Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
'Voorstel' wordt zonder toelating omgezet in contract
Beste heer, beste mevrouwOp 27 december 2022 kreeg ik telefoon van een medewerker van Besparenkan.be met een voorstel voor een voordeliger contract voor gas en elektriciteit. (Ik heb de volledige naam van die medewerker.) Hij stelde een overstap naar Engie voor Engie zou immers goedkoper zijn op dat moment en ik zou slechts 107,24 € per maand moeten betalen. Ik kon dat bedrag moeilijk geloven, want alle energieprijzen waren zo sterk gestegen, maar de medewerker verzekerde me dat die info correct was.Ik gaf aan dat het voor mij geen goed moment was om de informatie nauwkeurig te bekijken, dus zei dat ik eerst rustig zelf alle info wilde vergelijken met mijn contract dat ik op dat moment nog had (bij Elegant). Ik zei duidelijk en herhaaldelijk dat ik nog op niets wilde intekenen maar graag een e-mail wou met alle informatie zodat ik het allemaal rustig kon nakijken. De man zei dat, als ik mijn initialen zette op de e-mail die ik net had aangekregen, dat ik het voorstel kon downloaden en 2 weken had om het te bekijken en er alsnog op in te tekenen - ook al had de e-mail de naam 'contractvoorstel'. Ik moest gewoon 'even' mijn initialen zetten. Dat deed ik dus. Na het gesprek kreeg ik echter een mail met als titel 'Bevestiging van uw contract'...Uiteraard was ik erg kwaad ik had duidelijk en herhaaldelijk gezegd dat ik nog geen contract wilde. De medewerker had me op geen enkel moment gezegd dat 'mijn initialen zetten' ook betekende effectief íntekenen op dat contract. Besparenkan.be heeft me erin geluisd, er zijn geen andere woorden voor.Weliswaar was het de meneer van Besparenkan.be gewoon om zijn commissie te doen. Het is erg dat foutieve informatie geven, leugens vertellen, iemand een duurder contract aansmeren zomaar kan terwijl Besparenkan.be op zijn hoofdpagina op de website verklaart 'duidelijkheid te scheppen', 'een persoonlijke energievergelijking te maken' en 'scherpe tarieven' aan te bieden...Aangezien ik - zoals reeds aangegeven aan de medewerker - geen tijd had in die voor mij drukke periode om op een rustige manier alles zelf te kunnen nalezen, besloot ik om het contract te herroepen om nadien alsnog zélf een beslissing te kunnen maken. Ik volgde de instructies in de bevestigingsmail van Besparenkan.be met 6 pdf's met de hoofding van Engie op: ik schreef dus een brief naar Engie binnen de termijn van 14 kalenderdagen. Ik deed dat net zoals het in de voorwaarden staat, maar besliste om die brief aangetekend te sturen, uit extra voorzorg.Nadien ontving ik geen e-mails meer, noch van Besparenan.be, noch van Engie. Ik ging ervanuit dat alles in orde was, dat ik het contract bij Engie had herroepen en mijn contract bij Elegant dus gewoon verder liep. Ik besteedde er verder geen aandacht aan, maar zag in februari een mail van 25/01 met een welkomstwoord van Engie. De overstap was dus wel degelijk uitgevoerd. Daarvoor sta ik ook in contact met Engie, ook zij gingen hier in de fout.Dit is een heel vervelende situatie, een waarin ik al héél veel tijd en energie heb gestoken, waardoor ik nachten niet heb kunnen slapen en me heel slecht heb gevoeld.Ik mailde naar Besparenkan.be met mijn klacht, maar kreeg een kort mailtje terug van een medewerker die het 'spijtig vond dat het contact met zijn collega niet was zoals ik gewenst had' en voor de rest de schuld bij Engie legde. Ik belde vervolgens enkele keren met Besparenkan.be deed mijn verhaal en werd nadien wel enkele keren opgebeld door een andere werknemer. Hij ging er helemaal mee akkoord dat ik niet correct was behandeld en dat het 'voorstel' om naar Engie over te stappen onheus was, omdat diens prijzen op dat moment ongeveer dubbel zo hoog waren als die van Elegant. Hij las me de prijzen voor en ik kon het niet geloven naast het feit dat ik erin was geluisd werd er me ook nog eens een veel duurder contract aangesmeerd. Die werknemer van Besparenkan.be stelde me dus opnieuw een overstap naar Elegant voor. Opdat ik zelf de informatie nogmaals zou kunnen doorlezen stuurde hij me eind februari een e-mail met effectief een voorstel, geen contract. Er stond duidelijk te lezen: 'Opgelet, deze e-mail is nog geen leveringscontract.' Een overzicht met het voorstel sturen gaat dus wel degelijk, in tegenstelling tot wat de eerste medewerker van Besparenkan.be me wijsmaakte.Ondertussen zit ik terug bij Elegant maar heb ik dus iets meer dan 3 maanden een contract gehad dat me nooit aangesmeerd had moeten worden. Ik zou volgens Besparenkan.be zogezegd maar 107 euro per maand moeten betalen bij Engie, maar kreeg ondertussen wel een eindafrekening van meer dan 530 euro voor de 3 maanden dat ik - ongewild - bij hen energie afnam. De praktijk van Besparenkan.be is schandalig en ronduit illegaal. Kan Besparenkan.be klanten a.u.b. niét misleiden en hen pas laten intekenen wanneer ze álle informatie duidelijk én volledig hebben gekregen? Ik verwacht een compensatie van Besparenkan.be. Met vriendelijke groeten,Marlies Thomaere
Agressieve verkoop strategie
Beste, Ik werd op woensdag 01-03-2023 gebeld door besparenkan.be met de vraag of ik interesse had om over te stappen naar een goedkopere energie contract. Ik had interesse maar nadat ik de offerte zag, heb ik deze geweigerd. Vervolgens werd ik vrijdag 03-03-2023 terug gebeld, door dezelfde persoon, en er werd een betere offerte belooft, maar dan moest ik wel de offerte meteen accepteren. Na meerdere keren gevraagd te hebben of het om een offerte ging, of om een contract, werd mij iedere keer duidelijk gemaakt dat het om een offerte ging en niet om een contract. Ook toen gevraagd werd dat ik moest tekenen, heb ik de persoon aan de telefoon gevraagd of ik voor een offerte tekende, of voor een contract. Zij vertelde me dat het om een offerte ging en dat er eerst vanuit de leverancier de vraag zou komen om de EAN nummers door te geven. Met die melding vertrouwde ik de persoon en tekende de offerte. Dit bleek achteraf te gaan om een contract en de EAN nummers heb ik nooit doorgegeven. Inmiddels heb ik de procedure gestart om het terug te draaien, maar dit is in mijn ogen pure oplichting.
Ze vallen me lastig
BesteIk heb me niet ingeschreven voor 'besparen kan'. Ik wil dus geen lid zijn. Ik word al van 4 januari bijna dagelijks opgebeld. Na herhaaldelijk te vragen om mij niet meer op te bellen, blijven ze me opbellen. Stop dit aub. Alvast bedankt. Met vriendelijke groeten
Overstappen elektriciteit leverancier
Beste, Besparenkan nam contact met mij ivm goedkoper tarief, nu bij Elegant, ik was bij Engie, ik zou 15€ minder moeten betalen bij Elegant dan bij Engie, ik krijg mijn eerste afrekening van de maand en ik moest, ongeveer 4€ meer betalen dan bij Engie, ik kon niet meer terug naar Engie omdat Elegant mij geen maandbedrag konden geven, ik moest eerst een maand aangesloten zijn? Ik heb nog aangedrongen om toch een maandbedrag te krijgen maar niets lukte. dus: ik vertrek bij Engie omdat mij verteld werd dat die bij Elegant goedkoper zijn, maar niets is minder waar, als dat zo bij iedere burger gebeurt, dan is iedereen gesjost.Leugens vertellen ja.
besparen kan en aansmeren nieuwe leverancier
Beste,Ik ben dinsdagavond 29/6/2021 rond 17.40 opgebeld door Besparen Kan, ze hadden zeer vaak mijn vrouw gebeld maar ze stuurde de firma naar mij door. Tijdens dit gesprek hadden ze het over betere voorwaarden voor de energieleverancier. Ze zouden een voorstel versturen per mail maar 5 minuten hierna kreeg ik al een orderbevestiging, twee dagen later een contract van de nieuwe leverancier dat vanaf augustus begint te lopen.Ik klaag op de eerste plaats het 'stalkinggedrag' van deze firma aan maar vooral het gebrek aan tijd om een contractvoorstel door te nemen en heel snel een orderbevesting door te sturen.Ik heb gegoogled en kom nog kwade reacties met eenzelfde karakter tegen. Ik heb ook uitleg gevraagd maar niet gekregen.Wat raadt u aan om te ondernemen en te voorkomen dat anderen gecontacteerden hetzelfde meemaken?Met vriendelijke groeten,Jos Hermans
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten