Terug

Bagage werd 5 dagen later geleverd én beschadigd

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Bagages

Klacht

A. A.

Naar: ITA Airways

26/08/2025

Geachte mevrouw/heer Op 19 juli 2025 vlogen we met uw maatschappij op vlucht nr. AZ165 van Brussel Zaventem naar Rome Fiumicino. Bij aankomst op de luchthaven Rome Fiumicino werd onze bagage, die op de luchthaven Brussel Zaventem was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan ons teruggegeven. We hebben onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven Rome Fiumicino aangifte gedaan van het verlies van onze bagage. Deze situatie veroorzaakte aanzienlijke verstoring van onze reisplannen en had een directe negatieve invloed op onze vakantie. Vanwege de problemen met de bagage bij aankomst op de luchthaven verloren we namelijk direct meerdere uren met het zoeken naar hulp en opheldering. Hierdoor misten we de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer en waren we genoodzaakt extra kosten te maken voor een taxirit, waardoor we pas na middernacht bij onze accommodatie aankwamen. Op zondag 20 juli kregen we om 11u ’s morgens bericht dat de koffer gevonden was en om 19u ’s avonds zou afgeleverd worden aan onze Airbnb. Helaas was dit niet het geval. In de daaropvolgende dagen verloren we opnieuw kostbare tijd met pogingen om onze bagage te traceren en terug te krijgen, want zelf ontvingen we niks van communicatie hieromtrent, maar ook door het voortijdig terugkeren naar onze Airbnb in afwachting van de mogelijke komst van de koerier. Bij gebrek aan onze persoonlijke bezittingen, moesten we aankopen doen om te voorzien in de eerste levensbehoeften. Ook dit leverde weer tijdsverlies op, want shoppen was niet onmiddellijk hoe we een trip naar Rome ingevuld wilden zien worden. De bagage, volledig onbruikbaar geworden door schade, werd pas op 24 juli 2025 terugbezorgd. Deze hele beproeving wierp een schaduw over onze vakantie — een reis waar we na een jaar hard werken erg naar hadden uitgekeken. Het tijdverlies en de bijkomende stress hadden een aanzienlijke invloed op de kwaliteit van ons verblijf in Rome. Overeenkomstig het Verdrag van Montreal, waaraan Europese luchtvaartmaatschappijen zoals ITA Airways zijn gebonden, hebben passagiers recht op een financiële compensatie voor de vertraging, schade en het daaruit voortvloeiende ongemak. Jullie stelden voor om ons met een vervoersvoucher van 190 €, binnen het jaar te gebruiken, te compenseren. De voorgestelde voucher is voor ons geen acceptabele oplossing. Niet alleen schiet deze tekort in het compenseren van de geleden schade en het ongemak, maar hij is ook niet praktisch: wij weten niet wanneer onze volgende reis zal plaatsvinden, noch of deze per vliegtuig zal zijn of met uw luchtvaartmaatschappij. Om deze redenen verzoeken wij om een financiële vergoeding conform de toepasselijke internationale regelgeving. Wij vertrouwen er nogmaals op dat u deze kwestie met de nodige ernst zult behandelen en zien uw reactie met belangstelling tegemoet. Indien we binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord hebben ontvangen, behouden wij ons het recht voor juridische stappen te ondernemen om onze rechten te beschermen. Met vriendelijke groet


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform