Tweedehandswagens: waarop letten bij aankoop?

Wil je een tweedehandswagen kopen? Dan zoek je natuurlijk een betrouwbare auto tegen een betaalbare prijs. Dat is niet altijd gemakkelijk, want op de markt zijn er tal van oplichters aan het werk. Let dus op een aantal essentiële punten en stel de juiste vragen vooraleer je een tweedehandswagen koopt.
Je kan een tweedehandswagen kopen bij een particuliere of een professionele verkoper. Beide hebben hun voor- en nadelen. Check in elk geval vooraf de betrouwbaarheid van het merk van je voorkeur.
Particuliere verkopers van tweedehandswagens
Voordelen
|
Nadelen
|
Professionele verkopers van tweedehandswagens
Voordelen
|
Nadelen
|
Waarop moet je letten bij het kopen van een tweedehandswagen?
Een testrit is de ideale manier om je tweedehandsauto uit te testen. Maar wat als je die mogelijkheid niet hebt? Er zijn uiteraard nog meer aspecten zoals de buitenkant of het interieur, de koffer, … om na te gaan wanneer je een auto koopt.
Wat zijn de valkuilen om online een tweedehandsauto te kopen?
Er zijn heel wat sites waar je gemakkelijk een tweedehandswagen kan vinden. Er zijn echter heel wat oplichters te vinden op het internet. Let dus erg op en hou enkele zaken in je achterhoofd alvorens zomaar tot de online aankoop van een tweedehandswagen over te gaan.
Hoe vermijd je problemen?
Bij het aankopen van een tweedehandswagen kunnen er problemen optreden. Wij gaven je alvast mee waar je op moet letten als je een tweedehandswagen koopt. Daarnaast is het ook belangrijk om de boorddocumenten grondig te controleren. Wij helpen je hiermee graag op weg.
Heb je recht op garantie bij een tweedehandswagen?
In principe heb je ook recht op garantie bij een tweedehandswagen, afhankelijk van waar je die hebt gekocht.
Welke tweedehandswagens zijn betrouwbaar?
Met de leeftijd van een wagen stijgt natuurlijk de kans op herstellingen, maar bij de ene al meer dan bij de andere. Ontdek welke modellen het meest betrouwbaar zijn.
Je kan een tweedehandswagen kopen bij een particuliere of een professionele verkoper. Beide hebben hun voor- en nadelen. Check in elk geval vooraf de betrouwbaarheid van het merk van je voorkeur.
Particuliere verkopers van tweedehandswagens
Voordelen
|
Nadelen
|
Professionele verkopers van tweedehandswagens
Voordelen
|
Nadelen
|
Waarop moet je letten bij het kopen van een tweedehandswagen?
Een testrit is de ideale manier om je tweedehandsauto uit te testen. Maar wat als je die mogelijkheid niet hebt? Er zijn uiteraard nog meer aspecten zoals de buitenkant of het interieur, de koffer, … om na te gaan wanneer je een auto koopt.
Wat zijn de valkuilen om online een tweedehandsauto te kopen?
Er zijn heel wat sites waar je gemakkelijk een tweedehandswagen kan vinden. Er zijn echter heel wat oplichters te vinden op het internet. Let dus erg op en hou enkele zaken in je achterhoofd alvorens zomaar tot de online aankoop van een tweedehandswagen over te gaan.
Hoe vermijd je problemen?
Bij het aankopen van een tweedehandswagen kunnen er problemen optreden. Wij gaven je alvast mee waar je op moet letten als je een tweedehandswagen koopt. Daarnaast is het ook belangrijk om de boorddocumenten grondig te controleren. Wij helpen je hiermee graag op weg.
Heb je recht op garantie bij een tweedehandswagen?
In principe heb je ook recht op garantie bij een tweedehandswagen, afhankelijk van waar je die hebt gekocht.
Welke tweedehandswagens zijn betrouwbaar?
Met de leeftijd van een wagen stijgt natuurlijk de kans op herstellingen, maar bij de ene al meer dan bij de andere. Ontdek welke modellen het meest betrouwbaar zijn.
Waarop moet je letten om te vermijden dat de tweedehandsauto van je dromen een nachtmerrie op vier wielen wordt?
Buitenkant bij daglicht
Inspecteer het koetswerk bij daglicht, niet in een zwak verlichte garage. Stof en modder zijn alarmsignalen, want ze kunnen eventuele schade verbergen. Schenk ook voldoende aandacht aan de plaatsen die gevoelig zijn voor roest: de wielkasten, de deurdrempels, de raamlijsten, de randen van de motorkap en die van het kofferdeksel. Controleer of de lak geen blaasjes of diepe krassen vertoont.
Bij oudere voertuigen kun je een magneet gebruiken op de kritieke plaatsen om te checken of er geen synthetische plamuur werd gebruikt. De deur- en vensterdichtingen moeten soepel en barstvrij zijn. Open en sluit het schuifdak en controleer of de randen geen roetsporen vertonen. Check ook de staat van de buitenspiegels.
Interieur: van bodem tot dak
Twee belangrijke aandachtspunten: de algemene staat van het interieur en de werking van de instrumenten. Let op de stabiliteit en de slijtage van de stoelen. Zijn de tapijten en pedaalrubbers versleten of werden ze recent vervangen? Dat betekent dat de auto intensief werd gebruikt. Controleer ook de metalen bodemplaat op stilstaand water of roest. Trap bij stilstand het rempedaal gedurende 20 seconden in.
De druk moet constant zijn. In het andere geval kan er sprake zijn van een lek in het hydraulisch circuit. De wielen moeten schok- en kraakvrij de bewegingen van het stuurwiel volgen. Controleer een voor een de werking van alle instrumenten (ook die van de mistlichten bijvoorbeeld). Open en sluit de ruiten. Ga na of alle deurgrepen goed werken.
Te schone motor? Opgelet!
Let erop dat het motor- en chassisnummer overeenstemmen met wat op het inschrijvingsbewijs staat. Een al te schone motor wekt argwaan, net als eentje die er erg vuil uitziet. Controleer alle vloeistoffen: remvloeistof, ruitensproeivloeistof enz. De slangen moeten soepel en barstvrij zijn. Het koelvloeistofreservoir mag geen sporen van roest of olieachtig bezinksel vertonen, want die wijzen op een motorprobleem.
De ventilatorriem moet netjes opgespannen en onbeschadigd zijn. De batterij mag niet ouder dan vier jaar zijn. Als de polen bedekt zijn met een witachtig schuim, is ze aan vervanging toe. Gebarsten kabels kunnen aanleiding geven tot stroomverlies, wat bijvoorbeeld een startprobleem kan opleveren.
De ophanging testen
Een ongelijke slijtage van de banden wijst op problemen met de schokdempers of de wielgeometrie, of op zijn minst op een te lage bandenspanning. De profieldiepte moet over het hele loopvlak minstens 1,6 millimeter bedragen. Anders moet je rekening houden met de aankoop van een nieuwe set. Om de schokdempers te testen, druk je met je volle gewicht een na een de vier voertuighoeken naar beneden. Zodra je de druk lost, moet het koetswerk na een of minimaal twee keer schommelen tot stilstand komen. Anders zijn de schokdempers versleten.
Onder de wagen: sporen van roest
Ga na of de dorpels en de onderzijde van de bodemplaat geen sporen van roest of herstellingen vertonen. Controleer de staat en de bevestiging van de uitlaat en de katalysator. Check of er geen sporen van olie-, brandstof- of waterlekkage zijn. Inspecteer de dichtingen.
Koffer en veiligheidsuitrusting
Onderzoek de staat van de bekleding en de lak aan de binnenzijde van de kofferruimte. Open en sluit de kofferklep om de goede werking te controleren. Kijk na of het reservewiel in goede staat en op spanning is. Controleer de aanwezigheid en de staat van de krik, het gereedschap en de wettelijke voorzieningen: gevarendriehoek, reflecterend veiligheidshesje, verbanddoos.
Rijden maar!
