Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Bestelling nog niet geleverd meer dan 1 jaar
Geachte mevrouw/heer, Op 20/01/2022 heb ik een wagen gekocht , Renault NEW ARKANA in uw winkel te Ninove. e Na een verkeersongeval zijn er bepaalde stukken besteld via uw filiaal te Ninove. Bij de bevestiging van de bestelling werd mij meegedeeld dat de levering zo snel mogelijk zou plaatsvinden. De goederen werden echter nog steeds niet geleverd. Een bestelling die een jaar duurt, vind ik persoonlijk niet normaal. Als er contact wordt genomen, wordt er steeds gelachen met mij. Deze vertraging heeft mij ernstige schade berokkend. Ik verzoek derhalve om vergoeding van alle hierboven beschreven schade, die reeds voldaan werd door mijn verzekering. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, zal ik niet aarzelen om juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Ekseri Menekse
Problemen met nieuwe auto
Sinds een aantal jaren hebben wij een leasingscontract met Cardoen. In het verleden ben ik ook altijd zeer content geweest van de service dat Cardoen aanbiedt in hun leasecontracten. Aangezien de duurtijd van mijn vorig leasecontract bijna was verlopen hebben wij in november 2024 Cardoen gecontacteerd betreffende de aanvraag van een nieuwe wagen. De bank ging terug akkoord met een leasecontract en op 15/11/2024 ben ik mijn nieuwe wagen (Dacia Sandero Stepway) mogen gaan afhalen. Bij het buitenrijden merkten we al dat er problemen waren met de radio. Bij het starten merkten we al dat de radio niet werkte “melding service niet beschikbaar”. In eerste instantie dachten we dat dit gewoon aan de instellingen van de nieuwe wagen lag en wouden eerst de wagen afstellen naar onze zin alvorens dit te melden. Echter merkten we in dat weekend dat er wel meer fout liep met de nieuwe wagen: • Bij het starten van de wagen, start de radio steeds op een buitenlandstalige zender. We dienen telkens de zender terug manueel aan te passen. • De wagen beschikt over een DAB radio: echter kunnen we bijna geen enkele vlaamse zender ontvangen wat toch niet de bedoeling kan zijn bij deze wagen. • Vanaf het moment dat ik tegen een snelheid van 70km/u rij, krijgen we de foutmelding “hou controle”. Op dat moment krijg ik enorm veel weerstand op het stuur. Als ik deze foutmelding krijg, valt ook het hele besturingssysteem uit incl. radio voor enkele seconden. Dit geeft een zeer onveilig gevoel tijdens het rijden en kan wederom weer de bedoeling niet zijn. • Bij het starten s ’morgens wilt de auto niet altijd van de 1ste keer starten. • Vocht in de koplampen (garagist van Cardoen beweert dat dit aan de ledlampen ligt) • Spraakbesturing werkt niet • Achteruit rij camera werkt zeer traag. Duurt enkele seconden alvorens het scherm zichtbaar is • Datum/tijd staan bij het starten nog op het oude uur (wanneer ik de wagen heb stilgelegd). Dit duurt ook weer enkele seconden alvorens het zichzelf aanpast. • Bij regenweer geeft de dodehoeksensor langs passagierskant steeds een melding dat ik niet rechts kan schuiven. Na het weekend heb ik dan ook onmiddellijk contact opgenomen met Cardoen om dit te melden. Diezelfde week kon ik nog met de auto komen. Tijdens deze controle konden de techniekers van Cardoen geen foutmelding vinden. Cardoen ging alvast een afspraak maken bij Kenis te Geel. Dit is een erkende verdeler van Dacia en misschien konden zij de foutmeldingen wel vinden. Echter kon de afspraak wel even duren. Uiteindelijk mocht mijn wagen op 07/01/2025 naar de garage Kenis gebracht worden ter nazicht. Omwille van mijn leasecontract kreeg ik wel een gratis vervangwagen ter beschikking. Op 13/01/2025 werd ik gecontacteerd door Cardoen dat mijn wagen terug was van de garage. Zij zouden een update uitgevoerd hebben op de radio en boordcomputer waardoor de problemen moesten opgelost zijn. Echter blijkt achteraf dat zij de software van de auto terug op fabrieksinstellingen hadden gezet en geen software update hadden uitgevoerd. Hiervan heb ik de nodige bewijzen. Bij het vertrek bij Cardoen merkte ik al dat de problemen nog niet opgelost waren. Op 14/01 heb ik dan nogmaals contact opgenomen met Cardoen om te informeren naar mijn opties. Omdat ik het ondertussen wel beu aan ’t worden was. Toen werd er mij meegedeeld dat ik nog 2 opties had: Of te wel werd mijn wagen naar een garage in Antwerpen (Garage Ooms – Renault verdeler) gedaan ter controle of kon ik het herroepingsrecht gebruiken. Aangezien ik hier meer informatie over wou, heb ik een afspraak ingepland bij Cardoen voor meer info betreffende het herroepingsrecht. Deze afspraak ging door op 17/01. Bij deze afspraak werd snel heel duidelijk dat Cardoen de wagen eerst nog naar de garage in Antwerpen wou doen. Indien de wagen dan nog niet hersteld kon worden, zouden we toch gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht. Dit had iets te maken met de BTW. Aangezien we op dat moment geen andere keuze hadden hebben wij dan toch ervoor gekozen om de wagen bij Cardoen te laten en zij zouden deze transporteren naar de garage in Antwerpen. Echter kon dit wel een poos duren. Volgens de verkoper van Cardoen, kon het zelfs zijn dat mijn wagen eerst een maand op de parking kon staan, alvorens zij tijd hadden om naar mijn wagen te kijken. Ondertussen zijn we een maand verder en heb ik nog steeds geen verdere informatie bekomen over een stand van zaken. Ik heb hiervoor ook al contact gehad met Cardoen, echter kunnen zij mij geen info bezorgen en weten zij ook niet hoelang de herstellingswerken nog kunnen duren. Aangezien ik een leasecontract heb bij Cardoen heb ik wel recht op een gratis vervangwagen. De vervangwagen is al een ouder model en mist zeker een aantal opties die ik dagelijks gebruik voor mijn werk o.a. GPS, carkit, enz…. tevens betaal ik maandelijks een lening af voor deze leasing echter heb ik nog maar amper zelf met de nieuwe wagen kunnen rijden. Graag wil ik dan ook een klacht indienen tegen Dacia. Deze hebben wij ook reeds via whatsapp gecontacteerd van in het begin. Zij hebben nooit verdere stappen hieromtrent genomen. Maar ook wil ik een klacht indienen tegen Cardoen omwille van de lange duurtijd van de werken + het niet verschaffen van info. Update: (06/03/2025) Onze wagen terug mogen ophalen bij Cardoen. Bij het afhalen ging de verkoper met ons kijken of het probleem was opgelost. De radio werkte toen ook niet en we kregen de melding "service niet beschikbaar". Verkoper was ook verbaasd maar praatte hierover weg. Uitleg van Cardoen: ze zouden alles uitvoerig getest hebben en er zouden geen problemen meer mogen zijn. Echter blijven de problemen met de radio: Er zou wederom een systeemupdate uitgevoerd zijn maar dat is niet gebeurd want de versie is nog steeds dezelfde van toen we de wagen kochten. Dit wil zeggen dat ze gewoon de radio terug hebben gezet naar fabrieksinstellingen. Bij de afhaling van de wagen hebben 3 verkopers ons te woord gestaan. Tot 3x toe krijgen wij een andere uitleg. De 3de verkoper merkte toen ook op dat de antenne van de auto weg was. Hij heeft de antenne van de wagen ernaast (dezelfde wagen) afgehaald en die op onze auto gezet. Wij hebben het gevoel dat ze ons niet serieus nemen en zij doen alsof wij de problemen fantaseren. Graag verwachten wij toch een oplossing voor de problemen met de autoradio. "Is het teveel gevraagd dat de radio gewoon werkt als ik de auto start????" Ik verwacht een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Klantnummer: 1-APU-841
Probleem motor TCE 1.2 van Renault
Graag volledige terugbetaling van stuk gegaan motor TCE 1.2 van mijn Kangoo. Deze motor heeft olieverlies problemen die leiden tot het stuk gaan van de motor. In Frankrijk werd hier reeds een groepsaanklacht voor gestart. Renault België wil echter niet tussenkomen. 2 Renault dealers garages waren op de hoogte van het probleem van olieverlies sinds de aankoop van de wagen. Er werd me alleen gezegd dat ik dat in de gaten moest houden en tijdig olie bijvullen wat ik steeds gedaan heb. De garage in Ronse heeft nog een update gedaan op aanraden van Renault zelf zonder enig resultaat. De motor is dan nu stuk gegaan op ong. 135000 km. In bijlage een document met de verschillende artikels die ik gevonden heb over deze motor, verwijzing naar een youtubefilm met de uitleg van het probleem en de teksten van de aanklacht in Frankrijk.
Garantie probleem nieuwe auto
Geachte,In augustus 2022 het ik een nwe Renault Arkana RS-Line Hybride gekocht bij garage Veltem-motors in VeltemZodra ik met mijn wagen aan rijden was voelde ik dat er iets scheelde aan de motor, deze bleef in hoge toeren en ging niet direct naar de volgende versnelling,volgens garage was dat normaal ?? Had 0% vertrouwen meer in die garage en ben naar hoofddealer gegaan Pashuysen in Aarschot en daar hadden ze mijn versnellingsbak vernieuwd onder garantie en nadien was probleem nog altijd aanwezig (hoge toeren), toen kreeg ik een aangetekende brief v/d garage dat mijn wagen conform in orde was terwijl dit NIET waar is., een echte schande is dit !!! Heb mijn expert via mijn rechtsbijstand erbij gehaald en die merkt wel op dat er iets scheelde aan mijn wagen, Renault Belgium hun expert erbij gekomen en die bevestigde dat mijn wagen conform in orde was, die expert en de garage speelde het zelfde spel wat me direct op viel....ondertussen naar 3de garage gegaan Willems in Haasrode en hebben 3 van mijn 4 problemen kunnen oplossen wat volgens expert en PAshuysen normaal was.Ondertussen heb ik van Renault Belgium te horen gekregen dat er NIETS meer aan te doen is aan mijn wagen.dwz ik rijd veel in hoge toeren, verbruik is sinds up-grade van 4,6 l naar 6 liter gegaan en ook rijd mijn wagen minder elektrisch sinds de up-grade en dit is een hybryde wagen ! !Vorige week nog gesprek gehad met grote baas van PAshuysen en die weet welke problemen ik heb en hij vertrok, zo werd ik voor de zoveelste keer in een hoek geduwd terwijl mijn wagen nog altijd onder garantie staat, als je wilt kan ik u al het mail verkeer bezorgen.Deze wagen valt onder hoofddealer PAshuysen in AarschotWat kunnen jullie doen ? kunnen jullie mij helpen wat ik weet het niet meer.Graag bevestiging aub ? mijn gsm nr 0496 57 37 09Marc Vanparys
Technisch probleem Elektrisch Renault Zoë
Panita SaenghiranwatanaFrans Tittelmansstraat 73500 Hasseltstudiopanita@gmail.comAanRenault België LuxemburgAv. W.A. Mozart 20,1620 DrogenbosOnderwerp: Klacht en verzoek om oplossing voor technisch probleem Elektrisch Renault ZoëGeachte heer, mevrouw,Ik hoop dat deze brief u in goede gezondheid bereikt. Graag wil ik uw aandacht vestigen op een onaangename ervaring die ik heb opgedaan met mijn tweedehands Elektrisch Renault Zoë, die ik in maart 2023 van een particulier heb gekocht volgens alle nodige regels: de wettelijke keuring voor verkoop en een netjes ingevuld onderhoudsboekje, steeds tijdig afgestempeld door een officiële Renault garage. De afgelopen zes maanden heb ik met plezier rondgereden, tot mijn voertuig plotseling in oktober 2023 tot stilstand kwam met de melding Motor storing - Gevaar. Na het slepen van de auto naar de dichtstbijzijnde Renault-garage, Paesmans in Hasselt, bleek uit de diagnose dat zowel de DC/DC-omvormer als de elektromotor defect zijn.Het verontrust me aanzienlijk dat dergelijke zware kosten voor het vervangen van de elektromotor en omvormer zich voordoen bij een Renault met slechts 140.000 kilometer op de teller. Dit kwaliteitsprobleem ondermijnt niet alleen mijn vertrouwen in Renault als een betrouwbaar automerk, maar werpt ook vragen op over de duurzaamheid van deze voertuigen. Het lijkt onredelijk dat essentiële onderdelen zoals de elektromotor en omvormer gelijktijdig defect raken, zeker gezien het beperkte aantal gereden kilometers.Uit het bestek van de garage blijkt dat reparatie van de bestaande onderdelen niet mogelijk is, en alleen de volledige vervanging door gloednieuwe onderdelen een oplossing biedt. Deze kosten zullen echter aanzienlijk hoger uitvallen dan de oorspronkelijke aankoopprijs van de wagen, wat ons budget overstijgt. Daarom zoek ik uw hulp bij het vinden van een passende oplossing, zoals het vergoeden van de reparatiekosten of overname van de auto tegen een redelijke prijs.Ik voeg de documenten betreffende de aankoop en de huidige proforma aan onkosten toe voor uw referentie.Voertuiginformatie:Nummerplaat: 2DHK462Chassis nummer: VF1AGVYF058994369Model: Renault ZoëMotor: 41 KwhKilometerstand: 140.000 kmIk vertrouw erop dat u deze kwestie serieus neemt en een snelle en bevredigende oplossing kunt bieden. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet en hoop op een constructieve samenwerking om dit probleem op te lossen.Met vriendelijke groet,Panita SaenghiranwatanaFrans Tittelmansstraat 73500 Hasseltstudiopanita@gmail.com+32487654280Bijlagen:- Kopie van aankoopdocumenten- Huidige proforma aan onkosten- Het onderhoudshistorie
Probleem herstelling en compensatie
Beste,ik kocht 2020 een Dacia Duster LPG owv mijn fysieke beperking dien ik een hoog model wagen te hebben,alsook door de vele km's die ik rijd een goedkope in verbruik vandaar LPG.Sinds januari 2023 begonnen de problemen met het LPG systeem.Telkens weken wachten voor stukken binnen waren,herstelling laten uitvoeren en dan direct was het weer stuk. Na verschillende garagebezoeken en vele telefoontjes van mijn kant werd beslist dat ik op 6 juli mijn wagen mocht binnenbrengen bij garage Pashuysen in St Truiden voor herstelling. Ondertussen reed ik dus al maanden met benzine ipv LPG wat mij dus vrij veel geld kostte. Om een héél lang verhaal kort te maken...pas meer dan 3 maanden later op 9 oktober heb ik mijn wagen terug gekregen. Al die tijd kreeg ik wel een vervangwagen maar ook op benzine. Ik kreeg deze vervangwagen gratis ter beschikking aangezien dit nog onder de wettelijke garantie viel. Maar deze wagen was een laag model waardoor ik ook nog eens buiten de extra kosten voor benzine tov LPG ook nog eens extra dokterskosten diende te maken.Ik had in september al een klacht bij renault klantendienst neergelegd om te horen of voor die maanden van extra kosten (kosten LPG/maand ongeveer 130€ kosten benzine/maand ongeveer 450€) geen compensatie mogelijk was. Nooit heb ik enig antwoord gekregen van Renault...zelf nog eens contact opgenomen en men was ermee bezig. Nadat ik wagen terug had kreeg ik een enquete om in te vullen over de garage en heb ze overal 1 gescoord omdat 0 jammer genoeg niet mogelijk was. Vandaag nam renault klantendienst opeens wel contact op nav die enquete. De man die ik aan de lijn had zag ook mijn klacht en zei dat die behandeld was, renault Belgie heeft de garage hun kosten voor de leasewagen die mij als vervangwagen mee werd gegeven terugbetaald maw garage Pashuysen kreeg +/- 1800€ terugbetaald. Terwijl zij 9 weken niks gedaan hebben aan mijn wagen en nooit hebben gezegd dat ik deze kon komen halen tot stukken binnen waren ofzo. Maar de man van renault klantendienst zou aan een andere persoon die instond voor compensaties vragen mij te contacteren. Ik kreeg een zeer koude mail namiddag dat met de expert (vanuit KBC verzekering werd er uiteindelijk een expert aangeduid omdat garantietermijn bijna was verstreken) werd afgesproken dat ik de vervangwagen gratis mocht gebruiken. Maar die vervangwagen had ik al VOOR er van een aanstelling van een expert sprake was en toen ik hem 6 juli meekreeg vroeg ik of ik deze moest betalen en ze zeiden neen want herstelling is onder garantie Als men een garage die owv leugens en totaal niks doen aan de wagen van renault een compensatie krijgen maar een klant die écht schade heeft geleden niks...dan stel ik mij daar vragen bij.
aanhoudende onopgeloste problemen
Walter CORTEBEECK Willebroek, Salir do Porto 12-06-2023Oud-Stationsplein 5 b2830 WILLEBROEKRua do Moinho 3P-2500-683 Salir do PortoAANGETEKEND RENAULT BELGIE W A Mozartlaan 20 1620 DROGENBOSVerantwoordelijke klachtendienstIn bijlage kan u het relaas vinden van onze lijdensweg met de bij u aangekochte personenwagen Renault KANGOO,Door het constant paraplugebruik van diverse betrokkenen komt het allicht cynisch over, doch de werkelijheid is schrijnend.Wij hopen dat voor een Renault klant die net zijn 5e wagen besteld heeft, (waarvan 4 in België hetzij prive hetzij op de vennootschap),dat jullie niet enkel de moeite doen het verslag te lezen, doch ook een substantiële financiële tussenkomst te bieden.Hopelijk kan dit zonder verdere actie van mijnentwege op spontane basis, na lezing van bijgevoegde 6 delige samenvatting.Uw spoedige reactie afwachtend,Walter CORTEBEECK
Prijs winterbanden
Mijn renault Austral werd op woensdag 28/06 geleverd (na een 2 maand durende saga probleem met trekhaak). Ik informeer de prijs voor de winterkit voor Austral. Die prijs blijkt 1700 euro te zijn. Via de website Renault.be onderdeel “reserveer accessoires online” is de prijs 1800 euro. Ik ga akkoord met de prijs en bestel de winterkit. Maandag 3 juli wil de dealer de bestelling ingeven en zegt dat de prijs meer dan 2500 euro geworden is. Diezelfde maandag sttaat de prijs op de website nog op 1800 euro via “reserveer accessoires online” dus ik doe effectief de reservering via de website Tot op vandaag staat er op de website nog een prijs van 1700 euro. Renault houdt vast aan de hogere prijs, en dat terwijl de prijs op de website 1700 euro staat. Heel dit nadat ik eigenlijk de wagen al begin april in bezit moest gehad hebben, en ik al veel langer de winterkit zou besteld hebben.
Trekhaak niet aanwezig, nieuwe wagen al 2 maanden geblokkeerd bij dealer
Op 25 januari 2023 bestelde ik een nieuwe Renault Austral bij de concessiehouder VDD in Liedekerke. Tegelijk werd bij bestelling een elektrische intrekbare trekhaak bijbesteld. Op 1 april 2023 werd de wagen geleverd echter zonder een gemonteerde trekhaak. Er zouden problemen zijn om een klein maar wel noodzakelijk onderdeel geleverd te krijgen waardoor de trekhaak niet kon gemonteerd worden. We zijn ondertussen eind mei 2023 en nog steeds is de trekhaak niet geplaatst, dat vitaal onderdeel werd nog steeds niet geleverd aan de garage. De trekhaak is voor mij van vitaal belang want zonder kan ik mijn caravan niet gebruiken en kunnen we niet op reis. Nieuwe wagen staat nu bij de dealer door stilstand te verslijten.Er is contact geweest met de klantendienst (Damien Veys) die er achter zouden zitten, maar tot op heden geen nieuws. Er komt ook geen reactie meer op interne klacht.
Nieuwe aangekochte wagen wordt niet vrijgegeven door de garage
Beste, wij kochten een nieuwe wagen (Renault Kangoo E-tech) bij garage Renault Kwanten in Heusden-Zolder. Omdat we dringend een tweede wagen nodig hadden, kozen we voor een wagen op stock. Deze is betaald en op 13 april ontvingen we alle documenten om de inschrijving en verzekering in orde te brengen. Wat die dag ook gebeurt is. De auto staat sindsdien in de garage met onze nummerplaat, wij betalen lening op de wagen en de verzekering, maar we krijgen hem niet mee. Er zou nog een veiligheidscontrole moeten gebeuren voordat deze mag worden vrijgegeven. De garage moet van Renault Frankrijk doorkrijgen wat er gecontroleerd moet worden, maar dit gebeurt niet. We hebben al verschillende keren zowel met de garage als met de klantendienst van Renault contact gehad, maar zij hebben nog geen oplossing geboden. We hebben wel een vervangwagen van de garage gekregen, maar dit is een goedkoper en kleiner model en bovendien niet volledig elektrisch (wat wij hebben gekocht). Dit duurt nu al meer dan een maand en wij worden ondertussen een beetje radeloos. Temeer omdat wij zowel van de klantendienst als van de garage te horen krijgen dat het niet gebruikelijk is dat zoiets zo lang duurt, maar dat zij niets anders kunnen doen dan wachten op een teken van Renault Frankrijk.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten