Dossier

Welk type motor kies je best voor je nieuwe auto?

13 januari 2022
Blauwe verkeerspijlen langs de autoweg met daarop richtingen naar benzine, diesel, LPG, CNG, waterstof, plug-in hybrid, elektrisch rijden en hybride

Welke brandstof kies ik voor mijn auto? Benzine, diesel of gas? Of toch een elektrische of hybride auto? Het antwoord is niet zo simpel. Denk aan criteria als emissieklasses en fiscale aftrekbaarheid. Zo heeft een elektrische auto hele andere voor- en nadelen dan een benzinemotor. Wij helpen je met de keuze voor het type motor.

Kies op basis van je gebruik

Om te weten welk type motor (benzine, diesel, elektrisch, hybride ...) voor jou het meest geschikt is, hebben we bovenstaande test gemaakt. Op basis van hoe jij je verplaatst en van wat voor jou belangrijk is, bepaal jij het type motor dat het best aansluit bij jouw rijgedrag.

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!

Reeds lid? Aanmelden

 

De verschillen tussen soorten motors

In onderstaande video, die we maakten naar aanleiding van het autosalon van begin 2020, zet onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh nog even de verschillen op een rij.

 

Welke motor past bij welk gebruik?

Vanuit technisch standpunt bestaan er geen foute motortypes: alles hangt af van je persoonlijk gebruik. Belangrijk daarbij is dat je je berekening niet alleen laat afhangen van de aankoopprijs van je nieuwe auto, maar ook van de prijs tíjdens het gebruik en wat je wagen opbrengt wanneer je hem opnieuw inruilt.

Naast de aankoopprijs moet je ook kijken naar: de fiscale aspecten, de brandstof- en elektriciteitsprijzen, de prijs voor het onderhoud en voor onderdelen en zelfs de geschatte inruilwaarde. Hierbij moet je uiteraard goed beseffen dat je zo'n berekening op lange termijn niet zonder risico's kunt maken.

Bovendien hangt de impact op de luchtkwaliteit en op de CO2-uitstoot niet alleen af van de constructeur en van de overheid. Als bestuurder speel je een zeer grote rol. Door je keuze van het voertuig, zijn vermogen en motor en door de manier waarop je je auto gebruikt, bijvoorbeeld. Meer informatie hierover vind je in ons dossier Ecodriving tips: bespaar tot 30% brandstof.

 

Cijfers over benzine, diesel, elektrisch en hybride

De coronacrisis veroorzaakte volgens Febiac een flinke terugval in de verkoop en inschrijvingen van nieuwe wagens. Met een jaartotaal van ongeveer 425 000 nieuw ingeschreven auto’s in 2020 (- 20% t.o.v. 2019) moeten we al terug naar 1997 om nog lagere cijfers te vinden.

Het valt op dat een groeiend aantal nieuwe auto’s elektrisch of deels elektrisch rijden. De volledige elektrische of batterij-elektrische auto's (BEV) zagen hun marktaandeel verdubbelen van 1,5 % in 2019 naar 2,9% in 2020. Bij de hybrides ging het nog net iets harder: van 4,6% naar 9,5%.

Dat het overwicht van de dieselmotor achter ons ligt, is oud nieuws. Maar het valt op dat de terugval ervan gestopt lijkt. Diesels vertegenwoordigden in 2020 33 % van de markt, dat is zelfs lichtjes hoger dan in 2019 (31 %).

Bij een vorige enquête gaf 39 % van ons representatieve panel nog aan geïnteresseerd te zijn in een elektrische wagen (volledig elektrisch of hybride). Er is dus maar een klein deel van deze geïnteresseerden dat in 2020 ook effectief de stap heeft gezet. Net zoals we destijds aanhaalden, blijken de kopers te worden afgeschrikt door de prijs en in mindere mate ook door het rijbereik.