Stellantis talmt met schadevergoeding voor PureTech-motoren
PureTech-benzinemotoren in bepaalde modellen van Peugeot, Citroën, Opel en Toyota hebben ernstige technische problemen. Ondanks duizenden klachten en verschillende herinneringen van onze kant blijft autobouwer Stellantis de beloofde schadevergoeding voor zich uitschuiven.

Stellantis heeft beloofd om eigenaars van voertuigen uitgerust met een PureTech-motor financieel te compenseren als zij tussen 1 januari 2022 en 18 maart 2024 reparatiekosten hebben gedaan als gevolg van overmatig olieverbruik en/of voortijdige slijtage van de distributieriem.
Deze mensen wachten echter nog altijd op compensatie én op antwoorden. Eind maart kreeg nog niemand een cent schadevergoeding te zien. Nochtans zouden de uitbetalingen volgens Stellantis vanaf half februari beginnen.
Wij hebben Stellantis én de FOD Economie opnieuw aangeschreven. Stellantis heeft ons ondertussen geantwoord en beloofd de terugbetalingen te starten in mei. Het bedrijf zal ook hun communicatie via de website en naar de consumenten toe aanpassen.
Antwoorden noch geld voor gedupeerden
Communicatie van Stellantis naar klanten toe is al sinds 2023, toen wij voor het eerst klacht indienden bij de Economische Inspectie, onbestaande. Klanten blijken niet op de hoogte van een verlengde garantie, of van de mogelijkheid om een compensatie aan te vragen.
Wie dankzij de informatie van onze website toch op het online platform van Stellantis een compensatie aanvraagt, kreeg tot zeer recent dezelfde oude melding dat "deze aanvragen zullen behandeld worden vanaf half februari".
Zevende brief van Testaankoop aan Stellantis
Onze woordvoer Laura Clays vindt de situatie onbegrijpelijk: "We hebben Stellantis opnieuw aangeschreven, onze zevende brief over deze kwestie al, zodat de consument eindelijk serieus genomen wordt."
"We vragen hen om ons te laten weten wanneer de aanvragen tot compensatie werkelijk behandeld zullen worden, om de meldingen die consumenten op hun website te zien krijgen aan te passen, en om duidelijk te communiceren over de compensaties."
De brief ging ook naar de FOD Economie, zodat zij de zaak nauw kunnen opvolgen en maatregelen kunnen nemen.
Niet enige probleem bij Stellantis
Nog niet lang geleden moesten we nog tussenkomen voor dat andere probleem waar Stellantis consumenten al lang mee aan het lijntje houdt, namelijk de vele problemen met AdBlue-tanks in dieselauto's.
Ook nu moeten consumenten veel te lang wachten op een antwoord van Stellantis, meer zelfs, nog niemand kreeg een cent te zien.
Wat is het AdBlue-probleem bij Stellantis?
Terug naar bovenWat scheelt er met de Puretech-motoren van Stellantis?
De PureTech-motor, die te vinden is in de meeste instapmodellen van de Groupe PSA, heeft een distributieriem die letterlijk baadt in de olie van het motorblok, wat leidt tot overmatige slijtage van de riem. Er kan ook benzine in het blok terechtkomen, waardoor de riem nog sneller verslijt.
Als gevolg van die slijtage kunnen stukjes riem afbreken en in de olie terechtkomen. Hierdoor kan de oliefilter verstopt raken en de oliedruk dalen. Dit kan de vacuümpomp beschadigen en leiden tot een vermindering of uitval van de rembekrachtiger.
Kortom, in het beste geval begint de motor overmatig veel olie te verbruiken. In het ergste geval stopt hij helemaal met werken. Maar wat het eindresultaat ook is, het is niet zonder gevaar.
Op 16 januari 2025 - een dag later dan aangekondigd - lanceerde Stellantis een platform waarop consumenten zich kunnen registreren om schadevergoeding te ontvangen of om gebruik te maken van de toezeggingen die de autofabrikant heeft gedaan. Stellantis liet toen weten dat die dossiers pas vanaf eind februari behandeld zullen worden.
"Dat consumenten een mogelijkheid wordt geboden om hun schadevergoeding aan te vragen is uiteraard goed nieuws, maar de manier waarop dit geregeld is, is desastreus", reageerde onze woordvoerder Laura Clays toen.
"De aangekondigde datum wordt niet gerespecteerd, plots blijken Belgische consumenten nog langer te moeten wachten, en bovendien gelden er dan ook nog eens heel specifieke voorwaarden om een schadevergoeding te krijgen. We zijn nog lang niet aan het eindpunt van deze zaak", voorspelde Clays.
Terug naar bovenWelke automodellen hebben problemen?
Er zijn problemen bij veel van de merken van de autogroep Stellantis (Peugeot, CitroΓ«n, Opel, DS).
Hiertoe behoren de volgende modellen:
- de Peugeot Partner, de Peugeot 208, 308 en 5008.
- CitroΓ«n levert de Berlingo en de C3 en C4.
- Bij Opel zijn de Crossland X en Grandland modellen voorzien van de PureTech motor, net als de DS 3 en 4.
Modellen van andere merken met dezelfde motor, zoals de Toyoto ProAce City Verso, kunnen ook problemen vertonen.
Terug naar bovenProblemen met het platform? Gebruik ons formulier
We krijgen veel meldingen dat de compensatiebedragen te laag zijn of dat compensatie ten onrechte wordt geweigerd. Daarom hebben we deze zomer een gesprek gehad met vertegenwoordigers van Stellantis Belux. Ze heeft de belofte gedaan om voortaan elke weigering van compensatie duidelijk te motiveren en telefonisch te reageren op eventuele nieuwe klachten. Contact opnemen kan via deze telefoonnummers, afhankelijk van het merk van uw voertuig:
- Citroën: 02/206.68.00
- DS: 0800 19 550
- Opel: 02/302.50.53
- Peugeot: 02/302.50.50
Ook problemen met het platform van Stellantis? Laat het ons dan weten via ons contactformulier.
Terug naar bovenDefecte PureTech-motoren vormen een risico in het verkeer
Deze situatie brengt risico's met zich mee voor zowel de autobestuurder als voor het verkeer. De uitleg van Peugeot, DS en Citroën luidt als volgt: "De vacuümpomp kan beschadigd raken door slijtage van het materiaal van de distributieriem. Als gevolg daarvan kan de remondersteuning worden verminderd of verloren gaan, waardoor het risico op een ongeval toeneemt."
Stellantis, de fabrikant van deze motoren, minimaliseerde oorspronkelijk de feiten en probeeerde de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Er zijn echter al problemen sinds de motor in 2012 op de markt kwam en die zijn sindsdien alleen maar talrijker geworden.
Terug naar bovenWelke garantie biedt Stellantis op je PureTech-motor?
Wij hebben Stellantis verzocht om de eigenaars van auto’s met defecte PureTech-motoren te vergoeden. Stellantis heeft daarop een platform gelanceerd waar die eigenaars een schadevergoeding kunnen aanvragen.
Stellantis gaf ook aan dat er sinds 18 maart 2024 een nieuw garantiebeleid van kracht is, waarbij de garantie op de motor werd verlengd tot 10 jaar of 175 000 km.
Je hebt echter enkel recht op die garantie als je aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoet:
- het onderhoud moet worden uitgevoerd in overeenstemming met het door de fabrikant aanbevolen onderhoudsplan, bij om het even welke garagist, en
- de diagnose en reparatie moeten zijn uitgevoerd in het erkende servicenetwerk.
Wij gaan niet akkoord met die voorwaarden en hebben Stellantis gevraagd ze te versoepelen, maar Stellantis is daar niet op ingegaan. Sterker nog: ondanks de uitgebreide garantie lieten veel Belgische consumenten ons al weten dat ze toch moesten betalen.
Terug naar bovenGeschiedenis van het dossier
Terug naar bovenDit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.