Wat is de beste urban e-bike?

Urban e-bikes of hippe elektrische fietsen worden steeds populairder. Het gaat over elektrische fietsen die standaard met bovenbuis, dus als "mannenmodel", worden ontworpen. Ze hebben een strak, minimalistisch design, met zo veel mogelijk elementen in het frame ingewerkt: batterij, lichten ... Bepaalde elementen, zoals spatborden, zijn dan ook vaak optioneel. Hun prijs is meestal aanzienlijk hoog.
Dit zijn de beste urban elektrische fietsen
Er zijn heel wat verschillende merken en modellen van urban e-bikes. Wij delen onze bevindingen over enkele van deze modellen:
- Ampler Curt: een lichte stadsfiets met en discrete batterij
- Angell: een lichte e-bike
- BZEN Milano: een e-bike met een sportieve look
- Cowboy 3: meer dan een elektrische fiets
- Cowboy 4: een minder goedkope fiets
- VanMoof S3: een e-bike met de juiste prijs-kwaliteitverhouding
- Tenways CGO600 Pro, lichtheid voor een aangename prijs
De beste elektrische fietsen
Ampler Curt
Lichte stadsfiets met verborgen accu
"Rauw", "brutaal", "stealth"... Ampler schuwt de buzzwords niet als het over de Curt gaat. Maar de focus op design gaat wel ten koste van enkele cruciale elementen.
Voordelen
- De compacte motor is ingewerkt in het achterwiel, de batterij is volledige weggestopt in het aluminium frame. Met 14 kg is deze e-bike veel lichter dan de concurrentie.
- Goede, vlotte ondersteuning, zonder veel achtergrondlawaai door de riem i.p.v. een ketting.
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de Ampler Curt
Angell
De lichtgewicht e-bike
De urban e-bike van Angell is een lichtgewicht met de motor in het achterwiel. Hij is online te koop voor € 2 860.
Voordelen
- Strak design
- Zeer licht, slechts 16 kg
- Prima app met veel mogelijkheden
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de Angell
BZEN Milano
E-bike met een sportieve look
De BZEN Milano is een e-bike met de motor in het achterwiel. Hij is te koop vanaf € 2 890.
Voordelen
- Strakke, lichte fiets;
- Overzichtelijke display;
- Aandrijfriem i.p.v. ketting, dus onderhoudsarm.
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de BZEN Milano
Cowboy 3
Meer dan een elektrische fiets
De Cowboy 3 is de derde telg van de Brusselse start-up Cowboy. Deze e-bikes vallen op door hun strakke design. De bediening verloopt grotendeels via de app.
Voordelen
- Het hippe, strakke design is helemaal op maat van wie een fiets niet alleen ziet als vervoermiddel, maar bijna als een statement. Voor- en achterlicht zijn ingewerkt in het frame, de batterij zit achter de zitbuis weggewerkt, spatborden zijn optioneel.
- Je kunt alle informatie (batterijstand, ondersteuning ...) aflezen en de fiets inschakelen, ontgrendelen ... met de app op je smartphone.
- Je schiet vlot uit de startblokken door de kleinere overbrengingsverhouding dan bij vorige versies. De ondersteuning is op peil.
- De banden werden bij deze versie aangepast en hebben meer grip op de weg.
- Cowboy 3 is de eerste e-bike met crashdetectie: als je bij een ongeval niet tijdig kunt reageren op een aftelscherm op je smartphone, worden automatisch jouw noodcontacten verwittigd.
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de Cowboy 3
Cowboy 4
Duurdere e-bike maar ook beter?
Cowboy 4 is, de naam zegt het al, het vierde model van de Belgische bouwer van hippe elektrische stadsfietsen. Voor het eerst is er niet alleen een "mannen"-model, maar ook een "step through" (ST)-model. Met dat laatste gingen wij eerder al op pad. Welke voordelen hebben we ontdekt, welke nadelen zijn er?
Voordelen
- Het design blijft quasi onovertroffen. Het stuur werd hertekend zodat het een vloeiend geheel vormt, dat naadloos overgaat in de handvaten en de remhendels en waarin de kabels zo goed als volledig zijn weggewerkt.
- Met de ST-variant is de fiets nu ook meer op de leest van vrouwen geschoeid.
- De app op je smartphone blijft de basis van waaruit je je fiets kunt opstarten en bedienen.
- Met een koppel van 45 Nm, tegenover 30 Nm bij de Cowboy 3, is de motor wat krachtiger geworden.
- Prima schijfremmen
- Batterij is erg netjes weggewerkt achter de zadelbuis.
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de Cowboy 4
VanMoof S3
E-bike met uitstekende prijs-kwaliteit
VanMoof S3 is de opvolger van de S2. Die vonden wij, met een prijs van € 3 398, wat duur. De S3 is een pak goedkoper, zonder aan kwaliteit in te boeten.
Voordelen
- Knap design met oog voor detail: kabels weggewerkt, lichten knap geïntegreerd in het frame, spatborden ...
- Uit de kluiten gewassen batterij. Wel niet te vaak de boost-functie gebruiken
- Enkele leuke extra's, zoals een schopslot (met de voet te bedienen, maakt lawaai als iemand met de fiets aan de haal wil gaan), verzekering tegen diefstal met inschakeling van "bike hunters"
- Prima prijs voor dit type fiets
Lees hier meer over de nadelen, de prijs en onze testervaring van de VanMoof S3
CGO600 Pro van Tenways
De CGO600 Pro van Tenways is licht en elegant en zijn prijs duikt ver onder die van de concurrentie. Heel wat argumenten pro dus.
Voordelen
- Een zeer aanvaardbare prijs-kwaliteitsverhouding
- Het gewicht, slechts 16 kg (inclusief batterij)
- De trapondersteuning en het elektrische systeem zijn aangenaam
- Trappen zonder ondersteuning is geen enkel probleem.
- Lange levensduur met minimaal onderhoud dankzij de riemaandrijving Gates
Ontdek onze volledige analyse over de Tenways CGO600 Pro in onze review over deze fiets.
"Rauw", "brutaal", "stealth"... Ampler schuwt de buzzwords niet als het over de Curt gaat. Maar de focus op design gaat wel ten koste van enkele cruciale elementen.
Voordelen
- De compacte motor is ingewerkt in het achterwiel, de batterij is volledige weggestopt in het aluminium frame. Met 14 kg is deze e-bike veel lichter dan de concurrentie.
- Goede, vlotte ondersteuning, zonder veel achtergrondlawaai door de riem i.p.v. een ketting.
Nadelen
- Je kunt de batterij niet uit het frame halen. De fiets moet dus altijd volledig aan het stopcontact om te herladen.
- De start is moeilijk, doordat de krachtsensor enkel lijkt te reageren als je kracht zet op het linkerpedaal en niet op het rechterpedaal (zoals de meeste fietsers doen om te starten).
- De batterijcapaciteit is aan de lage kant en wellicht niet voldoende voor een fikse fietstocht met veel draaien en keren, starten en stoppen en hier en daar een stukje bergop.
- Ampler Curt heeft geen voor- of achterreflector, geen reflectoren op of in de banden, geen fietsbel ... terwijl dit wettelijk verplicht is in België.
- De prijs: bijna € 3 000 is een pak meer dan de meeste concurrenten.
Meer details over deze fiets en over onze testervaringen lees je hier.
De BZEN Milano is een e-bike met de motor in het achterwiel. Hij is te koop vanaf € 2 890.
Voordelen
- Strakke, lichte fiets;
- Overzichtelijke display;
- Aandrijfriem i.p.v. ketting, dus onderhoudsarm.
Nadelen
- Achterwielmotor, die nogal wat lawaai maakt.
- Veel te kleine batterij. Voor iets meer capaciteit moet je € 195 bijbetalen.
- Batterij kan niet uit het frame worden gehaald.
- Duur, opties zoals spatborden of fietsstandaard doen het prijskaartje nog oplopen.
De Cowboy 3 is de derde telg van de Brusselse start-up Cowboy. Deze e-bikes vallen op door hun strakke design. De bediening verloopt grotendeels via de app.
Voordelen
- Het hippe, strakke design is helemaal op maat van wie een fiets niet alleen ziet als vervoermiddel, maar bijna als een statement. Voor- en achterlicht zijn ingewerkt in het frame, de batterij zit achter de zitbuis weggewerkt, spatborden zijn optioneel.
- Je kunt alle informatie (batterijstand, ondersteuning ...) aflezen en de fiets inschakelen, ontgrendelen ... met de app op je smartphone.
- Je schiet vlot uit de startblokken door de kleinere overbrengingsverhouding dan bij vorige versies. De ondersteuning is op peil.
- De banden werden bij deze versie aangepast en hebben meer grip op de weg.
- Cowboy 3 is de eerste e-bike met crashdetectie: als je bij een ongeval niet tijdig kunt reageren op een aftelscherm op je smartphone, worden automatisch jouw noodcontacten verwittigd.
Nadelen
- Spatborden zijn optioneel, maar "breken" het strakke design een beetje. Kies je ervoor om zonder te rijden, dan is het slotje van de batterij echter niet beschermd tegen vocht en modder.
- De batterijcapaciteit volstaat voor het dagdagelijkse stadsverkeer, maar zal misschien niet volstaan voor een langere rit met hier en daar een helling, veel bochten en veel starten en stoppen.
- Cowboy 3 is beduidend duurder dan zijn voorgangers.
Meer details over deze fiets en welke indruk hij naliet op de weg, lees je hier.
Cowboy 4 is, de naam zegt het al, het vierde model van de Belgische bouwer van hippe elektrische stadsfietsen. Voor het eerst is er niet alleen een "mannen"-model, maar ook een "step through" (ST)-model. Met dat laatste gingen wij eerder al op pad. Welke voordelen hebben we ontdekt, welke nadelen zijn er?
Voordelen
- Het design blijft quasi onovertroffen. Het stuur werd hertekend zodat het een vloeiend geheel vormt, dat naadloos overgaat in de handvaten en de remhendels en waarin de kabels zo goed als volledig zijn weggewerkt.
- Met de ST-variant is de fiets nu ook meer op de leest van vrouwen geschoeid.
- De app op je smartphone blijft de basis van waaruit je je fiets kunt opstarten en bedienen.
- Met een koppel van 45 Nm, tegenover 30 Nm bij de Cowboy 3, is de motor wat krachtiger geworden.
- Prima schijfremmen
- Batterij is erg netjes weggewerkt achter de zadelbuis.
Nadelen
- Je smartphone moet op het stuur worden bevestigd d.m.v. de geïntegreerde quad lock-aansluiting. Daarvoor moet die smartphone in een speciaal compatibel hoesje zitten. Die aansluiting maakt het stuur ook nogal fors.
- De trapondersteuning van de Cowboy 4 is wat nerveuzer dan die van de 3.
- Vrij hoge trapfrequentie bij de ST-versie.
- Batterijcapaciteit van 360 Wh is niet enorm, dus minder geschikt voor lange fietstochten.
- De Cowboy 4 is een stuk duurder dan zijn voorganger, maar de prijs blijft vrij scherp.
VanMoof S3 is de opvolger van de S2. Die vonden wij, met een prijs van € 3 398, wat duur. De S3 is een pak goedkoper, zonder aan kwaliteit in te boeten.
Voordelen
- Knap design met oog voor detail: kabels weggewerkt, lichten knap geïntegreerd in het frame, spatborden ...
- Uit de kluiten gewassen batterij. Wel niet te vaak de boost-functie gebruiken
- Enkele leuke extra's, zoals een schopslot (met de voet te bedienen, maakt lawaai als iemand met de fiets aan de haal wil gaan), verzekering tegen diefstal met inschakeling van "bike hunters"
- Prima prijs voor dit type fiets
Nadelen
- Quasi totale afhankelijkheid van de app (bv. aanpassen van assistentieniveau)
- Versnelling schakelen automatisch, maar niet altijd op het gepaste moment
- Vreemde dosering van ondersteuning
- Service bij een defect ontbreekt volledig
Lees hier onze volledige review van deze fiets.
De CGO600 Pro van Tenways is licht en elegant en zijn prijs duikt ver onder die van de concurrentie. Heel wat argumenten pro dus.
Voordelen
- Een zeer aanvaardbare prijs-kwaliteitsverhouding
- Het gewicht, slechts 16 kg (inclusief batterij)
- De trapondersteuning en het elektrische systeem zijn aangenaam
- Trappen zonder ondersteuning is geen enkel probleem.
- Lange levensduur met minimaal onderhoud dankzij de riemaandrijving Gates
Nadelen
- Het monteren van de fiets is vervelend en er moeten veel onderdelen in elkaar worden gezet
- Deze fiets heeft het zwaar op steile wegen, en nog zwaarder bij het starten op een heuvel
- In tegenstelling tot de meeste modellen zit de motor van deze fiets op het achterwiel. Je voelt het verschil op hellingen
- De accucapaciteit van de fiets is 360 Wh. Dat is niet veel, maar voor gebruik in de stad, zou het voldoende moeten zijn
- Het snelheidsmeterscherm is rudimentair
- De handvatten zijn niet erg comfortabel
Ontdek onze volledige analyse over de Tenways CGO600 Pro in onze review over deze fiets.