En dan de ultieme test: vraag of je een proefrit van minstens een halfuur mag maken en zelf mag rijden. Probeer een zo gevarieerd mogelijk parcours uit te kiezen, met rechte stukken, scherpe bochten, hellingen, nauwe straatjes enz. Varieer ook je snelheid. Houd op een vlakke weg zonder obstakels een snelheid van ongeveer 60 km/h aan, vergewis je ervan dat er geen zijwind is en laat het stuurwiel los.
De auto mag niet van zijn lijn afwijken. Herhaal deze oefening terwijl je zachtjes remt. Let op een weg in slechte staat zorgvuldig op hoe de ophanging zich gedraagt. Als de auto sprongen maakt of begint te schommelen, zijn de schokdempers aan vervanging toe.
Verander ook geregeld van versnelling. De pook moet zacht maar niet geheel weerstandloos schakelen. Wanner je plots het gaspedaal lost, moet de auto zachtjes en zonder schokken vertragen. De koppeling controleer je bij stilstand: trek de handrem aan, schakel de tweede versnelling in en laat het koppelingspedaal zachtjes omhoog komen. De motor moet vrijwel onmiddellijk beginnen trekken en de neiging hebben om af te slaan. Anders heeft de koppeling zijn beste tijd gehad.
Internet is zonder twijfel de gemakkelijkste manier om een geschikte tweedehandswagen te vinden. Maar het is ook een broeihaard van oplichters! Tal van gespecialiseerde autosites zien er wel betrouwbaar uit, maar schijn kan bedriegen. Ons Contact Center ontvangt dan ook geregeld klachten over internetoplichting.
Wees dus ten zeerste op je hoede! Betaal in de eerste plaats geen euro vooraleer je de wagen in het echt hebt gezien. Sommige verkopers vragen namelijk geld om bijvoorbeeld een geïmporteerde wagen naar je toe te brengen. Maar als je daarop ingaat, is de kans groot dat je noch de auto, noch je geld ooit terugziet.
Voor zo’n belangrijke, dure aankoop loont het de moeite om de wagen ter plaatse te gaan bekijken met iemand met kennis van zaken. Stem er ook nooit mee in om cash te betalen. Laat je tot slot niet vangen door een aanbieding van een occasie tegen een spotprijs in vergelijking met die van gelijkaardige modellen, want waarschijnlijk zit er een addertje onder het gras!
Een tweedehandswagen kopen waarvan je zeker weet dat die op elk vlak onberispelijk is, is ontzettend moeilijk. Niettemin geven we je een aantal tips om problemen te vermijden.
Overloop onze aandachtspunten
In onze lijst met aandachtspunten overlopen we de aspecten waar je zeker op moet letten onder de motorkap, onder de auto, in het interieur en aan de buitenkant, om na te gaan of er problemen zijn.
PS: Je kunt de wagen ook tegen betaling laten controleren door uw garagehouder of een expert van een automobielclub. Voor een volledige controle betaal je € 194 bij VAB (respectievelijk € 112 en € 132 als je er lid van bent). Je kunt ook een goedkopere maar beperktere controle laten uitvoeren.
Controleer de boorddocumenten
- Het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar (roze kaart): zo kun je checken of de verkoper wel degelijk de eigenaar is en geen beroepsverkoper die zich als eigenaar voordoet.
- Het gelijkvormigheidsattest van de wagen: dit document wordt opgesteld door de verdeler van het merk en bevestigt dat de wagen beantwoordt aan de goedkeuringsnormen voor voertuigen.
- Het keuringsbewijs, dat maximaal twee maanden oud mag zijn.
- Drie documenten die de autokeuring automatisch aflevert bij de keuring van een voertuig dat te koop wordt gesteld:
- de aanvraag tot inschrijving van het voertuig;
- het tweedehandsrapport met de resultaten van de tweedehandskeuring;
- de Car-Pass, een certificaat met een chronologisch overzicht van de kilometerstanden. Dit is een doeltreffend middel tegen bedrog. Sinds de invoering van de Car-Pass wordt er nog zelden gesjoemeld met de teller. Controleer dus of de kilometerstand op de teller min of meer overeenstemt met de laatste kilometerstand op de Car-Pass. Weet wel dat dit certificaat uniek is in Europa en dat je het dus niet ontvangt als je een ingevoerde wagen koopt. De enige manier om dan een vervalste kilometerstand te vermijden, is aan de hand van de onderhoudsfacturen de ware kilometerstand in te schatten.
Let erop dat geen van deze documenten meer dan twee maanden oud is.
- Het LPG-attest dat door de installateur is opgesteld, als de wagen met een LPG-installatie is uitgerust.
- Vraag ook liefst naar het onderhoudsboekje, zodat je een beeld krijgt van de uitgevoerde onderhoudsbeurten en herstellingen.
Heb ik daar recht op?
Als je pech krijgt met een nieuwe wagen, kun je gedurende de hele garantieperiode een gratis oplossing eisen van de verkoper. Geldt dat ook voor een tweedehandswagen? In principe wel, afhankelijk van degene waarbij je de wagen hebt gekocht.
Was dat een particuliere verkoper, dan is het te hopen dat die zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken niet in de overeenkomst heeft uitgesloten. Dat mag hij namelijk zonder probleem doen. In dat geval kun je de kosten enkel op hem verhalen als je kunt bewijzen dat hij het probleem al kende of hoorde te kennen en dat dus verzwegen heeft.
Als de particuliere verkoper zijn verantwoordelijkheid niet heeft uitgesloten, is het gemene recht omtrent verborgen gebreken van toepassing. Als hij niet tegemoetkomt aan je vraag, zul je het gebrek met andere woorden kort na de vaststelling moeten voorleggen aan de rechtbank. Bovendien moet je kunnen aantonen dat het gaat om een ernstig gebrek waardoor je geen normaal gebruik kunt maken van de wagen, dat je de wagen niet zou gekocht hebben als je van het gebrek afwist en dat het gebrek al bij de levering bestond. Dat valt niet gemakkelijk te bewijzen zonder de hulp van een deskundige.
Koop je de wagen daarentegen bij een professionele verkoper, dan is die wettelijk verplicht om je een bepaalde waarborg aan te bieden voor problemen die na de levering van de wagen opduiken. In dat geval gelden bij de aankoop van een tweedehandswagen dezelfde bijzondere regels als bij de aankoop van een nieuwe wagen, bedoeld als bescherming van de consument tegen de handelaars. Als de overeenkomst geen garantietermijn vermeldt, moet de verkoper twee jaar garantie geven. Evenveel dus als bij een nieuwe auto. Maar hij mag de garantietermijn in het contract ook beperken tot één jaar. Eén jaar garantie is het strikte minimum. Voorziet het contact toch een termijn die korter is dan één jaar, dan heeft dit geen waarde en kan je aanspraak maken op garantie gedurende de volledige termijn van twee jaar.
Hoe zit het precies met die wettelijke garantie?
De wettelijke garantie kan ingeroepen worden voor alle gevallen van niet-conformiteit. Wat moet hieronder worden verstaan?
- De wagen beantwoordt niet aan de eigenschappen die de verkoper bij de aankoop heeft opgegeven.
- De wagen is niet geschikt voor het specifieke gebruik waarvoor hij normaal gezien moest dienen, volgens de afspraken die met de verkoper gemaakt zijn.
- De wagen biedt niet de kwaliteit, noch de prestaties die je ervan mag verwachten.
Als er zich binnen de garantietermijn een probleem voordoet, dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek bestond sinds de levering en is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. Hij zal hier maar onderuit kunnen komen als hij kan aantonen dat het probleem een andere reden heeft, zoals bv. normale slijtage of omdat het probleem het gevolg is van nalatigheid, slecht onderhoud of slecht gebruik door de koper.
Je kan maar aanspraak maken op de wettelijke garantie wanneer je als koper bij de aankoop niet op de hoogte was van het gebrek. Bij de verkoop van een tweedehandsauto door een professioneel moet de verkoper een checklist geven met een beschrijvende staat van het voertuig en zijn onderdelen. Daarin kunnen opmerkingen en potentiële problemen in opgenomen worden. Ook het tweedehandsrapport van de keuring kan zaken vermelden, waarvoor men later geen aanspraak kan maken op de garantie.
