Is het lastig om je energiefactuur te betalen? Dit zijn jouw opties

De fors gestegen energieprijzen verontrusten heel wat gezinnen. De prijzen op de energiebeurzen zijn dan ook tot recordhoogtes gestegen. De huidige stand van zaken zal ongetwijfeld doorsijpelen in de factuur van consumenten. Er zullen veel gezinnen gaan zijn die hun energiefactuur niet meer kunnen gaan betalen aan deze prijzen. Onze energie-expert Jordi van Paemel legt in onderstaande video uit wat je kunt doen als je de energiefactuur niet meer kunt betalen.
Wat als ik mijn energiefactuur niet meer kan betalen?
Wie niet in aanmerking komt voor het sociaal tarief, kan een steunaanvraag indienen bij het OCMW. De OCMW’s beheren immers een fonds voor gezinnen die het moeilijkhebben om de energiefactuur te betalen.
Neem contact met je leverancier
Om nodeloze extra kosten te vermijden neem je het best zo snel mogelijk contact met je leverancier om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Naar aanleiding van de coronacrisis ondertekenden 12 leveranciers in mei 2021 het zogeheten coronacharter waarin zij zich ertoe verbonden om flexibele betalingsvoorwaarden toe te kennen. Daarmee zou het je makkelijker gemaakt worden om een uitstel van betaling of een afbetalingsplan te krijgen, en om geen extra kosten aan te rekenen als die het gevolg zijn van uitgestelde betalingen die overeengekomen waren met de consument. Dit charter was vooral bedoeld voor consumenten die door de coronacrisis waren getroffen. Maar de energieleveranciers geven aan dat ze deze aanpak zullen aanhouden in de huidige marktsituatie. In elk geval kun je niet zomaar worden afgesloten van gas of elektriciteit.
Betaal je je facturen niet en raak je er niet uit met je leverancier, dan verschillen de procedures afhankelijk van het gewest waarin je woont:
"Doe je er goed aan je voorschotfactuur te verhogen als je over een variabel contract beschikt dat de prijzen op de energiemarkten mee volgt. Zo vermijd je een hoge opleg als de jaarafrekening in de bus valt en spreid je de betaling over meerdere maanden."
Kan ik mij financieel voorbereiden op de hoge prijzen?
Jordi van Paemel: “Een algemeen antwoord op deze vraag heb ik niet, omdat elke situatie natuurlijk anders is. Je zit met veel individuele factoren die meespelen, zoals het verbruik, het type contract, heb je zonnepanelen of niet, welk soort verwarming heb je, hoe groot is je gezin, wat is je financiële draagkracht…”.
We zien wel dat er verschillende leveranciers zijn die een soms stevige voorschotverhoging voorstellen, dus dat je maandelijks al meer gaat betalen. Daarmee kun je mogelijk een gepeperde eindafrekening vermijden. Maar ook dat is een risico in het huidige klimaat. We zitten namelijk in een dergelijk uitzonderlijke situatie waarin we zien dat leveranciers failliet gaan, ofwel hun activiteiten moeten stopzetten. Als de leverancier failliet gaat, dan sta je als consument als laatste in de rij. Als je te veel hebt betaald aan je leverancier, wordt het heel moeilijk om dat geld te recupereren. Het blijft dus een risico.
“Maar als het kan, doe je er goed aan je voorschotfactuur te verhogen als je over een variabel contract beschikt dat de prijzen op de energiemarkten mee volgt. Zo vermijd je een hoge opleg als de jaarafrekening in de bus valt en spreid je de betaling over meerdere maanden. Bij sommige leveranciers kun je je meterstanden trouwens regelmatig doorgeven in het klantenportaal om je voorschotbedrag te herberekenen. ”
Wat doet de overheid tegen de stijgende energiefactuur?
Ook is de doelgroep die in aanmerking komt voor het sociaal tarief vorig jaar tijdelijk uitgebreid. Het sociaal tarief is een voordelig energietarief dat in heel België bij iedere leverancier hetzelfde is. Jordi van Paemel: “Het was de bedoeling om de uitbreiding van het sociaal tarief vorig jaar al af te laten lopen, maar we zaten toen al aan heel hoge energieprijzen. We hebben er daarom meermaals druk uitgeoefend om dit te verlengen en zullen dit blijven doen zolang de prijzen hoog blijven”. De maatregel is daarmee opnieuw verlengd tot 30 juni 2022.
Maar deze maatregelen zijn niet genoeg, wij verwachten extra ingrepen. We roepen de overheden dan ook met aandrang op om urgente maatregelen te nemen om de factuur van de gezinnen te verlichten. Daarnaast pleiten we voor verdere structurele maatregelen. Zo moeten overheden meer dan ooit inzetten op isolatie en hernieuwbare energie om consumenten minder afhankelijk te maken van de wispelturige energieprijzen.
Dit soort hoge bedragen op je voorschotfactuur zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering
Kom ik in aanmerking voor een sociaal tarief?
Hulp of advies nodig? Bel ons
Het blijft van belang om energieleveranciers te vergelijken, om je ervan te verzekeren dat je niet te veel betaalt. Via onze tool vergelijk je energieleveranciers.
Wie hulp of advies nodig heeft over zijn energiefactuur of leverancierswissel, kan steeds beroep doen op onze experts via ons gratis 0800-nummer (van maandag tot vrijdag, van 9h tot 12h30 en van 13h tot 17h - vrijdag tot 16h).