Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Problemen met loodgieter: excessieve bedragen en slecht werk
Beste, Vorige week zocht ik een loodgieter om de joint van mijn keukenkraan te vervangen. Een werkje van 10 minuten, dus ik zocht online naar een loodgieter in de buurt. Na een korte zoekopdracht, kwam ik uit bij https://loodgietersantwerpen.be/ = loodgieter Mertens. De website ziet er erg betrouwbaar uit dus ik maak telefonisch een afspraak. Dat werd ook op een professionele manier gedaan, waardoor ik niet de reflex heb om een offerte te vragen – opnieuw, ik wist dat het over een zéér kleine opdracht ging. De dag erna konden ze al langskomen, helemaal goed. De loodgieter in kwestie heeft zo’n 10min werk gehad en schuift nadien een “interventiebon” onder mijn neus. Hier kon ik op lezen dat de kost hiervoor 215 euro was – 65 euro verplaatsingskost (voor een loodgieter uit Antwerpen al zéér excessief) en een forfaitair uurbedrag van +/-134 euro. Dat er een forfait geteld wordt voor kleine ingrepen, helemaal mee eens. Maar kort opzoekwerk leert mij dan een uurtarief van een loodgieter max. tot 70 euro gaat. Tel daar nog eens de btw bij en we zitten aan het totaalbedrag. Helemaal uit mijn lood geslagen probeer ik dit nog te bespreken met de loodgieter die thuis was, maar door zijn gebrekkig Nederlands was dat helaas niet simpel. Ik heb dus nog naar het bedrijf zelf gebeld maar daar werd ik heel kort en bondig doorverwezen naar het e-mailadres op de interventiebon. Door het zoeken naar dit e-mailadres besef ik dat er nog een tweede naam op de bon staat: Ecothermique Bvba / Sprl – een bedrijf dat vooral werkzaam is in Brussel / Anderlecht en de nodige negatieve reviews onder zijn naam heeft op Google. Ik geef hen nog het voordeel van de twijfel en stuur niet één, maar twee mails (eentje via de website en eentje via mijn mailadres) maar tot vandaag geven ze hier geen gehoor aan. Veel mensen hebben hetzelfde meegemaakt, kan je lezen in de reviews: er worden belachelijk hoge bedragen betaald voor kleine werkjes en ze worden – net zoals mij – eveneens afgescheept wanneer er contact wordt opgenomen. Het toppunt van dit alles is dat mijn kraan niet goed gemaakt is, opnieuw begint te lekken en ik dus op korte termijn een nieuwe loodgieter kan zoeken. Graag zou ik natuurlijk mijn geld terug zien, maar liefst van al zou ik willen dat niemand nog met deze mensen in contact moet komen en hetzelfde moet meemaken. Alvast bedankt!Met vriendelijke groeten,Ena Stevens
Eco-thermique en loodgietersgent.be zijn oplichters en bedriegers
Opmerking: Ik belde dit loodgietersbedrijf op voor een verstopping. (loodgietersgent.be) Ik dacht dat dit een bedrijf uit Gent was. Er kwamen 2 techniekers, buitenlanders, die geen Nederlands spraken, we moesten ons behelpen in het Frans wat niet eenvoudig is voor technische problemen. Ze deden het met een hogedrukreiniger + een zeer sterk industrieel ontstoppingsmiddel waar ze maar liefst 84 euro voor vroegen. Als het ontstopt was, moesten we binnen het uur bellen naar hun telefoonnummer om de tweede ploeg (die nog drastischer middelen gingen toepassen) Volgens mij waren dit geen loodgieters want één ervan kende het verschil niet tussen de regenput en de afvoerput. Ik moest het hem aanwijzen. Voor die kleine interventie vroegen ze 267,80 euro. Ze gaven geen factuur maar een interventiebon ! Daarop stonden de prijzen voor de interventies maar dat stond niet op hun website want anders zou ik niet met hen in zee gegaan zijn. Ik wou de tweede ploeg annuleren maar op het nummer dat ik de afspraak maakte, gooiden ze onmiddellijk de telefoon neer en zeiden dat ik dit per email moest doen. Op de interventiebon stond plots de naam van een ander bedrijf nl Ecothermique uit Anderlecht. Daarop stond een gsm-nummer toen ik daar wou annuleren, sloeg het toestel onmiddellijk over op de bezettoon.Na wat zoekwerk op het internet vond ik een artikel over frauduleuze loodgieters dat waren de beiden.Daarna vond ik massa's klachten over Ecothermique waarva Testaankoop ook afweet.Ik diende via consumentenzaken van de FOD Economie een melding in.Na nog wat zoekwerk via dns.be ontdekte ik dat de domeinnaam eco-thermique niet meer van de firma is.Ik stuurde een mail naar ecothermique, belde terug naar loodgietersgent.be, naar alle nummers op de bon : overal zelfde verhaal : toeleggen, overschakelen op bezettoon kortom geen antwoord !Gevolgen : 270 euro kwijt en de ontstopping is niet opgelost !
Oplichterij met intimitatie blijft duren
Op 15 mei hebben wij via dit kanaal van testaankoop reeds klacht ingediend tegen de firma Pieters - Janssens die in Mechelen, Antwerpen en Gent actief zijn onder de noemer www.mijnloodgietermechelen.be, mijn loodgieterantwerpen.be en mijnloodgietergent.be. Achter deze firma schuilt slechts 1 firma Eco thermique een firma waar bij testaankoop al meer dan 30 klanten klacht tegen indiende voor oplichterij met dreigementen en het aanrekenen van hoge bedragen voor herstellingen die niet of niet correct uitgevoerd zijn. Ook wij hebben telefonisch contact opgenomen met het loodgieter bedrijf Pieters in Mechelen en op voorhand nagevraagd wat een herstelling van de afloop in de gootsteen zou kosten. Er werd ons medegedeeld 138 euro afhankelijk van wat er moest gebeuren. Er zijn twee die enkel Frans spraken de herstelling uitvoeren. Ze hebben de leidingen niet ontstopt en zijn ook niet met een camera in de leiding geweest. Voor hen was het niet oplosbaar omdat het te maken Toen mijn partner vroeg wat de kostprijs was hebben ze haar gedwongen om meteen te betalen en haar een factuur laten ondertekenen onder druk van 1118 euro. Men heeft voorgesteld om 900 euro in het zwart te betalen en samen met haar naar een bankcontact in de buurt te rijden zodat ze het bedrag cash zou betalen. Mijn partner heeft rustig uitgelegd j geen ontstopping gevraagd hadden en dit wel een heel hoog bedrag was voor een herstelling die niet uitgevoerd was en een leiding die nog steeds niet werkte. Men heeft haar verplicht om in hun bijzijn de storting over te maken, het document te ondertekenen en af te printen dat de betaling in orde was want anders zouden ze het huis niet verlaten. Uit schrik heeft zij de betaling overgemaakt. Wij hebben onmiddellijk contact opgenomen met de firma maar die lacht dit alles weg . Vervolgens hebben wij klacht ingediend bij de politie, FOD , consumentenzaken en heeft de Gazet van Antwerpen hier inmiddels een artikel aan gewijid. Via dit artikel zijn we te weten gekomen dat er heel wat gedupeerden zijn in Antwerpen, Mechelen en Gent vandaar onze vraag aan iedereen die door deze firma bedrogen wordt, contact op te nemen met het parket en een officiele klacht in te dienen en vervolgens Testaankoop hiervan op de hoogte te brengen zodat zij de klachten kunnen bundelen en ons in groep bijstaan met rechtsbijstand. Eenvoudig zoekwerk leverde ons alvast op dat de firma op 16 april failliet zou zijn verklaard maar na contactname met de curator blijkt dat dit faissement opgeheven is op 11 mei en deze firma nog steeds doorgaat met deze praktijk. Telefonisch deelt men ons en de journalist mee dat mensen die niet tevreden zijn klacht kunnen indienen via mail maar het emailadres dat op hun website staat is vals waardoor je geen bericht kan versturen. Wij proberen het via het emailadres op de interventiebon. De firma heeft op dit moment nog steeds geen factuur opgestuurd (deadline is 5 dagen na het uitvoeren van de herstelling) dus wij hebben ook het zwart werk inmiddels aangegeven bij de bevoegde instanties. Wj willen via dit kanaal zoveel mogelijk mensen mobiliseren om klacht in te dienen tegen deze firma zodat we in groep kunnen reageren. Deze firma is gekend bij politie en parket als oplichters en blijft via het internet klanten ronselen met een Nederlandstalige website die zodanig professioneel opgebouwd is dat je denkt dat dit een betrouwbare firma is. Door het feit dat geintimideerd wordt en bang bent, kan je niet anders dan betalen en hopen dat ze zo snel mogelijk je huis verlaten. Inmiddels is de firma Desquin uit Mechelen onze gootsteen komen ontstoppen voor 150 euro en bleek dat de firma ook de leiding beschadigd had. Door het ondertekenen van de bon zouden we beroep kunnen doen op garantie omdat de herstelling waarvoor we betaald hebben niet goed uitgevoerd is, maar dit kan geen optie zijn wetende dat je opgelicht en geintimideerd bent en je deze mensen onder geen beding nog in je huis wil hebben. Wij hebben inmiddels ook contact opgenomen met het Parket van Antwerpen waar ook een klacht loopt tegen deze firma met de vraag om onze klacht die ingediend is bij het parket van Mechelen gezamenlijk te bekijken. Een warme oproep aan alle mensen die door deze firma bedrogen zijn om klacht in te dienen bij de politie, het FOD en consumentenzaken. U kan ons contacteren.
Oplichters bij onderhoud verwarmingsketel
Ik zocht een loodgieter om een onderhoud uit te voeren aan mijn gasverwarmingsketel.Na wat opzoekwerk kom ik bij “Loodgieters in Gent” (ik ben van het Gentse dus dit was perfect wat ik zocht). Site: http://www.loodgietersgent.be/loodgietersbedrijfIk maak een afspraak op 26/04 voor het onderhoud.De man kwam om 11u15 aan zoals ze hadden doorgegeven aan de telefoon (tussen 11u-13u). Hij praatte frans en zei me dat zijn collega die normaal hier in Gent werkt vandaag niet kon dus hij vanuit Brussel kwam. Hij vroeg me om het vorige attest van de ketel te tonen (dat was één van 05/2016). Wat ik ook deed. Hij vertelde me dat er weinig onderhoud nodig zou zijn aangezien het normaal maar om de 2 jaar hoeft maar hij de nodige zaken zou bekijken. Het leek mij al vreemd dat hij met veel moeite de voorste afdekplaat van de ketel afkreeg. Toen hij die los kreeg bekeek hij wat zaken en liet ik hem verder werken. Ik hoorde de man nog even water laten lopen even water laten lopen. 10min later had hij zijn materiaal al terug bij elkaar verzameld. Hij zei me dat alles in orde was en er niks bijzonders was.Daarna maakte hij me een interventiebon op waarbij €40 verplaatsing werd aangerekend (die niet gestaafd werd door de meneer ter plaatse) en €195 voor de uitgevoerde werken die in totaal 15 min hebben geduurd.In totaal was dit volgens hem €206,7. Waarop ik de man heb aangesproken en gezegd dat dit wel heel duur is voor 15min werk alsook gevraagd waarom hij de verplaatsingskosten heeft aangerekend. Dat vond ik wel veel voor centrum gent.Echter de man praatte gebrekkig Frans en bleef gebaren maken en deed heel haastig. Ik wou niet betalen maar deze persoon begon kwade taal te spreken (in het Frans). Ik heb uiteindelijk betaald, wat ik niet had mogen doen achter gezien.Was het nu nog zo dat ik een verbrandingsattest had gekregen om te bewijzen aan mijn huisbaas dat alles in orde was dan ging dit een dure inspectie geweest zijn maar ok voor mij. Echter ook dit blijft achterwege en kunnen/willen ze mij niet bezorgen.Deze personen mogen deze praktijk niet meer kunnen uitvoeren. Dit is pure oplichterij.Daarnaast staat er in de interventiebon dat er sowieso een minimum forfait van één uur wordt aangerekend (= €138,55) terwijl hij zijn uurprijs van 155 heeft aangerekend voor nota bene 15min werk.Na enkele malen telefoneren wordt mij beloofd de certificaten op te sturen. Tot zover vergeefse moeite. Als ik de andere klachten lees, heb ik er alvast weinig goede hoop op. Spijtig dat ik deze niet eerst heb gevonden.Bij deze wil ik graag een klacht indienen om verdere wanpraktijken te vermijden, en om eventueel via druk van jullie er voor te zorgen dat ik de, enorm dure, certificaten toch kan verkrijgen.
buitensporige kosten van een herstelling
Ik heb deze loodgieter uit Mechelen gecontacteerd (http://www.loodgietersmechelen.be) om een panne te verhelpen aan een Vaillant verwarmingstoestel.1. Deze loodgieter rekende 80€ verplaatsingskosten aan alhoewel hij volgens zijn website uit Mechelen komt. 2. Er wordt een buitensporig forfaitair bedrag gehanteerd van 138,55€ met een minimum van 1 uur dat desondanks artikel 4. (zie bijlage) niet bij aanvang werd gecommuniceerd.Mijn probleem was verholpen in een tijdspanne van 15minuten, er waren geen wisselstukken nodig.De totale kostprijs = 231,66€ wat niet in verhouding staat tot de geleverde inspanning.Het betreft echter de firma ECOTHERMIQUE met ondernemingsnummer 0849.298.940 die gevestigd is in Anderlecht. Deze firma wordt regelmatig geciteerd bij klachten. Blijkt dat deze firma zogezegd in elke grootstad aanwezig is: https://loodgietersantwerpen.be - http://www.loodgietersgent.be - ...
Loodgieter herstelling - afzetterij en dreiging
Ons toilet was verstopt en daarom belden we de eerste de beste loodgieter uit Gent(gevonden via www.loodgietersgent.be) die kon langskomen om het probleem te constateren en eventueel op te lossen. Hij zei dat hij kon komen en dat was fijn. De man die kwam (een Franstalige man die uit Brussel kwam vreemd genoeg), zei ons dat de herstelling ongeveer een half uur ging duren, en dat het ons 285 euro ging kosten. Dit was ons teveel, en we zeiden dat we het dan liever zelf wilden oplossen. Daarop liet de man een formulier zien(een interventiebon) waarop stond dat we 80 euro dienden te betalen. De man had werkelijk niets gedaan, en dus waren niet akkoord. De baas van de loodgieter werd opgebeld om te vragen waarom we dit precies dienden te betalen, en die zei dit normaal was aangezien de chauffeur een lange weg had afgelegd en beschreef het als zijnde de voorrijkosten. Maar terug hier, wij gingen ervan uit dat de man uit Gent kwam. Daarop zei de man dat we dan slecht 40 euro dienden te betalen, en als we dit niet deden dreigde hij stappen te ondernemen. Mijn vriendin was op dit moment alleen thuis en was enorm geschokken van de manier waarop ze behandeld werd aan de telefoon. Ze betaalde uit schrik het bedrag van 40 euro maar voelde zich opgelicht. Na verder onderzoek op een website waarop er recensies worden geschreven over loodgieters(www.cityplug.be/nl/), constateerden we dat er nog heel wat meer mensen deze mening deelden: pure oplichterij. Vandaar mijn klacht. Daar moet toch iets aan gedaan worden!
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten