Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
niet leveren van betaalde diensten
In augustus betalen wij de organisatie “jongerentravel” om onze kinderen, waaronder minderjarigen, te begeleiden op een 8-daagse reis naar Lloret de Mar. Alles wordt georganiseerd door jongerentravel en een 3-tal bussen gevuld met jongeren, velen minderjarig, vertrekt naar Lloret de Mar op 18/08/2025, waaronder een vriendengroepje van 8 personen waarbij onze zoon hoort. De taak van jongerentravel hun monitoren: elke dag aanwezig zijn, de activiteiten begeleiden en bij problemen onderweg of ter plaatse ondersteunen en coördineren, zodat de ouders in vol vertrouwen hun kinderen meegeven. Op dag 1 is er één jongen in hun groepje van 8 die te veel drinkt en zich ongepast agressief gedraagt in het hotel tegen het personeel en een toevallig passerende politiepatrouille. De politie legt een boete op van 5.000€ aan het hotel wegens overlast. Onze zoon en zijn beste vriend zijn op dat moment in een andere ontmoetingsplaats “de Boozers” aan het feesten met monitoren van jongerentravel en zijn zich van geen kwaad bewust. De ochtend erop worden zij vroeg gewekt uit hun slaap en verzocht om ASAP het hotel te verlaten, zonder enige refund. Nadien zal blijken uit mails met het hotel dat jongerentravel in samenspraak met het hotel beslist heeft om de gehele groep van 8 uit het hotel te zetten, zonder recuperatie van de som die elk van hen betaalden voor 8 dagen all-in! Maw zet jongerentravel 8 kinderen waaronder minderjarigen die onder hun hoede staan in Spanje op straat want het hotel dreigde om hun samenwerking met het hotel te stoppen. Meerdere telefonische gesprekken tussen de ouders konden en de monitoren ter plaatse konden niet baten. Dus dienden wij extra geld over te schrijven naar onze zoon in Spanje om een ander hotel te boeken. Om het geld van het hotel terug te vragen voor onze zoon en zijn vriend die niet aanwezig waren en dus geen verantwoordelijkheid noch betrokkenheid hebben in deze, en dus onterecht uit het hotel gezet werden, vroegen we nadien aan de betrokken monitoren om een getuigenis af te leggen dat onze zoon en zijn vriend bij hen aan het feesten waren. Net zoals een getuigenis van een verkeersongeval, een burgerplicht van elkeen. Ook dat weigerden deze monitoren? Niettegenstaande er gefilmd werd in de Boozers en een afgestempelde kaart ook aantonen dat onze kinderen daar daadwerkelijk waren op het moment van de calamiteiten van die ene andere jongen in het hotel. Een van de betrokken monitoren antwoordde zelfs dat zij geen enkel betrokkenheid wensen nog verantwoordelijkheid dragen over onze kinderen en zij enkel meegaan omdat ze dan als monitor van jongerentravel een gratis busreis en hotel krijgen met VIP tickets in de uitgangsgelegenheden. Maar dat zij verder geen enkele betrokkenheid willen met onze jongeren. En de organisatie jongerentravel steunt en verdedigt deze monitoren. In de recensies van jongerentravel zie je dat dit soort gedrag en gebrek aan empathie of verantwoordelijkheid de norm is bij jongerentravel. Een organisatie die ouders betalen, ervan uitgaande dat onze minderjarige kinderen veilig en begeleid op reis kunnen gaan met hun vrienden. Ter info, wij kunnen de mail van het hotel voorleggen waarin deze bevestigd dat het in samenspraak was met jongerentravel dat onze kinderen uitgezet werden. Maar ook een filmpje opgenomen op het moment van de feiten in de boozers om de aanwezigheid van onze kinderen aldaar te bevestigen, net zoals dat afgestempeld kaartje. Hoe dan ook neemt jongerentravel geen enkel verantwoordelijkheid noch actie en werkt verder met die monitoren die absoluut niet bekwaam zijn en enkel meegaan voor een gratis reisje … Wij willen dit bekend maken om herhaling te voorkomen
