Extreem hoog energievoorschot? Deze 3 mensen doen hun verhaal

In korte tijd ontvingen wij meer dan duizend facturen van consumenten die hun energievoorschot zagen exploderen. De meerderheid van de energievoorschotten die met ons werden gedeeld, betrof torenhoge prijzen. Wij besloten een paar gezinnen te spreken. Hoe ervaren zij deze exorbitante prijsstijgingen? En hoe besparen zij op gas en elektriciteit in hun dagelijks leven?
Hannelore Coussement: “Ik word misselijk van het idee om de vloerverwarming in te schakelen”
Hannelore en haar vriend zagen hun energievoorschot van 462 euro naar 1326 euro schieten.
Wat was jullie reactie toen de verhoogde voorschotfactuur binnenkwam?
“Na ongeloof, volgde paniek en kwaadheid. Wij zijn allebei ambitieus en werken hard om vooruit te geraken in onze carrière. We komen op een leeftijd (33 en 36 jaar), waarvan we dachten financieel gesetteld te zijn, maar de huidige energieprijzen katapulteren ons 10 jaar terug in de tijd toen we elke cent moesten omdraaien”.
Wat doen jullie om te besparen op gas en elektriciteit?
“Wij hebben onze vloerverwarming nog niet terug ingeschakeld. Ik word misselijk van het idee om dat wel te moeten gaan doen. Daarnaast durven wij ook de verlichting 's avonds niet meer aan te leggen en branden we kaarsjes. We lieten ook een energiespecialist langskomen om de instellingen van onze boiler te optimaliseren, zodat we met minder schuldgevoel een warme douche kunnen nemen. We schakelden ook over van 2 koelkasten naar 1 nieuw, zuiniger model en overwegen om de diepvries uit te schakelen. De was gaat aan de draad, want ik durf de droogkast niet meer te gebruiken”.
Hoe voel je je nu over deze situatie?
“Wij zijn in december 2021 "slachtoffer" geweest van het faillissement van de Vlaamse Energiemaatschappij. Ik ben enorm teleurgesteld dat de overheid geen enkel beschermingsmechanisme heeft om consumenten in zo'n situatie te ondersteunen. Om te vermijden in een negatieve spiraal terecht te komen, proberen wij de situatie te relativeren. Wij "kunnen" het nu nog betalen... We beseffen goed dat veel gezinnen echt in serieuze financiële problemen komen. Helaas vallen wij, met ons inkomen, buiten alle 'maatregelen' die de overheid voorziet”.
Lieve Van Horebeek “We blijven €250 per maand betalen, meer krijgen ze niet van ons”
Het gezin van Lieve is een nieuw samengesteld gezin met 2 pubers, een kleuter van 3,5 jaar en een baby van 8,5 maand. Hun voorschotfactuur ging van 239 euro naar 773 euro.
Wat was je reactie toen je de verhoogde voorschotfactuur zag?
“Ik dacht dat ze ermee aan het lachen waren dat ze tot 2 maal toe mijn voorschot hebben willen verhogen, bijna € 1000. Dat was al een volledig loon, aangezien ik verlengd op de ziekenkas stond na mijn bevallingsverlof. Eén keer hebben ze € 980 van mijn rekening gehouden, ik heb toen onmiddellijk gebeld en gevraagd om dit teruggestort te krijgen. Sindsdien betalen we € 70 meer per maand.
Kunnen jullie de facturen nog betalen?
“Momenteel blijven we € 250 per maand betalen. Meer krijgen ze echt niet van ons. Als ze failliet gaan, zijn we onze centen kwijt. Bij de afrekening zien we dan wel hoe we alles betalen”.
Wat doen jullie om te besparen op gas en elektriciteit?
“Zuiniger leven dat we al deden, gaat eigenlijk niet. De verwarming ging hier altijd standaard pas eind oktober tot begin maart aan, en staat nooit hoger dan 21°C. We hebben gelukkig ook een pelletkachel, maar die prijzen zijn ook niet meer normaal. Het enige wat we nu wel extra doen is vooral de pubers meer duidelijk maken dat de lichten uit moeten achter hun gat en alle stekkerdozen door de dag uitgetrokken moeten worden”.
Davy Kindt: “Deze prijzen zijn onrealistich...”
Het huishouden van Davy bestaat uit zes mensen: twee volwassenen en vier kinderen tussen 2 en 10 jaar. Hun factuur ging van 373 euro naar 6342 euro.
Wat dacht je toen je de nieuwe voorschotfactuur zag?
“Dit klopt niet, deze prijzen zijn onrealistisch. Het is me ook onduidelijk of dit voorschotbedrag maandelijks, driemaandelijks of eenmalig is. Ik heb mijn energiefactuur zelf opnieuw berekend met effectieve cijfers en een schatting uitgevoerd van mijn totale hoeveelheid energie. Dan kom ik aan zo´n € 3400 uit op jaarbasis, dewelke zo'n € 3000 lager ligt dan het voorschot”.
Kunnen jullie de facturen nog betalen?
“Wij kunnen de tussentijdse facturen nog betalen, omdat we niet zijn ingegaan op het voorstel. De eindfactuur vragen we sowieso om te betalen met een afbetalingsplan, zelfs al kunnen we het van ons spaarboek halen”.
Wat doen jullie om te besparen op gas en elektriciteit?
“We hebben ons sluimerverbruik praktisch gehalveerd, door onder meer het thuisnetwerk in te krimpen, schakelaar te plaatsen, de wasmachine te vernieuwen (deze was defect geraakt), en een frigo uit te schakelen. Ondertussen hebben we ook geïnvesteerd in een zonneboiler om de warmwaterboiler te kunnen uitschakelen en een deel van onze verwarming op aan te sluiten. In de zomer zullen we een pop-up buitenzwembad aansluiten om de warmte van de boiler weg te krijgen”.
Wil je nog iets kwijt over deze situatie?
“De energiewending had al veel eerder moeten beginnen, maar gaat nu te snel. Hierdoor kan niemand (lees: particulieren en kleine bedrijven) de doelstellingen volgen. Veel mensen, waaronder vrienden, zullen er onderuit gaan, en zwarte sneeuw zien. Mocht de wereld geregeerd worden door wetenschappers, zouden we al veel verder staan!”
Kun je de factuur niet meer betalen?
Hoe kan ik controleren of mijn rekening correct is? Kan ik weigeren om mijn energiefactuur te betalen? Onze experts leggen uit wat je kan doen.
Nog vragen?
Lees het antwoord van onze experts op 7 dringende vragen over stijgende energieprijzen.
7 dringende vragen over de energieprijzen
Je kunt ook altijd onze energyguide raadplegen of bellen met de deskundigen van onze adviesdienst op 02 542 33 86.