Waarom zelfs de flink duurdere Cowboy 4 zijn geld waard is

Als de mensen van Cowboy met iets nieuws aankomen, dan spitsen we altijd even de oren. Met de Cowboy 1 tot en met 3 heeft het Belgische fietsmerk zich opgeworpen als de standaard voor de hippe e-bike. En er is nu zelfs een “step through”-model, zonder bovenbuis. De verwachtingen zijn hooggespannen, kan de Cowboy 4 die inlossen?
€ 500 duurder dan Cowboy 3
Maar vooraleer we met de Cowboy 4 op stap gingen, moesten we een flinke bittere pil slikken. De prijs van de Cowboy 4 ligt op € 2 790, terwijl je voor de Cowboy 3 nog slechts € 2 290 betaalde. In een klap € 500 erbij dus.
En toch is deze prijsstijging niet zo onverwacht. Cowboy was altijd al scherp geprijsd in vergelijking met andere fietsen in deze categorie, de e-bike voor de hippe stedeling. Daarbij komt uiteraard het feit dat alle grondstoffen en materialen in korte tijd veel duurder zijn geworden.
En vooral: de fiets is de hogere prijs zeker waard.
Design blijft topklasse
Waar Cowboy al vanaf het begin uitblonk, is op het vlak van design. Maar met de “4” hebben ze nog een tandje bijgeschakeld. Het strakke kader met de perfect geïntegreerde lichten is er nog steeds, maar nu werd ook het stuur, of de “cockpit” zoals het merk het noemt, verder uitgewerkt en geperfectioneerd. Terwijl het stuur bij de vorige versies nog gewoon aansluit op de balhoofdbuis, waarbij je de verschillende elementen duidelijk afgetekend ziet, is dit bij de Cowboy 4 uitgewerkt in een vloeiend design waarbij het balhoofd naadloos overgaat in het stuur, dat dan weer even naadloos eindigt in de remhendels, met de kabels bijna volledig weggewerkt in het stuur. Knap!
Nieuw is dus de “step through” of ST-variant van de Cowboy 4. Die mist dus de bovenbuis, maar ook het stuur staat wat hoger dan bij het standaard model, en het is bovendien licht gebogen. Hierdoor zit je meer rechtop en heeft de fiets een veel klassiekere uitstraling. Maar het maakt hem wel zeker zo praktisch, zowel voor dames als voor heren. Wij hebben deze versie getest.
Smartphone centraal
Je smartphone is nog steeds cruciaal om je Cowboy-fiets te ontgrendelen en op te starten, en hij krijgt daarvoor een centrale plek. In het middenstuk van het hertekende stuur zit een geïntegreerde quad lock-aansluiting waar je je smartphone kunt plaatsen om als dashboard dienst te doen. Daarvoor moet je smartphone ook wel compatibel zijn met die aansluiting, door hem in een quad lock-hoesje te steken of door op je huidige hoesje een quad lock-aansluiting te bevestigen. Maar dit betekent ook dat je op andere plekken waar je je smartphone wilt aansluiten, bv. in je auto of op een andere fiets, een passende aansluiting nodig hebt.
Je smartphone moet een quad lock-aansluiting hebben opdat je hem op het stuur kunt vastmaken.
Aan die houder is een geïntegreerde oplader gekoppeld die energie van de batterij van de fiets gebruikt, dus geen risico dat je batterij van je smartphone te snel leeg loopt. Die smartphonehouder maakt het stuur wel imposanter en wat minder verfijnd. De app zelf is overigens nog steeds erg overzichtelijk en biedt heel wat info, gaande van de snelheid, over gps (met aandacht voor luchtkwaliteit!) tot de status van je batterij.
Vlot op weg
De Cowboy 4 rijdt erg vlot, net als zijn voorgangers. De motor helpt je meteen uit de startblokken. In vergelijking met de Cowboy 3 ging het beschikbare koppel van 30 Nm naar 45 Nm, wat de motor nog wat krachtiger maakt en jou nog minder doet zweten. De trapondersteuning is wel wat nerveuzer dan bij de voorganger. De fiets doet het nog altijd met één versnelling, maar die is goed afgesteld en is geschikt voor verschillende soorten parcours. Bij het ST-model is de trapfrequentie wel iets hoger dan bij de standaard Cowboy 4 waardoor je, eenmaal de 25 km/u bereikt, wel erg hard moet doortrappen. De achterwielmotor is wel nog steeds wat lawaaierig, zeker bij een zwaardere start. De schijfremmen werken prima.
Batterij is klein maar fijn
De batterij van de Cowboy 4 is dezelfde als die van de Cowboy 3, wat betekent dat je 360 Wh capaciteit hebt. Dat is niet al te veel en laat je niet toe om echt lange fietstochten te maken. Voor kortere verplaatsingen in de stad, vooral op vlakke wegen, kan dit wel volstaan. Een groot pluspunt is dat de batterij, net als bij de eerdere modellen van Cowboy, erg netjes en zeer strak is weggewerkt achter de zadelbuis. Alleen als je een andere kleur dan zwart kiest voor je fiets, d.w.z. zand- of kakikleur, dan valt die batterij wat meer op omdat ze zwart blijft.
De batterij, met geïntegreerd achterlicht, zit knap weggewerkt achter de zadelbuis.
Je kunt de batterij eenvoudig van het frame afnemen m.b.v. de sleutel en thuis of op je werk opladen. Een voordeel is ook dat de schroefjes van het zadel achter die batterij zijn weggewerkt. Dus als je fiets, met batterij, ergens gestald staat, zal er niemand zomaar met je zadel kunnen gaan lopen.
Prijs versus prestaties
De Cowboy 4 is een flink pak duurder dan de Cowboy 3, daar kunnen we niet omheen. Maar de prijzen waren dan ook erg scherp, en hetgeen je ervoor in ruil kreeg was al erg goed en is nu alleen nog maar beter geworden. Met € 2 790 ligt de prijs overigens in de lijn van de prijzen die de concurrentie hanteert. Enkele dure opties, zoals een standaard en een bagagedrager voor € 99, kunnen de prijs wel doen oplopen.
Het is vooral aan jou om de afweging te maken. Op zoek naar een hippe fiets voor in de stad, of zelfs daarbuiten als je genoeg kunt bijladen, die je zeer vlot en dynamisch van vertrek naar aankomst brengt? Als je het budget hebt, dan is de keuze wellicht snel gemaakt.
Wil je deze fiets vergelijken met andere "urban e-bikes"? Neem dan een kijkje in ons dossier.
Naar het dossier urban e-bikes
Ben je op zoek naar een gewone elektrische fiets? Dan vind je hier welke motoren en welke modellen het best scoren.