onmiddellijke annulering aan buitensporige kost
Na uitvoerig telefonisch overleg van 1 vd 4 ouders met Jongerentravel (JT), werd een reis naar Kos aangeraden… Daar zou er geen beperking van leeftijd zijn om deel te nemen aan de “avondactiviteiten” voor onze 15 jarige. Boeking dient zeer snel te gebeuren door anderen ( max 4u beschikbaar) en wordt dus snel snel gedaan. Dag nadien blijkt de reis niet beschikbaar en worden er alternatieven aangeboden via mail ( waarvan 1 terugkomst 2/9 terwijl kinderen schoolplichtig zijn). Er wordt dus door die andere moeder bevestigd. Wanneer ik contract volledig lees, merk ik op dat het illegaal is om als 15 jarige aan de geboekte activiteiten deel te nemen ( staat in hun eigen contract). Ik bel onmiddellijk met JT om reis te annuleren. Er is nog niets betaald. JT is weinig begripvol ondanks het feit dat we door hen verkeerd zijn geadviseerd . Er wordt een factuur van 371€!!! verstuurd voor de onmiddellijke annulering ( dag nadien van opsturen contract)… Mijns inziens volledig buiten proportie en ik wens dus dat hoge bedrag in geen geval te betalen.
geen annulatie bij mentale problemen
Beste, mijn zoon had samen in een groep een zomerkamp geboekt en betaald naar callella,die dan onder druk van de groep gewijzigd werd naar kroatie.hij heeft een bipolaire aandoening en zat in een depressieve periode waardoor hij niet meekon op reis.het is nu zo dat protections verzekeringen wegens psychische problemen geen goedkeuring gaf tot terugbetaling , alhoewel we een annulatieverzekering hebben bijbetaald in januari 2021.ik vind het zeer jammer in tijden waarbij mentale gezondheid zo in de media komt dat ik zoveel geld verlies en dat omdat ik mijn zoon wil helpen. kan dit nog herbeken worden, want de psychiater heeft effectief de diagnose bipolariteit gesteld en afgeraden om dit kamp mee te volgen , 10 dagen zover van huis en dat wanneer hij zich niet goed in zijn vel voelt.
problemen met terugbetaling
Jongerentravel weigert tegoedbonnen uit te keren en stuurt jongeren op feestreis naar Bulgarije.In navolging van onderstaande klacht opgemaakt door Sabine Janssens, de mama van Laenja Pieyns, wilik, Fauve Van Melckebeke mij daarbij aansluiten. Ook ik wens officieel een klacht in te dienen tegenJongerentravel.Dochter van 19 boekt met haar vriendinnen een all-in ‘feestreis’ naar Sunny Beach (Bulgarije) metJongerentravel , van 2/7 tot 9/7. Dochter vraag op 13/5 annulatie met tegoedbon. Wordt niet aanvaarddoor Jongerentravel. Zij dienen annulatiekosten te betalen. Tegoedbon enkel toegekent indien negatiefreisadvies (wet stipuleert anders). Wij vragen 19/6 (3 weken voor afreisdatum) opnieuw annulatie aangezien negatief reisverbod naar Bulgarije. Jongerentravel weigert tegoedbon uit te keren en stuurannulatiefactuur ten bedrage van de totale reisfactuur , zijnde 764€.Mijn vragen/Klachten:? Hebben wij in dit geval recht op tegoedbon, gezien de omstandigheden een belangrijke impacthebben op de pakketreis?? Indien wij geen recht hebben op een tegoedbon, welke annulatiekosten zijn wij verschuldigd?Eerste aanvraag tot annulatie van mijn dochter op 13/5 en schriftelijke annulatie van mijn kant op12 & 19/6.Mijn voorstel tot oplossingen:1. Tegoedbon (maar ik vermoed dat dit niet meer mogelijk zou zijn)2. Alternatief : betalen annulatiekost zoals aangegeven op 13/5, zijnde 169€ (zie bijlage 1).--------------------- Hieronder vindt u een chronologische beschrijving van de situatie: (Detail communicatieis toegevoegd in bijlagen)13/05 (zie bijlage 1) :? dochter geeft aan in e-mail dat zij de reis wenst te annuleren en vraagt inzicht in demogelijkheden.? Jongerentravel antwoord dat zij enkel recht hebben op een tegoedbon indien negatiefreisadvies van de overheid.Dochter wil niet reizen en gebruik maken van een tegoedbon, zoals de wet voorschrijft en laat ditook telefonisch weten. Zij melden nogmaals dat ze geen recht heeft op een tegoedbon. Aangezienzij zelf dient te werken om haar reis te bekostigen, beslist samen met haar vriendinnen, nog wat tewachten, gezien er hoogstwaarschijnlijk geen reizen zullen toegelaten worden. Ook de reis van haarjongere broer (Kazou) in het buitenland (Italië) in dezelfde week is geannuleerd en volledigterugbetaald. 11/6/2020 (zie bijlage 2) : Mijn dochter ontvangt van Jongerentravel een communicatie met de melding“Wat zijn we blij dat we jullie deze mail kunnen sturen, want jij kan deze zomer met ons mee opvakantie! Wij kijken er alvast naar uit en jij hopelijk ook! “12/6 (zie bijlage 2) : Ik neem, als ouder, telefonisch contact op met de organisatie, om duidelijkheid tekrijgen rond de annulatievoorwaarden. Daarbij laat ik hen weten dat ik beroep wil doen op detegoedbon, gezien op dat moment (3 weken vóór afreisdatum) het duidelijk is dat de reis niet kandoorgaan (geen toegang tot Bulgarije, geen vliegtuigen, en al zeker geen feestreis). Ik krijg te horen dat‘de overheid altijd te laat reageert en reizen naar Bulgarije wel toegelaten zijn. Als ik zeg dat ik de reiswens te annuleren en een tegoedbon vraag, krijg ik de melding dat ik geen recht heb op een tegoebonals ik de reis annuleer en de annulatiekosten dien te betalen en dit zal waarschijnlijk al meer zijn dat hettotale voorschot van 381€ dat u nu reeds betaald heeft (wetende dat de totale reis 764€ kost). Als ikvraag wat ik kan doen:? De volledige reissom betalen? Het contract annuleren en de annulatiekosten betalen. Ik kan geen beroep doen op eentegoedbon.Naar aanleiding van dit telefonisch gesprek, mail ik mijn ongenoegen naar info@jongerentravel.be (ziebijlage ).13/6 (bijlage 2) : wij ontvangen antwoord van Jongerentravel met de melding dat de ‘site van deoverheid niet accuraat is’ en ‘Indien wij op welk ogenblik dan ook van mening zijn dat wij een risiconemen, dan zullen wij niet aarzelen en beslissen om de reizen te annuleren.’.15/6 : overheid maakt nieuwe maatregelen bekend.19/6 (bijlage 2) : wij krijgen geen nieuws van Jongerentravel en op de portaalsite is nog steeds geenverdere informatie beschikbaar (geen vluchtgegevens, geen info over de reis’. Bij het nalezen van dereisadviezen van de FOD, lees ik dat reizen is toegestaan, mits 14 dagen quarantaine en eten op dehotelkamer. Ik stuur een e-mail naar info@jongerentravel met opnieuw het verzoek om de reis teannuleren en een tegoedbon aan te vragen.Nota : de wet van 19 maart , waar een tegoedbon kan gevraagd worden voor een geannulleerde reis,was van kracht van 20/3 tem 19/6.22/6 (bijlage 2) : Wij ontvangen een mail terug met de vermelding dat de quarantaine wordt opgehevenen wij de reis kunnen annuleren om persoonlijke redenen en de verzekering niet tussenkomt.28/6 (bijlage 2): ik stuur nogmaals een e-mail met de vraag om een tegoedbon voor de geannuleerdereis. Wij krijgen de vraag terug of we de reis wensen te annuleren (terwijl wij dit schriftelijk reedsgemeld hebben op 19/6 en mijn dochter zelfs 13/5. Verschillende e-mails heen & weer (zie bijlage) en ikverzoek eveneens om dit geschil op te lossen via ‘een aanvraag tot verzoening’ via degeschillencommissie voor reizen. Zij melden dat wij geen recht hebben en het volledige annulatiebedragdienen te betalen. Mijn dochter ontvangt op 28/6 (zie bijlage 3) een annulatiefactuur voor een bedrag van het totalereisbedrag zijnde 764€.
Jongerentravel weigert tegoedbonnen uit te keren en stuurt jongeren op feestreis naar Bulgarije.
In navolging van onderstaande klacht opgemaakt door Sabine Janssens, de mama van Laenja Pieyns, willen ik mij daarbij aansluiten. Ook ik wens officieel een klacht in te dienen tegen Jongerentravel. Ik heb ook contact gehad met Jongerentravel via telefoon en mail. In bijlage kan u dit terugvinden.Dochter van 19 boekt met haar vriendinnen een all-in ‘feestreis’ naar Sunny Beach (Bulgarije) met Jongerentravel , van 2/7 tot 9/7. Dochter vraag op 13/5 annulatie met tegoedbon. Wordt niet aanvaard door Jongerentravel. Zij dienen annulatiekosten te betalen. Tegoedbon enkel toegekent indien negatief reisadvies (wet stipuleert anders). Wij vragen 19/6 (3 weken voor afreisdatum) opnieuw annulatie aan gezien negatief reisverbod naar Bulgarije. Jongerentravel weigert tegoedbon uit te keren en stuur annulatiefactuur ten bedrage van de totale reisfactuur , zijnde 764€. Mijn vragen/Klachten: • Hebben wij in dit geval recht op tegoedbon, gezien de omstandigheden een belangrijke impact hebben op de pakketreis?• Indien wij geen recht hebben op een tegoedbon, welke annulatiekosten zijn wij verschuldigd? Eerste aanvraag tot annulatie van mijn dochter op 13/5 en schriftelijke annulatie van mijn kant op 12 & 19/6. Mijn voorstel tot oplossingen: 1. Tegoedbon (maar ik vermoed dat dit niet meer mogelijk zou zijn)2. Alternatief : betalen annulatiekost zoals aangegeven op 13/5, zijnde 169€ (zie bijlage 1).--------------------- Hieronder vindt u een chronologische beschrijving van de situatie: (Detail communicatie is toegevoegd in bijlagen) 13/05 (zie bijlage 1) : • dochter geeft aan in e-mail dat zij de reis wenst te annuleren en vraagt inzicht in de mogelijkheden. • Jongerentravel antwoord dat zij enkel recht hebben op een tegoedbon indien negatief reisadvies van de overheid. Dochter wil niet reizen en gebruik maken van een tegoedbon, zoals de wet voorschrijft en laat di took telefonisch weten. Zij melden nogmaals dat ze geen recht heeft op een tegoedbon. Aangezien zij zelf dient te werken om haar reis te bekostigen, beslist samen met haar vriendinnen, nog wat te wachten, gezien er hoogstwaarschijnlijk geen reizen zullen toegelaten worden. Ook de reis van haar jongere broer (Kazou) in het buitenland (Italië) in dezelfde week is geannuleerd en volledig terugbetaald. 11/6/2020 (zie bijlage 2) : Mijn dochter ontvangt van Jongerentravel een communicatie met de melding “Wat zijn we blij dat we jullie deze mail kunnen sturen, want jij kan deze zomer met ons mee op vakantie! Wij kijken er alvast naar uit en jij hopelijk ook! “ 12/6 (zie bijlage 2) : Ik neem, als ouder, telefonisch contact op met de organisatie, om duidelijkheid te krijgen rond de annulatievoorwaarden. Daarbij laat ik hen weten dat ik beroep wil doen op de tegoedbon, gezien op dat moment (3 weken vóór afreisdatum) het duidelijk is dat de reis niet kan doorgaan (geen toegang tot Bulgarije, geen vliegtuigen, en al zeker geen feestreis). Ik krijg te horen dat ‘de overheid altijd te laat reageert en reizen naar Bulgarije wel toegelaten zijn. Als ik zeg dat ik de reis wens te annuleren en een tegoedbon vraag, krijg ik de melding dat ik geen recht heb op een tegoebon als ik de reis annuleer en de annulatiekosten dien te betalen en dit zal waarschijnlijk al meer zijn dat het totale voorschot van 381€ dat u nu reeds betaald heeft (wetende dat de totale reis 764€ kost). Als ik vraag wat ik kan doen: • De volledige reissom betalen • Het contract annuleren en de annulatiekosten betalen. Ik kan geen beroep doen op een tegoedbon. Naar aanleiding van dit telefonisch gesprek, mail ik mijn ongenoegen naar info@jongerentravel.be (zie bijlage ). 13/6 (bijlage 2) : wij ontvangen antwoord van Jongerentravel met de melding dat de ‘site van de overheid niet accuraat is’ en ‘Indien wij op welk ogenblik dan ook van mening zijn dat wij een risico nemen, dan zullen wij niet aarzelen en beslissen om de reizen te annuleren.’.15/6 : overheid maakt nieuwe maatregelen bekend. 19/6 (bijlage 2) : wij krijgen geen nieuws van Jongerentravel en op de portaalsite is nog steeds geen verdere informatie beschikbaar (geen vluchtgegevens, geen info over de reis’. Bij het nalezen van de reisadviezen van de FOD, lees ik dat reizen is toegestaan, mits 14 dagen quarantaine en eten op de hotelkamer. Ik stuur een e-mail naar info@jongerentravel met opnieuw het verzoek om de reis te annuleren en een tegoedbon aan te vragen. Nota : de wet van 19 maart , waar een tegoedbon kan gevraagd worden voor een geannulleerde reis, was van kracht van 20/3 tem 19/6. 22/6 (bijlage 2) : Wij ontvangen een mail terug met de vermelding dat de quarantaine wordt opgeheven en wij de reis kunnen annuleren om persoonlijke redenen en de verzekering niet tussenkomt. 28/6 (bijlage 2): ik stuur nogmaals een e-mail met de vraag om een tegoedbon voor de geannuleerde reis. Wij krijgen de vraag terug of we de reis wensen te annuleren (terwijl wij dit schriftelijk reeds gemeld hebben op 19/6 en mijn dochter zelfs 13/5. Verschillende e-mails heen & weer (zie bijlage) en ik verzoek eveneens om dit geschil op te lossen via ‘een aanvraag tot verzoening’ via de geschillencommissie voor reizen. Zij melden dat wij geen recht hebben en het volledige annulatiebedrag dienen te betalen. Mijn dochter ontvangt op 28/6 (zie bijlage 3) een annulatiefactuur voor een bedrag van het totale reisbedrag zijnde 764€. Mijn vragen/Klachten: • Hebben wij in dit geval recht op tegoedbon, gezien de omstandigheden een belangrijke impact hebben op de pakketreis?• Indien wij geen recht hebben op een tegoedbon, welke annulatiekosten zijn wij verschuldigd? Mondelinge annulatie van mijn dochter op 13/5 en schriftelijke annulatie van mijn kant op 12 & 19/6.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten