Nieuws

Hoe kun je besparen op je water- en energierekeningen?

15 juni 2022
illustratie van kilowattmeter, bankkaart, geld, gloeilampjes

Het is geen geheim dat de kosten van levensonderhoud stijgen. Ook je energiebudget heeft een forse klap gekregen en je hebt waarschijnlijk je verbruik moeten aanpassen. Uit onze laatste enquête blijkt dat 57% van de ondervraagde Belgen deze winter de verwarming lager heeft gezet om op hun factuur te besparen. Bekijk al onze tips om de schade te beperken. 

Terwijl de inflatie het hoogste niveau in 30 jaar heeft bereikt, stijgen ook de energiekosten. Zelfs zo erg dat bijna 80% van de ondervraagde Belgen in onze laatste enquête zegt hun gedrag op het gebied van water- en energieverbruik te hebben veranderd. 

Geconfronteerd met deze stijging van de facturen, heb de respondenten verschillende strategieën om hiermee om te gaan. 57% van de Belgen heeft deze winter de verwarming lager gezet en 27% is ook begonnen zijn waterverbruik te rantsoeneren om op zijn factuur te besparen. 

Je verwarming lager zetten in de winter is een goede manier om je energieverbruik te verminderen, maar die tip heeft weinig nut nu de zomer aanbreekt. Hier zijn nog enkele tips om je facturen te verlagen, zelfs wanneer je verwarming al op 0 staat: 

  • Beperk je sluipverbruik door een verlengsnoer met schakelaar te gebruiken: dat is met de huidige prijs een winst van €150/jaar tegen een investering van €25.
  • Isoleer je elektrische boiler, vooral als deze zich in een onverwarmde ruimte bevindt: dat is een besparing van €250 euro/jaar tegen een investering van €25. 
  • Vervang de verlichting in twee kamers (bijvoorbeeld de woonkamer en de keuken) die in huis veel worden gebruikt, door LED's. Om je een idee te geven: 6 halogeenspots van 40 watt en 3 E27 lampen van 60 watt die 1000 uur branden (ongeveer 3 uur per dag gedurende 340 dagen), kosten u €206 per jaar. Met LED is gemiddeld 10 keer minder stroom nodig. Voor een investering van €50, bespaar je €185 per jaar.

Stel het probleem niet uit, contacteer je leverancier 

Bovendien blijkt uit onze cijfers dat 20% van de Belgen het moeilijker vindt om hun factuur te betalen en dat 76% zelfs verwacht dat de energieprijzen in de toekomst zullen blijven stijgen. 

Onze energiedeskundige Jordi van Paemel raadt aan om rechtstreeks contact op te nemen met je leverancier: "In geval van betalingsproblemen zijn energieleveranciers vaak bereid om samen met jou naar oplossingen te zoeken, via een betalingsplan of uitstel van betaling". Bedenk in ieder geval dat uitstel van het probleem nooit een oplossing is. 

Lees ook ons dossier over energie besparen om je energiefactuur nog verder te verlagen.

Bezoek ook ons platform Energyguide om de laatste nieuwtjes over energie te volgen. 

Ontdek ons platform Energyguide