Getuigenis

OCTA+ betaalt ruim 900 euro terug aan ons lid

25 oktober 2023
OCTA+ tegen Albertus Segers - getuigenis

25 oktober 2023
Energieleverancier OCTA+ stelt bepaalde voorwaarden terwijl ons lid simpelweg vraagt om zijn voorschotfactuur te verlagen. Dankzij onze tussenkomst krijgt onze abonnee na lang aandringen eindelijk het teveel aan betaalde energievoorschotten terugbetaald.

Albertus Segers, woonachtig in Oudenburg, heeft zich aangesloten bij de West-Vlaamse groepsaankoop voor groene stroom en gas, waarbij Mega als beste energieleverancier uit de bus komt.

Hij betaalt maandelijks 123,53 euro voor zijn energiefactuur

OCTA+ blijkt de voordeligste energieleverancier te zijn

Ons lid besluit vervolgens om met behulp van een prijsvergelijker een simulatie uit te voeren om mogelijk extra te besparen op zijn energiefactuur. OCTA+ komt daarbij als 'de goedkoopste' naar voren, dus schakelt hij over naar deze energieleverancier. Maar plots betaalt hij bijna drie keer zoveel voor zijn nieuwe energiefactuur dan vroeger, namelijk 325 euro

OCTA+ en zijn overbodige voorwaarden

Onze abonnee stuurt verschillende e-mails met het verzoek om zijn voorschotbedrag te verminderen, onder andere omdat hij 66 % mindervalide is.

OCTA+ stelt vervolgens voor om de volgende documenten op te sturen om zo in aanmerking te komen voor een verlaagde voorschotfactuur:

  • Twee meterstanden met minstens 3 maanden ertussen – wat inhoudt dat onze abonnee lang zou moeten wachten op een vermindering.
  • Een kopie van de afrekening van zijn vorige energieleverancier.

Ons lid weigert OCTA+'s eisen en stapt over naar een andere leverancier

Naast het feit dat zijn geduld enorm op de proef wordt gesteld, heeft ons lid ook te maken met twee voorschotfacturen die hij heel kort na elkaar ontvangt: één op 14/09/2022 en een tweede al op 22/09/2022. Plichtsgetrouw betaalt hij deze. Daarentegen wil hij de gevraagde documenten niet bezorgen aan OCTA+ en hij schrijft zich in plaats daarvan opnieuw in voor de West-Vlaamse groepsaankoop.

Onze abonnee krijgt weer een energiecontract bij Mega en betaalt ook nu maandelijks 123,53 euro, maar daarmee heeft hij het teveel aan betaalde voorschotten van OCTA+ nog niet teruggekregen.

Onze tussenkomst en de terugbetaling van energievoorschotten door OCTA+

Al jarenlang een trouwe abonnee van Testaankoop, doet Albertus Segers ook nu weer beroep op onze diensten, hopend op een succesvol eindresultaat.

Onze juridische adviesdienst schrijft OCTA+ met het verzoek om te verduidelijken waarom een kopie van de eindafrekening van de vorige energieleverancier nodig is, terwijl het correcte verbruik – zoals geregistreerd door Fluvius – juist is doorgegeven. Volgens OCTA+ was de eindstand van de meterstanden niet bekend, maar dat klopt niet, want ons lid had een bericht van Fluvius ontvangen waarin stond dat alles was doorgegeven aan de oude en de nieuwe leverancier.

Quote Albertus Segers

Onze abonnee ontvangt dus na lang tevergeefs aandringen eindelijk het teveel een betaalde voorschotten. Het gaat om een bedrag van 928,28 euro. 

Vraag over je energiefactuur?

Heb je een vraag of een probleem met je energiefactuur? Contacteer dan onze energie-experts via ons webformulier of bel ons.

Bel ons op het nummer 02 542 32 00

Aanbevolen voor jou