Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Terug krijgen voorschot
Beste,In december bestelde we zonnepanelen bij marssolar. Toen de installateur kwam bleek ons dak niet geschikt te zijn. Iets dat de verkoper niet gezien had. We hadden wel een voorschot van bijna 10.000 euro betaald. Na enorm veel telefoontjes en mails krijg ik maar geen vooruitgang in het terugbetalen van ons voorschot. Ze reageren nooit op mails en op de telefoon reageren ze soms en telkens met de boodschap dat ze iets gaan laten weten en dat doen ze nooit.De verkoper heb ik ook gebeld en gemaild en vandaag liet hij horen dat hij er niet meer werkt.Ik weet niet meer wat ik nog moet doen om onze centen terug te krijgen. We betalen momenteel hier een lening voor en het kost ons dus elke maand geld voor niets
Defecte batterij geleverd
Wij hebben bij Mars Solar een batterij besteld, maar er werd een defect examplaar geïnstalleerd. Hieronder de email die reeds werd verstuurd op 18/11/2023 naar Mars Solar, maar zonder enige feedback. Ongeveer elke 2 maanden krijgen we een kleine update, maar tot op heden is er nog steeds geen definitieve oplossing uit de bus gekomen en worden we gevraagd om het resterende bedrag te betalen.QUOTEOp 5 juni 2023 hebben wij bij uw bedrijf een bestelling geplaatst voor een “SAJ Batterij” en tevens een voorschot van €3250 betaald. Helaas betreur ik het dat ik mij genoodzaakt voel u te schrijven over de teleurstellende ervaring die wij hebben gehad met betrekking tot de installatie van het geleverde product. Op 19 oktober 2023 heeft een van uw installateurs de kapotte batterij geïnstalleerd bij ons thuis. Het werd ons expliciet meegedeeld dat de batterij defect was, maar desondanks werd deze toch geïnstalleerd. Bovendien staat de doos van de batterij nog steeds onaangeroerd in onze woning. Diezelfde dag hebben wij de klacht telefonisch gemeld op uw algemene nummer (09 286 35 76). Gedurende de installatie heeft de installateur bevestigd dat de batterij defect was, maar tot onze verbazing werd deze niet vervangen of verwijderd. Dit is uiteraard onacceptabel en niet in lijn met de verwachtingen die wij hebben als klant van uw bedrijf. Wij hechten er dan ook sterk aan dat deze kwestie onmiddellijk wordt aangepakt. Bovendien hebben wij op 31 oktober 2023 een factuur ontvangen voor het resterende bedrag. Wij hebben direct telefonisch contact opgenomen en aangegeven dat wij deze factuur niet zullen betalen, gezien de onbevredigende situatie met de geïnstalleerde kapotte batterij. Daarnaast is ons opgevallen dat de toegezegde €100 cadeaubon niet is afgetrokken van het factuurbedrag, hoewel deze bon wel aan de verkoper, Julian Sava, is meegegeven. In de tussentijd hebben wij vijf keer contact opgenomen met uw klantenservice om deze kwestie aan te kaarten en om een passende oplossing te bespreken. Helaas heeft dit niet geleid tot een bevredigende afhandeling van onze klacht. Op 17 november 2023 werd een keuring uitgevoerd voor de kapotte batterij. Wij willen u laten weten dat wij niet van plan zijn om de kosten voor deze keuring te betalen, zoals eerder telefonisch aangegeven. Wij verwachten dat u deze kwestie serieus neemt en zo spoedig mogelijk een passende oplossing biedt. Wij vertrouwen erop dat u de nodige stappen onderneemt om de kapotte batterij te vervangen en de situatie recht te zetten. Graag ontvangen wij binnen redelijke termijn (14 dagen) na ontvangst van deze brief uw schriftelijke reactie op dit urgent probleem. Bij gebreke van een bevredigende oplossing behouden wij ons het recht voor verdere stappen te ondernemen om onze belangen te beschermen.UNQUOTE
BATTERIJ SAJ LAADT NIET MEER OP. Connectie kwijt?
Mail 1.Batterij laadt niet meer.1. Hopelijk ontvangen jullie alle bijlagen.2. Batterij herstarten? Helpt niet.3. Elektriciteit herstarten? Helpt niet.Mail 2.De batterij is nu de 7de dag ‘dood’ en inmiddels 100% ‘off’!SAJ zou volgens jullie de verbinding online opnieuw in orde maken. Maar een softwarematige interventie kan, mag nooit zo lang aanslepen. (Toen ik bij KBC werkte, had ICT ook wel eens een probleem. Maar een probleem mocht geen dagen aanslepen…)Jullie gaan mij hopelijk niet komen vertellen dat dit in China gebeurt? Want via het huidige wachtwoord hebben ze zonder enige moeite indirect toegang tot álle data die direct én indirect via mijn WiFi verloopt...
Ingebrekestelling Mars solar
In juni 2022 plaatsten wij een bestelling bij Mars Solar:28 zonnepannelen, een omvormer en 3 batterijen (15KW).Leveringstermijn: 2 tot 4 maanden.De tijd verstreek. We vernamen niets. De enige reactie die we kregen was dat we nog niet waren ingepland en dat ze nog geen zicht hadden wanneer de plaatsing ging doorgaan.Uiteindelijk kregen we half november dan toch een datum door: 15 december. We planden verlof in. We kregen telefoont op 14 december dat de plaatsing niet ging doorgaan en dat ze mis hadden ingeschat hoeveel plaatsingen ze gingen hebben van zonnepanelen op platte daken, waardoor ze niet meer over het nodige materiaal beschikten. Ze kon geen termijn geven wanneer de plaatsing dan wel ging doorgaan. Ik belde met Alexandre Gillon, de adviseur, die dit verhaal bevestigde. Hij zei dat we hiervan een mail gingen ontvangen en dat er ook een compensatie ging komen voor alle klanten die hierdoor hun premie van 2022 misten. Voor de zonnepanelen kwam dit op een verschil van 750 euro, voor de batterijen op 875 euro.Toen ik hiervoor nog een mail stuurde naar Mars Solar, kregen we geen reactie.De tijd verstreek… we hoorden niets.Ondertussen vernam ik via de media dat ook de premie voor de batterij van de overheid ging stopgezet worden eind maart 2023.Vandaaruit nam ik terug contact op. Op 7 februari ging het vooronderzoek plaatsvinden. Dit ging overdag doorgaan, dus nam er terug iemand van ons verlof, uiteindelijk kwam die persoon pas langs om 19u30 ’s avonds. Terug een verloren verlofdag. Aangezien hij elektricien is, moest er een tweede vooronderzoek gebeuren van de dakwerker. Deze is enkele dagen later langs gekomen. Op 16 februari werden we opgebeld. Op 20 februari werden de zonnepanelen gelegd.Wat betreft de batterij en de omvormer: hierbij kregen we de reactie dat dit wellicht terug 1 à 2 weken zouden moeten wachten. We stelden de vraag als ze dan meteen ook al de aanvraag voor de keuring gingen vastleggen en we verwezen in die mail naar het stopzetten van de premie op 31 maart. Ik nam hiervoor ook nog eens telefonisch contact op met Alexandre, die ons melde dat we ons zeker geen zorgen moesten maken, dat de keuring zeker nog voor eind maart ging plaatsvinden.3 maart zouden ze batterij en omvormer komen installeren. Ik nam terug verlof. We zagen niemand. ’s Middags telefoon van de technische dienst van marssolar met de mededeling dat voor deze installatie er wel een verzwaring van de elektriciteit nodig was! Ze waren zich precies dan zich daar maar van bewust!? Gelukkig heeft mijn man ook wat kennis van elektriciteit en hadden wij die verzwaring al laten gebeuren. Op de vraag als ze nu uiteindelijk vandaag nog gingen komen voor de installatie, konden ze me niet zeggen.Op 4 maart kwamen de electriciens langs. Uiteindelijk bleek dan dat het vooronderzoek niet grondig genoeg was gebeurd. De installatie van de omvormer en de batterij kon niet op een veilige manier plaatsvinden. Er moest eerst nog een extra kabel getrokken worden tussen de hoofdkast en de omvormer.We hoorden terug niets. Op een mail van 15 maart, waarbij ik ook nog eens verwees naar het verlopen van de premie voor de batterij op 31 maart.27 maart om 8u, daar de installatie toch een dag ging in beslag nemen. Ze arriveerden die dag om 10u waardoor de hele installatie niet kon afgewerkt worden die dag. Daar er dan de andere dag al weer iets anders op hun planning stond, was het niet automatisch de volgende dag dat ze terugkwamen. Na aandringen (telefonisch en via mail) van onze kant, kwam hij dan terug op 30 maart.Helaas, 1 van de 3 batterijen werkt niet. De electricien gaf aan dat er daar iemand voor moet langskomen van de firma SAJ zelf en dat Mars Solar hiervoor contact met hen moet opnemen.Het plan en eendraadsschema voor de keuring, ging hij bezorgen aan Mars Solar tegen 3 april. Zij konden dan de keuring aanvragen.We stuurden een mail op 31 maart met vraag om contact op te nemen met de firma voor de batterij te komen nakijken en om de keuring aan te vragen, alsook om de gegevens door te krijgen voor de app waarbij we ons verbruik kunnen opvolgen.Op 6 april krijgen we de inloggegevens. Geen reactie over batterij en keuring.Al het hierboven vernoemde nalatigheden van Mars solar heeft ertoe geleid dat de redelijke termijn ruimschoots is overschreden.We willen de firma Mars Solar aanmanen:- om te zorgen dat de batterij werkt- om de keuring in orde te brengen - om de nodige informatie door te geven aan Fluvius (zodat we ook geld krijgen voor de elektriciteit die we op het net plaatsen) zoals o.a. attest omvormer, keuringsverslag,… - om de overheidspremie van 750 euro voor de zonnepanelen aan te vragen. Daarnaast willen we ook dat ze een mindering aanbrengen in het resterend te betalen bedrag:We gingen van de overheid in 2022 een premie krijgen van 3225 euro.Nu gaan we slechts (doordat ze de installatie ook niet in orde gebracht hebben voor eind maart 2023) slechts nog 750 euro ontvangen.Dit gaat over een verlies van 2475 euro.Dan spreken we nog niet over de 3 verlofdagen die we onnodig hebben opgenomen, doordat hun planning niet goed georganiseerd is. Daarnaast is er de hoge energiefactuur (van minstens 6 maanden) en geen overschot van stroom op het net kunnen zetten, gezien er geen pv installatie was.Op facebook geven ze regelmatig reclame, zoals:- in oktober ‘Mars solar got your back’-korting, hierbij beloofd Mars solar een korting die de verloren premie compenseert- actie ‘geen premie, geen probleem’ in maart : korting van de berekende subsidies- paasactie: korting tot 6500 euroWij verwachten dan ook een financiële tegemoetkoming die in verhouding staat met bovenvermelde acties.
