In navolging van onderstaande klacht opgemaakt door Sabine Janssens, de mama van Laenja Pieyns, willen ik mij daarbij aansluiten. Ook ik wens officieel een klacht in te dienen tegen Jongerentravel. Ik heb ook contact gehad met Jongerentravel via telefoon en mail. In bijlage kan u dit terugvinden.Dochter van 19 boekt met haar vriendinnen een all-in ‘feestreis’ naar Sunny Beach (Bulgarije) met Jongerentravel , van 2/7 tot 9/7. Dochter vraag op 13/5 annulatie met tegoedbon. Wordt niet aanvaard door Jongerentravel. Zij dienen annulatiekosten te betalen. Tegoedbon enkel toegekent indien negatief reisadvies (wet stipuleert anders). Wij vragen 19/6 (3 weken voor afreisdatum) opnieuw annulatie aan gezien negatief reisverbod naar Bulgarije. Jongerentravel weigert tegoedbon uit te keren en stuur annulatiefactuur ten bedrage van de totale reisfactuur , zijnde 764€. Mijn vragen/Klachten: • Hebben wij in dit geval recht op tegoedbon, gezien de omstandigheden een belangrijke impact hebben op de pakketreis?• Indien wij geen recht hebben op een tegoedbon, welke annulatiekosten zijn wij verschuldigd? Eerste aanvraag tot annulatie van mijn dochter op 13/5 en schriftelijke annulatie van mijn kant op 12 & 19/6. Mijn voorstel tot oplossingen: 1. Tegoedbon (maar ik vermoed dat dit niet meer mogelijk zou zijn)2. Alternatief : betalen annulatiekost zoals aangegeven op 13/5, zijnde 169€ (zie bijlage 1).--------------------- Hieronder vindt u een chronologische beschrijving van de situatie: (Detail communicatie is toegevoegd in bijlagen) 13/05 (zie bijlage 1) : • dochter geeft aan in e-mail dat zij de reis wenst te annuleren en vraagt inzicht in de mogelijkheden. • Jongerentravel antwoord dat zij enkel recht hebben op een tegoedbon indien negatief reisadvies van de overheid. Dochter wil niet reizen en gebruik maken van een tegoedbon, zoals de wet voorschrijft en laat di took telefonisch weten. Zij melden nogmaals dat ze geen recht heeft op een tegoedbon. Aangezien zij zelf dient te werken om haar reis te bekostigen, beslist samen met haar vriendinnen, nog wat te wachten, gezien er hoogstwaarschijnlijk geen reizen zullen toegelaten worden. Ook de reis van haar jongere broer (Kazou) in het buitenland (Italië) in dezelfde week is geannuleerd en volledig terugbetaald. 11/6/2020 (zie bijlage 2) : Mijn dochter ontvangt van Jongerentravel een communicatie met de melding “Wat zijn we blij dat we jullie deze mail kunnen sturen, want jij kan deze zomer met ons mee op vakantie! Wij kijken er alvast naar uit en jij hopelijk ook! “ 12/6 (zie bijlage 2) : Ik neem, als ouder, telefonisch contact op met de organisatie, om duidelijkheid te krijgen rond de annulatievoorwaarden. Daarbij laat ik hen weten dat ik beroep wil doen op de tegoedbon, gezien op dat moment (3 weken vóór afreisdatum) het duidelijk is dat de reis niet kan doorgaan (geen toegang tot Bulgarije, geen vliegtuigen, en al zeker geen feestreis). Ik krijg te horen dat ‘de overheid altijd te laat reageert en reizen naar Bulgarije wel toegelaten zijn. Als ik zeg dat ik de reis wens te annuleren en een tegoedbon vraag, krijg ik de melding dat ik geen recht heb op een tegoebon als ik de reis annuleer en de annulatiekosten dien te betalen en dit zal waarschijnlijk al meer zijn dat het totale voorschot van 381€ dat u nu reeds betaald heeft (wetende dat de totale reis 764€ kost). Als ik vraag wat ik kan doen: • De volledige reissom betalen • Het contract annuleren en de annulatiekosten betalen. Ik kan geen beroep doen op een tegoedbon. Naar aanleiding van dit telefonisch gesprek, mail ik mijn ongenoegen naar info@jongerentravel.be (zie bijlage ). 13/6 (bijlage 2) : wij ontvangen antwoord van Jongerentravel met de melding dat de ‘site van de overheid niet accuraat is’ en ‘Indien wij op welk ogenblik dan ook van mening zijn dat wij een risico nemen, dan zullen wij niet aarzelen en beslissen om de reizen te annuleren.’.15/6 : overheid maakt nieuwe maatregelen bekend. 19/6 (bijlage 2) : wij krijgen geen nieuws van Jongerentravel en op de portaalsite is nog steeds geen verdere informatie beschikbaar (geen vluchtgegevens, geen info over de reis’. Bij het nalezen van de reisadviezen van de FOD, lees ik dat reizen is toegestaan, mits 14 dagen quarantaine en eten op de hotelkamer. Ik stuur een e-mail naar info@jongerentravel met opnieuw het verzoek om de reis te annuleren en een tegoedbon aan te vragen. Nota : de wet van 19 maart , waar een tegoedbon kan gevraagd worden voor een geannulleerde reis, was van kracht van 20/3 tem 19/6. 22/6 (bijlage 2) : Wij ontvangen een mail terug met de vermelding dat de quarantaine wordt opgeheven en wij de reis kunnen annuleren om persoonlijke redenen en de verzekering niet tussenkomt. 28/6 (bijlage 2): ik stuur nogmaals een e-mail met de vraag om een tegoedbon voor de geannuleerde reis. Wij krijgen de vraag terug of we de reis wensen te annuleren (terwijl wij dit schriftelijk reeds gemeld hebben op 19/6 en mijn dochter zelfs 13/5. Verschillende e-mails heen & weer (zie bijlage) en ik verzoek eveneens om dit geschil op te lossen via ‘een aanvraag tot verzoening’ via de geschillencommissie voor reizen. Zij melden dat wij geen recht hebben en het volledige annulatiebedrag dienen te betalen. Mijn dochter ontvangt op 28/6 (zie bijlage 3) een annulatiefactuur voor een bedrag van het totale reisbedrag zijnde 764€. Mijn vragen/Klachten: • Hebben wij in dit geval recht op tegoedbon, gezien de omstandigheden een belangrijke impact hebben op de pakketreis?• Indien wij geen recht hebben op een tegoedbon, welke annulatiekosten zijn wij verschuldigd? Mondelinge annulatie van mijn dochter op 13/5 en schriftelijke annulatie van mijn kant op 12 & 19/6.