Terug

Aangepaste factuur

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. B.

Naar: Mars Solar

18/02/2023

Beste,In uw laatste mailbericht van 15/2 schrijft u - en ik citeer letterlijk: Graag willen we benadrukken dat we als bedrijf geen prijzen hanteren en dat deze voorwaarden vastgelegd zijn in ons beleid. Of, vrij vertaald: De offerte die we u toestuurden, was maar om te lachen, wij doen gewoon ons goesting. Bovendien stel ik vast dat u op uw offerte en factuur toch prijzen vermeldt, blijkbaar dus tegen het bedrijfsbeleid in. Precies die prijzen zijn voor mij het enige houvast om na te gaan of uw factuur klopt. Quod non. Ik recapituleer even: de overeengekomen kostprijs voor de installatie van 9 zonnepanelen en toebehoren was, zoals de offerte aangeeft, 10.887,29 euro (incl. btw). Dat is overeengekomen met uw accountmedewerker die in mei vorig jaar langs kwam, en die daarbij de garantie gaf dat de tarieven van de offerte sowieso geldig bleven als ik binnen de 10 dagen het voorschotbedrag betaalde - wat ik ook gedaan heb (daar is een bankafschrift van). Zoals u weet maakte uw medewerker de inschatting dat 9 panelen konden geplaatst worden, terwijl achteraf bleek dat er slechts ruimte was voor 6. Toen dat duidelijk werd, heeft een andere medewerker me telefonisch verzekerd dat de drie niet geplaatste panelen niet zouden aangerekend worden - wat me nogal evident leek.Op de factuur die u me toestuurde, is de eenheidsprijs per zonnepaneel 859,54 euro of 911,11 euro inclusief btw. Een eenvoudig rekensommetje leert me dus dat de prijs van de drie niet geleverde en niet geplaatste panelen 2733,33 euro (incl btw) bedraagt.Met andere woorden: in totaal moeten wij 10877,29 - 2733,33 euro betalen, of 8153,96. Van dat bedrag betaalden we een voorschot van 7403,36 euro.Wat we nog moeten betalen, is dus het verschil tussen het totaalbedrag voor 6 geplaatste panelen (ipv 9) en toebehoren min het voorschot, nl 8153,96 euro - 7403,36 euro = 750,60 euro (incl btw).Het bovenstaande meldde ik u al eerder via e-mail. Vanuit Mars Solar heb ik op geen enkel moment de boodschap gekregen dat er andere prijzen zouden gelden. Zomaar prijzen wijzigen zonder de klant daar vooraf van op de hoogte te stellen, is allerminst correct. Waartoe dient een offerte dan nog?Ik begrijp dat er zich prijsstijgingen kunnen voordoen, maar als die vooral te wijten zijn aan het feit dat u zich niet aan de vooraf bepaalde timing hebt kunnen houden, is het evenmin correct die op de klant af te schuiven. En de misgelopen inkomsten, te wijten aan een foute inschatting van uw medewerker (die verkeerdelijk inschatte dat er ruimte was voor 9 panelen, terwijl er in de praktijk maar 6 konden geplaatst worden) te proberen recupereren door de prijzen stilzwijgend aan te passen, is ook niet echt netjes.Bovendien staat de eenheidsprijs per zonnepaneel zwart op wit op uw factuur, dat is dus logischerwijze de prijs waarop ik me in bovenstaande berekening baseer (een andere is er niet). Het gaat niet op om voor de niet geleverde panelen andere tarieven te gebruiken. Ik verzoek u dus nogmaals om de factuur aan te passen op basis van de door uzelf gecommuniceerde bedragen in de offerte en de factuur.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform