Eco-score wordt Green-score: nieuw label van Colruyt voor de milieu-impact van producten
Colruyt-groep vervangt de Eco-score door een nieuw milieulabel: de Green-score. Onze experte legt uit wat er verandert op het vlak van de beoordeling van de milieu-impact van voedingsmiddelen.
Wat is de Green-score van Colruyt?
Vanaf dit najaar krijgt de Eco-score bij Colruyt Group een nieuwe naam: Green-score. Het Franse consortium dat het label beheert, voert die naamsverandering door en breidt de schaal uit naar zes kleuren en letters.
Green-score: een tool om de milieu-impact van voedingsproducten te beoordelen
De Green-score is een poging om consumenten informatie te geven over de impact van hun voeding op het milieu. In België wordt het label op dit moment alleen gebruikt door Colruyt Group en Danone. In september 2025 vond je in totaal zo´n 25 000 Eco-scores online en op prijsetiketten in de winkels.
Als we ons beperken tot de fysieke supermarkten, zijn er ongeveer 940 producten met dit label op de verpakking. Het gaat daarbij uitsluitend om producten van het huismerk Boni.
Waarom vervangt Colruyt de Eco-score door het nieuwe label?
Het is niet enkel Colruyt dat de naam verandert.
Het label Eco-score, voor het eerst gebruikt in het voorjaar van 2021, was ontwikkeld door een consortium van onafhankelijke Franse spelers, waaronder Yuka, Open Food Facts en Eco2. Toen al was het de doelstelling om de consument te helpen om duurzame keuzes te maken, met een zo klein mogelijke milieu-impact. Het is nu datzelfde consortium, en niet enkel Colruyt, dat beslist heeft om het label om te dopen in Green-score. Reden daarvoor is dat de Europese biovereniging IFOAM had geargumenteerd dat de term "eco" in sommige landen voor verwarring met biovoeding zou kunnen zorgen.
Hoe wordt de Green-score geafficheerd in de winkels en online?
De naamsverandering houdt ook een kleine aanpassing van de schaal in: die wordt uitgebreid naar zes kleuren en letters in plaats van vijf. Er werd een donkerrode kleur met letter F toegevoegd voor producten met een zeer slechte Green-score. Aan de donkergroene zijde van het spectrum wordt nog een onderscheid gemaakt tussen A en A+, om producten met de allerlaagste milieu-impact aan te duiden.

Hoe helpt de Green-score de consument?
Snel de milieu-impact van producten vergelijken
De Green-Score ziet eruit zoals de Nutri-score: door het gebruik van kleuren en letters kun je producten in één oogopslag met elkaar vergelijken. Het verschil tussen de twee tools is dat Nutri-Score is ontwikkeld om je te helpen gezondere keuzes te maken in de supermarkt, terwijl Green-Score helpt om producten te vinden met een kleinere ecologische voetafdruk.
Elke dag duurzame keuzes aanmoedigen
Het gebruik van een Green-score draagt bij tot het maken van keuzes die een kleinere impact op het klimaat hebben. De score heeft een informatieve en educatieve rol naar de consument toe. Maar niet enkel naar de consument, ook de producenten worden erdoor aangezet om hun productieproces aan te passen waar ze kunnen om de milieu-impact van hun producten te verkleinen.

Wat zijn de beperkingen van de Green-score?
1. Risico op verwarring met andere labels of scores
De Green Score is op hetzelfde principe gebaseerd als de Nutri-Score: een combinatie van kleuren en letters. En juist door die grote gelijkenis is het risico natuurlijk reëel dat de consument de twee door elkaar haalt.
Nutri-Score: een A behalen wordt moeilijker
2. Een privé-initiatief dat niet op Europees niveau geharmoniseerd is
Onze voedingsexperte Gwendolyn Maertens legt uit: "Om deze Eco-score te berekenen, wordt eerst een analyse gemaakt van de levenscyclus van een product. Dat is de weg die het aflegt van de gebruikte grondstoffen tot de uiteindelijke afvalverwerking. De resultaten van deze levenscyclusanalyse van voedingsmiddelen staan opgeslagen in de Franse database Agribalyse. Die databank volgt grotendeels de PEF-methode (Product Environmental Footprint) die is opgesteld door de Europese Commissie. Hierin staan gemiddelde data van voedingsproducten en hun bijbehorende milieu-impact.
Op basis hiervan krijgt een product een score op een schaal van 0 tot 100. Zo krijgt een diepvriespizza een levenscyclusscore toegekend uit de databank die het meest overeenkomt met de pizza in kwestie. Daarbij wordt echter geen rekening gehouden met de exacte hoeveelheid aan ingrediënten die deze pizza bevat; het blijft bijgevolg een gemiddelde score.
Vervolgens krijgt een specifiek product, bv. een pizza margherita, plus- en minpunten voor aspecten als de productiemethode, de verpakking, de herkomst (transport en milieubeleid) en de biodiversiteit. Dat kan tot 25 punten meer of minder opleveren, die bij de score voor de levenscyclus worden opgeteld of ervan worden afgetrokken (volgens een bonus-malussysteem), en zo uiteindelijk uitmonden in de totale Green-score."
Wil je meer weten over de berekeningsmethode? Op de website van Collect&Go kun je bij elk product met een Green-score op "bekijk berekening" klikken om te zien hoe de score tot stand is gekomen.

Wat kan er nog beter aan de Green-score?
"Duurzaamheid is een zeer moeilijk te definiëren begrip en valt moeilijk te vangen in één perfecte allesomvattende score. Aangezien de beschikbare gegevens in de Franse database niet altijd een integrale weerspiegeling zijn van de realiteit, ontvangt elk product dus min- en pluspunten in het bonus-malussysteem. De invloed daarvan op de totale Green-score is behoorlijk groot", legt onze experte uit.
Zo vraagt Colruyt Group bijvoorbeeld enkele gegevens op van de leverancier voor de berekening van de Green-score van elk voedingsproduct. Als die niet beschikbaar zijn, wordt dat afgestraft door uit te gaan van het slechtst mogelijke scenario, en zo ook de slechtst mogelijke punten in de bonus-malus.
"Resultaat: sommige producten krijgen een lagere score, niet omwille van hun werkelijke milieu-impact, maar enkel en alleen omdat bepaalde informatie ontbreekt. En dat is voor de consument niet duidelijk", aldus Gwendolyn Maertens.
Terug naar bovenConclusie: wat heb je als consument aan de Green-score?
"Gezien de klimaatverandering en de urgentie van een duurzamer voedselsysteem is de Green-score wat ons betreft een stap in de goede richting. Zo'n label is makkelijk te interpreteren voor de consument en wij moedigen duurzame voedingskeuzes aan", benadrukt Gwendolyn Maertens. "Toch is het de vraag in hoeverre de Green-score nu al rijp genoeg is voor dagelijks gebruik. Wij hebben immers onze twijfels over de gebruikte methodes."
Bovendien is Colruyt Group momenteel de enige Belgische supermarkt die de Green-score hanteert. Bij hen vind je die op zowat 4 van de 5 producten terug. Daardoor wordt het moeilijk om de daadwerkelijke milieu-impact van voedingsmiddelen in alle supermarkten met elkaar te vergelijken.
In onze ogen zit de Green-score momenteel nog in een experimentele fase. Pas op het ogenblik dat de finale versie van de Green-score wetenschappelijk zal zijn gevalideerd, zouden wij dit label echt kunnen aanraden als betrouwbaar hulpmiddel om duurzamere voedingskeuzes te maken. Wij volgen de evolutie van de Green-score in elk geval van nabij op.
Als je intussen met je voeding een meer duurzame richting uit wilt gaan, is het vooral zaak om zelf in te zetten op een meer plantaardig dieet en geregeld eens vegetarische maaltijden te eten in plaats van vlees. Daarmee kom je al een heel eind.
10 tips om vaker veggie te eten
Terug naar boven