Nieuws

Faillissement van Powerdale: duizenden Belgen hebben problemen met hun laadpunt

23 mei 2024
Powerdale laden

23 mei 2024
Een intelligent laadsysteem voor je elektrische wagen dat je kunt bedienen via een app: het klinkt als een goed idee. Behalve als je geen toegang meer hebt tot de app. Dat is het ongeluk dat veel Belgische consumenten ervaren na het faillissement van Powerdale, een specialist in laadoplossingen voor e-cars.

Powerdale, Belgische specialist in laadstations

Powerdale, dat actief was in België en Luxemburg, was een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd was in oplaadoplossingen voor elektrische voertuigen. Voordat het in 2023 failliet ging, was het bedrijf gebaseerd op twee kernactiviteiten: 

  • Het beheer van laadinfrastructuren en intelligente laadkabels voor particulieren en bedrijven; 
  • Het aanbieden van Nexxtmove, de software en app die onder andere laadpunten beheert, het elektriciteitsverbruik factureert en de communicatie tussen gebruikers en hun thuislaadpunt verzekert.
Terug naar boven

De app Nexxtmove

De app Nexxtmove is essentieel om je thuislaadpunt van Powerdale te beheren. Daarmee kunnen gebruikers:

  • hun laadgegevens monitoren voor, tijdens en na hun laadsessies; 
  • hun laadstation configureren en updaten;  
  • de verbruikte energie en de kosten van hun laadsessies raadplegen; 
  • gemakkelijk communiceren met de klantendienst; 
  • en vooral, bepalen wanneer het opladen start en stopt.  

Het laadsysteem van Powerdale heeft de Nexxtmove-app nodig om te werken. Omdat het laadpunt geen knoppen heeft, werkt Nexxtmove als een soort afstandsbediening

Nexxtmove overgenomen door Diego 

Na het faillissement van Powerdale werden de activiteiten van Nexxtmove overgenomen door de Luxemburgse groep Encevo, de grootste energiespeler in Luxemburg, die het beheer van het platform toevertrouwde aan haar dochteronderneming Diego.  

Terug naar boven

Problemen met Nexxtmove van Powerdale

De Nexxtmove-app is niet meer gratis

Het probleem is dat de overname van Nexxtmove door Diego wel de overname van de software, maar niet van de klanten omvatte. Dat betekent dat het bedrijf geen verplichting heeft om de bestaande contracten van de leveranciers en klanten van Powerdale te respecteren. 

In 2023 nam Diego contact op met Nexxtmove-gebruikers om hen te informeren over de overname. Ze kregen twee opties: 

  • Een nieuw contract tekenen met het bedrijf voor ongeveer € 60 per jaar om de app te gebruiken; 
  • Een installateur inschakelen om te controleren of ze hun laadpaal zonder Nexxtmove kunnen herconfigureren. 

Eind januari 2024 heeft Diego Nexxtmove geleidelijk gedeactiveerd.  

Geen app, geen controle over opladen 

Het faillissement van Powerdale en de overname van een deel van zijn activiteiten door Diego hebben geleid tot een aantal problemen voor consumenten. Na de deactivering van hun Nexxtmove-account konden ze niet meer communiceren met hun oplaadpunt, dat nu 'bevroren' was in zijn laatste configuratie.  

Het resultaat? Ze konden de laadsnelheid, de laadtijden enz. niet wijzigen. Ze kunnen hun wagen dus niet meer opladen wanneer het hen uitkomt en tegen de beste prijs. Tenzij ze natuurlijk het door Diego opgelegde abonnement betalen. Maar deze wijziging van de spelregels zorgt voor veel ergernis bij de gebruikers.

Terug naar boven

Consumentenrechten bij faillissement

Heeft Diego het recht om de contracten die Powerdale heeft afgesloten met haar klanten niet na te komen? Dat hangt af van de voorwaarden van de overname. In het geval van een faillissement zijn er twee scenario's mogelijk:  

  • Ofwel verbindt de koper zich ertoe om de lopende contracten na te komen, wat vrij zeldzaam is; 
  • Ofwel neemt de koper gewoon het bedrijf over zonder enige specifieke verbintenis om de bestaande contracten na te leven. 

In het geval van Nexxtmove is de tweede optie van toepassing: het Luxemburgse bedrijf Diego heeft de klantencontracten niet overgenomen op het moment van de overname. Bijgevolg heeft zij het recht om een abonnementsbijdrage op te leggen aan de gebruikers van de app.

Zoals vaak het geval is bij een faillissement, zijn consumenten niet beschermd.

Wat moet je doen als een handelaar failliet gaat?

Testaankoop informeert je over je rechten 

Heb je vragen over je rechten als consument? Vraag je je af wat je riskeert als een bedrijf waarmee je een contract hebt failliet gaat? Je kunt met al je vragen over het faillissement van een handelaar bij ons terecht. De experts van onze advieslijn Mijn rechten staan elke werkdag voor je klaar van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur).

Vragen over je rechten?

Terug naar boven

Wat moet je als consument doen met Nexxtmove?

Als je gebruik wil blijven maken van de diensten van Nexxtmove, moet je een nieuw contract tekenen met het bedrijf en de abonnementskosten betalen.

Het is echter belangrijk om te weten dat als jouw Powerdale-terminal defect raakt, je niet langer kunt profiteren van technische ondersteuning en het moeilijk zal zijn om reserveonderdelen te vinden. De beste oplossing op middellange termijn is om een nieuw oplaadpunt te kopen bij een bedrijf dat je kunt vertrouwen.

Hoe kies ik een oplaadpunt?

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou