Dossier

Alle vragen en antwoorden over elektrische auto’s

03 december 2021

De verkoop en productie van elektrische auto’s lijken nu echt op gang te komen. Maar veel mensen hebben nog vragen over het rijbereik van zo'n wagen, over de batterij en over hoe je ze moet opladen. In dit dossier vind je de antwoorden.

Welke batterij kies ik het best?

Bij de keuze van een elektrische auto is het rijbereik een cruciaal criterium. Dat moet groot genoeg zijn om in te staan voor jouw dagdagelijkse verplaatsingen. Als je enkel wat verplaatsingen rond de kerktoren moet maken, heb je sowieso minder rijbereik (range) nodig dan wanneer je de hele dag op de autostrade rijdt. In het eerste geval volstaat een batterij met een bereik van pakweg 200 km, in het tweede geval moet je rekenen op 400 km of zelfs meer.

Grote batterij, hoog verbruik

Het rijbereik hangt allereerst af van de grootte van je batterij. De modellen die in onze tests het grootste bereik laten optekenen, hebben een aanzienlijke batterij. Tesla Model X 100D geraakt bijvoorbeeld 451km ver met 95 kWh. Porsche Taycan rondt net de kaap van 400 km met een batterij van 93,4 kWh. Al is zo’n grote capaciteit zeker geen garantie: voor de Jaguar I-Pace met 90 kWh-batterij kwamen we slechts uit op een bereik van 365 km. Samen met Mercedes EQC400 heeft de I-Pace een erg hoog verbruik: 27,6 kWh per 100 km. De Ford Mustang Mach-E zou met 27,8 kWh per 100 km zelfs nog meer verbruiken volgens de fabrikant, en in echte omstandigheden zal dit verbruik wellicht nog verder oplopen. Over het algemeen spreken we van een hoog verbruik vanaf 25 kWh per 100.

Efficiënter met kleinere accu's

Andere modellen gaan heel wat efficiënter om met de beschikbare elektriciteit en benaderen het rijbereik van 400 km met een veel kleinere batterij. Tesla Model 3 geraakt bijvoorbeeld tot 429 km met een batterij van 73,5 kWh. Met een Kia e-Niro rijd je 398 km met slechts een batterij van 64 kWh. Diezelfde capaciteit vinden we ook bij Hyundai Kona electric, die er 379 km ver mee geraakt. En zeker ook een klein model als de Renault Zoë geraakt vrij ver, met een relatief kleine batterij van 52 kWh. Zij zitten allemaal rond een verbruik van 18 à 19 kWh per 100 km. Blijf je onder de 20 kWh/100 km, dan zit je vrij goed.

Groot verschil in milieu-impact

Het verschil in verbruik is enerzijds te danken aan het feit dat de batterij zelf lichter is. Een Hyundai Kona electric met 40 kWh verbruikt bijvoorbeeld 0,4 kWh per 100 km minder dan de versie met een 64 kWh batterij, gewoon door het verschil in gewicht van de batterijen. De wagens met lichtere batterijen zijn zelf ook een stuk lichter dan de modellen uit de hogere klassen en gaan vaak wat minder ver op het vlak van uitrusting (bv. stuurverwarming), wat ook energie kost. Een kleinere batterij is bovendien beter voor het milieu omdat ze minder grondstoffen en minder productie vraagt.

Gaat je batterijgrootte (ver) onder de 64 kWh, dan geraak je zelfs met een efficiënte motor niet ver. Dat zien we bij modellen als Nissan Leaf (40 kWh), Volkswagen e-Golf (32 kWh) en de elektrische Smart (17 kWh) . Al kan zelfs hun rijbereik volstaan voor het gebruik dat jij ervan maakt.

Geen gulden regel

Welke batterij jij kiest, hangt dus helemaal af van hoeveel kilometers je moet maken en hoe je met de wagen zult omgaan. Hoe dan ook houd je bij de keuze van je batterij het best rekening met het rijbereik in wintermodus (zie verder). Dit ligt beduidend lager als het rijbereik in betere weersomstandigheden. Als je met dat bereik je dagelijkse verplaatsingen kunt doen, is de batterij wellicht op jouw maat.