Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt

CM - Administratief nalatentheid en slechte klantvriendelijkheid

Geachte heer/mevrouw, Ik schrijf u met betrekking tot het lidmaatschap van mijn zoon, Mathis De Coster Paassoldatenstraat 19,1502 Lembeek, bij de CM (Christelijke Mutualiteit). Mathis was via mij aangesloten, aangezien hij ten laste van mij was. In september 2023 is hij echter gestart als zelfstandige. Het blijkt dat hij via het platform Doccle op de hoogte werd gebracht van veranderingen in zijn lidmaatschap, maar om een of andere reden heeft hij deze communicatie nooit ontvangen of gezien. Onlangs ontdekte ik tot mijn verbazing dat Mathis niet langer was aangesloten bij de CM en dus geen ziekteverzekering meer had. Dit kwam aan het licht toen mijn tweede zoon, Noah De Coster, die recent begonnen is met werken, thuis papieren ontving om zich zelfstandig aan te sluiten bij de mutualiteit. Dit roept de vraag op waarom Mathis deze documenten nooit heeft ontvangen, terwijl Noah ze wél kreeg. Vervolgens heb ik zelf contact opgenomen met de CM en daar te horen gekregen dat Mathis sinds mei 2024 niet meer is aangesloten. Dit roept bij mij diverse vragen op, waaronder: 1. Hoe kan het dat een trouwe klant zomaar uitgeschreven wordt zonder enige officiële melding via aangetekend schrijven? 2. Waarom werd er geen aanvullende actie ondernomen om de situatie te verduidelijken of te onderzoeken waarom Mathis niet meer aangesloten was? 3. Hoe kan het dat ik geen bericht heb ontvangen, ondanks het indienen van ziektebriefjes bij het CM-kantoor in Halle? Deze briefjes werden kennelijk niet verwerkt, maar ik werd hier ook niet van op de hoogte gesteld. CM beroept zich enkel op de communicatie via Doccle, maar in mijn ogen is dat onvoldoende. Ondertussen heb ik al meerdere e-mails gestuurd met de benodigde documenten op 6 november, 8 november, en 10 november, en een herinnering op 13 november 2024. Tot op heden heb ik nog geen positieve reactie mogen ontvangen. Mijn vragen zijn dan ook als volgt: • Wat kan ik ondernemen tegenover de CM, afgezien van het overwegen van een overstap naar een andere mutualiteit? • Hoe kan ik ervoor zorgen dat anderen niet hetzelfde overkomt als mijn zoon? • Hoe kan ik er alsnog voor zorgen dat de ingediende ziektebriefjes correct vergoed worden? In bijlage voor ik nog extra info Ik zie uw reactie graag tegemoet en hoop op een constructieve oplossing. Met vriendelijke groet,

Afgesloten

Terugbetaling Tandzorg

Op 10/02 moest ik vanwege ernstige tandpijn naar een tandarts van wacht. Die stuurde me naar huis met medicatie, maar de pijn bleef ondraaglijk, dus moest ik dezelfde dag nog een andere tandarts van wacht bellen. Gelukkig heeft die me van de pijn verlost en de juiste behandeling gegeven. Nu vertelt de Christelijke Mutualiteit me dat ik slechts één terugbetaling krijg, wat betekent dat ik het volledige bedrag aan de andere tandarts moet betalen. Dit probleem zou ik nu niet hebben als de eerste tandarts me juist had geholpen, of als de tweede tandarts me had gewaarschuwd voor deze situatie. Ik ben hier nu de dupe van.

Opgelost

nalatigheid

beste,in de maand mei heb ik bij de cm een aanvraag binnengedaan om vrijwilligerswerk te doen. bij deze krijg ik een bevestiging op 5mei2023 dat deze goedgekeurd is tot 28oktober2023. Tot mijn grote verwondering ontvang ik nu opeens deze maand ,juni 2023,geen tegemoetkoming niet meer. Niets op voorhand verwittigd en de toestemming hier thuis op papier liggen hebben. Bij deze bel ik met hen en laten ze mij telefonisch weten dat er iets mis was en mijn betaling wordt vrijgegeven. Ongeveer een uur na dit gesprek met Maartje van der Niet word mij een mail gestuurd waarin staat dat het toch niet wordt vrijgegeven mits ik een formulier moet laten invullen van de organisatie waarvoor ik dit doe. bij deze is dit ook niet mogelijk mits mijn gegevens gewoon op een website staan zodanig lotgenoten mij kunnen contacteren en ik hen kan behelpen. Wat nu,wordt hulp naar anderen afgestraft of moet ik landloper worden zodanig ik anderen mag helpen? Dat dit zomaar kan zonder op voorhand iets te laten weten is ongehoord en ronduit schandalig. Wat nu?

Afgesloten

Niet erkennen van co-ouderschap door CM ivm ziekteuitkering

Beste,Ik ben zelfstandige in ziekteverlof, maar krijg van de CM geen erkenning van het feit dat ik 2 dochters heb in co-ouderschap voor mijn ziekte-uitkering. Dit terwijl ons co-ouderschap reeds sinds 2011 door de belastingen wordt erkend.Tijdens mijn veelvuldige contacten met de CM, zegt de ene dat ik een gerechts- of notarieel document als bewijs.nodig heb, wat absurd is, gezien de basisgedachte van co-ouderschap net is dat men niet via het gerecht of notaris moet gaan.Bij andere contacten met de CM, zei men me een gesigneerd document op te stellen samen met de moeder van mijn kinderen en dit te mailen naar uitkeringen.leuven@cm.be, om wat later opnieuw te moeten horen dat ik een gerechts- of notarieel document moest hebben.U ziet hopelijk in dat dit een absurde situatie is, waar mensen die in goede verstandhouding hun kinderen opvoeden in co-ouderschap door de CM gediscrimineerd worden, t.o.v. mensen die door een vechtscheiding zijn gegaan, terwijl de Belgische Staat dit wel erkent. Dank voor uw spoedige reactie,Steven

Afgesloten

probleem uitbetaling

ik ben al meer dan 2 maanden ziek, tot op heden geen uitkering gekregen! altijd maar de melding dat hetinlichtingenblad voor werkgever of werkloos instantie ontbreekt, je zou dan denken dat zij dit blad naar mij zouden opsturen maar dit is na telefonisch, mail, persoonlijk contact nog altijd niet gebeurt, ik zit wel te wachten hédit sleept al 2 maand aan en via cm krijg ik geen enkele hulp, alleen het standaard antwoord dat dit blad ontbreekt in het dossier

Afgesloten

Overstappen naar andere mutualiteit

Beste,Samen met mijn vrouw en kinderen zijn we al jarenlang aangesloten bij de CM, we zijn nooit bij een andere mutualiteit geweest. We zouden nu graag overstappen naar een andere mutualiteit (onder andere omdat die betere terugbetalingen van tandzorg biedt, vermits we voor onze dochter vanaf ongeveer over een jaar grotere kosten op dat vlak verwachten).We zijn een half jaar geleden verhuisd van Bierbeek naar Brugge, en hebben deze adreswijziging natuurlijk doorgegeven aan de CM.Nu blijkt dat de CM deze actie aanziet als een nieuwe aansluiting, waardoor er een wachttijd van een jaar geldt vooraleer je mag switchen naar een andere mutualiteit. Terwijl we feitelijk gewoon aangesloten blijven bij dezelfde mutualiteit, enkel van lokaal kantoor veranderd zijn. Als je je adres wijzigt bij een bank, of een energieleverancier, of een telecom-operator, blijf je toch ook gewoon bij deze aangesloten?Ik vind het een kromme redenering, die ons best wel wat geld gaat kosten, want bij de nieuwe mutualiteit geldt natuurlijk ook een wachttijd in de tandzorg-verzekering. De CM heeft ons trouwens nooit meegedeeld dat de adreswijziging door hen wordt beschouwd als een nieuwe inschrijving.Ik vind dit een spijtige manier van aanpakken, een admistratieve eigenaardigheid die sterk in het nadeel van de klant speelt.

Opgelost

Verandering contract Mediko plan

Wij (Ik en Stijn) hebben een Mediko plan afgesloten bij Cm in het jaar 2015. De Kinderen zijn dan nog maar 4 - 3 en 1 jaar. Dus beslissen om nog even te wachten met een Mediko plan af te sluiten tot dat ze 7 jaar zijn. (op aanraden van een bediende) want alle dokterskosten worden tot 7 jaar terug betaald. Onze dochter werd vorig jaar 6 en wij beslissen toch ook dit Mediko plan voor haar af te sluiten. Wij krijgen de opmerking dat ze alle 3 moeten aansluiten omdat dat een nieuwe regel is. Dus wij doen dat. Nu krijgen wij een mail met daarin een heel ander contract. De bediende heeft in de tijd gezegd dat we heel ons leven voor de prijs van de leeftijd dat we instappen een premie moeten betalen en dat die niet meer verhoogd. (tenzij indexering) Nu wordt het per leeftijdscategorie gezien. Dus hoe ouder je wordt hoe meer je betaalt. EN per verzekerde wordt er een franchise van 30 euro toegepast op de totale tegemoetkoming voor het wettelijk remgeld van alle prestaties uit eenzelfde kalenderjaar. Als ik even kort de rekening maak betalen we per jaar met ons 5 de volle 174,12 euro meer + de 30 euro franchise dat we per persoon moeten laten vallen.Mijn man heeft vandaag gebeld naar cm om te informeren of deze informatie klopt en of dit zomaar kan aangepast worden. Hij kreeg als antwoord dat dit is om het mediko plan te redden.

Afgesloten

Borstvoedingspremie

CM geeft de West-Vlaamse mama's een borstvoedingspremie van €250 aan mama's die 2 maand borstvoeding geven. In Oost-Vlaanderen, of andere provincies, bestaat deze premie niet. Ik vind dit als Oost-Vlaamse mama een oneerlijke manier van handelen.

Afgesloten

Regularisatie foutieve terugbetaling

Ik krijg per post een brief op datum van 22/12/2016 van CM.Er wordt beweerd dat ze op mijn vraag een nazicht hebben gedaan van de terugbetaling van 14 december 2015 van €58,22.De prestatie 301593(jaarlijks mondonderzoek tandarts) zou slechts 1 keer per kalenderjaar terugbetaalbaar zijn en dit zou mij al eens terugbetaald zijn op 20 februari 2015.Er wordt mij gevraagd om de €58,22 terug te betalen.Bij deze brief heb ik volgende bedenkingen/vragen:-Ze beweren dat ze op mijn vraag onderzoek gedaan hebben,ik heb dit echter nooit gevraagd?-Ik ben sinds juli 2016 niet meer aangesloten bij CM maar bij een ander ziekenfonds(VNZ).Kan men mij zomaar een terugbetaling eisen van een zogezegde fout die zij gemaakt hebben die al dateert van meer dan een jaar geleden en terwijl ik al 6 maand niet meer bij hun aangesloten ben?Dit lijkt alsof er nog geprobeerd wordt om mij nog geld te doen betalen omdat ik overgegaan ben naar een ander ziekenfonds.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform