Wat is de beste brandstof voor een nieuwe auto?

Wil je een nieuwe auto kopen? Welke brandstof kun je dan het beste kiezen? Misschien twijfel je nog tussen bv. diesel of benzine. Of heb je toch meer interesse in een elektrische of hybride auto? Onze experts zetten alle voor- en nadelen van o.a. benzine, diesel, elektrisch en hybride op een rijtje. Zij helpen je met de keuze voor de beste brandstof voor je auto.
Vanuit technisch standpunt bestaat er geen foute keuze, elk type brandstof heeft voor- en nadelen. De keuze van brandstof voor je auto hangt af van verschillende factoren, waaronder je budget, je rijgedrag en milieuvriendelijke overwegingen.
Doe de test: wat is de beste brandstof voor jou?
Om te weten welke auto (benzine, diesel, elektrisch, hybride...) je moet kiezen, hebben we een korte test gemaakt. Op basis van jouw persoonlijke profiel, kun je het type auto en brandstof bepalen die het beste bij jouw profiel passen.
Budget en kosten
Bij de keuze van je nieuwe auto is het essentieel om je persoonlijke budget en bijkomende kosten in overweging te nemen. Kijk niet alleen naar de aankoopprijs, maar ook naar de:
- gebruikskosten;
- fiscale aspecten;
- brandstof- en elektriciteitsprijzen;
- onderhoudskosten;
- onderdelenkosten;
- geschatte inruilwaarde.
Type rijgedrag
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag.
Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik. Een elektrische auto past bij verschillende profielen, maar vereisen voldoende laadmogelijkheden. Een hybride auto is goed voor een “benzineprofiel” als een hoger budget hebt, terwijl een plug-in hybride geschikt isvoor zowel lange als korte afstanden, met de mogelijkheid om elektrisch te rijden in steden.
Duurzaamheid
Als bestuurder speel je een grote rol op de impact van de luchtkwaliteit en CO2-uitstoot. Vind je het belangrijk om zo milieuvriendelijk te rijden? Denk bij je keuze van je auto en de bijbehorende brandstof dan ook goed na over het vermogen, de motor en de manier waarop je je auto gebruikt.
Verschillen tussen benzine, diesel, gas, elektrisch of hybride
In onderstaande video, die we maakten naar aanleiding van het autosalon van begin 2020, zet onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh de verschillen op een rij.
Voor- en nadelen van benzine
Benzine is geschikt voor chauffeurs die minder dan 40 000 km per jaar afleggen, zeker wanneer het om kleine of middelgrote voertuigen gaat.
Voordelen
|
Nadelen
|
Feiten en cijfers over benzine
Sinds de Belg zich meer en meer afkeert van diesel, is benzine zijn favoriete keuze. Bijna 50% van de kopers koos in 2022 voor een benzinewagen, wat niet per se ten goede komt aan het klimaat.
Benzinewagens stoten meer CO2 uit dan dieselwagens. Hierdoor zien we dat nieuwe auto's die in België worden verkocht voor het eerst in 20 jaar tijd gemiddeld meer CO2 uitstoten. Een stijging die trouwens ook te wijten is aan het succes van zwaardere en minder aerodynamische voertuigen, de zogenaamde SUV's.
Voor- en nadelen van diesel
Dieselmotoren blijven aangeraden voor wie meer dan 40 000 km rijdt en lange afstanden aflegt. Bij korte afstanden bereikt de motor namelijk niet zijn ideale temperatuur en kent de roetfilter geen optimaal rendement.
Voordelen
|
Nadelen
|
Feiten en cijfers over diesel
Dieselwagens kennen een lagere CO2-uitstoot dan hun benzinevarianten en ook leveren de constructeurs grote inspanningen om de uitstoot van gas en van deeltjes die schadelijk zijn voor de gezondheid en voor het milieu. Toch keert de Belg zich steeds meer af van diesel.
Van de quasi 366 000 nieuwe inschrijvingen die er in 2022 waren, had slechts 10% een dieselmotor, tegenover 46% in 2017. Een trends die dus duidelijk is ingezet en elk jaar nog wordt versterkt.
De belangrijkste verklaringen voor deze trend zijn Dieselgate, het feit dat diesel aan de pomp ongeveer evenveel kost als benzine, lage-emissiezones in sommige grote steden (met een strengere toegang voor dieselvoertuigen) en de groeiende onzekerheid over de inruilwaarde.
Voor- en nadelen van elektrisch rijden
Een elektrische auto kan een interessante optie betekenen voor wie korte afstanden aflegt in eenzelfde gebied.
Voordelen
|
Nadelen
|
Feiten en cijfers over elektrische auto's
In 2022 werden zo'n 38 000 volledig elektrische voertuigen ingeschreven. Met 10,3% van de nieuwe voertuigen vertegenwoordigen ze nog steeds een klein gedeelte van de (bedrijfswagen)automarkt, al ging de verkoop t.o.v. 2021 met 15 000 exemplaren omhoog.
De motor van een elektrische auto wordt bevoorraad met een lithium-ionbatterij, die haar energie haalt uit een laadbeurt of wordt gevoed met energie die vrijkomt tijdens het remmen of vertragen. Afhankelijk van het voertuig en van het rijgedrag varieert de autonomie tussen de 100 en 500 km. Daarbij is het wel zo dat het werkelijke rijbereik vaak lager ligt dan het bereik dat de fabrikanten opgeven.
Elektrisch rijden vraagt sowieso een andere mindset, en veel mensen hebben er nog heel wat vragen over. Deze vragen hebben we beantwoord in ons dossier over elektrisch rijden en de batterij.
Wat is een hybride auto?
Een hybride wagen heeft een technologie die twee motoren combineert: een klassieke verbrandingsmotor (kan diesel zijn, maar meestal benzine) en een elektrische motor.In sommige gevallen werkt de verbrandingsmotor als generator voor de batterijen, die de auto laten rijden. In dat geval spreken we van een "seriële" hybride.
De benzinemotor wordt automatisch uitgeschakeld ten voordele van de elektrische motor, uiteraard op voorwaarde dat de batterijen zijn opgeladen en dat de chauffeur rustig rijdt en dus niet te hard op de staart trapt. Daarnaast is het mogelijk om manueel de elektrische motor te kiezen. In dat laatste geval heeft de auto een bereik van 5 à 10 km.
Voor- en nadelen van hybride auto
Een hybride wagen is vooral voor chauffeurs die korte afstanden afleggen op verbindingswegen of die in grote, drukke steden rijden. In die gevallen wordt een perfect evenwicht bereikt tussen het laden van de batterijen en het gebruik van de elektrische motoren. Voor lange afstanden en gebruik op snelwegen zijn deze voertuigen minder aangewezen.
Voordelen
|
Nadelen
|
Wat is een plug-in hybride?
Een plug-in hybride auto (PHEV) combineert net als de hybride wagen een verbrandingsmotor met een elektrische motor. Het verschil is dat de batterijen kunnen worden opgeladen via een externe bron (snellader of stopcontact/laadpaal).
Bij dit systeem ligt het elektrische rijbereik van het voertuig zo'n 25 à 50 km hoger. Over het algemeen wordt de elektrische aandrijving gebruikt in druk stadsverkeer, terwijl de verbrandingsmotor het overneemt op verbindingswegen of snelwegen.
Voor- en nadelen plug-in hybride
Kopers van dit type voertuigen leggen best niet al te vaak lange afstanden af. Meestal gaat het om woon-werkverkeer, waarbij het volledige traject met de elektrische motor kan worden afgelegd en slechts in noodgevallen een beroep wordt gedaan op de verbrandingsmotor.
Voordelen
|
Nadelen
|
Voor rijden op gas bestaan er twee mogelijkheden: CNG & LPG.
Wat is CNG?
CNG is een brandstof en staat voor compressed natural gas, oftewel aardgas onder druk. Tanken duurt slechts enkele minuten en kan in gespecialiseerde tankstations. Het is ook mogelijk om thuis een speciale installatie aan te sluiten op het stedelijk aardgasnetwerk, alhoewel het in dat geval enkele uren kan duren om je tank te vullen.
CNG is een goed alternatief voor diesel en voor wie lange afstanden aflegt en tóch voor een milieuvriendelijke brandstof wilt kiezen.
Voor- en nadelen van CNG
Voordelen
|
Negatives
|
Wat is LPG?
LPG is een afgeleide van benzine en wordt in vloeibare vorm opgeslagen. Dit vloeibare gas wordt bij een normale atmosferische druk omgezet in gasvorm. Elk benzinevoertuig kan worden aangepast aan LPG, al is de brandstof enkel verkrijgbaar bij bepaalde tankstations.
LPG is een goed alternatief voor diesel en voor wie lange afstanden aflegt. Het voordeel van de "goedkope" brandstof wordt echter tenietgedaan door de hoge aankoopprijs van de auto of door de aanpassing van een bestaand benzinevoertuig. In sommige gevallen kan de aanpassing tot technische problemen leiden en/of voor garantieproblemen zorgen.
Voordelen
|
Nadelen
|
Hoe werkt rijden op waterstof?
Deze auto's rijden op waterstof, dat geproduceerd wordt op basis van aardgas of van andere bronnen. De "motor" van deze voertuigen zet de chemische energie van waterstof om in mechanische energie. Dit kan door een verbrandingsproces ofwel door de waterstof in een brandstofcel te laten reageren met zuurstof, om zo de elektrische motor aan te drijven. Het aanmaken, het verdelen en het tanken van waterstof vereist zeer dure installaties.
Het rijden op waterstof is voor de pioniers die niet worden afgeschrikt door het beperkte aanbod aan modellen, door de kleine keuze aan tankplaatsen en door de enorme kostprijs.
Voor- en nadelen van rijden op waterstof
Voordelen
|
Nadelen
|
De coronacrisis veroorzaakte volgens Febiac een flinke terugval in de verkoop en inschrijvingen van nieuwe wagens. Met een jaartotaal van ongeveer 431 000 nieuw ingeschreven auto’s in 2020 (- 21 % t.o.v. 2019) moeten we al terug naar 1997 om nog lagere cijfers te vinden. De daling zette zich in 2021 (-11 % t.o.v. 2020) en in 2022 (-4 % t.o.v. 2021) verder door. Met een jaartotaal van 366 000 nieuw ingeschreven auto’s in 2022 liggen die inschrijvingen op het niveau van 1995, het absolute dieptepunt sinds het bijhouden van die statistieken.
Het valt op dat een groeiend aantal nieuwe auto’s elektrisch of deels elektrisch rijden. De volledige elektrische of batterij-elektrische auto's (BEV) zagen hun marktaandeel bijna verdubbelen van 5,9 % in 2021 naar 10,3 % in 2022. Het merendeel van die inschrijvingen is wel nog hoofdzakelijk voor de markt van bedrijfswagens.
Ook het aandeel hybrides stijgt jaar na jaar fors. Het marktaandeel van de plugin hybrides lag in 2022 op zo’n 16 % (+24 % t.o.v. 2021) en van ‘gewone’ hybrides op 7,5 % (+ 40 % t.o.v. 2021).
Dat het overwicht van de dieselmotor achter ons ligt, is oud nieuws. Die trend zet zich stevig door: de inschrijvingen van nieuwe dieselvoertuigen hebben een aandeel van iets meer dan 16 % (-34 % t.o.v. 2021), in 2021 Was dat nog 23,7 % (- 36 % t.o.v. 2020).
Bij een vorige enquête gaf 39 % van ons representatieve panel nog aan geïnteresseerd te zijn in een elektrische wagen (volledig elektrisch of hybride). Er is dus maar een klein deel van deze geïnteresseerden dat in 2020 ook effectief de stap heeft gezet. Net zoals we destijds aanhaalden, blijken de kopers te worden afgeschrikt door de prijs en in mindere mate ook door het rijbereik.
In de recentste betrouwbaarheidsenquête zien we een weerspiegeling van dit beeld. Als voornaamste prioriteit bij het aankopen van een wagen zagen we antwoorden als ‘rijbereik’ (15 %), ‘emissies’ (13 %), ‘type brandstof’ (15 %). Onze respondenten liggen dus wel degelijk wakker van het type brandstof en de daarbij horenden voor- en nadelen.