Aangepaste factuur
Beste,In uw laatste mailbericht van 15/2 schrijft u - en ik citeer letterlijk: Graag willen we benadrukken dat we als bedrijf geen prijzen hanteren en dat deze voorwaarden vastgelegd zijn in ons beleid. Of, vrij vertaald: De offerte die we u toestuurden, was maar om te lachen, wij doen gewoon ons goesting. Bovendien stel ik vast dat u op uw offerte en factuur toch prijzen vermeldt, blijkbaar dus tegen het bedrijfsbeleid in. Precies die prijzen zijn voor mij het enige houvast om na te gaan of uw factuur klopt. Quod non. Ik recapituleer even: de overeengekomen kostprijs voor de installatie van 9 zonnepanelen en toebehoren was, zoals de offerte aangeeft, 10.887,29 euro (incl. btw). Dat is overeengekomen met uw accountmedewerker die in mei vorig jaar langs kwam, en die daarbij de garantie gaf dat de tarieven van de offerte sowieso geldig bleven als ik binnen de 10 dagen het voorschotbedrag betaalde - wat ik ook gedaan heb (daar is een bankafschrift van). Zoals u weet maakte uw medewerker de inschatting dat 9 panelen konden geplaatst worden, terwijl achteraf bleek dat er slechts ruimte was voor 6. Toen dat duidelijk werd, heeft een andere medewerker me telefonisch verzekerd dat de drie niet geplaatste panelen niet zouden aangerekend worden - wat me nogal evident leek.Op de factuur die u me toestuurde, is de eenheidsprijs per zonnepaneel 859,54 euro of 911,11 euro inclusief btw. Een eenvoudig rekensommetje leert me dus dat de prijs van de drie niet geleverde en niet geplaatste panelen 2733,33 euro (incl btw) bedraagt.Met andere woorden: in totaal moeten wij 10877,29 - 2733,33 euro betalen, of 8153,96. Van dat bedrag betaalden we een voorschot van 7403,36 euro.Wat we nog moeten betalen, is dus het verschil tussen het totaalbedrag voor 6 geplaatste panelen (ipv 9) en toebehoren min het voorschot, nl 8153,96 euro - 7403,36 euro = 750,60 euro (incl btw).Het bovenstaande meldde ik u al eerder via e-mail. Vanuit Mars Solar heb ik op geen enkel moment de boodschap gekregen dat er andere prijzen zouden gelden. Zomaar prijzen wijzigen zonder de klant daar vooraf van op de hoogte te stellen, is allerminst correct. Waartoe dient een offerte dan nog?Ik begrijp dat er zich prijsstijgingen kunnen voordoen, maar als die vooral te wijten zijn aan het feit dat u zich niet aan de vooraf bepaalde timing hebt kunnen houden, is het evenmin correct die op de klant af te schuiven. En de misgelopen inkomsten, te wijten aan een foute inschatting van uw medewerker (die verkeerdelijk inschatte dat er ruimte was voor 9 panelen, terwijl er in de praktijk maar 6 konden geplaatst worden) te proberen recupereren door de prijzen stilzwijgend aan te passen, is ook niet echt netjes.Bovendien staat de eenheidsprijs per zonnepaneel zwart op wit op uw factuur, dat is dus logischerwijze de prijs waarop ik me in bovenstaande berekening baseer (een andere is er niet). Het gaat niet op om voor de niet geleverde panelen andere tarieven te gebruiken. Ik verzoek u dus nogmaals om de factuur aan te passen op basis van de door uzelf gecommuniceerde bedragen in de offerte en de factuur.
Zonnepanelen , omvormer en thuisbatterij werken niet meer
Beste ,Sinds 23/01/2023 werkt er niets meer van de hele installatie. Na talloze mails en telefoontjes ,is dan eindelijk de installateur langs geweest . Hij kon het probleem niet oplossen ? Ze gingen de fabrikant contacteren maar tot oo heden nog steeds niets . Mijn geduld is op ! Ik betaal geen 14000€ voor iets dat totaal niet werkt
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten