Nieuws

BMW i4 troeft Tesla Model 3 af in rijtest elektrische berlines

09 december 2022
Tesla Model 3, Polestar 2 en BMW i4

Tesla is beter dan de BMW en de Polestar 2 op het vlak van verbruik en van laden. Maar op andere vlakken is de Amerikaan minder superieur.

Tesla Model 3, BMW i4 en Polestar 2: drie volledig elektrische berlines die je geregeld op onze Belgische wegen ziet. We hebben ze uitgebreid getest op hun verbruik, laadvermogen, rijcomfort en veiligheid. Welk model wint?

BMW maakt verschil op de weg

Hoe ver kan je ermee rijden? Hoeveel verbruik je? Dit zijn meestal de eerste vragen die over een elektrische auto worden gesteld. Maar we lijken soms te vergeten dat je er niet alleen mee moet laden, maar vooral moet rijden. Op dat vlak zien we alvast drie modellen die hun mannetje staan. Qua souplesse en kracht zijn de elektrische motoren sowieso superieur aan wat we gewoon zijn van brandstofmotoren, en dat is zeker ook hier het geval. Polestar is nog net iets krachtiger en schiet sneller uit de startblokken. Maar of je nu in 3 of in 5 seconden versnelt van 60 naar 100 km, het verschil is minimaal. Het grootste voordeel blijft de vlotheid waarmee je rijdt en je snelheid aanpast, zonder dat trillingen en achtergrondgeluiden daar deel van uitmaken. Bij de Tesla krijg je daarbovenop een uitstekende wendbaarheid, waardoor de Model 3 toch nog net iets meer voor de sportieve chauffeur is, terwijl de Polestar gesneden koek lijkt voor de meer bezadigde automobilist.

BMW koppelt aan al die troeven nog een superieur comfort, door de prima ophanging waarmee de Duitsers in het verleden hun strepen al hebben verdiend. Bij de Tesla en de Polestar is de vering net te hard afgesteld, zodat een oneffenheid op je weg net iets te veel wordt gevoeld in de cockpit.

BMW i4 tijdens de rijtest

De BMW i4 heeft een betere ophanging dan zijn concurrenten.

Gestroomlijnde Tesla is hyperefficiënt

Maar laten we het in tweede instantie toch maar eens over dat verbruik hebben. Daar zien we maar één onbetwiste winnaar: de Tesla Model 3. Met zijn gestroomlijnde design komt hij uit op een verbruik van 16,8 kWh per 100 km, en dat is gewoon erg goed, ongeacht het type auto. Ook de BMW i4 werd meermaals door de windtunnel gehaald, maar ondanks heel wat inspanningen op het vlak van aerodynamica blijft hij steken op 19,5 kWh. De Polestar heeft een robuuster design, wat zich ook vertaalt in een hoger verbruik: 22,5 kWh.

Tesla Model 3 tijdens de rijtest

De Tesla Model 3 klieft door de lucht dankzij zijn aerodynamisch design.

Dankzij die efficiëntie heeft de Model 3, ondanks de relatief kleine batterij van 60 kWh, een theoretisch rijbereik van 415 km. De i4 zit aan bijna 490 km, maar heeft daar wel een 80 kWh-batterij voor nodig. De Polestar komt aan 395 km met 78 kWh.

Wat betreft het laden van de batterij zijn de verschillen niet enorm. De drie modellen bedienen zich allemaal van een 400 V-platform, waarmee ze in ongeveer een halfuur van 10 % capaciteit naar 80 % gaan. BMW laadt tegen een iets hoger vermogen dan de Tesla en de Polestar, maar heeft ook die grotere batterij om te vullen.

Design en gebruiksgemak zijn achilleshiel

De drang naar de perfecte stroomlijn heeft wel gevolgen voor de Tesla Model 3. Het koetswerk loopt uit in een beduidend smallere achtersteven dan bij de Polestar 2 en de BMW i4, waardoor je beperkt bent wat betreft de grootte van de objecten die je in het koffer kwijt kunt.

Een tweede minpunt bij de Model 3 is de bediening: afgezien van richtingaanwijzers en ruitenwissers moet je elke functie bedienen via het grote touchscreen op de middenconsole. En dan bedoelen we alles, zelfs je lichten ontsteken kan niet aan het stuur. Het gevarenlicht (de “vier pinkers”) zit zelfs helemaal buiten het bereik van de chauffeur weggestopt. Een gelikt design lijkt hier voorrang te krijgen op gebruiksgemak en veiligheid.

Cockpit van Tesla Model 3

In de Tesla Model 3 moet je alle functies bedienen via een groot touchscreen op de middenconsole.

Al zijn ook de twee andere niet vrij van zonde, met BMW dat een aanraakscherm met numerieke toetsen verkiest waar een draaiknop veel gemakkelijker zou zijn.

Ieder zijn troef

Met de BMW i4, de Tesla Model 3 en de Polestar 2 heb je de keuze uit drie topberlines. Dat mag ook wel, voor de prijs die schommelt tussen € 50 000 en € 60 000. Al heeft elk model andere troeven. De Model 3 is het efficiëntst, kan bogen op een uitgebreid netwerk van (snel)laadinfrastructuur en biedt heel wat rijplezier. De Polestar 2 scoort het best wat betreft veiligheid en haalt voordelen uit zijn krachtige motor en vierwielaandrijving. Maar de BMW i4 is uiteindelijk de primus omdat hij het genot van een elektrische motor combineert met een erg hoog rijcomfort.

Voor- en nadelen

BMW i4

Sterke punten

  • Soepele, krachtige motor
  • Prima wegligging
  • Bediening niet enkel via touchscreen
  • Groot rijbereik.

Zwakke punten

  • Duur
  • Bediening in het algemeen vrij omslachtig.

Tesla Model 3

Sterke punten

  • Motor presteert uitstekend
  • Zeer efficiënt
  • Reageert meteen op stuurinstructies, heel wendbaar
  • Vlotter dan concurrentie dankzij lagere gewicht

Zwakke punten

  • (Te) harde ophanging
  • Omslachtige bediening
  • Te smalle kofferopening

Polestar 2

Sterke punten

  • Soepele motor
  • Zeer vlotte acceleratie
  • Google-based bediening is gebruiksvriendelijk
  • Goede grip op de weg met vierwielaandrijving, minder met voorwielaandrijving
  • Beste op het vlak van veiligheid.

Zwakke punten

  • (Te)harde ophanging
  • Hoog verbruik.

Wil je de meest recente elektrische en plug-in-hybride modellen vergelijken? Dat kan in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer auto's