Terug

Ingebrekestelling Mars solar

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. B.

Naar: Mars Solar

16/04/2023

In juni 2022 plaatsten wij een bestelling bij Mars Solar:28 zonnepannelen, een omvormer en 3 batterijen (15KW).Leveringstermijn: 2 tot 4 maanden.De tijd verstreek. We vernamen niets. De enige reactie die we kregen was dat we nog niet waren ingepland en dat ze nog geen zicht hadden wanneer de plaatsing ging doorgaan.Uiteindelijk kregen we half november dan toch een datum door: 15 december. We planden verlof in. We kregen telefoont op 14 december dat de plaatsing niet ging doorgaan en dat ze mis hadden ingeschat hoeveel plaatsingen ze gingen hebben van zonnepanelen op platte daken, waardoor ze niet meer over het nodige materiaal beschikten. Ze kon geen termijn geven wanneer de plaatsing dan wel ging doorgaan. Ik belde met Alexandre Gillon, de adviseur, die dit verhaal bevestigde. Hij zei dat we hiervan een mail gingen ontvangen en dat er ook een compensatie ging komen voor alle klanten die hierdoor hun premie van 2022 misten. Voor de zonnepanelen kwam dit op een verschil van 750 euro, voor de batterijen op 875 euro.Toen ik hiervoor nog een mail stuurde naar Mars Solar, kregen we geen reactie.De tijd verstreek… we hoorden niets.Ondertussen vernam ik via de media dat ook de premie voor de batterij van de overheid ging stopgezet worden eind maart 2023.Vandaaruit nam ik terug contact op. Op 7 februari ging het vooronderzoek plaatsvinden. Dit ging overdag doorgaan, dus nam er terug iemand van ons verlof, uiteindelijk kwam die persoon pas langs om 19u30 ’s avonds. Terug een verloren verlofdag. Aangezien hij elektricien is, moest er een tweede vooronderzoek gebeuren van de dakwerker. Deze is enkele dagen later langs gekomen. Op 16 februari werden we opgebeld. Op 20 februari werden de zonnepanelen gelegd.Wat betreft de batterij en de omvormer: hierbij kregen we de reactie dat dit wellicht terug 1 à 2 weken zouden moeten wachten. We stelden de vraag als ze dan meteen ook al de aanvraag voor de keuring gingen vastleggen en we verwezen in die mail naar het stopzetten van de premie op 31 maart. Ik nam hiervoor ook nog eens telefonisch contact op met Alexandre, die ons melde dat we ons zeker geen zorgen moesten maken, dat de keuring zeker nog voor eind maart ging plaatsvinden.3 maart zouden ze batterij en omvormer komen installeren. Ik nam terug verlof. We zagen niemand. ’s Middags telefoon van de technische dienst van marssolar met de mededeling dat voor deze installatie er wel een verzwaring van de elektriciteit nodig was! Ze waren zich precies dan zich daar maar van bewust!? Gelukkig heeft mijn man ook wat kennis van elektriciteit en hadden wij die verzwaring al laten gebeuren. Op de vraag als ze nu uiteindelijk vandaag nog gingen komen voor de installatie, konden ze me niet zeggen.Op 4 maart kwamen de electriciens langs. Uiteindelijk bleek dan dat het vooronderzoek niet grondig genoeg was gebeurd. De installatie van de omvormer en de batterij kon niet op een veilige manier plaatsvinden. Er moest eerst nog een extra kabel getrokken worden tussen de hoofdkast en de omvormer.We hoorden terug niets. Op een mail van 15 maart, waarbij ik ook nog eens verwees naar het verlopen van de premie voor de batterij op 31 maart.27 maart om 8u, daar de installatie toch een dag ging in beslag nemen. Ze arriveerden die dag om 10u waardoor de hele installatie niet kon afgewerkt worden die dag. Daar er dan de andere dag al weer iets anders op hun planning stond, was het niet automatisch de volgende dag dat ze terugkwamen. Na aandringen (telefonisch en via mail) van onze kant, kwam hij dan terug op 30 maart.Helaas, 1 van de 3 batterijen werkt niet. De electricien gaf aan dat er daar iemand voor moet langskomen van de firma SAJ zelf en dat Mars Solar hiervoor contact met hen moet opnemen.Het plan en eendraadsschema voor de keuring, ging hij bezorgen aan Mars Solar tegen 3 april. Zij konden dan de keuring aanvragen.We stuurden een mail op 31 maart met vraag om contact op te nemen met de firma voor de batterij te komen nakijken en om de keuring aan te vragen, alsook om de gegevens door te krijgen voor de app waarbij we ons verbruik kunnen opvolgen.Op 6 april krijgen we de inloggegevens. Geen reactie over batterij en keuring.Al het hierboven vernoemde nalatigheden van Mars solar heeft ertoe geleid dat de redelijke termijn ruimschoots is overschreden.We willen de firma Mars Solar aanmanen:- om te zorgen dat de batterij werkt- om de keuring in orde te brengen - om de nodige informatie door te geven aan Fluvius (zodat we ook geld krijgen voor de elektriciteit die we op het net plaatsen) zoals o.a. attest omvormer, keuringsverslag,… - om de overheidspremie van 750 euro voor de zonnepanelen aan te vragen. Daarnaast willen we ook dat ze een mindering aanbrengen in het resterend te betalen bedrag:We gingen van de overheid in 2022 een premie krijgen van 3225 euro.Nu gaan we slechts (doordat ze de installatie ook niet in orde gebracht hebben voor eind maart 2023) slechts nog 750 euro ontvangen.Dit gaat over een verlies van 2475 euro.Dan spreken we nog niet over de 3 verlofdagen die we onnodig hebben opgenomen, doordat hun planning niet goed georganiseerd is. Daarnaast is er de hoge energiefactuur (van minstens 6 maanden) en geen overschot van stroom op het net kunnen zetten, gezien er geen pv installatie was.Op facebook geven ze regelmatig reclame, zoals:- in oktober ‘Mars solar got your back’-korting, hierbij beloofd Mars solar een korting die de verloren premie compenseert- actie ‘geen premie, geen probleem’ in maart : korting van de berekende subsidies- paasactie: korting tot 6500 euroWij verwachten dan ook een financiële tegemoetkoming die in verhouding staat met bovenvermelde acties.

Berichten (1)

Mars Solar

Naar: J. B.

16/04/2023

Beste klantBedankt voor uw e-mail. Wij hebben uw bericht goed ontvangen en zullen dit zo spoedig mogelijk doorsturen naar de juiste afdeling.We doen ons best om uw e-mail binnen vijf werkdagen te beantwoorden. Als u binnen deze termijn geen reactie heeft ontvangen, neemt u dan a.u.b. telefonisch contact met ons op.Bedankt voor uw geduld en begrip.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform