Terug

Annulatie levering zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. S.

Naar: Solar Power Systems BVBA

12/05/2022

Via Test-Aankoop werd uw firma geselecteerd voor een offerte van zonnepanelen.Op 18 februari ontvingen wij dan ook uw vertegenwoordiger voor een plaatsbezoek. Hij gaf ons een duidelijke uitleg over de zonnepanelen. Vermits we uiteraard geen zonnepanelen kunnen laten plaatsen als ons dak daarvoor niet geschikt is hebben wij hem expliciet gevraagd de staat van het dak te inspecteren. Hij heeft ons verzekerd dat dat helemaal in orde was. Hij heeft ook onze technische ruimte met zekeringkast en de kast met de meters geïnspecteerd en ons verzekerd dat de aansluiting zonder problemen kon verlopen.Enkele dagen later kregen wij de offerte die vermeldde : 'Volledige installatie en keuring' . Aangezien ons dak in orde was en er geen probleem was met de bekabeling dachten wij dat hierin alles begrepen was, eventueel ook de premieaanvraag.Op 2 maart krijg ik een mail van Test-Aankoop waarin stond : 'Offerte gecontroleerd en volledig in overeenstemming met het vooropgestelde lastenboek' en ' Als je de offerte aanvaardt verzekeren wij dat het werk zal worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst'.Ondertussen had jullie vertegenwoordiger gesuggereerd dat de bedrading eventueel langs de liftkoker kon, aangezien hij tijdens zijn dakbezoek had gezien dat er een paraboolantenne stond die via die weg blijkbaar naar een onderliggend appartement bekabeld was. Te dien einde heb ik contact genomen met de liftverantwoordelijke, die me zei dat dat technisch inderdaad mogelijk was, maar dat er wettelijk geen liftvreemde elementen in de liftschacht zich mogen bevinden. Dat had uw vertegenwoordiger ook wel kunnen weten en ons de moeite kunnen besparen. Daarenboven vind ik dat het niet aan ons is om uit te vissen hoe de bedrading van de zonnepanelen moet verlopen en als jullie dat niet zelf doen (eigenaardig) dan verwacht ik op zijn minst hiervoor professionele begeleiding.Op 25 april krijg ik bericht van de planning dat de zonnepanelen op 12 mei geïnstalleerd gaan worden.Te dien einde reserveer ik parkeerplaatsen (60 €) voor de kraan, zorg ik voor toegang tot het dak, annuleer ik een (reeds betaalde) daguitstap, maak ik de nodige afspraken met de bovenbuurvrouw.4/5 een mail van uw vertegenwoordiger met 2 opties : ofwel installeren van de zonnepanelen en later terugkomen voor de bekabeling (met meerkost !) ofwel uitstellen en eerst de mogelijkheden van bekabeling bekijken. Dit was voor mij niet aanvaardbaar, vermits ik alles in het werk had gesteld om de installatie te laten doorgaan en daarenboven (op mijn eigen kosten) een klusjesman had geëngageerd die een eenvoudige manier had gevonden voor de bedrading.Op 6 mei een mail van uw vertegenwoordiger met de boodschap dat ik zelf voor de bedrading moest zorgen en dat ze geen andere keuze hadden dan de plaatsing te annuleren als de bedrading niet verzekerd was en dat we dan een nieuwe afspraak moeten maken.Op maandag 9 mei (3 dagen voor de afgesproken datum) bel ik naar uw firma en de man van de planning zegt mij dat de installatie 12 mei niet doorgaat. Terwijl ik hemel en aarde heb bewogen om alles tijdig klaar te krijgen.Die zelfde dag komt er, op vraag van de bovenbuurvrouw voor een ander probleem, een dakwerker langs, aan wie ik ook zijn oordeel over de staat van het dak heb gevraagd. Zijn diagnose was duidelijk en ontnuchterend . Er waren veel blaren , de roofing panelen waren gekrompen en op verschillend plaatsen los. Een herstel of renovatie zou eerder vroeg dan laat noodzakelijk zijn.U begrijpt dat wij eerst het dak in goede staat willen vooraleer zonepanelen te laten leggen. Wanneer dit klaar zal zijn is moeilijk te voorspellen, maar kan wel een tijdje aanslepen.U wil ook begrijpen dat wij het vertrouwen in uw vertegenwoordiger hebben verloren (hetgeen afstraalt op uw firma). Daarom willen we, onverminderd een eventuele schade vergoeding, in ieder geval het voorschot terug krijgen dat wij reeds betaald hebben.Als het dak in orde is kunnen wij dan eventueel opnieuw contact opnemen. Uiteraard via een andere vertegenwoordiger. Hij heeft ons verkeerde informatie gegeven, ons in de waan gelaten dat alles in orde was en nagelaten ons te verwittigen dat de planning van de installatie was geannuleerd. Hij ging ook een technicus langs sturen om de situatie ter plaatse in te schatten, op wie wij nog altijd wachten.Met vriendelijk groeten,Mark Stoops

Berichten (3)

Solar Power Systems BVBA

Naar: M. S.

12/05/2022

Beste,De bekabeling is steeds het moeilijkste van een PV installatie. We doen dit STEEDS in overleg met de klant. Uit respect voor hun huis en omdat zij hun huis het beste kennen.Bij de heer Stoops gingen we de liftkoker mogen gebruiken (dit hebben we bij andere klanten ook reeds gedaan).Na aanvaarding van de offerte vraagt de Heer Stoops voor een ander kabeltraject. Daarenboven blijft dat het dak niet in goeie staat is. Hierdoor zitten we vast vandaag en kunnen de panelen niet plaatsen uiteraard.De heer Stoops mag mij contacteren als het dak in orde is en ik zal dan persoonlijk afspreken met hem ter plaatse om de installatie op voorhand met hem te overleggen.Zonnige groeten,Luc MartensDe Groen Golf is er!Snelle chat? Scan dit in met uw GSM:Solar Power SystemsSint Jobsesteenweg 502930 Brasschaat03/640.39.50luc@sps.beBE0661.661.546

M. S.

Naar: Solar Power Systems BVBA

12/05/2022

Mijnheer Martens,Uw versie klopt niet. Er is bij de voorstelling GEEN overleg geweest, alleen de mededeling dat er geen probleem zou zijn. Zelfs over het geveltraject, hetgeen blijkbaar jullie eerste voorkeur is werd niets gezegd. Het is pas na de aanvaarding van de offerte dat jullie vertegenwoordiger met het idee van de liftkoker op de proppen is gekomen, hetgeen ik dan onderzocht heb. Toen bleek dat deze constructie niet volgens de liftvoorschriften is heb ik, na samenspraak met de andere medebewoners, deze optie verworpen. Ik heb dus nooit gezegd dat jullie de liftkoker mochten gebruiken. Ik hoop dat die andere klanten er geen problemen mee krijgen want als de liftcontroleur dat opmerkt kan de lift afgekeurd worden.Mede door de vertrouwensbreuk, om redenen die ik heb aangehaald, blijf ik bij mijn verzoek om het voorschot terug te storten, zodat wij ook andere opties kunnen openhouden.Zonnige ? groeten,Mark Stoops

Solar Power Systems BVBA

Naar: M. S.

12/05/2022

U krijgt uw geld terug van zodra u onze kabels terug bezorgd.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform