u in plaats van 25 km/u is een "bromfiets klasse P" (voor "Speed Pedelec").
Nieuwe categorie bromfietsen
Een pedelec werkt als een elektrische fiets, maar de elektromotor biedt ondersteuning tot een snelheid van 45 km/u in plaats van 25 km/u bij een gewone elektrische fiets. Omdat een snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de "bromfiets klasse P" (voor "speed Pedelec").
Welke fietsen vallen in de nieuwe categorie "Bromfiets klasse P"?
Het gaat hier over fietsen:
- met een maximaal vermogen van 4 kW
- een ondersteuning tot maximaal 45 km/u
- met een hulpaandrijving die trapondersteuning als hoofddoel heeft
Wij noemen deze fietsen speed pedelecs of snelle elektrische fietsen.
De gewone elektrische fietsen – waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25 km/u – vallen niet onder deze nieuwe regels.
Wat zijn de nieuwe verplichtingen?
Aangezien het in feite om een bromfiets gaat, gelden er bepaalde vereisten:
- Gelijkvormigheidsattest: je moet over een gelijkvormigheidsattest of een certificaat van overeenstemming (COC) beschikken, maar niet op zak hebben.
- Nummerplaat: het is verplicht om de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als auto’s. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen van ongeveer 10 op 12 cm. Deze begint met de letter S.
- Fietshelm: het dragen van een fietshelm is verplicht. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
- Rijbewijs: je moet minstens 16 jaar zijn en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (zowel een rijbewijs voor een bromfiets als voor een ander voertuig is geldig).
- Verzekering: je moet een BA-verzekering voor de pedelec afsluiten wanneer de elektrische motor ook kan werken zonder te trappen.
- Op deze gemotoriseerde fiets moet je de verkeersregels voor de bromfietsers volgen. Een specifiek verkeersbord met het symbool van een bromfiets en de letter P (speed pedelec) is van toepassing op bestuurders van speed pedelecs.
- Je mag met een speed pedelec geen kinderen vervoeren die jonger zijn dan 3 jaar. Om kinderen tussen 3 en 8 jaar te vervoeren, moet je een geschikt beveiligingssysteem installeren.
Meer info over de verplichtingen vind je bij de FOD mobiliteit.
Waarop letten als je kiest voor een urban e-bike of "hipsterbike"?
Een urban e-bike is een sportieve e-bike met minimalistisch design die vooral door een jonger, stedelijk publiek wordt gebruikt. We hebben enkele modellen aan een test onderworpen in en onze ervaringen neergepend in een dossier. Daaruit blijkt dat er enkele zaken zijn waarmee je rekening moet houden.
Niet altijd welkom bij de fietsenmaker
De fietsen van Cowboy, VanMoof en andere worden vooral online aangekocht. Fysieke winkels of herstelateliers zijn er bij bepaalde merken zo goed als niet, behalve in een paar (zeer) grote steden, denk Brussel, Berlijn, Londen ... Als er iets hapert aan je fiets, is het daardoor niet gemakkelijk om iemand te vinden die je uit de nood kan helpen. Een lokale fietsenmaker zal sowieso voorrang geven aan fietsen die bij hem of haar zijn gekocht. Ook vervangstukken zijn vaak moeilijk vast te krijgen (zeker in deze tijden van onderdelenschaarste) en vragen een lange wachttijd. Je kunt de fabrikant wel proberen te contacteren, maar die communicatie verliep in ons geval niet altijd even vlot. En een onlinetutorial volstaat vaak niet om jouw specifieke probleem op te lossen.
Kleine, moeilijk toegankelijke batterij
Met een gewone e-bike zou je heel wat kilometers moeten kunnen maken, bij een urban e-bike is dat niet zo vanzelfsprekend. De batterij(capaciteit) is vaak zeer klein - ze moet immers passen in het strakke design - en helpt je daardoor hoop en al 50 km, maar vaak slechts 30 km of zelfs nog minder vooruit. Voor in de stad is dat (net) voldoende, voor langere fietstochten zwaar ontoereikend.
Bovendien kun je de batterij soms niet uit de fiets halen (bv. bij VanMoof S3) en moet je dus de hele fiets aan het stopcontact hangen. Niet zo praktisch als je op de derde verdieping woont.
Wettelijk in orde?
In ons land geldt een aantal minimumvereisten voor een fiets om op de weg toegelaten te worden, met name op het vlak van verlichting en reflectoren. Die zitten niet altijd standaard op deze hippe fietsen. Vaak worden ze wel meegeleverd, maar dan is het wel de bedoeling dat je ze er ook effectief op monteert. Ook spatborden behoren meestal niet tot de standaarduitrusting, maar zijn wel een aanrader, tenzij je de fiets enkel bij droog weer wilt gebruiken en hij vooral dient om de muur in je woonkamer/loft/koffiebar te sieren.
Waar moet je nog op letten?
Type
Er bestaat een uitgebreid gamma van elektrische fietsen: stadsfietsen, vouwfietsen, “Hollandse” fietsen, mountainbikes enz. Niet alleen zijn er heel wat verschillen qua vormgeving, maar ook qua rijgevoel, rijcomfort, motor, vermogen, gewicht, batterijautonomie enz. Kies het type fiets op basis van het gebruik dat je voor ogen hebt, je fietshouding, je behoefte aan vering, het gewenste zadeltype enz. Een zogenaamd sportmodel levert bijvoorbeeld sterke prestaties maar heeft een harder zadel.
Gewicht
Dat varieert van 9 tot 30 kg, maar de meeste modellen wegen 17 tot 25 kg. De batterij en het fietsframe zijn bepalend voor het gewicht. Een lichte fiets is wendbaarder, maar een zwaardere is gewoonlijk krachtiger en vergt dus minder inspanningen.
Vermogen
Het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt door haar spanning in Volt (V) en haar capaciteit in ampère-uur (Ah). Hoe hoger de spanning (V), hoe krachtiger de fiets. Hoe meer ampère-uur (Ah), hoe hoger de batterijautonomie.
Kwaliteit
Maar liefst 95 % van alle elektrische fietsen is gemaakt in China. Zelfs tussen de beste en de slechtste modellen zijn er weinig verschillen op het vlak van de materialen, de bekleding, de afstelling enz.
Beveiliging
Koop een goed slot. E-bikes worden vaak gestolen.
Vraag een garantiebewijs voor de batterij
Vraag bij aankoop van een e-bike naar het garantiebewijs van de batterij en laat die garantie op de factuur zetten. Als de fabrikant geen twee jaar garantie geeft op die batterij, zal de verkoper niet geneigd zijn om je na één jaar een nieuwe batterij te geven.