Het is een misverstand dat de garantie enkel dekking zou bieden bij ernstige mankementen, waarvan de herstelling veel geld kost (zoals een kapotte motor). De wet maakt namelijk geen onderscheid tussen lichte en zware defecten. In principe komen dus ook lichte mankementen in aanmerking, zoals elektrische ruiten die niet meer opengaan.
Zichtbare gebreken, bijvoorbeeld deuken in het koetswerk, kun je dan weer niet op de verkoper verhalen, ongeacht of dat een professionele of particuliere verkoper is. En de kans dat die er zijn, is bij een tweedehandswagen vrij groot. Dergelijke gebreken moet je dus bij de aankoop opmerken.
Als je niet tot een minnelijke schikking kunt komen met de verkoper, zul je naar de rechtbank moeten stappen. Misschien zal het nodig zijn om een deskundige te laten aanstellen. Maar de erelonen van gerechtsdeskundigen lopen vaak op tot € 2 000. Met de kosten van een advocaat (zo’n € 750) en een deurwaarder (zo’n € 250) erbij, moet je al gauw rekenen op zo’n € 3 000. En als je geen gelijk haalt, zijn bovendien alle procedurekosten voor jouw rekening ... Geen wonder dus dat consumenten niet snel geneigd zijn om naar de rechtbank te stappen als de verkoper de wettelijke garantie weigert.
Wat als de wettelijke garantie wel geldt?
In eerste instantie heb je recht op een gratis herstelling of vervanging. Je mag zelf beslissen wat je verkiest, tenzij één van beide oplossingen onredelijk of onmogelijk zou zijn. Je kan bijvoorbeeld geen andere wagen krijgen voor iets wat eenvoudig en goedkoop hersteld kan worden.
Is herstelling of vervanging onmogelijk of zou dat voor de verkoper onredelijke kosten met zich meebrengen, dan kan je een prijsvermindering of een ontbinding van de overeenkomst vragen. Ook hier speelt de redelijkheid een rol. Voor een klein gebrek kan je geen ontbinding vragen. Bij een prijsvermindering krijg je gewoon een deel van de prijs terug. Bij een ontbinding van de overeenkomst moet je de wagen teruggeven aan de verkoper en krijg je de volledige prijs terug (eventueel verminderd met een bedrag als vergoeding voor de periode dat je de wagen wel hebt kunnen gebruiken).
In sommige gevallen kan je onmiddellijk een prijsvermindering of ontbinding vragen. Zo is dat het het geval wanneer:
- de verkoper weigert het goed te herstellen of vervangen;
- er terug een gebrek is ondanks de poging van de verkoper om de goederen te herstellen of vervangen;
- het gebrek zo ernstig is dat een onmiddellijke prijsvermindering of ontbinding van de koopovereenkomst gerechtvaardigd is;
- herstelling of vervanging niet mogelijk zijn binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de koper.
Als je de auto op basis van de wettelijke garantie door de professionele verkoper hebt kunnen laten herstellen of vervangen, zal de garantieperiode van één of twee jaar verlengd worden met het aantal dagen of weken dat de herstelling of vervanging in beslag neemt. Doet het probleem zich opnieuw voor, dan kun je de verkoper hier binnen de verlengde garantieperiode op aanspreken.
Mag ik mijn wagen elders laten herstellen?
Opgelet als je aanspraak maakt op de wettelijke garantie: je mag je wagen dan in principe enkel laten herstellen bij de garagehouder waarbij je hem gekocht hebt! Doe je dat niet, dan zal de rekening niet voor je garagehouder, maar voor jou zijn. Je kunt de factuur van een herstelling die je elders liet uitvoeren, enkel doorschuiven naar je garagehouder, in uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld als je met de wagen in het buitenland vastzit.
Met de leeftijd van een wagen stijgt natuurlijk de kans op herstellingen, maar bij de ene al meer dan bij de andere. Wil je daar meer over weten, lees dan ook de resultaten van onze enquête over de betrouwbaarheid van 178 modellen.
Bekijk de uitslag van de betrouwbaarheidsenquête