De beste energieleverancier vinden in 10 vragen

In dit artikel
- 1. Met welke factoren moet ik rekening houden bij het kiezen van een energieleverancier?
- 2. Welke leveranciers zijn er op de markt?
- 3. Bieden Belgische energieleveranciers groene energie aan?
- 4. Zijn er contractuele clausules waarvan ik op de hoogte moet zijn?
- 5. Kan ik profiteren van kortingen of speciale aanbiedingen?
- 6. Hoe krijg je een beeld van de klantenservice van een energieleverancier?
- 7. Hoe kan ik van energieleverancier veranderen in België?
- 8. Hoe lang duurt het om van energieleverancier te veranderen?
- 9. Hoe kan ik mijn energieverbruik en mijn factuur verlagen?
- 10. Wil je antwoorden op andere energievragen?
1. Met welke factoren moet ik rekening houden bij het kiezen van een energieleverancier?
De keuze van de juiste energieleverancier hangt in de eerste plaats af van je verbruiksprofiel (hoeveel je verbruikt, type meter, zonnepanelen, enz.) en je persoonlijke wensen (groen contract, online of telefonisch beheer van je dossier, domiciliëring of bankoverschrijving, enz.)Een goede leverancier moet ook een goede klantenservice bieden aan zijn klanten, net als duidelijke facturen en transparante informatie. We meten dit in ons jaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder meer dan 10.000 abonnees. De resultaten zijn opgenomen in onze vergelijker van energietarieven.
Tot slot kan de keuze ook afhangen van de extra diensten die de energieleverancier aanbiedt. Sommige leveranciers bieden bijvoorbeeld een applicatie om je energieverbruik te volgen (in combinatie met een digitale meter). Terug naar boven
2. Welke leveranciers zijn er op de markt?
Het antwoord hangt af van waar je woont. De meeste leveranciers zijn niet in het hele land aanwezig. Het aanbod in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is bijvoorbeeld veel kleiner dan in Vlaanderen of Wallonië. Toch nemen de drie grootste leveranciers met het grootste marktaandeel in elk gewest samen minstens driekwart van de markt voor hun rekening.De grootste speler in elk gewest is Engie, met een marktaandeel tussen 40% en 45% in Vlaanderen en Wallonië, en een aandeel van maar liefst 70% in Brussel (situatie medio 2023). In Vlaanderen en Wallonië wordt de top drie vervolledigd door Luminus en Eneco, en in Brussel door TotalEnergies en Luminus. Luminus biedt echter geen nieuwe contracten meer aan in Brussel.
Er zijn ook enkele kleinere spelers op de markt die in opkomst zijn, bijvoorbeeld als prijsbreker, online speler of die zich volledig richten op hernieuwbare energie. Het gaat om leveranciers zoals energie.be, Bolt, Ebem, DATS 24, enz. Uit onze jaarlijkse tevredenheidsenquête blijkt regelmatig dat kwaliteit niet gekoppeld is aan de grootte van een energieleverancier en dat kleine spelers vaak hoge tevredenheidscijfers noteren. Terug naar boven
3. Bieden Belgische energieleveranciers groene energie aan?
Ja, veel leveranciers bieden groene energiecontracten aan, waarbij je elektriciteitsverbruik ergens in Europa is geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen. Sommige leveranciers bieden ook tariefplannen aan met 100% groene, lokale elektriciteit uit Belgische hernieuwbare energiebronnen. In sommige formules is deze elektriciteit standaard inbegrepen, in andere kan de leverancier het als optie toevoegen tegen een kleine meerprijs per kWh.Als je meer wilt weten over het groene beleid van je leverancier, bekijk dan de Greenpeace-analyse. De milieuorganisatie kijkt niet alleen naar de samenstelling van de geleverde elektriciteit, maar hecht ook veel belang aan het beleid om extra hernieuwbare capaciteit aan te kopen en erin te investeren. Terug naar boven
4. Zijn er contractuele clausules waarvan ik op de hoogte moet zijn?
Ja, er zijn verschillende dingen waar je op moet letten. Als je een energiecontract kiest, kan het een contract met een vast of variabel tarief zijn. In het eerste geval is je tarief gegarandeerd voor de duur van je contract. In het tweede geval schommelt je tarief volgens de veranderingen op de energiemarkten.Je moet ook de duur van je contract controleren. Bij een contract van bepaalde duur is je vaste prijs of de indexeringsformule voor je variabele tarief gegarandeerd voor een bepaalde periode, meestal een jaar, maar soms langer. Er zijn ook contracten van onbepaalde duur die de leverancier op elk moment kan beëindigen, met een opzegtermijn van 2 maanden. Er zijn ook contracten voor onbepaalde tijd met bijvoorbeeld een prijsgarantie van een jaar.
Je moet ook kijken naar hoe de leverancier de vaste vergoeding of abonnementskosten in rekening brengt in je contract. Dit is een vergoeding die de administratieve kosten van de leverancier dekt. Soms wordt het voor elk begonnen jaar van het contract volledig in rekening gebracht. Terug naar boven
5. Kan ik profiteren van kortingen of speciale aanbiedingen?
Veel leveranciers bieden welkomstkortingen aan, vaak aan nieuwe klanten. Je kunt hiervan profiteren, maar wees je ervan bewust dat deze promoties vaak alleen het eerste jaar geldig zijn en dat er voorwaarden aan verbonden kunnen zijn, zoals betalingstermijnen of verplichte automatische incasso.Je moet ook controleren of de korting al dan niet pro rata wordt berekend. Als dat niet zo is, loop je het risico dat je de korting misloopt als je na minder dan een jaar van leverancier verandert.
Controleer ook zorgvuldig wat de korting precies inhoudt. Wij zijn voorstander van een duidelijke, vaste korting op een vast bedrag of op de prijs per kWh, in plaats van cryptische kortingen zoals "500 kWh gratis", waarbij je eerst de kleine lettertjes moet lezen om erachter te komen hoe je leverancier het precies berekent. Terug naar boven
6. Hoe krijg je een beeld van de klantenservice van een energieleverancier?
Dit kan eenvoudig door te kijken naar de tevredenheid van klanten over hun leverancier, die we meten in ons jaarlijkse tevredenheidsonderzoek. De scores zijn opgenomen in onze vergelijker van energietarieven.Je kunt ook onze klachtenmodule raadplegen om erachter te komen hoe goed een leverancier omgaat met klachten. Terug naar boven
7. Hoe kan ik van energieleverancier veranderen in België?
Het is eenvoudig: door een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier naar keuze. Je kunt dit op elk moment doen, met een opzegtermijn van drie weken.
Van energieleverancier veranderen betekent in feite alleen van factuur veranderen - het is gewoon een administratieve wijziging. Je installatie en de kwaliteit van de geleverde energie blijven hetzelfde.
8. Hoe lang duurt het om van energieleverancier te veranderen?
Als je van leverancier verandert, geldt een opzegtermijn van drie weken. Als je vandaag een nieuw contract afsluit, kun je dit ten vroegste over drie weken laten ingaan. Bij de meeste leveranciers kun je een voorkeursbegindatum opgeven, zodat het contract precies op het door jou gekozen moment ingaat.
Als je van leverancier verandert, stuurt je vorige leverancier je een eindfactuur voor de periode waarin je klant was. In Brussel en Wallonië moet dit gebeuren binnen zes weken nadat de leverancier de meterstanden heeft ontvangen. In Vlaanderen is deze periode normaal vier weken.
9. Hoe kan ik mijn energieverbruik en mijn factuur verlagen?
De CREG - die het aanbod van leveranciers onderzoekt - stelde vast dat de tien duurste producten voor elektriciteit en aardgas ongeveer de helft van de markt uitmaken. Terwijl de tien goedkoopste producten samen slechts 15 tot 18% van de contracten vertegenwoordigen!Deze opmerkelijke situatie vertaalt zich in een aanzienlijk besparingspotentieel: ongeveer twee miljoen huishoudens zouden €150 tot €300 per jaar kunnen besparen op hun elektriciteitsrekening, en meer dan een miljoen huishoudens zouden €200 tot €250 kunnen besparen op hun gasrekening.
Je kunt je energierekening dus meteen omlaag brengen door te kiezen voor een goedkoop energiecontract. Wil je weten of jij kan besparen? Neem een kijkje in onze vergelijker.
Ontdek de voordeligste formule voor jou
Terug naar boven10. Wil je antwoorden op andere energievragen?
Wil je meer informatie over een van deze vragen, of wil je meer weten over jouw specifieke situatie?
Aarzel dan niet om ons te bellen op 02 542 33 86 van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur).