Rijtest Audi Q4 Sportback, VW ID.5 en KIA EV6

Duitse elektrische SUV's tegen Auto van het jaar 2022
Duitse wagens tegen een auto uit Korea. Ooit, toen de dieren nog spraken, was de uitkomst van deze rijtest zeer eenvoudig te voorspellen en zou de Aziatische wagen geen partij zijn geweest voor de “Deutsche gründlichkeit”. Maar tijden veranderen, dat is duidelijk. We legden de drie SUV’s op de rooster.
Specificaties
Audi Q4 Sportback
- Lengte: 4,59 m
- Batterijcapaciteit: 77 kWh
- Vermogen geteste model: 204 pk
- Verbruik: 20,4 kWh / 100 km
- Theoretisch rijbereik: 410 km
- Kofferinhoud: 450 liter
- Prijs geteste model: € 56 500
KIA EV6
- Lengte: 4,68 m
- Batterijcapaciteit: 77 kWh
- Vermogen geteste model: 229 pk
- Verbruik: 18,6 kWh / 100 km
- Theoretisch rijbereik: 470 km
- Kofferinhoud: 380 liter
- Prijs geteste model: € 50 990
Volkswagen ID.5
- Lengte: 4,60 m
- Batterijcapaciteit: 77,4 kWh
- Vermogen geteste model: 204 pk
- Verbruik: 20,7 kWh / 100 km
- Theoretisch rijbereik: 400 km
- Kofferinhoud: 470 liter
- Prijs geteste model: € 48 970
KIA EV6 laadt sneller door superieur platform
Dat de KIA EV6 onlangs werd uitgeroepen tot Auto van het jaar 2022, toont aan in hoeverre de tijden zijn veranderd. Die titel dankt de wagen grotendeels aan het platform waarop de wagen is gebouwd, uitgerust met een 800 V-batterijsysteem. De voordelen van dit systeem op het vlak van de snelheid van laden, haalden we toen al uitgebreid aan.
Die blijken ook duidelijk in de praktijk. De EV6 en de ID.5 laden hun batterij nog wel ongeveer even snel tot 80 % (28 minuten bij de KIA, slechts 26 minuten bij VW), maar met die bijna-volle batterij rijd je met de KIA wel 369 km en met de ID.5 slechts 277 km. De Q4 zit tussen de twee in wat betreft rijbereik, 298 km met 80 % batterij, maar heeft daarvoor wel 35 minuten snelladen nodig. De KIA steekt er hier dus bovenuit, niet moeilijk als je aan 142 kW kunt laden, tegenover 128 kW bij de ID.5 en 108 kW bij de Q4.
Een tweede voordeel is dat de KIA EV6 een betere, en vooral efficiëntere elektrische motor heeft ingebouwd. Met 18,6 kWh per 100 km verbruikt hij beduidend minder dan de ID.5 en de Q4. Daardoor is een volle 77 kWh-batterij goed voor een mooi totaal rijbereik van 470 km. Ruim voldoende voor je gewone verplaatsingen, en ook zeer geschikt voor die vakantie naar de Provence.
Hoger rijcomfort bij de VW ID.5 en de Audi Q4 Sportback
Eén-nul voor de KIA EV6 dus, maar eenmaal je achter het stuur plaatsneemt, maken de SUV’s van de Volkswagen-groep meteen gelijk. De Duitsers scoren vooral wat betreft het rijcomfort. De adaptieve schokdempers zorgen er immers dat oneffenheden in het wegdek slechts zeer beperkt doordringen tot in de cockpit. Je kunt de dempers bovendien aanpassen aan je rijstijl, sportief of rustig. Op dit vlak wordt de KIA duidelijk overklast.
Helaas trekt de ID.5 die lijn niet door in de rest van de rijervaring. Bij de ID.5 stoort vooral het erg minimalistische dashboard, met zo goed als alle functies gegroepeerd in een grote middenconsole met touchscreen. Amper fysieke knoppen, zelfs niet voor de klimaatregeling of het volume van je multimedia. Onpraktisch, niet goed over nagedacht.
Bij de Q4 is het instrumentenbord wel goed uitgewerkt en ook bij de EV6 zien we tenminste echte knoppen voor enkele essentiële functies. Al is de bediening van de klimaatregeling en de multimedia ook bij die laatste niet permanent zichtbaar op het bedieningsscherm.
De indeling van de binnenruimte is dan weer wel beter bij de ID.5 en de Q4, met beduidend meer kofferruimte dan bij de EV6.
Problemen met ESP bij Audi en VW
De drie modellen werden ook getest op de werking van hun veiligheidssystemen, op het circuit van de Duitse automobielorganisatie ADAC. Daarbij bleek dat er een probleem was met de afstelling van het ESP (Electronic Stability Program)- systeem van zowel de ID.5 als de Q4.
Als de testpiloot na een uitwijkmanoeuvre terug in zijn rijvak wilde sturen, werd een van de voorwielen elektronisch geblokkeerd waardoor de wagen even ging doorglijden en onbestuurbaar werd. Het hoge gewicht van beide wagens maakt het effect hiervan nog een beetje groter.
Een aandachtspunt dus voor de ingenieurs in Ingolstadt. En ondanks deze onvolkomenheid verslaat de VW toch zijn twee concurrenten op het vlak van veiligheid.
Conclusie: verschil zit hem in de details
Hoge prijs is hoge drempel
Met de Audi Q4 Sportback, de VW ID.5 en de KIA EV6 krijg je drie keer een kwalitatieve, ruime SUV voor de hele familie. Toch een behoorlijk punt van kritiek: noem ons ouderwets, maar “in onzen tijd”, toen de dieren nog spraken, kreeg je voor € 50 000 of zelfs € 56 500 een behoorlijke luxewagen met vrijwel alles erop en eraan. Je moest alleszins niet tevreden zijn met een interieur waarin goedkoop plastic de boventoon voert, zoals bij deze modellen.
Al zal de teleurstelling misschien nog net iets groter zijn bij de VW- en zeker de Audi-rijder. Die laatste krijgt voor € 56 500 zelfs geen cruise control of parkeersensoren. Voor die bedragen mag het toch net iets meer zijn? Of zijn de tijden echt zo veranderd?
VW ID.5 wint met miniem verschil
Als we alle testresultaten bij elkaar optellen, is het uiteindelijk de VW ID.5 die de beste score behaalt. Hij verbruikt wel meer en laadt trager dan de KIA EV6, maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door het beduidend hogere rijcomfort en het ruimere interieur. Het feit dat de ID.5 beter scoort op het vlak van veiligheid, met vooral een betere bescherming van zwakke weggebruikers dan bij de twee concurrenten, geeft hem een (klein) streepje voor.
Voor- en nadelen
Audi Q4 Sportback
Sterke punten
|
Zwakke punten
|
VW ID.5
Sterke punten
|
Zwakke punten
|
KIA EV6
Sterke punten
|
Zwakke punten
|
Test van elektrische berlines
Ben je op zoek naar een elektrische berline, veeleer dan een SUV? Lees dan hier het resultaat van onze rijtest van de BMW i4, de Tesla Model 3 en de Polestar 2.
In onze koopwijzer vind je de testresultaten van tientallen plug-in-hybride en volledig elektrische modellen.