Meest recente klachten

G. B.
1/08/2023

Gebrekkinge werking zonnepanelen

Beste, in de zomer 2022 werden er 12 zonnepanelen geïnstalleerd (4KWP in totaal) : 6 aan de oostzijde en 6 aan de westzijde. Aanvankelijk was er een probleem met het rendement van de panelen aan de westzijde. Na lang aandringen en een aantal e-mails en telefoontjes is er op 19 dec 22 een interventie geweest nl verwijderen van de optimizers aan de westzijde. De werknemers bevestigden mij tijdens de interventie tevens dat er een foutieve kabelaansluiting zou geweest zijn.Na deze interventie bleek het rendement van de 6 panelen aan de oostzijde quasi nihil te zijn . Ik heb alsdan meermaals gevraagd via e-mail naar een mogelijke verklaring hiervoor en een kopij van het verslag van de interventie van 19 december. Tot op heden heb ik hieromtrent geen enkele reactie verkregen.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
M. S.
12/05/2022

Annulatie levering zonnepanelen

Via Test-Aankoop werd uw firma geselecteerd voor een offerte van zonnepanelen.Op 18 februari ontvingen wij dan ook uw vertegenwoordiger voor een plaatsbezoek. Hij gaf ons een duidelijke uitleg over de zonnepanelen. Vermits we uiteraard geen zonnepanelen kunnen laten plaatsen als ons dak daarvoor niet geschikt is hebben wij hem expliciet gevraagd de staat van het dak te inspecteren. Hij heeft ons verzekerd dat dat helemaal in orde was. Hij heeft ook onze technische ruimte met zekeringkast en de kast met de meters geïnspecteerd en ons verzekerd dat de aansluiting zonder problemen kon verlopen.Enkele dagen later kregen wij de offerte die vermeldde : 'Volledige installatie en keuring' . Aangezien ons dak in orde was en er geen probleem was met de bekabeling dachten wij dat hierin alles begrepen was, eventueel ook de premieaanvraag.Op 2 maart krijg ik een mail van Test-Aankoop waarin stond : 'Offerte gecontroleerd en volledig in overeenstemming met het vooropgestelde lastenboek' en ' Als je de offerte aanvaardt verzekeren wij dat het werk zal worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst'.Ondertussen had jullie vertegenwoordiger gesuggereerd dat de bedrading eventueel langs de liftkoker kon, aangezien hij tijdens zijn dakbezoek had gezien dat er een paraboolantenne stond die via die weg blijkbaar naar een onderliggend appartement bekabeld was. Te dien einde heb ik contact genomen met de liftverantwoordelijke, die me zei dat dat technisch inderdaad mogelijk was, maar dat er wettelijk geen liftvreemde elementen in de liftschacht zich mogen bevinden. Dat had uw vertegenwoordiger ook wel kunnen weten en ons de moeite kunnen besparen. Daarenboven vind ik dat het niet aan ons is om uit te vissen hoe de bedrading van de zonnepanelen moet verlopen en als jullie dat niet zelf doen (eigenaardig) dan verwacht ik op zijn minst hiervoor professionele begeleiding.Op 25 april krijg ik bericht van de planning dat de zonnepanelen op 12 mei geïnstalleerd gaan worden.Te dien einde reserveer ik parkeerplaatsen (60 €) voor de kraan, zorg ik voor toegang tot het dak, annuleer ik een (reeds betaalde) daguitstap, maak ik de nodige afspraken met de bovenbuurvrouw.4/5 een mail van uw vertegenwoordiger met 2 opties : ofwel installeren van de zonnepanelen en later terugkomen voor de bekabeling (met meerkost !) ofwel uitstellen en eerst de mogelijkheden van bekabeling bekijken. Dit was voor mij niet aanvaardbaar, vermits ik alles in het werk had gesteld om de installatie te laten doorgaan en daarenboven (op mijn eigen kosten) een klusjesman had geëngageerd die een eenvoudige manier had gevonden voor de bedrading.Op 6 mei een mail van uw vertegenwoordiger met de boodschap dat ik zelf voor de bedrading moest zorgen en dat ze geen andere keuze hadden dan de plaatsing te annuleren als de bedrading niet verzekerd was en dat we dan een nieuwe afspraak moeten maken.Op maandag 9 mei (3 dagen voor de afgesproken datum) bel ik naar uw firma en de man van de planning zegt mij dat de installatie 12 mei niet doorgaat. Terwijl ik hemel en aarde heb bewogen om alles tijdig klaar te krijgen.Die zelfde dag komt er, op vraag van de bovenbuurvrouw voor een ander probleem, een dakwerker langs, aan wie ik ook zijn oordeel over de staat van het dak heb gevraagd. Zijn diagnose was duidelijk en ontnuchterend . Er waren veel blaren , de roofing panelen waren gekrompen en op verschillend plaatsen los. Een herstel of renovatie zou eerder vroeg dan laat noodzakelijk zijn.U begrijpt dat wij eerst het dak in goede staat willen vooraleer zonepanelen te laten leggen. Wanneer dit klaar zal zijn is moeilijk te voorspellen, maar kan wel een tijdje aanslepen.U wil ook begrijpen dat wij het vertrouwen in uw vertegenwoordiger hebben verloren (hetgeen afstraalt op uw firma). Daarom willen we, onverminderd een eventuele schade vergoeding, in ieder geval het voorschot terug krijgen dat wij reeds betaald hebben.Als het dak in orde is kunnen wij dan eventueel opnieuw contact opnemen. Uiteraard via een andere vertegenwoordiger. Hij heeft ons verkeerde informatie gegeven, ons in de waan gelaten dat alles in orde was en nagelaten ons te verwittigen dat de planning van de installatie was geannuleerd. Hij ging ook een technicus langs sturen om de situatie ter plaatse in te schatten, op wie wij nog altijd wachten.Met vriendelijk groeten,Mark Stoops

Opgelost
E. P.
5/12/2020

Tijdig plaatsen en keuring zonnepanelen

Beste, ik bestelde op 02/10/20 zonnepanelen volgens offerte 27/09/20, welke enkel simulatie terugdraaiende meter bevatte. Deze firma is door Test Aankoop aanbevolen in het kader van een groepsaankoop waarin ik heb deelgenomen. Nu wordt gemeld dat de zonnepanelen misschien kunnen geplaatst worden maar niet tijdig gekeurd. Kunt u bij de overheid aandringen op verlenging keuringsperiode wegens om volgende redenen1. Wegens Corona duren de werken langer om alle opgelegde veiligheidsmaatregelen tie te passen 2. Wegens Corona zijn er meerdere personen in quarantaine wat vertraging oplevert. 3. Wegens Corona is er een tijd niet gekeurd geworden. Dit proberen ze in te halen maar lukt niet, zeker niet met de tweede golf, quarantaine van personeelsleden enz.

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform