De garantie voor huisdieren: wat je moet weten als je een gezelschapsdier koopt

In dit artikel
- Nieuwe regels voor garanties bij verkoop van huisdieren
- Wat zijn de verplichtingen van een professionele verkoper van gezelschapsdieren?
- Voorwaarden voor de verkoop van gezelschapsdieren
- Hoe lang is de garantieperiode voor huisdieren?
- Wat zijn de verantwoordelijkheden van de consument en de verkoper?
- Hoe kan de consument door de garantie zijn rechten laten gelden?
Nieuwe regels voor garanties bij verkoop van huisdieren
Sinds 1 mei 2024 gelden er nieuwe regels voor professionele verkopers van huisdieren. Deze regels zijn van toepassing op dieren die na deze datum zijn gekocht, met inbegrip van dieren die zijn geboren na het sluiten van een koopcontract vóór 1 mei 2024.
Dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie of als lokaas worden gebruikt, vallen niet onder deze specifieke regels.
Wat zijn de verplichtingen van een professionele verkoper van gezelschapsdieren?
Overeenstemming van het dier met het contract
Het dier moet in overeenstemming zijn met het koopcontract, het moet dus voldoen aan de redelijke verwachtingen van de koper wat betreft zijn kenmerken (leeftijd, geslacht, ras, oorsprong enz.), gezondheid (zonder aangeboren of besmettelijke ziekten) en vaccinaties.
Als het dier gebreken vertoont, vallen deze onder de garantie.
Verplichte informatie van de verkoper
Op het moment van verkoop moet de verkoper gedetailleerde informatie verstrekken over:
- Nodige vaccinaties
- Geschikte leefomstandigheden
- Voeding en verzorging van het dier
Als het dier ziek wordt als gevolg van onjuiste instructies van de verkoper, wordt dit beschouwd als een conformiteitsgebrek en valt dit dus onder de garantie.
Ontdek hoe je het juiste huisdier koopt.
Terug naar bovenVoorwaarden voor de verkoop van gezelschapsdieren
Zonder besmettelijke ziekten en aangeboren afwijkingen
De verkoper moet garanderen dat het dier op het moment van verkoop vrij is van besmettelijke ziekten en aangeboren afwijkingen.
Verplichte vaccinatie
Het dier moet alle vaccinaties hebben gekregen, afhankelijk van leeftijd, geslacht, ras en herkomst. De verkoper moet ook duidelijke instructies geven over eventuele vaccinaties die nodig zijn in de toekomst.
Terug naar bovenHoe lang is de garantieperiode voor huisdieren?
Duur van de garantie
De garantietermijn voor een huisdier bedraagt 1 jaar vanaf de datum van levering. Als er tijdens deze periode een gebrek wordt ontdekt, wordt aangenomen dat het vanaf het begin heeft bestaan, tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen.
Na dit eerste jaar kun je je beroepen op de regels voor verborgen gebreken, maar dan het is aan jou om te bewijzen dat het gebrek al op het ogenblik van de aankoop bestond.
Terug naar bovenWat zijn de verantwoordelijkheden van de consument en de verkoper?
Melding van gebreken door de consument
Zodra je een probleem met je huisdier vaststelt, is het essentieel om de verkoper zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. Als je dit uitstelt, kan de verkoper niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer het probleem erger wordt.
Het dier moet ook teruggegeven worden aan de verkoper zodat hij de nodige zorg kan verzekeren. Alleen wanneer er een hoogdringende behandeling door een dierenarts nodig is mag je zelf een dierenarts van jouw keuze raadplegen.
Beperking van de aansprakelijkheid van de verkoper
Het is wettelijk verboden voor de professionele verkoper om de rechten op de wettelijke garantie uit te sluiten of te beperken. Elke clausule in een contract die de garantie beperkt of uitsluit is daarom ongeldig.
Lees meer over de beperkingen van de garantie
Terug naar bovenHoe kan de consument door de garantie zijn rechten laten gelden?
“Herstelling” of vervanging van het dier
De consument heeft recht op gratis “herstelling”, dat wil zeggen: een genezing of vervanging van het dier.
In de praktijk betekent herstelling dat de verkoper de kosten voor de behandeling van het dier voor zijn rekening neemt.
Als de kosten van een behandeling echter een bepaalde drempel overschrijden in verhouding tot de aankoopprijs van het dier, kan de verkoper zijn aansprakelijkheid beperken volgens de volgende schaal:
• Aankoopprijs van € 0 tot € 500: kosten gedekt tot 300 % van de aankoopprijs
• Aankoopprijs tussen € 500 en € 1 500: kosten gedekt tot 200 % van de aankoopprijs
• Aankoopprijs boven € 1 500: kosten gedekt tot 100 % van de aankoopprijs
Deze drempels zijn niet van toepassing als de verkoper te kwader trouw is, bijvoorbeeld omdat hij op de hoogte was van het probleem.
Als je voor de tweede optie kiest, dus om het dier te vervangen, wordt het bestaande contract beëindigd en wordt er een nieuw contract gemaakt met een nieuwe garantieperiode van een jaar.
Voorwaarden voor weigering van “herstelling” door de verkoper
De verkoper kan de “herstelling” weigeren als dit de gezondheid van het dier in gevaar brengt.
Grenzen aan “herstelling” of vervanging
Als de behandeling om het dier te genezen onevenredig duur is of als het dier sterft als gevolg van het gebrek aan overeenstemming, kun je vragen om een gedeeltelijke terugbetaling of ontbinding van het contract.
Er is geen recht op ontbinding van het contract als het slechts gaat om een klein gebrek bij het dier.
Heb je een probleem met de wettelijke garantie bij de aankoop van een huisdier?
Aarzel niet om onze experts te contacteren met al je vragen op 02 542 34 34.
Onze juristen zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (op vrijdag tot 16u).
Terug naar boven