Eerste indruk

VanMoof S3: veel waar voor je geld

17 december 2020

Een flinke batterij. Een goeie look. Een “schopslot” en “bike hunters” die je fiets terugzoeken als hij gestolen is. Spatborden! VanMoof S3 is een complete en goede fiets, zo lang je tenminste geen defect hebt.

VanMoof S3 is de logische opvolger van de S2. Die vonden wij, eerlijk gezegd, wat duur. € 3 398, dat is een behoorlijke som voor een fiets, hoe elektrisch en hip hij ook mag zijn. Nu kon er blijkbaar een flink stuk van de prijs af, zonder op kwaliteit in te boeten.

Alles erop en eraan

Als je de S3 ziet, merk je al dat dit een degelijke fiets is. Het design ziet er erg knap uit, met een schitterend geïntegreerd voor- en achterlicht in de bovenbuis. De banden zijn breed en maken dus goed contact met de ondergrond. Er zijn geen losse kabeltjes, de ketting is helemaal afgeschermd. En de fiets heeft zelfs spatborden! Bij andere urban e-bikes zijn die doorgaans een optie. Maar het kan dus, ook bij een hippe fiets.

Ook als je onderhuids gaat, zit het goed. De batterij van 504 Wh garandeert je zo’n 50 km rijplezier, ook in de bochtige stadsjungle met veel starten en stoppen. Al knabbelt het (lichtjes verslavende) turbo boost-systeem, om eens flink gas te geven, wel danig aan die batterijcapaciteit als je het te veel gebruikt. De hydraulische schijfremmen doet het prima.

Schopslot en bike hunters

Noblesse oblige, en dus heeft deze hippe stadsfiets ook weer een aantal hippe en opvallende functies. Uiteraard is er de app, mooi vormgegeven en duidelijk, maar je hangt er wel volledig van af om te beginnen fietsen. Een (opgeladen) smartphone is dus essentieel. Ook het assistentieniveau van de motor kun je enkel via de app regelen. Je hebt dus sowieso een smartphonehouder nodig, als je niet steeds wilt stoppen om de ondersteuning te regelen.

Verder zijn het vooral de gadgets die in het oog springen. Zo is de S3 uitgerust met een slot waarbij je de achternaaf juist moet positioneren op basis van een indicatie op de kettingbeschermer, en wat je vervolgens met de voet kunt bedienen. Een “schopslot” wordt het al genoemd bij onder noorderburen. Als iemand die ongewenst wil activeren, dan maakt het dusdanig veel kabaal dat de persoon met slechte intenties snel de benen zal nemen. Wordt je fiets toch gepikt en heb je de anti-diefstalverzekering van VanMoof (€ 290 voor 3 jaar), dan gaan “bike hunters” via navigatie op zoek naar je fiets. Een succes rate van 79 %, claimt VanMoof. Als fietsendief denk je dan ook wel twee keer na.

Vervelende details

Toch heeft de S3 zeker ook enkele minpunten. Het feit dat je afhangt van de app, haalden we al aan. De batterij is niet uitneembaar, dus je moet heel de fiets aan de stekker hangen. De fiets schakelt automatisch bij een bepaalde snelheid, maar soms is dat niet opportuun. Als je bergop een behoorlijke snelheid haalt, betekent dat niet noodzakelijk dat je naar een hogere versnelling wil. Wij zijn ook minder fan van een voorwielmotor en verkiezen doorgaans een motor ter hoogte van de trapas, maar deze doet het nog vrij behoorlijk. De manier van ondersteunen is dan weer vrij eigenaardig: elke stand geeft je ondersteuning tot een bepaalde snelheid (bv. tot 15 km/u) en van daar moet je het dan alleen doen. Terwijl je verwacht dat je tot 25 km/u wordt ondersteund, op een niveau afhankelijk van jouw duwkracht. 

Service ontbreekt volledig

We moesten onze testrit al snel afbreken, omdat er een probleem was met de automatische versnellingen. Toen we hiervoor op zoek gingen naar een oplossing, begon een heuse calvarietocht.

Lees er hier meer over.

Wil je de S3 vergelijken met andere fietsen uit het gamma “urban e-bikes”? Kijk dan in ons dossier.

Naar het dossier

Ben je op zoek naar een elektrische fiets op jouw maat, check dan onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer